عکاسی در طبیعت

عکاسی در طبیعت لذت بخش ترین نوع عکاسی می باشد ، فرقی نمیکند عکاس حرفه ای باشید و یا فردی مبتدی ، زیبایی طبیعت شما را مجبور به عکاسی از محیط میکند ، محال است وارد طبیعت بکر و زیبایی بشوید و برای عکاسی طبیعت ثبت تصاویر زیبای مناظر اطراف خود، دست به دوربین نشوید.

اگر قصد داشته باشید در طول سفر خود تصاویر حرفه ای بگیرید؛ قطعا همراه با یک دوربین با کیفیت به چنین مکان هایی خواهید رفت.

عکاسی از منظره کار هیجان انگیزی است، البته در صورتی از این کار لذت می برید که مهارت های کافی را برای گرفتن عکس های با کیفیت و حرفه ای از طبیعت، یاد گرفته باشید.

آموزش عکاسی

عکاسی در فضای طبیعت

عکاسی در طبیعت شامل مجموعه ای از عکاسی از محیط های طبیعی میشود.عکاسی از کوه‌های یخی و پدیده‌های جوی و طبیعی، حیوانات غیراهلی و گیاهان خودرو در محیط طبیعی اشاره دارد، بنابراین عکاسی از حیوانات دست آموز و اهلی یا حیوانات محبوس (مانند حیوانات باغ وحش) جزء عکاسی از طبیعت، محسوب نمی شوند. چنین سوژه هایی در طبیعت زیبای خداوند بایستی با استفاده از ابزار عکس برداری و توسط عکاس گرفته شوند.

عکاسی طبیعت سرشار از حس زندگی است و در همه دوران ها مورد توجه عکاسان (چه آماتور و چه حرفه ای) قرار گرفته است. در این حرفه، عکاس بیشترین توجه را به محیط اطراف خود دارد و به محض اینکه سوژه مورد نظر خود را پیدا کند، دست به دوربین می شود.

سوژه ها در عکاسی از طبیعت می توانند مناظر اطراف بوده و یا شامل جاذبه های طبیعی مثل حیات وحش باشند. البته خیلی از عکاسان برای ارضای حس ماجراجویی خود و ثبت تصاویر ناب، حتی به اعماق دریا رفته و از دنیای زیر آب عکس می گیرند.

ابزار لازم برای عکاسی طبیعت

معرفی تجهیزات و وسایل مورد نیاز جهت عکاسی در طبیعت شامل : لنز ،سه پایه و فیلتر می باشد.البته اگر به تازگی در این مسیر قدم گذاشته اید بهتر است قبل از اینکه به سراغ مجهز شدن بروید؛ تا می توانید عکس بگیرید مهم نیست با چه دوربین و با چه کیفیتی این کار را انجام می دهید، چیزی که اهمیت دارد کسب تجربه و توجه به رنگ هاست.

بنابراین توصیه می شود حتی با دوربین موبایلتان به طبیعت بروید و از هر سوژه ای که فکر می کنید می تواند جذاب باشد؛ عکس بگیرید. اگر واقعا می خواهید به عنوان یک عکاس طبیعت پیشرفت کنید باید روزی حداقل یک عکس از طبیعت بگیرید. تنها با تمرین کردن است که می توانید در این کار، حرفه ای شوید.

هر چه قدر بیشتر عکس بگیرید، بیشتر به رنگ و ترکیب فکر خواهید کرد و این همان چیزی است که به عنوان یک عکاس طبیعت باید به آن برسید. توصیه می کنیم پروفایل عکاسان برتر دنیا را ببینید و اگر عکسی از نظر شما خوب و بی نقص است؛ از آن ایده بگیرید.

اگرچه داشتن تجهیزات به روز برای خلق تصاویری فوق العاده لازم است اما کافی نیست. شرط اول برای این کار مهارت عکاس است. یک عکاس خوب می تواند عکس های فوق العاده را با هر نوع تجهیزاتی بگیرد؛ در حالیکه یک عکاس بد نمی تواند حتی با داشتن وسایل پیشرفته، عکس خوبی بگیرد. با این وجود تجهیزاتی که برای ثبت تصاویر حرفه ای نیاز دارید شامل موارد زیر می شود:

لنز

اولین چیزی که برای عکاسی طبیعت نیاز دارید؛ تعدادی لنز با فاصله کانونی های متفاوت است. پیشنهاد می شود برای عکسبرداری از سطوح وسیع، از لنز واید (wide) استفاده شود زیرا باعث ایجاد عمق و نمای پرسپکتیو می شود. لنزهای میکرو بسیار پرکاربرد بوده و برای ثبت تصاویر از حشره و گل ها، استفاده می شود. نوع دیگری از لنز هم وجود دارد که به آن لنز تله گفته می شود. لنز‌های تله دارای زاویه‌ دید کمتری نسبت به لنز‌های واید و نرمال هستند و برای جدا‌کردن از پس زمینه و تأکید بر سوژه‌ای خاص در عکس، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بنابراین اگر از حیات وحش عکس می گیرید، پیشنهاد می شود از لنزهای زوم و تله فتو استفاده کنید چرا که به شما کمک می کنند تا به سوژه مورد نظرتان، نزدیک تر شوید. البته شما می توانید بر اساس تجربه ای که در عکاسی داشته اید؛ در هر لحظه از همان لنزی که فکر می کنید مناسب است، استفاده کنید. این ها تنها پیشنهادات ما برای انتخاب لنز در صحنه های مختلف می باشد.

سه پایه

استفاده از این وسیله به شما کمک می کند که بتوانید بدون نگرانی از بابت لرزش دست، تصاویر هیجان انگیزی بگیرید. استفاده از سه پایه کاربردهای دیگری هم دارد. مثلا برای داشتن عکس های شارپ به هنگام استفاده از دیفراگم های بسته و انتخاب سرعت شاتر پایین برای ثبت حرکات ابرها و آب.

فیلتر

وجود فیلترها در عکاسی طبیعت کار را در خیلی از موارد راحت تر می کند و تصایر شما را در نظر مخاطب، جذاب تر جلوه می دهد. البته همانطور که ذکر کردیم تنها مجاز به تغییراتی در تصویر هستید که ماهیت تصویر حفظ شده و دستکاری نشود. فیلتر پلاریزه یا خنثی در این موارد بسیار کاربرد دارند. فیلتر پلاریزه از شدت نور کم کرده و آسمان را تیره تر می کند. این موضوع باعث می شود تیرگی آسمان با سفیدی ابرها در تضاد زیبایی قرار گیرند و عکس بیشتر بتواند جلب توجه کند. از فیلتر خنثی نیز برای جلوگیری از ورود نور زیاد به لنز استفاده می شود.

 

تکنیک عکاسی در طبیعت

اصول عکاسی طبیعت

واضح است که اگر تصویری با کیفیت باشد؛ جذابیت بیشتری برای بیننده دارد اما در خصوص عکاسی طبیعت اهمیت و جذابیت موضوع و داستان عکس بر کیفیت آن اولویت دارد و با ارزش تر است. عکاس طبیعت باید صداقت داشته باشد و بتواند بدون صحنه سازی، موضوع عکس را به مخاطب و بیننده تفهیم کند. تصاویر ثبت شده به هیچ عنوان نباید به وجود انسان و تمدن بشری، مربوط شوند. پارک ها، جاده ها، خطوط انتقال تاسیسات از جمله تلفن، برق و… نباید در عکاسی از طبیعت، نمایش داده شوند مگر در مواردی که برای پررنگ کردن موضوع برای مخاطب، این کار لازم باشد.

تکنیک های عکاسی در طبیعت

برای بالا بردن کیفیت عکاسی از طبیعت ترفندهای زیر می توانند کمک کننده باشند:

  • استفاده از حالت Priority دیافراگم
  • استفاده از لنزهای مختلف و تطبیق آنها با دوربین
  • توانایی در تعیین کانون اصلی عکس
  • شناخت کامل هیستوگرام
  • ساده سازی تصاویر
  • تصویرسازی ذهنی از محل قرارگرفتن خود به عنوان عکاس
  • شناخت و استفاده صحیح از نورها
  • تنظیمات لازم برای عکاسی طبیعت

نمی توان یک نسخه واحد برای گرفتن تمامی عکاسی های طبیعت پیچید. تنطیمات هر دوربین به شرایط متفاوت بستگی دارد. با این حال آشنایی با موارد زیر برای کمک به تنظیم کردن دوربین شما خالی از لطف نیست.

  • نور در عکاسی طبیعت: برای تنطیم نور باید در معرض آن قرار گیرید و حالت دستی را بررسی کنید. در بیشتر مواقع اولویت دیافراگم (در اکثر دوربین ها) برای عکاسی از طبیعت مناسب خواهد بود. کمی تمرین لازم است تا بتوانید به سرعت نور را برای عکس برداری، تنطیم کنید.
  • سرعت شاتر: به عنوان یک قاعده کلی، اگر شما دوربین را در دست نگه داشته اید، سرعت شاتر باید تقریبا متقابل از فاصله کانونی یا سریع تر باشد.به عبارت دیگر، اگر فاصله کانونی 30 میلی متر باشد، سرعت شاتر باید حداقل 1/30 ثانیه باشد.
  • دیافراگم: برای عکاسی در فضای باز، معمولا می خواهید یک عمق میدان بزرگ داشته باشید تا همه چیز را در تصویر متمرکز کنید. برای انجام این کار، دیافراگم را به تعداد زیادی از جمله f/13، f/16 یا حتی f/22 تنظیم کنید.
  • ایزو: در حالت معمول ایزو در پایین ترین حالت خود قرار دارد که برای خلق تصاویر پاک، مناسب است. اگر بخواهید آن را افزایش دهید باید به صورت دستی این کار را انجام دهید.
  • فرمت تصویر: بهتر است تصاویر را با جزئیات بیشتری از سایه ها و نکات برجسته در حافظه نگهداری کنید. قطعا چنین تصاویری فضای بیشتری اشغال می کنند اما ارزشش را دارد. این کار دست شما را در ویرایش تصاویر بازتر می کند. توصیه می کنیم همیشه عکس‌ ها را با فرمت RAW ‌ ذخیره کنید. اگر از فرمت JPEG‌ استفاده کنید، عکس‌ ها فشرده ‌تر ذخیره می‌ شوند و بخشی از کیفیت آن‌ ها از دست می‌ رود. فرمت RAW یک فرمت خام است که علاوه بر کیفیت بالا، ویرایش عکس را بسیار آسان تر می کند. اگر دوربین DSLR دارید؛ به بخش Image Quality رفته و کیفیت و فرمت ذخیره‌ عکس را روی RAW قرار دهید.

آموزش عکاسی در طبیعت

چطور عکاسی از طبیعت انجام دهیم

برای اینکه بتوانید در زمینه عکاسی از طبیعت موفق باشید و حرفه ای عمل کنید باید نکاتی را مد نظر داشته باشید:

  • عاشق طبیعت باشید: افرادی که وقت زیادی را در طبیعت می گذرانند بیشتر از سایرین می توانند سوژه های ناب را برای عکاسی، پیدا کنند. برای این کار باید واقعا به طبیعت اسرارآمیز خداوند عشق و علاقه داشته باشید. این ذهن جستجوگر یک عکاس است که می تواند در نهایت تصاویر بسیار زیبایی از طبیعت بر جای بگذارد.
  • دقت و توجه کافی داشته باشید: در عکاسی طبیعت تنها یک لحظه غفلت کافی است تا عکاسی از سوژه ای را که مدت ها وقت صرف آن کرده بودید؛ از دست بدهید. بنابراین باید تمام تمرکز و حواس خود را یکجا جمع کنید تا زحماتتان به هدر نرود.
  • صبور باشید: برای عکاسی از طبیعت باید اهل سفر باشید و در این راه صبر داشته باشید. ممکن است نیاز باشد ساعت ها و حتی روزها در جایی کمین کنید تا بتوانید لحظه ناب شکار شدن یک حیوان توسط حیوانی دیگر را ثبت کنید. قطعا زمانی که به تصویر گرفته شده توسط خودتان نگاه کنید؛ متوجه می شوید که این زمان گذاشتن ارزشش را داشته است.
  • مطالعه کنید: اگر یادگیری و مطالعه را متوقف کنید؛ حرفه ای شدن در عکاسی را به نقطه پایان رسانده اید. در همه حال باید از تکنولوژی های روز در عکاسی با خبر باشید. برای این کار می توانید فیلم های ویدئویی آموزشی نگاه کنید یا در کلاس های آموزش عکاسی، شرکت کنید.
  • به ترکیب بندی دقت کنید: با داشتن نور و ترکیب خوب به آسانی می توانید تصاویری شگفت انگیزی از طبیعت، ثبت کنید. برای اینکار مجموعه قوانینی تحت عنوان “قوانین ترکیب بندی” وجود دارد که یادگیری آن ها به شما در این زمینه، کمک می کند.
  • پیش زمینه را مشخص کنید: پیش زمینه می تواند شامل هر چیزی باشد. سنگ، بوته ها و گل ها همگی می توانند پیش زمینه محسوب شوند. پیش زمینه در سومین قسمت پایین تصویر قرار دارد و نزدیک به دوربین است.
  • بزرگنمایی کنید: سعی کنید روی قسمتی از طبیعت زوم کنید و تنها یک بخش کوچک از منظره را جذب کنید. این گونه تصاویر حس صمیمیت زیادی را برای مخاطب ایجاد می کنند و در بین افراد از محبوبیت خاصی برخوردار هستند.
  • عکسبرداری از شب را فراموش نکنید: تصاویر ثبت شده در شب هم به اندازه تصاویر زیر نور خورشید، جذاب هستند. ستاره های درخشان در سیاهی شب این موقعیت را برای عکاس فراهم می کنند که بتواند تصاویر خارق العاده ای را ثبت کند.

آموزش عکاسی

امروزه برای تبدیل شدن به فرد حرفه ای و پیشرفت در هر موضوع نیاز مداوم به آموزش احساس می شود.برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه ای طبیعت باید تمرین کنید. حین تمرین است که تجارب ارزنده ای کسب می کنید.

حال خیلی افراد کمبود وقت را عنوان می کنند و ترجیح می دهند از تجارب دیگران در این زمینه استفاده کنند. مزیتی که از این کار عایدتان می شود این است که هزاران راه رفته دیگران را نمی روید و از این رو در وقت خود، صرفه جویی می کنید. به این منظور می توانید از کلاس های آموزش عکاسی استفاده کنید.

هنرآموزی این امکان را برای هنرجویان این عرصه، فراهم کرده است. کلاس آموزش عکاسی در این مجموعه با هدف بازدهی بیشتر و رویکرد حرفه ای بازار کار همراه با مدرک معتبر و بین المللی، برگزار می شود. چه با هدف کسب درآمد و چه تنها به واسطه علاقه ای که به عکاسی دارید در این کلاس ها شرکت کنید؛ بعد از برگزاری دوره توانایی کار و کسب درآمد از حرفه عکاسی را خواهید داشت چرا که شیوه برگزاری کلاس های آموزش عکاسی در آموزشگاه صنعت و معدن به صورت کاملا عملی و اجرایی است.

رشته عکاسی در ساختار علمی امروز دارای شاخه های مشخص و تفکیک شده ای است که شما می توانید بر حسب میزان علاقه خود به هر شاخه، این حرفه را دنبال کنید. عکاسی پرتره، عکاسی مدلینگ، عکاسی تبلیغاتی و عکاسی طبیعت شاخه های مختلف این رشته هستند. شما با شرکت در آموزشگاه عکاسی و گذراندن سرفصل های آموزشی دوره عکاسی آنها را خواهید آموخت.

لازم به ذکر است که در این آموزشگاه دوره کامل و جامع عکاسی تخصصی وجود دارد که از پایه تا پیشرفته و به صورت تخصصی برگزار می شود و شامل تمام سرفصل های عکاسی به صورت مرحله به مرحله می شود.

آموزش های این دوره شامل شناخت انواع دوربین های دیجیتال و کار با آنها در ابتدا و آموزش دید عکاسی و نوپردازی عکاسی و شناخت کلیه شاخه های عکاسی خواهد بود. در این دوره همه آنچه در علم عکاسی به آن احتیاج دارید به صورت جامع و از پایه تا پیشرفته یا صفر تا صد تا مبتدی تا حرفه ای در مدت زمانی معقول به شما آموزش داده می شود.

طول دوره عکاسی حدود ۵ الی ۶ ماه و آموزش شما به صورت جامع و کامل است. با شرکت در این دوره به شما این اطمینان را می دهیم که بتوانید به سرعت وارد بازار کار شده و از این حرفه، درآمدزایی کنید. برای ثبت نام و شرکت در کلاس های آموزش عکاسی از طریق شماره های سایت یا واتس آپ ما با کارشناسان دپارتمان عکاسی مذاکره و مشورت کنید. ما تا پایان مسیر در کنار شما خواهیم بود.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *