استایل سبک گوتیک چیست

اگر می خواهید یک طراح لباس شوید و یا به فعالیت در این زمینه علاقه دارید، حتماً به خوبی می دانید که یکی از شیرین‌ترین و البته تخصصی‌ترین مباحث، شناخت سبک ها و ویژگی های آن هاست. سبک های مختلفی که در طراحی لباس مطرح می شوند از استایل گوتیک گرفته تا استایل های منیمال و … معیار هایی دارند که می تواند شما را با تاریخچه این هنر آشنا کند و در بسیاری از مواقع، الهام بخش سبک جدیدی از سوی شما باشد. ممکن است وقتی که اسم سبک گوتیک را می شنوید به کلیسا ها و موارد عجیب فکر کنید.

جنبش گوتیک در دهه 1980 شکل گرفت و یک خرده فرهنگ جوان و در حال رشد محسوب می شد. درواقع این جنبش که بعدتر به عنوان یک سبک منحصر به فرد شناخته شد، چهارچوب های رایج اجتماعی را زیر سؤال می برد و خارج از مرز ها و قانون ها می رفت. این سبک بی پروا قطعاً می تواند با دنیای جوانی و ذهن باز این افراد، همخوانی داشته باشد. در این مقاله به بررسی سبک گوتیک در طراحی لباس و ویژگی های آن، می پردازیم.

استایل گوتیک چیست؟

استایل گوتیک درواقع از هیچ قانونی پیروی نمی کند و همین بی‌نظم و ترتیب بودن، به نوعی تعریف و چهارچوب اصلی آن است. یک زیبایی بی پروا و خاص که ترکیبی از استایل ویکتوریا و استایل پانک هم محسوب می شود. البته برخی ویژگی ها و جزئیات هستند که با به کار بردن آن ها، می توانید بهترین لباس ها را در این سبک طراحی کنید. این سبک با قرون 18 و 19 تشابهاتی دارد. یکی از نکات دیگری که باعث جذابیت بیشتر آن می شود، ریشه هایی است که در سبک موسیقی راک دارد.

درواقع سبک گوتیک فاکتور های مشترکی با پارامتر های گوتیک راک در دوران پساپانک دارد. این موسیقی به نوعی آزادی های فردی و استقلال فکر را تبلیغ می کرد و به همین دلیل هم نوع موسیقی و هم مشتقات آن که شامل تیپ ظاهری می شدند، به سرعت در بین جوانان گسترش پیدا کردند و در سراسر جهان بسیار مشهور شدند. تا جایی که سبک گوتیک در هنر، سینما، پوشش و بسیاری از جنبه های دیگر پا گذاشت. این سبک با استایل مینیمال کاملاً در تناقض است و در لباس ها و زیورآلات آن، جزئیات و گاهی افراط زیادی دیده می شود.

تاریخچه سبک گوتیک

استایل گوتیک که به فرهنگ گوت یا گات مشهور بود، در دهه 1980 در انگلستان متولد شد. همان‌طور که پیش‌تر نیز این موضوع را خواندید، محل تولد این سبک، ژانر موسیقی گوتیک راک است. با محبوب‌تر شدن این موسیقی، مانند بسیاری از سبک های دیگر، تیپ ظاهری خاصی هم برای آن در نظر گرفته شد. این سبک لباس ها هنجار های معمول را می‌شکستند و مانند این سبک از موسیقی، به هر شخص، فردیت و استقلالی که همیشه به دنبال آن بود را می دادند. سبک گوتیک در طراحی لباس آزادی لازم را به جوانان می داد و همین نکته باعث محبوبیتش می شد.

این آزادی و بی‌پروایی همان جهانی بود که جوانان می خواستند و همین نکته باعث شد هم این موسیقی و هم سبک پوششی که همراه آن بود، معروف شوند. وجود گروه های موسیقی مشهور و فعال در گسترش این سبک و ریشه دواندن آن در هنر و زندگی عادی مردم مختلف به ویژه جوانان، نقش مهمی داشت.

این سبک از حدود سال 2000، حضور پررنگ‌تری در اجتماع داشت و سبک گوتیک در طراحی لباس در این دوره بسیار قابل لمس بود. الکساندر مک‌کویین اولین طراح بود که این سبک را به طور تخصصی وارد طراحی لباس کرد. بسیاری از منتقدان می گفتند این سبک بازگشت به سبک های دوره ویکتوریاست. با این حال سبک گوتیک در طراحی لباس، تعاریف جدیدی داشت که طرفداران زیادی را به سمت خود جذب می کرد.

استایل گوتیک دخترانه و پسرانه در ایران

 چگونه استایل گوتیک داشته باشیم؟

هر سبک ویژگی های منحصر به فردی دارد که با آن ها تعریف می شود و از طریق همین تفاوت ها، از دیگر سبک ها و ژانر ها جدا می شود و یک سبک مستقل می شود. در این بخش برخی ویژگی های سبک گوتیک در طراحی لباس را بیان می کنیم.
استایل گوتیک در طراحی لباس شامل لباس ها، آرایش و اکسسوری های تیره می شود و رنگ پوست معمولاً روشن و رنگ پریده است. برخی این استایل را نزدیک به مد لباس در دوره ویکتوریا می دانند. استایل گوتیک برای خانم ها، شامل سه عنصر اصلی پیراهن، دامن و کرست می شود که برخی از این مدل ها، در ژانر های دیگر طراحی لباس نیز تأثیرگذار بوده‌اند.

معمولاً افرادی به سبک گوتیک لباس می پوشند که رد کردن هنجار ها و چهارچوب های معمول را دوست دارند و می خواهند تیپی خاص داشته باشند. درواقع برای آن ها پیروی از سبک معمول جامعه اهمیت چندانی ندارد. با ساخته شدن فیلم هایی تحت تأثیر سبک گوتیک و تیپ سازی بسیاری از شخصیت ها با این سبک پوشش ها، همچنین با تبلیغ آن در رسانه ها، افراد زیادی به پوشیدن لباس هایی با این سبک، علاقه نشان می دهند و طرفداران آن افزایش پیدا کرده‌اند. استایل گوتیک مدام نیز به روز می شود و علاوه بر اینکه بسیار تأثیر گزار است، متقابلاً تأثیر هم می پذیرد و با حفظ خطوط فکری اصلی خود، با مد روز پیش می رود.

از دیگر مشخصات سبک گوتیک این است که در آن استفاده از پارچه های چرم، مخمل، ساتن، توری و گیپور و گاهی ترکیب آن ها باهم دیگر است. پوشیدن جوراب های بلند با دامن های کوتاه و یا پیراهن های کوتاه نیز مختص به این سبک می باشد. همچنین رنگ مشهور سبک گوتیک مشکی است و گاهی از رنگ های دیگری مانند بنفش تیره، قرمز، جگری و دودی نیز که تناژ تیره‌ای دارند، در تیپ سازی سبک گوتیک استفاده می شود. استفاده از کلاه های چوکر و کفش های پاشنه‌دار و چکمه های بلند سیاه، کت یا شنل های بلند نیز در این سبک بسیار تکرار می شود. از دیگر تیپ سازی ها در سبک گوتیک می توان به موی چتری، پیر سینک و تتو های زیاد اشاره کرد.

اگر به این سبک از طراحی لباس علاقه دارید، می توانید با شرکت در کلاس های آموزش آنلاین طراحی لباس، تمامی نکات آن و دیگر سبک ها را یاد بگیرید. لباس های منحصر به فردی را طراحی کنید. این سبک می تواند الهام بخش شما برای بسیاری از طراحی های جدید باشد.

اکسسوری های مناسب استایل گوتیک

اکسسوری هایی مانند کلاه و دستکش می توانند تکمیل کننده این سبک باشند. درواقع استفاده از اکسسوری در سبک گوتیک در طراحی لباس، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و تکمیل کننده آن می باشد. دستکش های مشکی و چرم برای استایل مردانه و زنانه آن کاربرد دارد. عینک های خاص و جذاب مشکی یا رنگی نیز در زیبا تر شدن این استایل بسیار تأثیرگذار هستند. بسیاری از افراد از چتر های توری و چرمی نیز برای استایل کردن سبک گوتیک استفاده می کنند. در این سبک از آویزها، دستبند ها و به طور کلی اکسسوری های استیل، طلای سفید، پلاتین و یا نقره استفاده می کنند و طلای زرد هیچ کاربردی در این سبک ندارد.

جمع‌بندی

سبک گوتیک در طراحی لباس بسیار آزادانه عمل می کند و همین نکته می تواند به شما کمک کند تا با الهام گرفتن از آن، لباس هایی خاص و ویژه طراحی کنید. استایل گوتیک با نوآوری های بسیاری که داشته است، همواره یک سبک محبوب در بین جوانان محسوب می شود. برای یادگیری این سبک و تمامی سبک های مشهور طراحی لباس، می توانید در کلاس های حضوری و غیرحضوری طراحی لباس هنرآموزی شرکت کنید. این کلاس ها در بهترین کیفیت و با تدریس استادان ماهر تشکیل می شوند. حتی اگر هیچ تجربه‌ای در این زمینه نداشته باشید، می توانید در دوره های جامع مبتدی تا پیشرفته هنرآموزی، با تلاش و پشتکار به یک طراح لباس حرفه‌ای تبدیل شوید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *