سبک مینیمال در لباس

استایل مینیمال یا سبک مینیمال در لباس یک سبک هنری و خاص به شمار می رود که با حذف جزئیات اضافه، سعی دارد همه چیز را در عین سادگی به بهترین شکل ممکن نشان دهد و توازن در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. علاقه به سادگی و سبک خلوت، ناخودآگاه و به طور ذاتی، آرامش عجیبی ایجاد می کند. چه قرار گرفتن در فضایی آرام و چه دیدن لباس هایی از این طرح، قطعاً لذت بصری بالایی دارد و برای بسیاری از افراد جذابیت دارد. حتی کسانی که از سبک های دیگر پیروی می کنند، برای استایل مینیمال و طرح های آن مشتاق هستند. در این مقاله به بررسی تاریخچه استایل مینیمال و همچنین اصول سبک مینیمال در طراحی لباس می پردازیم. با ما همراه باشید.

استایل مینیمال چیست؟

استایل مینیمال یک سبک زندگی است که هرگز از مد نمی‌افتد زیرا بر یک طرز فکر و عقیده استوار است. درواقع چه طراحی دکوراسیون و لباس و چه سبک هنری استایل مینیمال، همه و همه در همه ی عصر ها جذابیت داشته‌اند. با این حال این استایل در عصر مدرن وارد زندگی روزمره انسان ها شده است و افراد زیادی آن را در جنبه های مختلف زندگی خود دنبال می کنند.

مینیمالیست ها معمولاً لباس هایی با طراحی کاربردی و ساده را استفاده می کنند که در آن از حداقل زیورآلات و جزئیات اضافه استفاده شده است. اگرچه بسیاری از افراد از رنگ های خنثی و یا کمرنگ در این طرح استفاده می کنند، اما از رنگ های شاد هم می توان با رعایت اصول خاصی در سبک مینیمال در طراحی لباس بهره گرفت.

استایل مینیمال مخصوص افراد خاص یا گروه ویژه‌ای نیست و برخی تنها آن را در صنعت مد و فشن دنبال می کنند. از آنجایی که این لباس ها هرگز از مد افتاده نمی شوند، توجه افراد زیادی را به خود جلب کرده‌اند. اگر فکر می کنید تنوع این سبک محدود است، برداشت درستی از آن نداشته‌اید. برند های معتبر دنیا و طراحان نامداری در این عرصه فعالیت می کنند و لباس هایی با فرم خاص و ویژه را در سبک مینیمال طراحی می کنند. درواقع سبک مینیمال در طراحی لباس یکی از بزرگ‌ترین قطب های مد و فشن در جهان محسوب می شود.

سبک مینیمال در طراحی لباس چیست؟

در سبک مینیمال در طراحی لباس، از کمترین جزئیات مبالغه آمیز و اضافه استفاده می شود و سعی بر این است که لباس ها کاربردی و در عین حال جذاب باشند. درواقع برای استایل مینیمال سادگی، دقیقه همان عنصری است که موردتوجه قرار می گیرد و تمرکز طراحان و برند ها روی آن معطوف می باشد. ریشه آن به یکی از شاخه های هنری دهه 1960 میلادی بر می گردد که در بخش تاریخچه این استایل بیشتر درباره ان صحبت خواهیم کرد.

با محبوب شدن آن و جذابیتی که ایجاد می کرد، استایل مینیمال در طراحی لباس هم وارد شد و بسیاری از مردم عادی و افراد مشهور از آن به خوبی استقبال کردند. البته محبوبیت و شهرت آن در سال های اخیر، با سرعت قابل توجهی در حال رشد است. امروزه بسیاری این سبک را برای مبارزه با مصرف گرایی و مخالفت با تجمل گرایی دنبال می کنند.

بسیاری از لباس هایی که در این سبک طراحی می شوند، اسپرت هستند و می توان آن ها را برای مرد و زن استفاده کرد. استایل مینیمال در طراحی لباس، پیرو سادگی و کاربردی بودن است و این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد. با پوشیدن چنین لباس هایی، آراستگی و وقار در استایل و تیپ افراد حس می شود. رنگ های مورد استفاده در استایل مینیمال معمولاً ملایم و خنثی هستند. با این حال بسته به سلیقه افراد، از رنگ های شاد هم با رعایت اصول استفاده می شود.

تاریخچه استایل مینیمال

جالب است بدانید که استایل مینیمال در طراحی لباس، ابتدا توسط برند شانل آغاز شد. بعد از اتمام جنگ جهانی دوم و حضور پررنگ‌تر زنان در جامعه، طراحی لباس های راحت به‌ویژه برای خانم های شاغل، در دستور کار بسیاری از برند ها قرار گرفت. ایده‌  اولیه و گرایش این سبک ابتدا به سمت طراحی لباس هایی نزدیک به سبک مردانه برای زنان بود. مینیمالیست از سبک هایی بوده است که طرفداران زیادی داشته و در طول تاریخ توانسته محبوبیت خود را حفظ کرده و حتی آن را افزایش دهد. این سبک در دهه 1960 و اوایل 1970 روی کار آمد و بسیاری شروع آن را از هنر بصری آمریکا و جنبش های فلسفی_هنری می دانند.

ورود استایل مینیمال در طراحی لباس باعث شد لباس هایی کاربردی و راحت برای زنان طراحی شود تا بتوانند راحت‌تر در جامعه حضور یابند. از طرفی سادگی این سبک به نوعی بر هم زدم کلیشه های جنسیتی در جوامع آن دوران محسوب می شد. گفته می شود طراحان لباس ژاپنی در شکل گیری این سبک در لباس، نقش کمک کننده‌ای داشته‌اند. گفته می شود در 1980 این سبک با وجود دو دسته بورژوا و آوانگارد شکل متفاوتی گرفت و بعدی مفهومی پیدا کرد. ساختار شکنی اصلی به دست طراحانی مانند کلوین کلاین شکل گرفت که فوتوریسم را در دهه 1990 وارد مینیمالیسم کرد.

سبک مینیمالیسم در لباس

قوانین سبک مینیمال در طراحی لباس

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، استایل مینیمال سبکی ساده و در عین حال متفاوت، شیک و کاربردی است که با حذف جزئیات اضافه، در حیطه های مختلف حضور پیدا می کند. استایل مینیمال در طراحی لباس نیز بسیار مطرح است و از قوانین خاصی پیروی می کند که در ادامه به بیان اصول پایه آن می پردازیم.

رنگ های کم

 لباس های گل گلی و رنگارنگ در استایل مینیمال قرار نمی گیرند. اکثر رنگ هایی که در استایل مینیمال در طراحی لباس استفاده می شوند، ملایم و روشن هستند. به طوری که رنگ های جیغ به ندرت و فقط در موارد خاص در چنین طراحی هایی به چشم می خورد. معمولاً رنگ هایی مانند یاسی، سفید، خاکستری، آبی روشن، سبز پاستلی و غیره در این طراحی ها استفاده می شوند. رنگ مشکی هم از رنگ های اصلی این سبک محسوب می شود که می توانید آن را به راحتی ست کنید.

 بسیاری نیز اعتقاد دارند در سبک مینیمال باید بین یک تا سه رنگ استفاده کنید. البته این به معنی این نیست که همه چیز را دقیقه یکدست بپوشید. این حتماً تیپ خسته کننده‌ای می سازد. بلکه منظور تأکید بر استفاده از طیف های مختلف یک رنگ خاص در استایل است. اگر می خواهید اطلاعات خاص و کاربردی این سبک و بسیاری از سبک های طراحی لباس را یاد بگیرید، کلاس طراحی لباس در تهران می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

حذف جزئیات اضافه

یکی از اصلی‌ترین شاخصه هایی که مینیمالیسم را با آن می شناسیم، سادگی و حذف جزئیاتی مانند سنگ دوزی ها و گل دوزی ها، لوازم برجسته، اکسسوری های اضافه، زرق و برق و غیره است. درواقع زیبایی این لباس ها به شکل طراحی و سادگی آن هاست. برای داشتن لباسی با سبک مینیمال باید تا حد ممکن لباس ها را با رنگ های ملایم و روشن و بدون زیورآلات و اکسسوری اضافه و دست و پا گیر، طراحی کنید. درواقع آنچه مهم است، برش و دوخت دقیق و تمیز می باشد.

لباس های فیت تن و راحت

یکی دیگر از نکات اساسی و اصلی استایل مینیمال، طراحی لباس هایی با اندازه دقیق بدن است که در تن شیک به نظر می رسد. لباس های مینیمال طوری طراحی می شوند که نه گشاد باشند و نه تنگ، بلکه با توجه به فرم بدنی افراد، حالتی تقریباً آزاد و فیت دارند.

به کار بردن پارچه های بدون طرح

معمولاً از پارچه های ساده و تقریباً بدون طرح در طراحی و دوخت لباس هایی به سبک مینیمال استفاده می شود. این سبک طراحی لباس است که اهمیت دارد و برش ها و دوخت های طرح به وضوح در این سبک دیده می شوند. البته گاهی از طرح های خلوت و راه راه در سبک مینیمال در طراحی لباس استفاده می کنند.

برتری کیفیت بر کمیت

همان‌طور که گفته شد، راحتی و کاربردی بودن در سبک مینیمال در طراحی لباس در اولویت قرار دارد. بسیار مهم است که جنس پارچه ها مرغوب باشد و حتی کیف و کفشی که در این سبک استفاده می کنید باید جنس خوبی داشته باشد. درواقع این لباس ها معمولاً برخلاف ظاهری که دارند، ارزان قیمت و بی‌ارزش نیستند بلکه بسیار باکیفیت و بادوام دوخته می شوند.

 کشیدن سیلوئت حرفه‌ای

سیلوئت به خطوط و فرم کلی لباس گفته می شود که نشان دهنده شکل ایستادن لباس در تن را نشان می دهند. این کلمه در لاتین به معنای سایه است. کشیدن سیلوئت در سبک مینیمال در طراحی لباس، اهمیت ویژه‌ای دارد چرا که باعث می شود با شناخت فرم های بدنی، لباس هایی خاص طراحی کنید. در استایل مینیمال جزئیات زیادی وجود ندارد و برش ها و فرم لباس هستند که تعیین کننده زیبایی و جذابیت آن می باشند. یادگیری کشیدن سیلوئت لباس می تواند از شما یک طراح لباس حرفه‌ای بسازد.

جمع‌بندی

برای یادگیری چگونگی و اصول سبک مینیمال در لباس یا استایل مینیمال، می توانید با شرکت در دوره های حرفه‌ای، به یک طراح لباس برجسته و کار بلد تبدیل شوید. کلاس های طراحی هنرآموزی در بهترین کیفیت و به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شوند. کیفیت دوره های آنلاین دقیقه مانند دوره های حضوری بوده و بعد از دوره به شما مدرک معتبر بین‌المللی داده می شود. تمامی کلاس های این مجموعه به صورت کاملاً تعاملی می باشد و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما بعد از گرفتن مدرک و گذراندن ترم ها وارد بازار کار شوید. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ما مراجعه کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *