انواع پوست

مراقبت از پوست یک هنر و یک علم است .جهت مراقبت از پوست لازم است تا نوع پوست خود را بدانید در واقع اولین قدم برای مراقبت از پوست ، شناخت نوع پوست است.

تشخیص نوع پوست صورت

دانستن نوع واقعی پوست به شما کمک می کند تا بتوانید بهتر از پوست خود مراقبت کنید. جهت مراقبت صحیح از پوست ضروری است تا به شناخت کامل از آن برسید. یک برنامه‌ی روزانه کمک می کند تا سلامت پوست خود را حفظ کنید و مشکلاتی چون آکنه، زخم شدن‌ها و لکه‌های تیره‌ی پوست را مدیریت کنید. مراقبت از پوست طیف وسیعی از اقدامات است که از یکپارچگی پوست پشتیبانی می کند ، ظاهر آن را تقویت کرده و مشکلات پوستی را تسکین می دهد.این اقدامات می توانند شامل تغذیه ، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد و استفاده مناسب از نرم کننده ها باشند.

انواع پوست

مراقبت از انواع پوست

بسته به عوامل مختلف هورمونی، هر فرد ممکن است رنگ، بافت یا رنگ پوست متفاوتی داشته باشد. به طور کلی، 5 نوع پوست اصلی وجود دارد: طبیعی یا معمولی، ترکیبی، چرب، خشک و حساس. با این وجود، تعادل پوست هر فرد با توجه به سن، بهداشت و سبک زندگی، تغییرات هورمونی، سطح استرس و غیره متفاوت است بنابراین ویژگی های پوست می تواند در مراحل مختلف زندگی تغییر کند.

نوع پوست طبیعی و معمولی

این نوع پوست به یک اندازه خشک و چرب است، همچنین حساسیت شدید در این گروه پوستی دیده نمی شود طبیعی بودن به این معنی است که پوست در حالت تعادل نسبی قرار دارد. در پوست های معمولی جوش به ندرت دیده می شود که در صورت وجود، سریع برطرف می‌شود. منافذ پوست به سختی قابل مشاهده است و چهره ی فرد شاداب و درخشان به نظر می رسد. در پوست طبیعی که به عنوان eudermic نیز شناخته می شود ، تولید چربی و pH پوست متعادل است. پوست معمولی معمولاً دارای بافت صاف ، منافذ ریز و بدون لکه ، بدون حساسیت و شکستگی است. ناحیه‌ی T (شامل پیشانی، چانه و بینی) در افراد با پوست طبیعی و معمولی می تواند کمی‌ چرب‌تر باشد. این نوع پوست امکان دارد که با افزایش سن به سمت خشکی برود.البته پوست طبیعی می‌تواند گاهی کم آب هم شود که با خشکی پوست تفاوت زیادی دارد. یکی از علت‌های اصلی داشتن پوست معمولی ژن ها هستند. از مزایای این مدل پوست داشتن حداقل خط و چین و چروک و بافت بسیار صاف و نرم می باشد. در کلاس های گریم و میکاپ هنرآموزی می آموزید که چه نوع آرایشی روی پوست طبیعی انجام دهید.

راه های مراقبت از پوست طبیعی و معمولی

داشتن پوست طبیعی به این معنی نیست که شما بدون مراقبت های لازم بتوانید پوست صاف و درخشانی داشته باشید. باید اطمینان حاصل کنید که با رعایت اصول اولیه مراقبت از پوست ، آن را سالم و مرطوب نگه دارید. سعی کنید با استفاده از آب و مرطوب کننده ها پوست خود را مرطوب نگه دارید زیرا از تولید بیش از حد چربی پوست جلوگیری می کند و رطوبت پوست را حفظ می کند ، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید زیرا قرار گرفتن در معرض مستقیم نور آفتاب باعث خشکی پوست می شود و چین ‌وچروک و همچنین لکه‌های تیره را به وجود می آورد. استفاده از ضدآفتاب بدون چربی جهت جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست توصیه می شود.
قبل از خواب هرگونه آرایش را پاک کرده و صورت خود را بشویید. لوسیون ها و سرم های سبک تر برای این نوع پوست ایده آل هستند و برای حفظ تعادل پوست به محصول سنگین زیادی احتیاج نیست . استفاده از محصولات ضدپیری و آب‌رسان پوست را در برنامه مراقبتی این پوست توصیه می شود.

نوع پوست ترکیبی

پوست شما ممکن است در بعضی از مناطق خشک و طبیعی و در بعضی مناطق مانند منطقه T (بینی ، پیشانی و چانه) چرب باشد در حالی که گونه ها خشک هستند. بسیاری از افراد این نوع پوست را دارند چین‌وچروک در این پوست فقط در پیشانی، چانه و بینی دیده می شود. ممکن است در مناطق مختلف به مراقبت کمی متفاوت نیاز داشته باشد. این نوع از انواع پوست می‌تواند دارای درمان طولانی و چالش برانگیز باشد. منافذ بزرگتر و بازتر از حد طبیعی هستند ، جوش های سرسیاه در این نوع پوست دیده می شود. براقی پوست از مزایای این نوع پوست به شمار می رود. افرادی که پوست مختلط دارند ترکیبی از پوست چرب و خشک خواهند داشت. از دلایل ایجاد یک پوست ترکیبی می توان به ژنتیک ،آب و هوا و استفاده از محصولات نامناسب که باعث تغییر نوع پوست می شود ،اشاره کرد.

راه های مراقبت از پوست ترکیبی

استفاده از پاک کننده ها ، ضد آفتاب زدن ، لایه برداری ملایم و استفاده از محصولات بدون روغن جهت مراقبت از پوست ترکیبی توصیه می شود.
افرادی که پوست ترکیبی دارند باید برای متعادل نگه داشتن پوست استفاده از محصولات متفاوتی را برای مناطق مختلف صورت در نظر بگیرند. به عنوان مثال ، ممکن است از یک پاک کننده و مرطوب کننده ملایم روی گونه ها و یک محصول قوی تر در منطقه T استفاده شود تا چربی را از بین ببرد. اگر جوش‌های سرسیاه زیادی روی ناحیه‌ی T وجود دارد، می توان از برچسب‌های برداشت جوش‌های سرسیاه استفاده کرد که مخصوص نواحی بین ابرو، بینی و زیر لب ساخته شده‌اند.
استفاده از شوینده‌های ملایم به دلیل وجود منافذ موجود در پیشانی و بینی که از بقیه نواحی بزرگتر هستند،توصیه می شود.
چربی‌های اضافی در پیشانی و بینی را می توان با استفاده از لایه بردار از بین برد . استفاده از لایه بردار به آرامی و هر چند وقت یکبار برای این افراد توصیه می شود.
استفاده از ضدآفتاب بدون چربی ، محصولات آرایشی یا مراقبت از پوست بدون چربی در این نوع پوست اکیدا توصیه می شود.
محصولات حاوی الکل که باعث خشکی زیاد پوست می‌شوند به هیچ عنوان به افرادی که چنین پوستی دارند توصیه نمی شود

پوست چرب

این نوع از پوست، مستعد جوش های پوستی است. بافت آن نامنظم است. منافذ باز و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است. پوست های چرب براق بوده و نسبت به سایر پوست ها ضخیم تر می باشند. پوست بیش از مقدار کافی روغن تولید می کند و جوش های سرسیاه و جوش های چربی یک مشکل شایع در این نوع پوست است. در موارد متوسط و شدید آکنه، پاپول‌ها که همان جوش‌های کوچک بدون سر سیاه یا سفید قابل تشخیص هستند و پوسچول‌ها که جوش‌های متوسط با مرکز سفید یا زرد رنگ هستند، پدیدار می شود و پوست قرمز و ملتهب به نظر می‌رسد.
تولید بیش از حد چربی پوست (سبوم)،علت چرب بودن پوست است تولید بیش از حد سبوم، «سبوریا» نامیده می‌شود . پوست چرب در برابر فشارهای محیطی و علائم پیری مقاومت بیشتری دارد.
برخی از پوست ها به طور طبیعی چرب هستند و در طول زندگی به همین ترتیب باقی می مانند .تغییرات هورمونی. عدم تعادل هورمون در دوران بلوغ یا بارداری می‌تواند منجر به چرب شدن پوست شود.
آب‌وهوا. ژنتیک، وجود منافذ بزرگ پوست ،برخی داروها، استرس و محصولات آرایشی آکنه ‌زا می‌توانند باعث ایجاد پوست چرب شوند.
لایه ‌برداری بیش از حد و یا استفاده از صابون‌های قلیایی می‌توانند تولید سبوم را تحریک کرده و باعث چرب شدن پوست شود.
با داشتن پوست چرب ، کنترل براق کننده یک نگرانی اصلی است. اگرچه داشتن پوست چرب فوایدی مانند چین و چروک های کمتر دارد ، اما باید از مصرف موادی مانند روغن معدنی ، پترولاتوم و الکل خودداری کنید. محصولاتی با برچسب “غیر comedogenic” برای پوست چرب بسیار مناسب هستند زیرا منافذ پوست را مسدود نمی کند.

مراقبت از پوست چرب

بهترین راه برای مراقبت از پوست چرب ، مرطوب سازی مناسب پوست است. با استفاده کافی از کرم و محصولات طبیعی ، پوست شما سالم می ماند. اطمینان حاصل کنید که در حالی که پوست خود را مرطوب نگه می دارید ، مرتباً این کار را انجام می دهید. پوست خود را حداقل دو بار در روز بشویید تا تمام آلودگی ها و باکتری های پوست شما پاک شود و منافذ پوست شما مسدود نشود زیرا منجر به ایجاد پوستی حساس همراه با آکنه بیشتر می شود.
صورت خود را بیش از حد شستشو ندهید ، زیرا خشک شدن منافذ پوست باعث می شود حتی روغن بیشتری برای جبران آن تولید کند.
باید بیش از دو بار در روز و بعد از تعریق زیاد پوست شست وشو شود.از پاک کننده ملایم استفاده کنید .جوش ها را فشار ندهید. زیرا بهبود آنها طولانی تر خواهد شد.
به دنبال کلمه “noncomedogenic” در محصولات مراقبت از پوست و مواد آرایشی باشید. این بدان معناست که منافذ پوستی را مسدود نمی کند.
پاکسازی صورت و جلوگیری از کرم های نرم کننده جهت به حداقل رساندن ظاهر روغن توصیه می شود. از ضد آفتاب و لوسیون های بدون روغن استفاده کنید تا ناخواسته روغن بیشتری به پوست خود اضافه نکنید.
شوینده‌های ضد آکنه که حاوی سالیسیلیک اسید و بنزویل پراکسید هستند به پاکسازی آکنه‌ها کمک می‌کنند و استفاده از آن توصیه می شود.
آسیب زدن به آکنه‌ها می‌توانند باعث بدتر شدن یا زخم‌شدن آن‌ها شود بنابراین باید پوست خود را آرام و با ملایمت شست و شو دهید. در این نوع پوست جای زخم به سختی محو می‌شود.
شایع‌ترین علل زخم شدن در افراد با پوست چرب ترکاندن جوش ها است.
محصولات آرایشی و آرایش سنگین می‌تواند باعث بسته شدن منافذ و بدتر شدن آکنه‌ در خانم ها شود.
افرادی که پوست چرب دارند باید از پاک کننده ها و محصولات حاوی الکل خودداری کنند. در حالی که این پاک کننده ها می توانند موقتاً پوست چرب را مات جلوه دهند ، اما در حال خشک کردن پوست هستند و باعث می شوند پوست چربی بیشتری ایجاد کند.

پوست خشک

خشکی ناشی از کمبود روغن در پوست است. علائم خشکی پوست شامل ، حساسیت ، خارش و ترک است. پوست خشک ممکن است به دلیل سبک زندگی و عوامل محیطی یا یک بیماری مزمن (در صورت اگزما یا شرایط مربوط به آن) ایجاد شود.
پوست خشک در لمس خشن و ناراحت کننده است. این نوع پوست کمبود لیپید و یا آب دارد. فاقد خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری است و به خصوص پس از شستشو ،فرد روی پوست خود احساس سفتی می کند. به شدت در برابر عوامل خارجی مانند سرما ، گرما ، باد و غیره واکنش نشان می دهد و می تواند به راحتی قرمز شود ، خارش داشته باشد یا احساس سفتی کند.
اگرچه پوست خشک سریع تر از سایر پوست ها پیر نمی شود، اما چین و چروک ها و خطوط ظریف را بیشتر نمایان می کند. منافذ پوست تقریباً نامرئی هستند و خطوط قابل مشاهده تر به نظر می رسند.
پوست خشک بیشتر دچار تحریک یا التهاب می شود. اگر پوست خیلی خشک باشد ، می تواند خشن و پوسته پوسته شود که بیشتر در پشت دست ها ، بازوها و پاها مشاهده می شود.

پوست هایی که بیشتر در معرض خشکی قرار دارند عبارتند از: انواع پوست های ظریف و روشن یا انواع پوست بالغ، زیرا سبوم کمتری تولید می کند و توانایی حفظ رطوبت را ندارند. با این وجود، انواع پوست ممکن است دوره های خشکی یا وصله های پوستی را تجربه کنند.
افرادی که پوست خشک دارند ممکن است به یک پاک کننده بسیار ملایم و مرطوب کننده سنگین تر از سایر انواع پوست نیاز داشته باشند.
خشکی پوست ممکن است به علت ژنتیک،تغییرات هورمونی،آب و هوا و فصل،برخورد اشعه ماوراio بنفش (UV) از تخت های برنزه به پوست، داروها، سن، مواد تشکیل دهنده صابون هاو مواد آرایشی یا پاک کننده ها ایجاد شود.

مراقبت از پوست خشک

یک رژیم متعادل حاوی اسیدهای چرب ضروری و استفاده روزانه از یک پاک کننده ،نرم کننده و یک محصول مغذی و مراقبت از پوست که به طور خاص برای پوست خشک تهیه شده است ، به پوست خشک کمک می کند تا احساس لطافت کند . همچنین مصرف مقدار زیاد آب به جلوگیری از خشکی پوست کمک می کند.
افرادی که دارای پوست خشک هستند برای مراقبت از پوست خود باد به دنبال محصولاتی باشند که حاوی مواد زیر می باشد:

  • مواد مرطوب کننده ، که رطوبت را به پوست می رساند ، مانند گلیسیرین یا اسید هیالورونیک
  • روغن ها و کره هایی چون جوجوبا ، لانولین
  • محصولاتی که حاوی الکل ، رتینوئیدها ، آلفا هیدروکسی اسیدها یا مواد معطر هستند ، پوست را خشک می کنند ، بنابراین بهتر است از مصرف این موارد خودداری کنید. همچنین استفاده از محصولاتی حاوی روغن مرکبات یا دارای رایحه زیاد به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
  • کسانی که پوست خشک دارند ممکن است چندین بار در طول روز به استفاده از مرطوب کننده نیاز پیدا کنند. این افراد پس از استحمام یا شستن دست ها حتما باید از مرطوب کننده استفاده کنند. به طور کلی ، استفاده از آب گرم برای شستشو ، در عین کوتاه نگه داشتن حمام ، ایده خوبی است.البته گاهی اوقات ، استفاده بیش از حد از مرطوب کننده ممکن است پوست را گیج کند و می تواند تولید روغن های مورد نیاز برای مرطوب نگه داشتن را متوقف کند پس باید از مصرف بی رویه آن جلوگیری کرده و اعتدال را رعایت کرد.

برای کمک به خشکی پوست باید نکات زیر رعایت شود:

  1. مدت زمان استحمام کوتاه تر باشد.
  2. از صابون ها یا پاک کننده های ملایم استفاده شود.
  3. از مرطوب کننده استفاده شود .
  4. از بالا رفتن بیش از حد دمای داخل خانه جلوگیری شود.
  5. هنگام استفاده از مواد تمیز کننده ، حلال ها یا مواد شوینده خانگی از دستکش استفاده شود.

پوست حساس

از ویژگی های پوست حساس می توان به وجود بثورات و برجستگی های مکرر روی پوست اشاره کرد.همچنین احساس سوزش پس از استفاده از یک محصول مراقبت از پوست در این نوع از پوست مشاهده می شود.
پوست های حساس اغلب به عطر واکنش منفی نشان می دهند.قسمت هایی از پوست خشک ، پوسته پوسته و تحریک شده می باشد.
پوست حساس ممکن است در اثر ژنتیک ، آلرژی یا عوامل محیطی ایجاد شود. پوستی که به راحتی برافروخته می شود در دسته پوست حساس قرار می گیرد.
یک فرد با پوست حساس باید نوع محصولاتی را که روی پوست خود استفاده می کند با دقت در نظر بگیرد.

مراقبت از پوست حساس

استفاده از محصولات ضد آلرژی، بدون عطر و با ترکیبات ساده جهت مراقبت از پوس حساس توصیه می شود همچنین باید از ضد آفتاب های معدنی حاوی اکسید روی یا دی اکسید تیتانیوم ، به جای ضد آفتاب های شیمیایی مانند اکسی بنزون استفاده شود.
افرادی که پوستشان حساس است برای استفاده از محصولات جدید باید در ناحیه کوچکی از پوست آن را آزمایش کنند.
این افراد، هنگام انتخاب مواد آرایشی باید مراقب باشند ، زیرا بیشتر در معرض تحریک ، قرمزی ، سوزش یا آکنه هستند. از مصرف مواد معطر و تحریک کننده مانند الکل یا مواد ضد باکتری خودداری کنند. به دنبال محصولاتی با افزودنی های کمتری باشند و از محصولات دارای خاصیت آرام بخشی ، التیام بخشی یا ضد التهابی استفاده کنند.
اگر شخصی بثورات مداوم و بدون علت مشخص داشته باشد ، می تواند آنها را با پزشک در میان بگذارد.این بثورات گاهی اوقات، ممکن است یک بیماری زمینه ای را نشان دهند.

جمع بندی

به طور کلی تمیز نگه داشتن پوست ، رطوبت کافی و محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش برای انواع پوست ضروری است.
مهم نیست که چه نوع پوستی داشته باشید ، رعایت اصول مراقبت از پوست باعث می شود تا بهترین پوست را تجربه کنید:

  • از کرم ضد آفتاب استفاده کنید
  • از تابش مستقیم نور خورشید خودداری کنید و از کلاه و عینک آفتابی استفاده کنید.
  • سیگار کشیدن ممنوع
  • پوست خود را هر روز به آرامی اما کاملاً شست و شو دهید.
  • هرگز با آرایش به رختخواب نروید.
  • پوست خود را مرطوب کنید.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  • هنگام مشاهده هرگونه تغییر در ظاهر پوست و یا ایجاد بثورات پوستی ضروری است ،تا با پزشک خود مشورت کنید.
این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *