تصویر برداری زیر آب

تصاویری که زیر آب ثبت می شود، از منظره ها و عکس های حیات وحش گرفته تا ترکیبات هنری با مدل های زیر آب را شامل می شود. مشاغلی که از عکاسی در زیر آب استفاده می کنند، شامل مشاغل مرتبط با صنایع علمی و دریایی می باشد. بسیاری از عکاسان زیر آب، غواصانی هستند که دوست دارند مناظر دنیای زیر آب را با دیگران به اشتراک بگذارند. حتی اگر هدف فقط انجام عکاسی باشد، بهتر است چندین تمرین غواصی انجام داد تا بتوان عکس های بهتری ثبت نمود و با حرکت در عمق زیاد آشنا شد.

عکاسی زیر آبتاریخچه عکاسی زیر آب

160 سال از گرفتن اولین عکس در زیر آب می گذرد. تا سال 1957، یک قرن پس از ثبت اولین تصاویر تاریخی زیر آب، اولین نسل دوربین های با فرمت 35 میلی متر که به طور خاص برای عکاسی در زیر آب طراحی شده اند، برای خرید در دسترس بود. به عبارت دیگر انقلابی در تصویر برداری در زیر آب آغاز شده بود.

در سال 1856 ویلیام تامپسون و آقای کنیون اولین کسانی بودند که جعبه ای فلزی برای محافظت از دوربین و عکس برداری در زیر آب ساختند. متأسفانه امروزه نمونه ای از آن باقی نمانده است. لوئیس بوتان اولین کسی بود که در سال 1893عکاس هایی از زیر آب به ارمغان آورد. طبق نوشته ها، دستگاه مورد استفاده ی وی آنقدر سنگین بوده است که 3 نفر آن را جابه جا می کردند.

گیاه شناس، دبلیو اچ لانگلی و تصویربردار چارلز مارتین در سال 1923 برای گرفتن اولین عکس رنگی در زیر آب از فلش منیزیم استفاده کردند.

در سال 2000 فناوری دوربین ها بسیار سریع رشد کرد. دوربین ها کوچک تر و قیمت آن ها مقرون به صرفه تر شد و کار برای عکاسان زیر آب آسان تر گردید.

عکاسی پرتره زیر آب

اولین و مهم ترین نکته در هنگام ثبت عکس های پرتره در زیر آب توجه به خطرناک بودن عمق است. جهت انجام عکاسی در اقیانوس، لازم است از جریانات، الگوهای جزر و مد و هر حیوان بالقوه خطرناکی که ممکن است با آن روبرو شویم، آگاه بود.برای عکاسی پرتره زیر آب توصیه می شود از حالت های عکس برداری  نیمه اتوماتیک استفاده گردد.

آب، میزان نوری که به سنسور دوربین می رسد را به شدت کاهش می دهد، بنابراین اگر در ابتدای کار بودجه لازم برای خرید یک تنظیم کننده روشنایی کامل موجود نیست، باید مطمئن شد که در حال انجام عکاسی، در جایی که نور محیط زیاد است عکس برداری انجام شود.

سوژه های عکاسی زیر آب

عکس های منظره و زاویه دید عریض

تصاویر زیر آب، می تواند، شامل عکس هایی با زاویه دید گسترده از ماهی ها یا صخره های مرجانی باشد. همچنین ممکن است شامل تصاویر عالی از محیط های بی نظیر مانند خرابه ها یا حتی چشمه های زیر آب و … باشد.

سوژه های بالا / پایین

گرفتن چنین تصاویری مشکل است زیرا نیمی از تصویر بالای آب است و نیمی از آن زیر آب قرار دارد. رایج ترین روش شامل قرار دادن یک لنز با زاویه دید عریض، یا حتی یک چشم ماهی بر روی دوربین عکاسی زیر آب و اضافه کردن یک گنبد بزرگ به شکل حباب است. نگه داشتن قطرات آب از گنبد یکی از سخت ترین کار هاست. همچنین نشان دادن صحیح هر دو طرف تصویر چالش برانگیز است زیرا غالبا نور در بالای سطح آب، بیشتر است.

حیات وحش

حیات وحش آبزیان که شامل ماهی، کوسه، نهنگ و… است، یکی دیگر از سوژه های عکاسی زیر آب محسوب می شود. موجودات زیر آب جذاب هستند و چشم ما را به زیبایی اقیانوس ها باز می کنند. در حالی که حیات وحش ممکن است تصاویری از کوسه ها و نهنگ های غول پیکر را به ذهن متبادر کند، بسیاری از حیوانات وحشی در زیر آب برای عکاسان کلان مناسب است و در غیر این صورت مورد توجه قرار نمی گیرد.

عکاسی مد زیر آب

امروزه عکاسی از مد در زیر آب در حال رشد است. این کار بسیار حرفه ای است و به کنترل زیادی نیاز دارد. مدل سازی در زیر آب می تواند زیر مجموعه زیبایی، مد و عکاسی تجاری باشد. بیشتر اوقات، عکاسی مدلینگ در زیر آب بر روی یک ترکیب منحصر به فرد و هنری متمرکز شده است. این مدل ممکن است در محیطی زیبا با لباس شنا باشد، یا ممکن است در لباس های گلدار یا لباس خیابانی باشد تا تصویری منحصر به فرد ایجاد کند.

عکاسی زیر آب با گوشی موبایل

امروزه امکاناتی برای محافظت از گوشی های هوشمند در زیر آب طراحی شده است که به عکاسان اجازه می دهد با استفاده از آن ها هنگام شنا، غواصی یا گشت و گذار تصاویر بی نظیری خلق کنند. قاب های ضد آب برای مدل های تلفن های اپل، ال جی، موتورولا و سامسونگ طراحی شده اند. آنها برای محافظت از تلفن همراه در برابر برف، خاک، گرد و غبار طراحی شده اند و می توانند به مدت یک ساعت و بیشتر در زیر آب استفاده شوند.

اگر قصد عکس گرفتن یا استفاده از سایر عملکردهای تلفن در زیر آب را دارید، مطمئن شوید که قاب ضد آب شما این قابلیت را فراهم می کند. برخی موارد استفاده کامل از دستگاه را ممکن می سازد و برخی بیشتر در محافظت از تلفن شما در شرایط نا مطلوب متمرکز هستند.

نکات عکاسی زیر آب

به چند دلیل تهیه تصاویر زیر آب دشوارتر از تصاویر زمینی است. یکی از دلایل دشواری این کار، وجود نور کمتر در زیر سطح آب است. در عمق نسبتاً کم، بسیاری از طول موج های قرمز نور جذب می شود و هر رنگ به آرامی محو می شود تا جایی که فقط نور آبی کم نور می شود. توجه داشته باشید، بدون افزودن نور اضافی، تصاویر فاقد رنگ مورد انتظار خواهند بود.

آب باعث شکست نور می شود و اشیا را چنان بزرگ می کند که معمولاً بسیار نزدیک تر از آنچه واقعاً هستند به نظر می رسند. این شکست باعث خرابی سیستم های فوکوس خودکار برخی دوربین ها می شود.

لازم است یک عکاس خوب زیر آب، با گیاهان و جانوران موجود در منطقه و همچنین الگوی رفتاری آنها آشنا باشد. به عنوان مثال، صخره های مرجانی اکوسیستم های بسیار ظریفی هستند که با کوچکترین لمس آسیب می بینند.

غواصان باید با مکان نشستن یا ایستادن برای استراحت و آنچه نباید لمس کنند، آشنا باشند.

تکنیک های تصویر برداری زیر آب

تکنیک های عکاسی زیر آب شامل:

ترکیب بندی

تکنیک های ترکیب زیر آب تفاوت زیادی با آنچه در بالای امواج انجام می گیرد، ندارند. تنها تفاوت وجود نوری بی نظیر است که باید با آن در زیر آب بازی نمود تا تصاویر خارق العاده ای ثبت گردد.

داشتن فیلتر نور خورشید از بالا به پایین باعث می شود که یک تصویر زیر آب برجسته شود. نور از بالا می تواند یک عنصر ترکیب در نظر گرفته شود، به خصوص برای عکس برداری از اشعه های نور خورشید در آب بسیار مناسب است.

عکاسان لازم است همواره توجه داشته باشند که همه آنچه را که در مورد قانون سوم یا نسبت طلایی می دانند، فراموش نکنند. این تکنیک های کلاسیک ترکیبی، صرف نظر از محتوای آنها، تصاویر را می سازند.

روشنایی

ذرات معلقی که بر سطح آب شناور هستند، غالباً عکس های زیبایی را پدید می آورند. Backscatter مصنوعات تصادفی را روی تصویر نشان می دهد،که مانند گرد و غبار  موجود روی سنسور می باشد. پیش بینی عقب ماندن عکاس از سوژه و جلوگیری از ظاهر شدن آن در عکس ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

در صورتی که عکاسی در آب تیره صورت گیرد و ذرات معلق زیادی در اطراف آن شناور باشد، هیچ راهی برای جلوگیری از این عقب ماندن وجود ندارد. بهترین کار در این شرایط نزدیک شدن هرچه بیشتر به سوژه خواهد بود.

مهم است به این نکته توجه داشت که همیشه مقداری ذرات معلق در هوا و بر روی سطح آب وجود دارد. حتی اگر در آب شفاف و با دید بیش از 100 فوت قصد عکاسی داشته باشید نیز، شاهد چنین ذراتی خواهید بود. بنابراین باید از دوربین و استروب استفاده نمود تا از تشدید نمایان شدن این ذرات بر روی لنز جلوگیری شود.توصیه می شود در صورتی که به تازگی قصد عکاسی در زیر آب را دارید، هرگز از فلاش روی دوربین استفاده نکنید.همواره توجه داشته باشید که منبع نور طبیعی و مستقیم، عکس های زیبا تری را به وجود می آورد.

بهترین تکنیک، استفاده از استروب های خارج از دوربین است که هدف آنها دور از سوژه باشد. عکاس باید با زاویه بازی کند و مقدار مناسبی از نور گزاف را برای سوژه پیدا نماید و همواره به اجسامی مانند ماهی های فلس دار که نور را منعکس می کنند توجه ویژه ای داشته باشند.

پس از تولید

تنظیمات رنگ و سطح می تواند جهانی متفاوت را در عکس های زیر آب ایجاد کند. با تعادل رنگ ها برای اصلاح نور و رنگ از دست رفته در آب، ابتدایی ترین عکس ها را نیز می توان بهبود بخشید.

متأسفانه آنچه پس از تولید نمی توان رفع کرد، عقب ماندگی از سوژه است. به همین دلیل پرداختن به این مسئله هنگام عکس برداری در زیر آب بسیار مهم است.

تصویر برداری زیر آب
تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی زیر آب

بیشتر مشاغل عکاسی در زیر آب به مهارت های فنی بیشتری متکی هستند. بررسی های علمی، مشاغل ساختمانی زیر آب یا برنامه های زیست محیطی برای جمع آوری داده ها و اطلاع رسانی عمومی به عکاسی متکی هستند.

تجهیزات روشنایی

دوربین های عکاسی در زیر آب point-and-shot، می توانند برای غواصی آزاد و عکس برداری در ساحل بسیار مناسب باشند. مزایای اصلی این دوربین ها، سادگی و اندازه کوچک آنها است. این دوربین ها می توانند بدون نگرانی در نزدیکی آب استفاده شوند.

دوربین های GoPro نمونه کاملی از دوربین های مناسب برای عکس برداری زیر آب، هستند. آنها قابلیت های زیادی را ارائه می دهند که به دلیل توانایی آنها برای عکاسی هنگام غواصی می باشد. همواره باید توجه داشت که این دوربین ها فاقد هرگونه گزینه نوردهی یا تنظیم لنز هستند. GoPro ها دوربین هایی هستند که در ساده ترین شکل خود از نوع point-and-shot هستند.

بسیاری از دوربین ها در یک گروه متوسط ​​قرار می گیرند. آنها به سادگی GoPro ها نیستند، اما همچنین به اندازه DSLR ها هم گران قیمت نیستند. اگر یک دوربین عکاسی خوب با لنز مناسب پیدا کردید، حتما یک محفظه ضد آب با کیفیت نیز برای آن تهیه نمایید.

تنظیمات زیرآبی DSLR یا Mirrorless

یک محفظه باید کاملاً مطابق با دوربین و لنزی باشد که از آن استفاده می شود. هنگام غواصی در زیر آب، غیرممکن است که به ماسک، محفظه و منظره یاب نگاه کنید. در صورت عکاسی با دوربین های DSLR، ابتدا باید مطمئن شد که حالت نمایش زنده آن سریع و دقیق کار می کند.

راه اندازی DSLR در زیر آب بدون استفاده از چراغ های بارانی قابل استفاده نیست. زیرا استروب ها به صحنه نور می بخشند و رنگ هایی را که در درون آب فیلتر شده اند، زنده می کنند.

لنز

در صورتی که برای دوربین عکاسی زیر آب، یک DSLR انتخاب گردد، انتخاب لنز به نوع عکس هایی که قصد ثبت آن را دارید، گره خورده است. منظره ها تقریباً همیشه با لنزهای واید گرفته می شوند. ماکروها به یک لنز ماکرو خوب با قابلیت فوکوس جزئیات نیاز دارند.

جدا از عکاسی ماکرو، لنزهای بلند تر عموماً کمکی به عکاسان نمی کنند. معمولا نور کافی برای لنزهای بلند، برای یک عکس برداری سریع وجود ندارد. از آنجا که عکاسان زیر آب به صورت شناور هستند، نمی توانند از سرعت شاتر آهسته استفاده کنند و استروب ها در آب زیاد راه نخواهند رفت. هرچه عکاسان از سوژه خود دورتر شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که رسوبات ناخواسته و سوژه های پشت سوژه اصلی را در تصاویر ثبت نمایند.با گذراندن دوره عکاسی میتوانید آموزش استفاده از دوربین های عکاسی را آموزش ببینید.

انتخاب لنز به محفظه ای که برای آن وجود دارد، محدود می شود. برای به دست آوردن بهترین و مناسب ترین لنز برای حوزه فعالیت مورد نظر خود، تحقیقات دقیقی لازم است. درگاه های لنز برای لنزهای با زاویه دید عریض معمولاً گنبدی شکل هستند، در حالی که درگاه های تخت برای لنزهای ماکرو مناسب می باشند. هنگامی که همه قطعات را پیدا کردید، تجزیه و تحلیل نحوه استفاده از آنها با هم، بسیار حیاتی است.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *