انتخاب بهترین پارچه برای لباس های مختلف

انتخاب بهترین پارچه برای لباس های مختلف


انتخاب بهترین پارچه برای طراحی لباس های مختلف از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. هر لباس و پوشاکی، پارچه های مخصوص به خود را جهت دوخت دارد. به عنوان مثال پارچه هایی که برای دوخت و طراحی کت و شلوار انتخاب میشوند همگی از یکسری ویژگی های خاصی برخوردار هستند تا وقار و رسمی بودن این لباس به خوبی نمایش داده شود؛ شما هیچوقت ندید که از پارچه ساتن برای دوخت این نوع پوشاک استفاده شود و …

بدون تردید در طراحی لباس، انتخاب نوع پارچه برای داشتن لباسی بی نقص و دوختی فوق العاده، بسیار مهم و کلیدی است. انتخاب پارچه صحیح باعث می‌شود طراحی لباس موردنظرتان به شکل اصولی صورت گیرد. با اینکه داشتن خلاقیت و نوآوری در طراحی لباس حرف نخست را می‌زند اما باید از یکسری اصول و قواعدی نیز تبعیت کرد تا طرح موردنظر بتواند به طور صحیح و کامل زیبایی خود را به نمایش بگذارد.

در میان انبوهی از انواع پارچه، انتخاب آنها بر اساس نوع لباس، الگوی لباس، موقعیت استفاده از آن و عوامل بسیاری دیگر صورت می‌گیرد. در مقالات پیشین در رابطه با چگونگی انتخاب پارچه مناسب برای طراحی لباس پرداختیم و گفتیم که برای این منظور باید به چه مواردی توجه نمایید. در ادامه به معرفی انواع پارچه های مناسب برای لباس های مختلف می‌پردازیم.

بهترین پارچه‌ برای دوخت شلوار

شلوار یکی از پوشاک اصلی و پرکاربرد برای هر زن و مردی است پس انتخاب بهترین پارچه برای این نوع پوشاک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد. پارچه هایی که برای این منظور انتخاب میشوند نباید جنس یا بافتی داشته باشند که باعث ایجاد حساسیت و یا نوعی حس بد شوند. دقت داشته باشید که پارچه موردنظر برای شلوار نباید خیلی زبر و یا سفت باشد.

اول آنکه برای انتخاب جنس پارچه باید به فصل موردنظر توجه کنید؛ مسلماً در فصل های سرد بهتر است از شلوارهایی با بافت نسبتاً زخیم استفاده نمود. برای آب و هوای سرد، کتان، جین، فلانل، پشم، توئید-پشم، کرپ-پشم و … را انتخاب کنید.

البته نوع و ظاهر شلوار موردنظر نیز تا حد زیادی در این انتخاب تاثیر گذرا است. از انواع این نوع پوشاک میتوان به شلوار سفارشی دست‌ دوز، شلوار بدون ساختار، ترکیبی و شلوار جین اشاره کرد. برای شلوارهای سفارشی می‌توانید پارچه پشمی یا ترکیب پشم (با ابریشم) را انتخاب کنید که برای پوشیدن بسیار راحت است.

پارچه‌ مناسب برای دوخت لباس بچگانه

بچه ها باتوجه به آنکه پوست ظریف و لطیفی دارند، پارچه هایی که برای لباس های آنها انتخاب می‌شود دارای ویژگی های خاصی هستند. بهترین پارچه برای لباس های بچه، انواع پارچه‌ های نخی هستند. می‌توانید از پارچه ساتن کشی، توییل پنبه‌ای یا ساتن پنبه‌ای برای طراحی لباس بچه‌ ها انتخاب کنید.

پارچه‌ های بافتنی نیز برای دوخت و طراحی لباس بچه‌ ها انتخاب عالی هستند. می ‌توانید به سراغ بافتنی‌ های پشمی بروید، خصوصاً پارچه ‌های کشباف که راحت‌تر هم هستند. کودکان و نوزادان پوست بسیار حساسی دارند در نتیجه از بکارگیری منسوجات مصنوعی و پلاستیک که حاوی موارد شیمیایی هستند خودداری کنید.

برای دوخت دامن

انتخاب بهترین پارچه نیز برای دوخت دامن از اهمیت زیادی برخوردار است. گزینه های انتخاب پارچه برای دامن بسیار متنوع و گسترده‌تر است. پنبه سبک میتواند انتخاب بسیار مناسبی برای طراحی دامن باشد. پارچه پاتیست (cotton lawn) با چاپ‌ های زیبا نیز برای این کار عالی است. از دیگر پارچه های مناسب برای دوخت دامن میتوان به پارچه پنبه‌ای کشی یا ژرسه و پارچه بافتنی پونته روما اشاره کرد.

شما می‌توانید از پارچه‌ های ابریشم، ابریشم چاپی، بافتنی‌ های ظریف از جنس ابریشم، رایون و میکروفیبر برای ترکیب‌ با پارچه های کرپ، شیفون، ژرژت و شارموز استفاده نمایید.  از دیگر پارچه های مناسب برای طراحی دامن میتوان به پارچه‌ های ابریشمی، پشم نرم، مخلوط لیکورا و مخمل‌ های کشی و … اشاره کرد.

انتخاب بهترین پارچه برای تهیه پیراهن زنانه

از جمله بهترین پارچه برای طراحی لباس زنانه میتوان به ابریشم خام، ساتن، تافته، مخمل، توری، ابریشم شیفون، و ارگانزا اشاره کرد. البته دقت داشته باشید که نوع لباس زنانه در انتخاب هر کدام از این پارچه ها تاثیر گذار است.

برای یک لباس زنانه جذب و تناسب با بدن از پارچه هایی که دارای وزن متوسطی دارند و مقداری اسپندکس/الاستین استفاده نمایید. برای مدل لباس‌ های آزاد و شل، پارچه‌ های سبک وزن انتخاب بهتری هستند.

پارچۀ ژرسه نیز نشست خوبی روی بدن دارد. پارچه‌ های کرپ، شالیس و شارموز، پارچه‌ هایی افت‌‌دار بوده که برای دوخت و طراحی پیراهن زنانه مناسب هستند.

سایر انواع لباس

آستر یکی از قسمت های اصلی لباس محسوب می‌شود. ریون استات و مواد روکش پنبه ای از جمبه بهترین پارچه هایی است که به عنوان استر در لباس بکار گرفته می‌شوند.

پارچه های متوعی برای دوخت کت مورد استفاده قرار میگیرند اما همگی آنها دارای یکسری ویژگی هایی هستند تا به خوبی لباس در تن قرار گیرد. پشم (کرپ پشمی است بسیار خوبی دارد و ساختار شق و رق کافی را برای کت‌ ها ارائه می‌دهد. توییت های پشمی نیز برای این کار عالی هستند)، کتان، فلانل، و مخمل. بافتنی‌ های سبک برای کت‌ های آزاد نیز مناسب‌اند.

5/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *