ترفند بهبود کیفیت عکاسی از مردم

ترفند بهبود کیفیت عکاسی از مردم


عکاسی از مردم که زیر شاخه عکاسی خیابانی و حتی مستند محسوب می‌شود، یکی از چالش برانگیزترین سبک های عکاسی می‌باشد. یک عکاس هنگامی که در حال عکاسی از افراد است، فشار و استرس زیادی را تحمل میکند چراکه آنها ممکن است واکنش های مختلفی را از خود نشان دهند. برای دستیابی به نتیجه مناسب و خوب، پیش از آنکه یک عکاسی خوبی باشید لازم است که یک انسان خوبی باشید. در این حالت میتوانید به نتایح مطلوبی دستیابید و خود را در برابر واکنش ها مصون سازید.

یکسری نکات و ترفندهایی وجود دارد که بواسطه آنها علاوه بر آنکه میتوانید این فشار را کمتر کنید، بلکه تصاویر باکیفیت‌تری نیز بگیرید تا هم شما و هم سوژه راضی باشد. در ادامه نکاتی را به شما میگوییم که هنر عکاسی از مردم  را در خود ارتقا دهید.

نکات عکاسی از مردم

حالت aperture priority:

از جمله نکات و ترفندهای بسیار مهم در عکاسی از مردم استفاده از aperture priority است. به طوری که پیش از فشار دادن دکمه شاتر باید به حالت AP توجه کنید. این حالت در دوربین عکاسی به شما این امکان را می‌دهد که به تصاویر خود عمق بیشتری دهید. این عمق، میزانیست که میخواهید عکس شما فوکوس شود.

درواقع حالت AP به شما اجازه میدهد که دیافراگم خود را انتخاب کرده و بر اساس آن، دوربین سرعت شاتر را تعیین نمایید. اهمیت این ویژگی بیشتر در زمانی که میخواهید سریعاً و بدون هیچ نگرانی عمق تصویر را در شاتر تغییر دهید، احساس میشود. بسیاری از عکاس های حرفه‌ای و مطرح از حالت AP بسیار استفاده می‌کنند؛ خصوصاً هنگامی که سوژه ها سریع تغییر کنند.

مواقع استفاده و عدم استفاده از دیافراگم:

زمان استفاده از دیافراگم بستگی به تعداد سوژه‌ای دارد که از آن عکاسی می‌کنید. اگر فقط از یک فرد عکسبرداری می‌کنید، با استفاده از wide open روی لنز و بیشترین دیافراگم میتوانید به یک بک گراند blur خوب دستیابید. با این کار سوژه کاملاً در عکس برجسته و مشخص خواهد شد.

برای عکس های دسته جمعی لازم نیست از دیافراگم استفاده کنید، زیرا ممکن است بعضی افراد از فوکوس خارج شوند. در این حالت باید دیافراگم دوربین را به f/4.0-f/8.0 تغییر دهید تا تمام افراد به خوبی در عکس منعکس شوند.

استفاده از لنزهای Long:

با استفاده از لنزهای telephoto میتوان به دو صورت از یک فرد یا یک جمع کوچک عکاسی کرد. اولاً به سوژه شما حالت باریک‌تری می‌دهد. دوماً یکی از عوامل تعیین کننده عمق میدان، فاصله کانونی لنز است. هر چقدر لنز Longتر باشد، پشت زمینه بیشتر حالت بلوری به خود خواهد گرفت و کار ساده‌تر میشود. اینکار باعث میشود سوژه به عکاسی پرتره بیشتر نزدیک‌تر شود. اگر فقط یک لنز telephoto دارید، ایده آل ترین لنز 70-200 f/2.8 ،85 f/1.4، f/1.8 است.

بهبود کیفیت عکسبرداری

بکارگیری زاویه بزرگتر برای ادغام محیط:

اگر سوژه و یا بک گراند آن دارای المان ها تاریخی و معماری است و میخواهید آنها را نیز در تصویر خود بگنجانید، از لنزهای واید استفاده کنید. در این حالت می‌توانید landscape های خیره کننده‌ای را به ثبت برسانید. لنزهای مناسب برای این پروسه، 24mm ،35mm یا حتی 50mm هستند.

دقت در انتخاب زوایا:

اگر زوایای مناسبی از سوژه خود انتخاب و عکسبرداری کنید، مطمئناً به نفع شماست. مراقب زاویه هایی که برای سوژه شما خوشایند نیست باشید. مثلا زاویه فوق العاده کم از بالا احتمالا نتیجه خوبی نخواهد داشت چون شما نمیخواهید از بینی شخص عکاسی کنید.

جهت دادن به سوژه:

در عکاسی خیابانی، عکاسی مستند، عکاسی پتره و یا عکاسی عروسی، افرادی که از آنها عکسبرداری می‌کنید مدل های حرفه‌ای نیستند و نمیدانند چه ژست هایی طبیعی است یا خیر. ژست های موردنظرتان را به آنها بگویید. زمانی که سوژه ژست خوبی پیدا کرد از زوایا و پرسپکتیوهای مختلف عکاسی کنید.
میتوانید از سوژه بخواهید طرز نگاهش را تغییر دهد. نتایج کاملاً متفاوت خواهد بود و میتوانید از بین آنها تصاویر مورد نظر خود را انتخاب کنید.

بیان احساسات در عکاسی از مردم

عکس های اتفاقی:

هر فردی عکس های به اصطلاح یهویی و اتفاقی را دوست دارد. چراکه در آن لحظه واقعاً خودش است بدون هیچگونه ژست و اشارات از قبل برنامه ریزی شده‌ای. این نوع عکس ها طبیعی‌ترین حالات و چهره سوژه هستند. برا دستیابی به چنین عکس هایی دو راه وجود دارد:

  1. صحبت کردن با سوژه
  2. عقب بایسیتید و فقط مشاهده کنید در این حالت از لنز telephoto استفاده کنید و فلش نزنید تا جلب توجه نکنید.

از سوژه ها فاصله بگیرید تا بتوانند با هم تعامل کنند. باید آماده باشید تا هیچ لحظه جالبی را از دست ندهید. این لحظات همه جا هستند، در مهمانی بعدی دوربینتان را با خود ببرید و این لحظات را شکار کنید.

ارتباط با سوژه:

سعی کنید در عکاسی از مردم با سوژه خود صحبت کنید، صحبت کردن باعث می‌شود آرامشتان بیشتر شده و کار جالب تر شود. علاوه بر آن عکاسی در هنگام صحبت کردن باعث می‌شود بتوانید حالات و احساسات واقعی سوژه را به ثبت برسانید. حرف زدن با سوژه موجب ایجاد نوعی ارتباط میان شما و او می‌شود که در پی آن اعتماد بنفس هر دوی شما بیشتر خواهد شد.

اگر برون‌گرا هستید میتوانید جوک تعریف کرده و آنها را بیشتر بخندانید؛ اگر درون گرا هستید، باز هم سعی کنید که با سوژه ارتباط برقرار کنید و صحبت کنید. اگر عکسی گرفتید که خوب شد، در دوربین خود آن را به سوژه نشان دهید. این کار باعث میشود هیجان زده شده و اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنند.

یادتان باشد که این شغل شماست و اشکالی ندارد اگر با دیگران ارتباط برقرار کنید. سعی کنید در فعالیتتان هم به خودتان و هم به سوژه خوش بگذرد در این حالت احساس انرژی مثبت بیشتری پیدا میکنید. این کار بدان معنا نیست که تبدیل به فرد دیگری شوید بلکه یعنی شاد باشید، صحبت کنید تا جریانی که دلخواهتان است شکل بگیرد.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *