فرق طراحی لباس و طراحی مد

طراحی لباس یک شیوه هنری است که مختص به طراحی پوشاک می‌باشد. با رشد صنعت طراحی مد و لباس طی چند دهه گذشته، تقاضا برای پوشاک و همچنین روی کار آمدن طراحان مد و لباس، به طور روزافزون در حال افزایش بوده است. امروزه طراحی لباس و طراحی مد به حرفه‌ای تخصصی تبدیل شده است که برای فعالیت در آن نیاز به دانش زیادی در زمینه‌های مختلف از تاریخ هنر و مد، تجارت و… خواهید داشت. همچنین افرادی که به این حرفه می‌پردازند، باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشند. تفاوت طراحی لباس و طراحی مد در این صنعت بسیار است و هر حرفه به صورت تخصصی یک بخش از طراحی را به خود اختصاص می‌دهد.

طراحی لباس چیست

طراح لباس با شناخت نیاز مشتریان و هنری که آموخته، تلاش خود را برای کشیدن یک ایده ذهنی از لباس متمرکز می‌سازد و بعد از کشیدن طرح با شناختی که از انواع پارچه دارد، پارچه مورد نیاز برای ایده خود را تعیین کرده و با علم کلاژ الگوهای اصلی لباس را بیرون می‌آورد و سپس برای دوخت، آن را به خیاط و چرخ کارمی سپارد. البته بسته به علاقه طراح به دوخت و مراحل اجرایی، دوخت نیز می‌تواند توسط خود طراح انجام شود ولی در حالت معمول این کار وظیفه طراح نیست.

به صورت کلی می‌توان بیان کرد که طراح لباس قادر است تا از عناصری نظیر بافت، رنگ، تناسب رنگ، شناخت اندام‌های انسان گونه و … استفاده نماید و آن‌ها را به گونه‌ای با یکدیگر ادغام نماید که هر چشمی را مجذوب خود نمایند.

تفاوت های طراحی لباس و طراحی مد

طراحی مد چیست

طراحی مد یک حرفه هیجان انگیز برای افراد خلاق و افرادی است که علاقه زیادی به مد، لباس و لوازم جانبی دارند. طراحی مد، هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک است. طراحی مد متأثر از فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی نیز هست. طراح مد کسی است که تلاش می‌کند تا لباسی طراحی کند که محصولی زیبا و دل انگیز باشد؛ طراحان مد به دنبال الهام گرفتن از طرح، برش و دوختن پارچه‌ها در روند دوخت لباس هستند. به عنوان یک مسئله اصلی در زمینه طراحی مد، شما باید دوره‌هایی را در خصوص رنگ، بافت پارچه، خیاطی، کشیدن الگو و طراحی را با کامپیوتر (CAD) بگذرانید و در مورد انواع مختلف لباس، مانند لباس مردانه، لباس زنانه، کفش و … چیزهایی که لازم است را بیاموزید. اگر زمان کافی برای رفت و آمد ندارید، پیشنهاد ما شرکت در دوره طراحی لباس آنلاین است.

تفاوت طراحی لباس و طراحی مد چیست

دنیای طراحی لباس و طراحی مد گوناگون می‌باشند و تفاوت طراحی لباس و طراحی مد در صنعت مد و فشن بسیار است که در اینجا به برخی از این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت.

طراح مد، بایستی علم بی نقص تری از زمینه‌های گوناگون طراحی، کیفیت، الگوهای رنگ، گزینش پارچه و حتی تجارت داشته باشد، در حالی که طراح لباس لزوماً نیازی ندارد در خصوص تجارت اطلاعات زیادی یاد بگیرد. طراحی مد، مجموعاً در تمامی قسمت‌های متعدد پوشاک حضور دارد، در حالی که طراحی لباس دسته خاصی از لباس‌ها را در برمی گیرد. طراح مد برای عموم جامعه طراحی می‌نماید و پروسه مد را انتخاب خواهد کرد، درحالی که طراح لباس عمدتاً در طراحی لباس برای گونه‌های مختلفی از اشخاص نظیر خردسالان و نوجوانان و لباس‌های مردانه و زنانه و لباس‌های مناسبتی ویژه مانند تئاتر، فیلم و حتی طراحی پوشش سازمانی مؤسسات متفاوت فعالیت خواهد کرد.

رشته طراحی لباس و طراحی مد

نقاط مشترک طراحی لباس و طراحی مد

هدف شبیه و مشترک طراحی لباس و طراحی مد، ایجاد لباس می‌باشد. هر دو دسته بایستی انواع فرآورده پارچه‌ها را بشناسند و بدانند هر طرحی مطلوب چه پارچه‌ای می‌باشد. قطعاً یکی از فاکتورهای مهم برای آموزش طراحی مد و لباس، داشتن ذهنی خلاق است که با دیدن هر شیء یا حتی موجودات زنده بتواند ایده‌های جدیدی بگیرد و آثار هنری خلق کند و از آن‌ها در آموزش مد و طراحی لباس استفاده نماید. تنها یک ذهن خلاق است که می‌تواند خالق طراحی‌های فوق‌العاده‌ای باشد.

درامد طراح لباس

درآمد طراح لباس تقریباً خوب است و اگر افراد در این حرفه صبور باشند و به طور مستمر و حرفه‌ای این کار را دنبال کنند، با کسب تجربه بعد از چند سال می‌توانند شرایط مالی خوبی را برای خود رقم بزنند. درواقع چشم‌انداز درآمد طراحی لباس در بازار ایران بسیار روشن است. در صورت تولید لباس با برنامه ریزی منسجم، شناخت بازار و توانایی مدیریتی خوب ممکن است درآمد دو ماهه شما به عنوان تولید کننده تا چند میلیون تومان برسد. البته توجه داشته باشید که این درآمد در ماه‌های آینده ممکن است کاهش داشته باشد و حتی متضرر شوید. به طور کلی درآمد طراح لباس به میزان مهارت او در کار و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. ضمن اینکه به عنوان طراح می‌توانید طرح‌های خود را بفروشید. یک طراح لباس به هنر نقاشی و دوخت مسلط است؛ درواقع طراحی لباس و دوخت مکمل یکدیگر هستند و کسی که علاوه بر طراحی لباس، در دوخت نیز توانا باشد، می‌تواند علاوه بر موفقیت‌های بیشتر در این زمینه، درآمدی متناسب با درآمد یک طراح لباس موفق کسب کند. با اینکه تفاوت طراحی لباس و طراحی دوخت بسیار زیاد است تسلط بر خیاطی برای شما اجباری نیست، اما بهتر است که سررشته‌ای در این امر داشته باشید تا با خیاط مورد نظرتان تعامل بیشتری برقرار کنید.

درامد طراح مد

درآمد طراح مد با توجه به تجربیات، سطح دانش، تحصیلات، گواهینامه‌هایی که دریافت کرده است، منطقه‌ای که طراح در آن فعالیت می‌کند و فاکتورهای دیگر متفاوت است. طراح مد می‌تواند در انواع شرکت‌های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و… استخدام شود. همچنین می‌تواند به صورت آزاد و مستقل کار کند. در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می‌تواند شرکت‌های طراحی یا تولید لباس خود را راه اندازی کند.

همان‌طور که می‌دانید تفاوت طراحی لباس و طراحی مد در اجرا و دوخت یک لباس بسیار زیاد است و هر فرد با یادگیری هرکدام از این حرفه‌ها در هر بخش وظایفی جداگانه برای طراحی و دوخت لباس دارد. برای درک بهتر این مطلب می‌توانید با استفاده از اینترنت از طراحان مد و لباس با تجربه کمک بگیرید. حتی می‌توانید به صورت آنلاین در دوره‌های آموزشی طراحی لباس شرکت کنید. دوره‌های آموزشی جامع هنرآموزی این امکان را در اختیار هنرجویان قرار داده تا به صورت آنلاین و حضوری در این دوره شرکت کنند و به صورت تخصصی از پایه و گام به گام طراحی لباس و طراحی مد را فراگیرند.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *