عکاسی مدلینگ

عکاسی مدلینگ و فشن چیست؟

تمرکز عکاسی مدلینگ و فشن بر نمایش لباس ها جزو موارد مربوط به صنعت مد می باشد. از عکاسی، در تابلوهای تبلیغاتی و مجلات مد استفاده می گردد. این شاخه از عکاسی به مرور زمان تغییرات زیادی پیدا کرده و پیشرفت های چشمگیری کسب کرده است. ایجاد و استفاده از تکنیک های جدید، ضمن الهام از تکنیک های قدیمی تر، پایه و اساس یادگیری عکاسی مدلینگ و فشن می باشد.

عکاسان مدلینگ لازم است نکات زیادی را مد نظر قرار داده و فقط به گرفتن عکس صحیح اکتفا نکنند. از جمله نکاتی که باید عکاسان مد و فشن به آن توجه کنند، اطمینان از مناسب بودن لباس ها، آرایش و مدل مو و صورت است.

به بیان دیگر یک عکس مدلینگ و فشن، عکسی است که به طور خاص برای نشان دادن لباس یا لوازم جانبی ساخته شده گرفته می شود. معمولاً هدف از این شاخه ی عکاسی، مستند سازی یا جلب نظر افراد جهت فروش در صنایع مختلف مد، است.

عکاسی مد را گاهی، عکاسی تجاری نیز نام گذاری می نمایند. این نام گذاری به دلیل وجود هدف تجاری در عکس های مدلینگ است. در حقیقت این سبک عکاسی، برخی از خلاق ترین و جالب ترین اسناد اجتماعی را ایجاد کرده و نگرش ها و سلایق آن دوره ی زمانی را بیان می کند.

از نظر روانشناسی یک عکس مدلینگ و فشن به عنوان یک ابزاری جهت فروش و جلب بینندگان و مشتریان به حساب می آید. وجود تنظیمات مصنوعی در عکاسی مد، باعث ایجاد رغبت در افراد می شود تا بیشتر از آن لباس ها، محصولات، لوازم جانبی و … استفاده کنند. عکاسی مدلینگ می تواند تصویری از یک سبک زندگی خاص (مانند زرق و برق دار)، جنسیت یا پذیرش اجتماعی (از طریق جدیدترین، گران ترین یا بسیار غیرقابل دستیابی ترین) ارائه دهد.در کلاس های عکاسی فنون بسیار پیچیده و دشواری آموزش داده می شود و برای یادگیری و کسب مهارت به تمرین های زیادی لازم است، تا بتوان با کسب علم و دانش در این رشته، به صورت تخصصی و حرفه ای وارد بازار کار شد.

ابزارهای مورد نیاز عکاسی مدلینگ و فشن

آموزش عکاسی مدلینگ

مانند سایر زیر شاخه های هنری، در عکاسی مدلینگ نیز انتخاب و تهیه تجهیزات بسیار حائز اهمیت است. نکته ای که در انتخاب تجهیزات عکاسی مهم است هدف از عکاسی می باشد و لازم است با توجه به هدف عکاسی مدلینگ، تجهیزات مورد نیاز مشخص گردد.

عکاسی مدلینگ و فشن به ابزارهای پیشرفته ای احتیاج دارد که بسیار تخصصی بوده و برای عکاسی مدلینگ مناسب می باشد. این ابزار های تخصصی شامل، باز تابنده ها، ژنراتور ها، سه پایه های مخصوص، لنزهای فوکوس کننده، دوربین های تخصصی عکاسی مدلینگ و… می باشد.

همان طور که می دانید یکی از ابزارهای مهم در عکاسی لنز می باشد. در عکاسی مدلینگ می توان از لنز 35 میلی متر استفاده نمود. به عبارت دیگر این لنز، یک انتخاب عالی برای عکاسی فشن به شمار می رود. لازم به ذکر است لنز 35 میلی متر گزینه ی مناسبی برای عکاسی در استودیو محسوب می شود.

از دیگر لنزهای کاربردی در این زمینه می توان به لنز پرایم و لنز زوم اشاره نمود. عکس برداری لنز پرایم 85 میلی متر و لنز زوم 70-100 میلی متر، در فاصله‌ی کانونی 85 میلی متر صورت می گیرد.

از ویژگی های مهم لنز پرایم 85 میلی متر عکس برداری با وضوح بیشتر است. در مقابل می توان گفت تطبیق پذیری لنز زوم 70 -100 میلی متر بیشتر از لنز پرایم 85 میلی متر می باشد. لازم به ذکر است احتمال داشتن دیافراگم بزرگ در لنز زوم 70 -100 میلی متر، کم تر می باشد.دوربین مناسب برای عکاسی مدلینگ

امروزه با پیشرفت هایی که صورت گرفته است تنوع دوربین هایی که عکاسان حرفه ای از آن‌ها استفاده می‌کنند، بیشتر شده است. دوربین‌های مدیوم فرمت، لارج فرمت، DSLR و … نمونه ای از این دوربین ها است که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

دو نوع دیگر از دوربین های رایج برای عکاسی مدلینگ دوربین های فول فریم و کراپ سنسور می باشد که از شاخه ی دوربین های DSLR می باشند. از ویژگی های دوربین‌های فول فریم، استفاده ی حسگر از تمام سنسور جهت عکاسی است. اما در مقابل در دوربین‌های کراپ سنسور حسگر روی لنز تاثیر گذاشته و باعث می شود عکس ها بریده شوند، به همین علت در این دوربین ها کیفیت عکس آن‌ها پایین تر بوده و قیمت آن ها نیز کمتر می باشد.

قواعد عکاسی مدلینگ

عکاسی مد و فشن

از نکاتی که لازم است همواره به آن توجه نمود روحیه ی مدل می باشد زیرا در عکاسی مدلینگ و فشن اگر مدل انتخابی روحیه ی خوبی نداشته و بی حوصله باشد، در تصاویر منعکس خواهد شد. حالات روحی افراد به ویژه مدل ها با فتوشاپ قابل تغییر نمی باشد لذا لازم است حتما با سرزندگی بیشتر عکس های جذاب تری خلق نمود.

انتخاب محیط مناسب عکس برداری

در واقع انتخاب محیط مناسب برای عکاسی یکی از نکات مهم و ضروری در عکاسی مدلینگ محسوب می شود. لازم به ذکر است، می توان در محیط بسته و باز عکاسی مدلینگ را انجام داد. بسته به دید عکاس، محیط انتخاب یا دیزاین می شود.

حالت دهی مناسب دست ها

چون حالت های مختلف بدن مدل، روحیه ی افراد را نشان می دهد، عکاس باید همواره به حالات مختلف مخصوصا حالت دست های مدل توجه کند و در بهترین حالت ممکن از مدل عکس برداری نماید.

عدسی

یکی دیگر نکات و اصول اولیه که در ایجاد عکس های مدلینگ مناسب بسیار تاثیرگذار است، انتخاب عدسی می باشد. لذا توصیه می شود در انتخاب عدسی مناسب دقت نموده و بهترین عدسی با توجه به هدف عکس برداری انتخاب گردد. عدسی های Wide یا بسته در تصویر برداری تاثیرات مثبت و حتی منفی میگذارد، لذا باید توجه ویژه ای با انتخاب عدسی داشت.

انتخاب مناسب ترین زاویه

در عکاسی مدلینگ و فشن باید به چهره و ظاهر‌ مدل توجه نمود و با بررسی موارد ذکر شده بهترین و مناسب ترین زاویه را انتخاب نمود.  گاهی لازم است از فاصله نزدیک و گاهی از فاصله دور، چهره مدل را در زوایای مناسب تغییر داد تا بهترین و مناسب ترین زاویه انتخاب شود.

انتخاب بهترین ویژگی های ظاهری

یکی دیگر از قواعد و اصول در عکاسی مدلینگ، انتخاب مناسب ترین لباس و آرایش مو و صورت برای مدل می باشد. همواره باید توجه داشت که ویژگی هایی چون رنگ لباس، طرح لباس، مدل و آرایش مو، و مدل و آرایش صورت باید با موضوع و هدف عکاسی در یک راستا باشد.

نورپردازی در عکاسی مدلینگ

در عکاسی مدلینگ نیز همچون سایر شاخه های عکس برداری، یکی از مهم ترین اصول عکاسی نورپردازی می باشد. از جمله نکاتی که در نورپردازی عکس برداری مدلینگ باید مورد توجه قرار گیرد، بررسی میزان نور طبیعی محیط، زاویه نورپردازی و … می باشد. نور پردازی در عکس برداری مدلینگ انواع گوناگونی دارد که به معرفی آن ها می پردازیم.

  • عکس برداری در نور طبیعی

از مزایای استفاده از نور طبیعی هنگام عکاسی مدلینگ کم هزینه بودن و راحت بودن این نوع نورپردازی می باشد. یکی از دغدغه ی عکاسان جهت عکس برداری در محیط های سرپوشیده و فضاهای بسته عدم وجود نور طبیعی است. اما می توان در صورت نیاز و وجود پنجره در چنین فضاهایی از نور طبیعی استفاده بهره مند شد.

  • Single light

همان طور که از نام آن پیداست جهت عکس برداری در روش Single light فقط از یک منبع نور استفاده می گردد.

  • Double light

بر خلاف روش نورپردازی Single light در Double light استفاده از یک منبع نور کافی نمی باشد حتما لازم است منبع نور دومی اضافه گردد. دلیل اضافه نمودن این نور غالبا تعیین خطوط لباس مدل می باشد.

 عکاسی مدلینگ در فضای باز

جهت عکاسی مدلینگ در فضای باز تکنیک های زیادی را باید رعایت نمود که در ادامه به آن می پردازیم.

انتخاب فضای باز مناسب از نکات اولیه در عکاسی مدلینگ محسوب می شود. بهتر است قبل از شروع عکاسی مدلینگ و فشن محیط انتخاب شده جهت عکاسی مورد بررسی قرار گیرد. هنگام عکاسی در فضای باز باید به نور توجه ویژه ای داشت زیرا در طول روز نوری که به محیط منتخب تابیده می شود متفاوت است و نور صبح با نور ظهر تفاوت چشمگیری دارد. این اختلاف نور در ساعت های مختلف باعث ایجاد انواع سایه ها می شود. اما به طو کلی یکی از مزایای عکاسی در فضای باز بهره مندی از نور طبیعی است. به همین علت برای بسیاری از افراد، عکاسی مدلینگ در فضای باز بسیار جالب تر و جذاب تر از عکاسی در استودیو می باشد. عکاسان جهت عکاسی در فضای باز می توانند از لنزهایی که دارای فاصله ی کانونی طولانی هستند، استفاده نمایند.

آموزش عکاسی مدلینگ

عکاسی مدلینگ و فشن نیز مانند سایر زمینه های عکاسی یک رشته هنری محسوب می گردد. این رشته ی هنری پر مخاطب و جذاب زیر شاخه‌ ی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی به شمار می رود. عکاسی مد دارای انواع مختلفی است اما تمرکز اصلی آن بر روی مدل‌ ها و سوژه‌ها می باشد. عکاسی مدلینگ و فشن تفاوت های اندکی با عکاسی ژورنالی دارد. عکاسی مدلینگ، در آموزشگاه هنرآموزی به صورت حرفه ای آموزش داده می شود.

چون در دنیای امروز عکاسی مدلینگ، مخاطب های زیادی پیدا کرده است و مانند یک بازاریاب برای کسب و کارها اهمیت دارد، عامل موفقیت اکثر مشاغلی که دارای محصول هستند، محسوب می شود. آموزش و یادگیری این هنر جذاب به سادگی صورت نمی گیرد. همواره لازم است مراکز آموزشی جهت آموزش عکاسی مدلینگ از آموزش های درست و اصولی در این زمینه استفاده نموده و از اساتید به نام و مجرب بهره مند باشند. در این صورت هنرجویان می توانند در این رشته ی هنری پیشرفت نموده و در صورت تمایل وارد بازار کار شوند. علاقه مندان می توانند با شرکت در کلاس آموزشی عکاسی مدلینگ که به صورت حرفه ای برگزار می شود در کم ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را کسب نمایند. توصیه می شود جهت هنر آموزی این رشته، در آموزشگاه هایی به فراگیری دروس بپردازند که از آموزش هایی با برترین و جدیدترین متد آموزشی بهره مند هستند.

گذراندن این دوره ها به هنرجویان این امکان را می دهد تا در آینده با طراحان، گریمور ها و مدل های معروف همکاری نموده و نگاهی گذرا به آینده شغلی خود می دهد.

4/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *