تعریف قانون تقارن در عکاسی

تقارن در اطراف ماست و همیشه با زیبایی همراه بوده است، پس چرا از آن استفاده نمی کنید؟ بسته به نحوه نگه داشتن دوربین و میزان صحنه ای که برای نمایش انتخاب می کنید، می توانید خصوصیات متقارن یک شی یا صحنه را تقویت یا ضعیف کنید. در این مقاله از مجموعه هنر آموزی همه آنچه را که باید در مورد تقارن در عکاسی را بدانید با شما به اشتراک گذاشته ایم.

همچنین توصیه می شود اگر علاقه مند به عکاسی هستید، برای حرفه ای شدن در این رشته جذاب شرکت در دوره های عکاسی در مجموعه هنر آموزی را در نظر داشته باشید. در این کلاس ها تمام این تکنیک ها توسطِ اساتید خبره آموزش داده می شود و در این کلاس ها به شما آموزش داده می شود که چگونه از تقارن در عکاسی برای تبدیل عکس‌های ساده به عکس‌های چشم نواز استفاده کنید و تمام آنچه نیاز دارید دوربین و آموزش پر از نکته و ایده در کلاس های هنر آموزی است.

قانون تقارن در عکاسی چیست؟

قانون تقارن در عکاسی یک اصل روانشناسی گشتانت است که هنرمندان می توانند از آن برای ایجاد تعادل بینایی استفاده کنند. این یکی از پیچیده ترین اصول است و به این صورت است که ذهن تقارن را بر عدم تعادل ترجیح می دهد، اما این بدان معنی نیست که عکس یا نقاشی باید یک تصویر آینه (تعادل متقارن) را در مقابل مرکز منعکس کند. اگر دو سوژه کوچک در سمت چپ تصویر و یک سوژه بزرگ‌تر در سمت راست (تعادل نامتقارن) داشته باشیم، هنوز می توانیم از قانون تقارن استفاده کنیم. این وزن بصری در نظر گرفته می شود، اما همه این‌ها با قانون تقارن پیوند دارد.

تقارن ابزاری جامع است که یک عکاس از آن برای ایجاد ترکیبات بی نظیر در عکاسی خود استفاده می کند. در عکاسی، استفاده از تقارن باعث ایجاد تعادل و احساس هماهنگی هنگام مشاهده عکس می شود. تقارن باعث ایجاد حس تعادل در سراسر میدان دید می شود. این تأثیر روانی بر بیننده دارد زیرا مغز وی در یافتن تعادل در آنچه می بیند مشکلی ندارد.

مزایای تعادل و تقارن در عکاسی

یک عکس ساده از میوه با کمک دانش عکاسی متقارن می تواند به یک ترکیب هیجان انگیز تبدیل شود. عکس های متقارن به دلیل جذاب بودن برای چشم، برجسته می شوند. انسان‌ها به سوی کمال بصری و ترکیباتی که هماهنگ کار می کنند، جلب می شوند. نوع خاصی از راحتی در عکس ها وجود دارد که تقریباً عالی هستند. جذابیت تنها چیزی نیست که تقارن را بسیار مهم می کند. با عکاسی متقارن، قادر خواهید بود در ساده ترین چیزها پتانسیل پیدا کنید. دانش شما در زمینه تقارن در عکاسی به شما کمک می کند تا تخیل خود را بهبود بخشید و در بسیاری از مکان ها فرصت پیدا کنید. یکی دیگر از مزایای درک تقارن در عکاسی، دانستن نحوه کار با خطوط پیشرو است. اگر بدانید از کجا باید عکس بگیرید، حتی یک مکان به ظاهر شلوغ کاملاً مناسب به نظر می رسد.

دانستن نحوه استفاده از خطوط پیشرو همچنین به شما کمک می کند تا به عکس های خود عمق دهید و این باعث می شود تصاویر متقارن شما بیش از پیش برجسته شوند. هنگامی که یاد گرفتید چگونه عکس های متقارن بگیرید، شما قادر خواهید بود از مهارتهای جدید خود به روشهای منحصر به فرد سبک خود استفاده کنید. به عنوان مثال، به عنوان یک عکاس منظره، می توانید از تقارن برای ایجاد ترکیبات قدرتمند همراه با بازتاب استفاده کنید.

انواع تقارن در عکاسی

انواع عکس های متقارن

تقارن در عکاسی اهمیت ویژه ای دارد و زمانی که از انواع آن‌ها آگاه باشید، می‌توانید در موقعیت‌های مختلف به درستی از تکنیک‌های مختلف آن استفاده کنید و با به کار گیری این ترفندها، عکس عکس‌های بسیار خوبی ثبت خواهید کرد.

تقارن عمودی

تقارن عمودی یکی از مهم‌ترین تقارن‌ها در عکاسی محسوب می‌شود که بسیار پر کاربرد و کلیدی نیز می‌باشد. در عکس‌هایی که تقارن عمودی دارند، خطی وجود دارد که در مرکز فریم و از بالا به پایین دیده می‌شود که عکس را عملاً به دو نیمه تقسیم می‌کند که در اکثر موارد هر دو طرف یکسان هستند و این تصاویر را بسیار گیراتر می‌کند. چنین عکس‌هایی حس بی نقصی و کمال را به مخاطب القا می‌کنند و استفاده از این تکنیک در انواع عکس‌ها مانند عکاسی پرتره و یا عکاسی طبیعت کاربرد دارد.

تقارن افقی

در تقارن افقی تصاویر درست مانند تقارن عمودی، به دو قسمت که معمولاً اندازه آن‌ها مساوی است تقسیم می‌شوند. البته این تقسیم این بار از بخش چپ به راست است و خطی که دیده می‌شود، تصویر را از مرکز و از چپ به راست تقسیم می‌کند.

تقارن بازتابنده

در این نوع تقارن در عکاسی تصاویر با بازتاب‌ها ثبت می‌شوند و این نوعی تقارن خاص است که در عکاسی‌های هنری و انواع دیگر قابل استفاده است. اگر فکر می‌کنید بهتر است تقارن به صورت طبیعی ایجاد شود، بهتر است از این سبک استفاده نکنید اما می‌توانید در صورت دلخواه، از این تکنیک در عکاسی استفاده کنید. این کار را می‌توانید از طریق دریاچه، پنجره‌های ساختمان و وسایلی که بازتاب دهنده خوبی هستند، این حالت را در عکس‌هایتان استفاده کنید.

تقارن شعاعی

تقارن شعاعی هنگامی شکل می‌گیرد که الگوها به صورت تقریباً یکسان دور یک محور مشترک تکرار شده اند. چرخ دوچرخه‌ها، گل ها و تصاویری از این دست، دارای تقارن شعاعی هستند. این تقارن‌ها طبیعی هستند و می‌توانند تصاویر بسیار خاص و زیبایی در عکس‌هایتان ایجاد کنند.

جمع بندی

تقارن در عکاسی به شما نشان می دهد که چگونه می توانید عمق، لرزش و وضوح بیشتری به تصاویر خود اضافه کنید. لازم نیست در تمام زندگی خود تقارن را در عکاسی دنبال کنید؛ اما حداقل یک بار امتحان کنید، به خصوص اگر در یک سبک عکاسی عادت کرده اید. در دوره های هنر آموزی در رشته عکاسی مهارت های شما بهبود می یابد و می آموزید تقارن را در محیط پیرامون خود پیدا کنید. در دوره های عکاسی هنر آموزی به مدت 4 ترم هم به صورت آنلاین و هم به صورت حضوری، تمام تکنیک ها و نکات لازم برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای آموزش داده می شود، ضمن اینکه کیفیت کلاس ها از نظر حضوری و آنلاین به هیچ عنوان تفاوتی ندارد و در کلاس های آنلاین، هنرآموزان از پشتیبانی بیست و چهار ساعته اساتید بهره مند خواهند شد.

 

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *