فرق طراحی لباس و تصویر سازی

طراحی لباس و تصویر سازی دو مبحث مهم هستند که هر طراح لباس و مد باید آن ها را فراگیرد و تفاوت طراحی لباس و تصویر سازی را بداند. برای اینکه بتوانید در این دو ویژگی مهارت پیدا کنید، لازم است تا چیزهایی را بدانید و یاد بگیرید. یکی از ارکان اصلی در خلاقیت و تصویر سازی این است که چگونه از ذهن خود برای خلق یک ایده در زمینه طراحی لباس استفاده کنید. برای این کار شما نیاز خواهید داشت تا از ابزارهایی برای خلق ایده های نو بهره ببرید. شما باید قبل از اینکه ایده‌ای خلق کنید، آن را در ذهن خود تصویر سازی کنید. برای پرورش یک ذهن خلاق باید هرگونه ایده و طرحی که به ذهنتان می رسد را بر روی صفحه کاغذ پیاده کنید. درواقع تصویرسازی یکی از مهم‌ترین قسمت های طراحی، قبل از دوخت لباس است.

طراحی لباس چیست؟

طراحی لباس شکلی از هنر است که به ساخت لباس و دیگر اکسسوری های مورد نیاز افراد اختصاص دارد. این هنر شامل فرآیندی بسیار دقیق از انتخاب یک طرح تا مراحل پایانی دوخت و ارائه لباس است. طراحان لباس ابتدا باید به فرهنگ و نیازهای افراد جامعه و همچنین متناسب با سن و ویژگی‌ های جسمی همه افراد با توجه به جنسیتشان توجه داشته باشند، زیرا باید بهترین و زیبا ترین لباس‌ها را طراحی کنند. درواقع هدف از طراحی لباس، ارائه یک طرح منحصر به فرد متناسب با ویژگی های جسمانی افراد می باشد. طراح لباس سعی می کند تا با الهام گرفتن از مفاهیم انتزاعی و فرهنگی، عناصر مشخصی را در طراحی لباس در نظر بگیرد. بدین ترتیب، طرحی زیبا و شیک به مشتری ارائه دهد. برای آشنایی بیشتر با این مبحث می‌توانید با شرکت در کلاس آنلاین طراحی لباس به صورت تخصصی آن را فراگیرید.

تصویرسازی لباس چیست؟

کسانی که با شاخه های مختلف هنر آشنایی دارند، احتمالاً نام تصویرسازی را نیز شنیده‌اند. تصویرسازی لباس به معنای نشان دادن طرحی از لباس بر روی کاغذ است که در ابتدا به شکل یک ایده‌ی انتزاعی در ذهن طراح وجود دارد. به افرادی که ایده های طراحان لباس را به صورت تصویری به نمایش درمی آورند، تصویرساز مد می گویند. طراحی لباس در کنار تصویرسازی، درواقع مهارتی است که طراحان لباس با کمک آن ایده‌ های خود را بر روی کاغذ به اجرا در می ‌آورند.

برای تصویرسازی می ‌توان از مهارت ‌های کلاسیک و یا نرم‌افزارها و تکنولوژی پیشرفته‌ امروزی استفاده کرد. آنچه که در طراحی لباس در کنار تصویرسازی مد اهمیت دارد، پرداختن به اندازه‌ ها، طراحی و جزئیات لباس به شکلی صحیح و اصولی است. یک طراح لباس، چه به صورت خصوصی و چه در قالب یک کارمند در یک برند بزرگ، باید بتواند ایده‌ی خود را بر تن یک مانکن نشسته، ایستاده و یا در حال حرکت، به بهترین شکل به تصویر بکشد. تصویرگر لباس به راحتی می تواند بهترین لباس تارا تصویرگری کند. یک تصویرساز نحوه ساخت آن‌ها، نوع پارچه و روکش ها را طراحی می کند.

تفاوت طراحی لباس و تصویر سازی در این است که، تصویرسازی مد به طور کلی درباره جزییات تکنیکی و فنی است و صرفاً هنر و هدف اصلی آن نشان دادن دوخت ها و جزییات لباس نیست. تصویرگری مد هنر برقراری ارتباط ایده های مد در یک شکل تصویری است که از طرح و ایده طراح لباس شروع می شود و به تصویرسازی می رسد. این کار برای ارتباط بیشتر مشتریان با طرح است. هر تصویرساز لباس لزوماً طراح لباس نیست و طرح اصلی را خودش ایده پردازی نمی کند. به عنوان مثال یک طراحی لباس عروس در ابتدا باید توانایی به تصویر کشیدن ایده موجود در ذهن را داشته باشد. حال ایجاد این طرح هم می‌تواند به صورت دستی باشد و هم می‌تواند با استفاده از رایانه انجام شود. یک طراح لباس عروس همواره باید به روز باشد و با روند مد روز پیش رود.

تفاوت طراحی و تصویر سازی لباس در چیست

تفاوت طراحی لباس و تصویر سازی لباس

بسیاری از افراد طراحی لباس و تصویرگری را به جای هم استفاده می کنند و تفاوت طراحی لباس و تصویر سازی را نمی دانند. هر دو هنرهای تجسمی هستند که پیامی را انتقال می دهند، اما تفاوت های بسیاری باهم دارند. درواقع تصویرسازی به معنا کشیدن تصاویر به عنوان یک اثر هنری در یک ژورنال یا چاپ بر روی پارچه است. در تصویرسازی بر روی جنبه‌ های دکوراتیو و تزئینی لباس تمرکز می ‌شود اما در طراحی لباس، طراح طرحی را که قرار است دوخته و به بازار عرضه شود را ارائه می دهد. نتیجه طرحی است که قرار است وارد بازار شده و به لباسی تبدیل شود که در اختیار مصرف کننده قرار گیرد.

در طراحی لباس هنرجویان توانایی طراحی مدل های لباس به وسیله تکنیک های دستی را می آموزند و به وسیله یادگیری اصول خط و شکل طراحی لباس و طراحی پوشاک، طراحی دستی، طراحی مفهومی، طراحی مانکن و لباس، انواع آستین یقه و دامن و…. می توانند در این زمینه مشغول به کار شوند. به منظور دستیابی به یک پایه بسیار قوی در درون این صنعت رقابتی، طراحان باید مهارت های خود را از طریق یک آموزش طراحی لباس کامل کنند. هنرجویانی که علاقه‌مند به این زمینه هستند می توانند مدرک طراحی لباس را پس از طی آموزش طراحی لباس کسب کنند، در این کلاس ها آن ها دوره های آموزشی مدرن کامپیوتری، تاریخ مد، منسوجات، طراحی چهره و ساخت الگو را می گذرانند.

همچنین طراحان مدرن ممکن است برای کسب رتبه بالاتری نسبت به سایر طراحی لباس، آموزش خاص طرحی لباس برای یک شغل که دارای برنامه درسی است و شامل برنامه ریزی کالاها، ارتقاء فروش، خرده فروشی، رفتار مصرف کننده، مدیریت خرده فروشی و توسعه محصول می شود را بگذرانند. همچنین با آموزش اندام شناسی در طراحی لباس می توانید لباس هایی بدوزید که عیب های اندام را بپوشانند. پیشنهاد می کنیم در دوره جامع طراحی لباس هنر آموزی شرکت کنید و طراحی لباس و تصویر سازی را به صورت تخصصی آموزش ببینید. اساتید هنرآموزی هم از نظر مهارتی سطح بالایی دارند و هم کار اصلی‌شان طراحی لباس است و بازار این کار را به خوبی می ‌شناسند.

تصویرگری و طراحی لباس، ابزاری برای طراحان است تا ایده های خود را بر روی کاغذ یا به صورت دیجیتالی به نمایش در آورند. تصویرسازی همواره حائز اهمیت بوده و هست، زیرا ایده را از ذهن بیرون کشیده و با پیاده کردن آن بر روی کاغذ به آن نمود می ‌بخشد. از این رو، تصویرسازی مهارتی مهم برای یک طراح به شمار می ‌رود.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *