اصطلاحات عکاسی

شاید شما هم علاقه زیادی به حرفه عکاسی داشته باشید اما هر بار پس از مواجه شدن با اصطلاحات عکاسی از یادگیری آن پشیمان شده اید. حق با شماست، برخی از اصطلاحات عکاسی به نظر پیچیده و سخت می آیند اما اگر توضیحات مربوط به هر کدام از این اصطلاحات تخصصی را بدانید؛ یادگیری این حرفه برایتان به یک کار لذت بخش تبدیل می شود. کافی است به عکاسی علاقه مند باشید و صبر و حوصله کافی برای کار با دوربین را داشته باشید.

اصطلاحات عکاسیاصطلاحات پرکاربرد

برای اینکه به طور اصولی عکاسی را یاد بگیرید لازم است با تمامی اصطلاحات عکاسی، اشنا شوید. اصطلاحاتی مثل سرعت شاتر، دیافراگم و… . ما در ادامه این مقاله فهرستی از اصطلاحات پرکاربرد در عکاسی را گردآوری کرده ایم که قطعا می تواند به شما در انجام تنظیمات دوربین برای عکاسی، کمک کند:

لنز

از لنز شروع می کنیم که به واقع یکی از مهمترین ابزارهای عکاسی است به حدی که توصیه می کنیم اگر قصد دارید به یک عکاس هدیه ای بدهید؛ تنها به یک جعبه پر از لنز، فکر کنید. به طور کلی ساختار دوربین ها از دو بخش بدنه و لنز تشکیل شده است که لنز به مجموعه ای از عدسی های واگرا و هم گرا گفته می شود که برای ساخت یک عدسی محدب مرکب، همکاری می کنند. وظیفه مهمی که این عدسی ها دارند؛ متمرکز کردن نور برای ورود به سنسور است . لنزها می توانند ساده یا فیکس و یا مرکب یا زوم باشند.

فیلتر

فیلتر وسیله‌ ای است از جنس شیشه رزین یا پلاستیک که جلوی لنز و یا در برخی موارد محدود پشت آن، متصل می ‌شود. هدف اصلی فیلتر، تغییر کیفیت نوری است که به سنسور می‌ رسد. البته برخی فیلترها هم نقش محافظ داشته و اجازه نمی دهند شیشه لنز، خش بیفتد. اگرچه فیلترهای متنوعی در بازار وجود دارد اما همچنان فیلتر محبوب عکاسان همان “فیلتر پلاریزه” است. با چرخاندن این فیلترها می‌ توانید نور پلاریزه را بلاک کنید تا بازتاب نور و یا محوی دوردست را حذف کنید. نورهایی که از فیلتر عبور می کنند طبعا نور های مفیدی هستند که شفافیت تصویر را بالا می برند.

اتاقک تاریک

اشتباه نکنید! این اصطلاحات عکاسی مربوط به هیچ اتاق تاریکی نمی شود و اگرچه در عکاسی های قدیمی جایی به نام تاریکخانه وجود داشته است اما در اینجا اصطلاح اتاقک تاریک به بدنه دوربین اشاره دارد که محل قرارگیری سطح حساس به نور است. در دوربین های آنالوگ این سطح حساس به نور از جنس سیلیکون فیلم است و در دوربین های دیجیتال امروزی، سنسور این نقش را بر عهده دارد.

دیافراگم

اگر فرض کنیم لنز دوربین یک پنجره است؛ کاری که دیافراگم می کند این است که اجازه می دهد نور بیشتر یا کمتری وارد این پنجره شود. در اصل دیافراگم اندازه گشایش دهانه لنز است. در صورتی که دیافراگم کاملا باز باشد؛ نور بیشتری به تصویر وارد می شود و به طبع آن، عکس روشن تر می شود، در حالیکه با یک دیافراگم کوچک نور کمتری وارد شده و عکس تاریک تر می شود. اندازه گیری میزان گشودگی دریچه دیافراگم با عددی در کنار ضریب اف انجام می گیرد. در یک ضریب اف کوچک مانند f/1.8 دهانه لنز باز، و در یک ضریب اف بزرگ مانند f/22 گشایش دهانه باریک است. با استفاده از دیافراگم می توان میزان نوردهی یک تصویر را تعیین کرد. دیافراگم های باز به پس زمینه نرم و فوکوس نشده (تار) منجر می شوند؛ در حالیکه دیافراگم های باریک بخش بیشتری از تصویر را واضح یا شارپ، نگه می دارند.

سینکرونیزه

سرعت همزمان و هماهنگ برای باز شدن کامل پرده شاتر و روشن شدن فلاش و تخلیه کامل نور آن را سرعت سینکرونیزه می نامند.

نور اصلی

نور اصلی (key light) شدت و قدرت قابل قبولی دارد. این نور در پنج موقعیت رامبراند، پروانه، کلاسیک، 30 درجه و نیمه، می تواند قرار گیرد. نور اصلی، نقش اساسی در نورپردازی عکاسی چهره، دارد.

نور فرعی

نور فرعی (fill light) به کمک ما می آید و سایه های ایجاد شده توسط نور اصلی را کم می کند. نور فرعی از نظر شدت و قدرت تابش نباید با نور اصلی برابر باشد چراکه باعث ایجاد سایه های جعلی در تصویر می شود.

فاصله کانونی

فاصله کانونی یکی از مشخصه ‌های لنز دوربین است که مقدار بزرگنمایی یا کوچکنمایی لنز را نشان می‌ دهد. این عدد با میلی متر نوشته می ‌شود که در لنزهای زوم یک محدوده است اما در لنزهای پرایم فقط یک عدد ثابت است. هرچقدر این عدد بزرگتر باشد، نشان ‌دهنده مقدار بزرگنمایی بیشتری است. فاصله کانونی بر روی لنزهای مختلف، متفاوت است. این عدد برای یک لنز تله ‌فوتو، روی دوربین ‌های فول فریم حدودا از 70 تا 100 میلی متر است. فاصله کانونی لنزهای خیلی بزرگی که در رویدادهای ورزشی مشاهده می‌ کنید، حداقل 300 میلی متر و تا بیش از 800 میلی متر است. فاصله کانونی لنزهاید واید که برای عکاسی منظره مناسب هستند، 35 میلی متر یا کمتر است.

زاویه دید

اصطلاحات عکاسی زاویه دید مربوط به انتخاب زاویه مناسب برای ثبت تصاویر از طریق لنز دوربین است. این موضوع اگرچه به ظاهر ممکن است ساده به نظر برسد؛ اما عکاسان حرفه ای می دانند که انتخاب یک زاویه دید مناسب، تاثیر چشمگیری روی ثبت تصاویر خلاقانه دارد.

سرعت شاتر

به طور کلی شاتر، حجم نور و سرعت نور ورودی به سنسور دوربین را توسط یک پرده پارچه ای یا فلزی، مدیریت می کند. حرکت پرده شاتر می تواند به صورت عمودی یا افقی انجام گیرد که در هر حالت، شاهد تاثیر منحصر به فردی در تصویر خواهیم بود. شاتر عموما پشت آینه در جایی به نام gate قرار می گیرد.

فوکوس

با این امکان می توانید روی اشیایی که در فاصله مشخصی از دوربین قرار گرفته اند، فوکوس کنید. یک دوربین معمولا نقاط فوکوس خودکار خیلی زیادی دارد. به این منظور می ‌توانید از دو حالت Single-servo یا Continuous-servo AF استفاده کنید. این دو حالت تعیین می‌ کند که فقط با فشار دادن کلید فوکوس، روی سوژه فوکوس کنید یا در حالی که سوژه حرکت می ‌کند، آن را تعقیب نماید. سیستم فوکوس خودکار تا وقتی که شما عکس بگیرید، به فوکوس کردن ادامه خواهد داد، بنابراین سوژه مورد نظر حتی در حال حرکت هم شارپ می ماند.

ترکیب بندی یا کمپوزیسیون

ترکیب بندی جزء اولین مسیرهای ارتباطی شما با بیننده است. این اصطلاح عکاسی به معنای ساختاربندی و چیدمان بهینه و اصولی عناصر درون کادر است به صورتی که بتواند توجه و چشم مخاطب را در نگاه اول به خود، جذب کند. انتخاب یک ترکیب بندی خوب مهارت عکاس را به وضوح نمایش می دهد. به طور مثال قانون یک سوم به صورت فرضی تصویر را هم در جهت افقی و هم عمودی به سه قسمت، تقسیم می کند. چنانچه سوژه را به جای مرکز تصویر؛ در یکی از تقاطع های آن خطوط فرضی قرار دهیم، به ترکیب بندی جالبی می رسیم.

پرسپکتیو

پرسپکتیو یکی از اصطلاحات عکاسی آشنا برای نقاشان و عکاسان است. پرسپکتیو به معنای هنر نمایش یک تصویر سه بعدی در یک قاب دو بعدی است. در پرسپکتیو، وسواس زیادی روی نمایش اندازه و شکل و فاصله اشیا از هم وجود دارد به طوری که می توان ادعا کرد مبنای اصلی این مفهوم بر اساس همین مقیاس ها شکل گرفته است .

نسبت تصویر

نسبت تصویر همان نسبت طول به عرض است. می توانید متناسب با اندازه تصویری که در نهایت قصد چاپ کردن آن را دارید؛ این نسبت را در دوربین خود، تغییر دهید.

بوکه

بوکه همان دایره های روشنی است که وقتی چراغ ها در یک تصویر خارج از فوکوس باشند، ایجاد می شوند. بوکه یک افکت منظم برای پس زمینه یک عکس است، که از طریق دیافراگم های باز، ایجاد می شود.

ایزو

ایزو یکی از اضلاع مثلث نوردهی است که روی روشنایی تصویر، تاثیر می گذارد. پائین‌ترین مقدار ایزو باعث ایجاد تصاویر کم نوری می شود که عدد آن حدود 100 می باشد. هرچقدر این مقدار را افزایش می‌دهید، تصاویر شما روشن‌ تر می‌ شوند. خیلی از دوربین‌ های موجود در بازار توانایی افزایش ایزو تا 6400، 12800، 25600 یا حتی بیشتر را هم دارند. البته توجه داشته باشید که هرچقدر مقدار ایزو را افزایش می‌دهید، کیفیت تصاویر شما هم کاهش می ‌یابد و مقدار زیادی نویز روی تصویر مشاهده خواهید کرد. بنابراین در محیط هایی که نور برای عکاسی کم است، می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ایزو اغلب با اعدادی در رنج  ۱۰۰ ۲۰۰ ۴۰۰ ۸۰۰  ۱۶۰۰ ۳۲۰۰ ۶۴۰۰ در دوربین، سر و کار دارد.

عمق میدان

یکی از مهمترین ها در لیست اصطلاحات عکاسی عمق میدان است. به صورت کلی عمق میدان یا  depth of fieldرابطه تنگاتنگی با مفهوم وضوح در عکاسی دارد. بدیهی است که سوژه مورد نظر ما هرچه عمیق تر به تصویر کشیده شده باشد، واضح تر به نظر می رسد. به بخش هایی از عکس که وضوح بیشتری دارند اصطلاح عمق میدان اطلاق می شود تا جایی که این بخش ها، قابلیت فوکوس قابل توجهی نیز دارند.

JPEG

JPEG  یک فرمت پیش فرض برای عکاسی است که تقریبا همه آن را می شناسیم. البته شهرت این فرمت در عکاسی دلیلی بر بهترین بودن نیست. عکس‌های JPEG به شدت فشرده هستند و فقط می ‌توانند 8 بیت رنگ (256 طیف رنگی مختلف برای کانال‌ های قرمز، سبز و آبی) را نمایش دهند. در مقابل عکس‌ های RAW از 14 بیت رنگ پشتیبانی می‌ کنند و می‌ توانند 16384 طیف مختلف را برای کانال‌ های قرمز، آبی و سبز، به نمایش بگذارند. مزیتی که این فرمت دارد؛ حجم فایل خیلی کم و سازگاری بالا با برنامه‌ های مختلف است. توصیه می کنیم از این فرمت تنها به عنوان فرمت خروجی استفاده کنید و هیچ گاه برای شروع کار عکاسی به سراغ آن، نروید.

نوردهی

نوردهی میزان روشن یا تاریک بودن یک تصویر است. تصویر زمانی ایجاد می شود که سنسور دوربین در معرض نور قرار می گیرد. اگر تصویری تاریک است به این معناست که نوردهی کمی برای آن، انجام شده است و بالعکس.

به طور کلی قاعده کلی برای نوردهی وجود ندارد و کاملا سلیقه ای است. نوردهی را می توان از طریق دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو (بیشتر دو مورد آخر) کنترل کرد. کیفیت نور در عکاسی حرف اول را می زند. ممکن است یک تصویر گرفته شده با یک گوشی موبایل گرفته حتی بهتر از تصاویر یک دوربین DSLR گران قیمت باشد و دلیل آن فقط نور است.

هیستوگرام

هیستوگرام یکی از اصطلاحات عکاسی است که نشان می دهد چه تعداد پیکسل روشن و تیره در یک تصویر وجود دارد. اگر قله یا نقطه اوج نمودار به سمت چپ باشد، تصویر مقدار زیادی رنگ های تیره دارد و اگر قله نمودار به سمت راست باشد، تصویر مقدار زیادی رنگ روشن دارد. اگر لبه های آن قله ها بریده (قطع) شده باشد، تصویر کم (در لبه سمت چپ) یا زیاد (در لبه سمت راست) نوردهی شده است.

فلر

فلر (Flare) زمانی اتفاق می‌افتد که منابع خیلی روشن نور در قسمت ‌های دیگر تصویر هم دیده می‌ شوند. احتمالا چنین چیزی را در فیلم‌ های مختلف دیده ‌اید. برخی اوقات ممکن است فلر یک افکت خیلی زیبا باشد اما اکثر مواقع عکاس‌ ها سعی می ‌کنند از آن، دوری کنند. موثرترین راه حل این مشکل استفاده از لنزهایی با پوشش خوب و عدم استفاده از فیلترهای ارزان قیمت و بی کیفیت است. البته می‌ توانید با استفاده از تکنیک‌ های ترکیب تصویر هم این مشکل را تا حدودی، برطرف کنید.

نویز

نویز نقطه های ریز در تصویر است که حالت دانه دانه بودن یا زبری به آن می دهند. تصاویر گرفته شده در ایزوهای بالا نویز زیادی دارند، بنابراین بهتر است که از کمترین ایزویی که می توانید برای میزان نور موجود در صحنه استفاده کنید.

تایم لپس

حتما این اصطلاحات عکاسی را زیاد در شبکه های مجازی مثل اینستاگرام شنیده اید. تایم لپس ویدئویی است که از چسباندن چند عکس گرفته شده از یک چیز یکسان در زمان های مختلف به یکدیگر، ساخته می شود و به نظر می رسد که زمان سریع تر در حال گذر است.

لایتروم

لایتروم  یکی از کلمات پرکاربرد در عکاسی است. لایتروم یک ویرایشگر تصاویر اسن که در بین عکاسان محبوبیت زیادی دارد. فتوشاپ هم برای ادیت تصاویر استفاده می شود و برای عموم شناخته شده تر است اما بیشتر مناسب انجام کارهای گرافیکی است نه عکاسی!

اگر از این ویرایشگر استفاده کرده باشید؛ می دانید که گزینه save برای مشاهده لحظه ای تغییرات روی تصاویر ندارد بلکه تمام ادیت‌هایی که در لایتروم اعمال می‌ کنید، داخل یک فایل کاتالوگ نگه ‌داری مشده و روی عکس اصلی شما، اعمال نمی‌ شوند. همچنین لایتروم به صورت Real-Time تنظیمات شما را ذخیره می ‌کند. تنها روشی که می ‌توانید تغییرات اعمال شده را ذخیره کنید، این است که تصاویر را Export کنید.

تراز سفیدی

احتمالا برای شما هم اتفاق افتاده است که عکسی که گرفته اید؛ آبی یا زرد به نظر برسد. استفاده از تنظیمات تراز سفیدی این امکان را به شما می دهد که چیزی که در واقعیت سفید است، در عکس واقعا سفید به نظر برسد. برای انجام این تنظیمات، می توانید یک عکس از یک شیء سفید بگیرید و تراز سفیدی را به صورت دستی تنظیم کنید.

ماکرو

عکاسی ماکرو بسیار پرکاربرد است. ماکرو همان عکاسی کلوزآپ از حشرات، گل ‌ها و دیگر موجودات کوچک است. به صورت فنی به هر عکسی که با «بزرگنمایی 1:1» یا بیشتر گرفته شود، عکس ماکرو گفته می‌شود. بزرگنمایی 1:1 به این معنی است که ابعاد شی مورد نظر، داخل سنسور دوربین به همان اندازه ‌ای است که در دنیای واقعی، دیده می ‌شود. این سبک یکی از معدود سبک‌های عکاسی است که با کمک آن می‌ توانید حتی در حیاط خلوت یا باغچه منزل خودتان هم عکس ‌هایی با کیفیت جهانی بگیرید.

مد دستی

مُد دستی به عکاس اجازه می دهد تا نوردهی را مطابق با خواست خود، تنظیم کند. برای این کار باید دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را بر اساس میزان روشن یا تاریک بودن تصویر، انتخاب کنید. مُدهای نیمه دستی شامل مُد اولویت دیافراگم (که در آن شما فقط دیافراگم را انتخاب می کنید)، مُد اولویت شاتر (که در آن فقط سرعت شاتر را انتخاب می کنید) و مُد خودکار برنامه ریزی شده (که در آن ترکیبی از دیافراگم و سرعت شاتر را به جای تنظیم آن ها به صورت جداگانه انتخاب می کنید) می باشند.

کفشک یا هات شو

کفشک (Hot Shoe) یک اسلات (شکاف) در بالای دوربین  است که می توانید لوازم جانبی مانند فلاش کفشک را آنجا، اضافه کنید. در کلاس های عکاسی هنرآموزی به طور کامل با این اصلاحات آشنا خواهید شد.

دیجیتال و اپتیکال

دیجیتال (Digital) و اپتیکال (Optical) واژه های مهمی هستند که احتمالا هنگام خرید دوربین، به گوشتان خورده است. اپتیکال همیشه بهتر از دیجیتال است. این اصطلاح عکاسی معمولا هنگام اشاره به زوم (بر روی یک دوربین کامپکت) و همچنین تثبیت کننده تصویر مورد استفاده قرار می گیرند.

لرزش گیر

لرزش گیر همانطور که از اسم آن مشخص است؛ از قابلیت‌های لنز یا سنسور دوربین می‌ باشد و به کاهش لرزش دست ها به هنگام گرفتن عکس، کمک می کند. ممکن است در تبلیغات لرزش گیرهای لنز و دوربین مشاهده ‌کنید که گفته می ‌شود سیستم لرزش گیر توانایی کاهش 4 یا 6 گام لرزش را دارد. هر گام کاهش لرزش سرعت شاتر شما را دو برابر می‌ کند. برای مثال در صورتی که در شرایط عادی می ‌توانید با سرعت 1/60 ثانیه دوربین را روی دست بگیرید و باز هم یک عکس واضح بگیرید، 4 گام کاهش لرزش، شما را قادر می‌ سازد که با سرعت شاتر 1/30 > 1/15 > 1/8 > 1/4 ثانیه عکس بگیرید و باز هم تصاویر خیلی واضحی داشته باشید. معمولا اکثر لنزهای موجود در بازار توانایی کاهش لرزش تا 3 گام را دارند و 4 گام بهترین گزینه موجود در بازار است.

مثلث نوردهی

مثلث نوردهی به قابلیت های مهم دوربین یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو اشاره دارد. این تنظیمات هستند که روشنایی یک تصویر را مشخص می کنند. سرعت شاتر و دیافراگم روشنایی تصویر را به صورت فیزیکی تغییر می ‌دهند در صورتی که ایزو پس از گرفتن عکس این کار را انجام می ‌دهد. با این وجود ایزو را هم می توان یکی از مولفه‌ های مهم نوردهی دانست.

اگزیف

حتما دیده اید که روی برخی از عکس ها برای اینکه در تاریخ جاودانه شوند؛ اطلاعاتی شامل تاریخ، مکان جغرافیایی حک می شود. این کار به عهده اگزیف (exif) است. حتی برخی از تنظیمات دوربین اطلاعات دیگری مثل دیافراگم و سرعت شاتر را هم ثبت می کنند.

لگ تایم

به مدت زمانی که طول می کشد تا شما شاتر دوربین را بفشارید و عکس ثبت شود ، لگ تایم (leg time) گفته می شود.

لایو ویو

با استفاده از این امکان، عکاس می تواند بلافاصله پس از ثبت تصویر، آن را در ال سی دی ببینید. حالت لایو ویو (live view) از سال 2005 به بعد در دوربین های دیجیتال، تعبیه شد.

عکاسی پشت سر هم

حالتی است که عکاس با استفاده از آن می تواند در یک زمان، چند عکس بگیرد. با فعال کردن حالت (Burst Mode) تا زمانی که دکمه شاتر را پایین نگه داشته اید؛ دوربین به عکس گرفتن ادامه خواهد داد. سرعت گرفتن عکس های پشت سر هم بسته به نوع دوربین شما متفاوت است، بعضی از آن ها سریع تر از بقیه هستند. این سرعت بر حسب fps یا فریم بر ثانیه، نوشته می شود.

نکات پایانی

همانطور که مشاهده کردید یاد گرفتن اصطلاحات عکاسی، آنقدرها هم مشکل نیست و با مطالعه این مقاله قطعا توانسته اید با تنظیمات دوربین تا حد زیادی، آشنا شوید. با این وجود اگر فکر می کنید نیاز به آموزش کاملی برای یادگرفتن عکاسی دارید؛ می توانید در دوره عکاسی شرکت کنید. دوره ای که انتخاب می کنید باید به طور کامل و جامع این حرفه را به شما آموزش دهند. مهم نیست در عکاسی آماتور هستید یا حرفه ای، تنها چیزی که اهمیت دارد علاقه شما به این رشته است.

  • آموزشگاه هنرآموزی با داشتن اساتید مجرب در این زمینه توانسته است دوره های آموزشی عکاسی را به صورت جامع و همراه با ارائه مدارک بین المللی، برگزار کند. این دوره ها کاملا کارگاهی بوده و دانشجو پس از پایان دوره مهارت های لازم را کسب می کند و برای ورود به بازار کار کاملا آماده می شود.
  • برای ثبت نام و شرکت در کلاس آموزش حرفه ای عکاسی از طریق شماره های سایت یا واتس آپ ما با کارشناسان دپارتمان عکاسی مشورت کنید. ما تا پایان مسیر در کنار شما خواهیم بود.
این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *