تجهیزات و لوازم ضروری برای عکاسی

تجهیزات و لوازم ضروری برای عکاسی


تجهیزات و لوازم عکاسی به عکاس کمک می‌کنند که پروسه عکسبرداری برای او راحتتر و بدون مشکل صورت گیرد. وسالی بسیارمتوعی در دنیای عکاسی وجود دارد که البته نمی‌توان گفت همه‌ی آنها کاربردی بوده و داشتن آنها ضروری است. درواقع تنوانایی و نوع سبک عکاسی شما مشخص می‌کند که به چه تجهیزاتی احتیاج دارید.

اما لوازمی که در ادامه به معرفی و شرح آنها می‌پردازیم، وسایلی هستند که در تمامی ژانرها و سبک های عکاسی، به میزان کم یا زیاد کاربرد دارند. برخی از آنها، وسایل شما را محافظت کرده و برخی دیگر باعث می‌شوند هنگام عکس گرفتن احساس راحتی بیشتری داشته باشید. علاوه بر آن برخی دیگر باعث می‌شوند کیفیت عکسبرداری شما افزایش یابد. این تجهیزات و وسایل به شرح زیر می‌باشند.

تجهیزات عکاسی

درپوش لنز:

اصلاً تفاوتی نمی‌کند که در چه سبکی در حال فعالیت هستید، در هر حال باید از دوربین و لنز همراه آن محافظت نمایید. درپوش لنز وسیله‌ای است که از لنز شما در برابر گرد و غبار، خاک و آب محافظت می‌کند. برای این منظور انواع درپوش های Micro و Magnum در بازار وجود دارد. درپوش Micro مناسب برای لنزهای 54 و 76 میلی متر بوده و نوع Magnum نیز مناسب برای لنزهای 72 و 122 میلی متر می‌باشد.

پاوربانک:

امروزه یکی از تجهیزات جانبی بسیار مهم و کاربردی، پاروبانک می‌باشد. پاوربانک درواقع منبع شارژ خارجی می‌باشد که در صورت عدم امکان دسترسی به پریز برق، می‌توانید بواسطه آن دستگاه و یا وسیله موردنظرتان را شارژ کنید.

این وسیله خصوصاً برای عکاسی بسیار اهمیت دارد؛ چراکه به طور کلی پروسه عکاسی (چه با دوربین و چه با تلفن همراه)، میزان شارژ زیادی را از دستگاه گرفته و باعث خاموش شدن زودتر آن می‌شود. اما درصورتی که پاوربانک داشته باشید میتوانید با خیال راحت عکاسی خود را ادامه دهید.

فلاش TTL:

از دیگر تجهیزات و لوازم بسیار مفید برای عکاسی، چشمک زن ها می‌باشند. بواسطه این وسیله می‌توانند عکس ها را بصورت حرفه‌ای جلوه دهید. اگر نسبت به استفاده آن حرفه‌ای باشید، در تصویر نهایی به نظر می‌رسد که حتی از فلش استفاده نشده و به صورت غیر مستقیم بر روی عکس تاثیر می‌گذارد. این به عکس های شما جلوه‌ای طبیعی می‌بخشد.

نگه دارنده کارت حافظه:

گمشدن وسایل کوچک یکی از دردسرهای بسیاری از افراد است، چراکه پیدا کردن دوباره آن واقعاً کار دشواری است. خصوصاً زمانی که این وسایل کوچک از ارزش و عملکرد بالایی برخوردار باشند. هدف اصلی از نگهدارنده کارت حافظه ، ایمن نگه داشتن کارت و جلوگیری از گم شدن آن است. این نگهدارنده ها می‌توانند هر چیزی را مانند کارت های CF، کارت های SD و کارت های micro SD در خود نگه دارند.

فرستنده فلاش / همگام سازی:

بواسطه این وسیله می‌توانید نور و جلوه های موردنظرتان را در عکس ها امتحان کنید تا در آخر به یک نتیجه عالی برسید. به یاد داشته باشید هر چیزی که در فرستنده تغییر کند، فلاش خارجی را تغییر می‌دهد.

لوازم عکسبرداری

سه پایه:

از ضروری‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات برای عکاسی، سه پایه است. این وسیله به شما کمک می‌کند دوربین را ثابت نگه داشته و از بوجود آمدن لرزه در تصاویر خود جلوگیری کنید. سه پایه موردنظر جهت خرید، باید بتواند وزن دوربین را حفظ کرده و نوعی ثبات در تصاویر ایجاد کند.

ریموت عکاسی:

برای برخی از سبک های عکاسی(مانند عکاسی در شب)، کوچکترین لرزش باعث نامناسب و خراب شدن نتیجه نهایی تصویر می‌شود. برای همین منظور عکاسان از ریموت های مخصوص استفاده می‌کنند تا هیچگونه لرزشی در عکس رخ ندهد و کیفیت عکسبرداری را افزایش دهند. ریموت های مختلفی از نوع بی سیم و سیم دار برای دوربین های گوناگون وجود دارند.

فیلترهای خلاق:

این فیلترها شامل فیلترهای UV ،ND و رنگی هستند که در صحنه های مختلف عکاسی بکار گرفته می‌شوند. انواع مختلف فیلترهای در بازار وجود دارند که شما باید برای تهیه هرکدام از آنها به لنز دوربین خود توجه نمایید.

کارت خاکستری:

یکی از نکاتی که در عکاسی باید نسبت به آن آشنا و آگاه باشید، چگونگی دستیابی به تعادل سفیدی یا وایت بالانس بدانید. با استفاده از تجهیزاتی مانند کارت خاکستری می‌توانید به دقیق‌ترین نتایج ممکن دست پیدا کنید.

تمیز کننده لنز و سنسور:

تمیز و پاک بودن لنز دوربین تاثیر قابل توجهی بر روی کیفیت عکس ها می‌گذارد. باتوجه به آنکه شیشه لنزها بسیار حساس هستند، نمیتوان از هر پارچه‌ و یا سطحی جهت تمیز نمودن آنها استفاده کرد. در غیر این صورت دچار خط و خش می‌شوند.

بر همین اساس بهتر است یک تمیز کننده مخصوص دوربین خود گرفته و آنرا همواره در نزد خود داشته باشید تا درصورت لزوم، لنز دوربین خود را تمیز نمایید. با استفاده از تجهیزات عکاسی مانند Rocket Air Blaster می‌توانید ذرات مزاحم داخل دوربین خود را از بین ببرید.

وسایل عکسبرداری

باتری های اضافی:

عکسبرداری برای مدت زمان طولانی و همچنین استفاده زیاد از فلاش می‌تواند باتری های شما را خالی کند. گاهی اوقات در هنگام عکاسی، تحت شرایطی قرار بگیرید که به هیچ کدام از امکانات برقی و الکتریکی دسترسی نداشته باید. در این حالت داشتن چند باتری اضافه به شما کمک می کند تا در مواقع ضروری با خیال راحت عکاسی کنید.

هارد دیسک خارجی:

هر موقع که عکس هایی که گرفته‌اید را به لپ تاپ یا کامپیوتر خود منتقل می‌کنید، از این قضیه مطمئن شوید که آنها را همزمان به یک هارد اکسترنال صادر می‌کنید. از این طریق درصورتی که مشکلی برای سیستم شما ایجاد شد، مطمئن خواهید بود که از تصاویر و اطلاعاتتان نسخه‌ی دیگری نیز دارید.

رفلکتور:

از دیگر تجهیزات و لوازم عکاسی، رفلکتور یا بازتابنده است. بواسطه این وسیله می‌توانید ایده ها و خلاقیت های متنوعی را در تصاویر خود ایجاد نمایید. رفلکتور، ابزاری عالی برای افزودن نور پرکننده یا ایجاد نورافکن هستند. همچنین، آنها به هیچ باتری، سیم یا دکمه ای احتیاج ندارند.

کیف دوربین:

بدون شک یکی از اساسی‌ترین و مهمترین لوازم جانبی دوربین، کیف است. برندهای مختلف، کیف ها با طرح های متنوعی برای حمل دوربین و تجهیزات آن طراحی و عرضه کرده‌اند. بواسطه کیف میتوانید تمام لنزها، وسایل شخصی، فلش و سایر تجهیزات عکاسی را با خیال راحت ذخیره و حمل کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *