عکاسی پرتره

پرتره سلفی

پرتره سلفی ، عکس‌هایی هستند که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. با توجه به پیشرفت‌هایی که در زمینه گوشی‌ها موبایل صورت گرفته است، عکاسی پرتره از خود نیز امکان پذیر شده است. برای بهتر شدن این نوع از عکس‌ها باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید بهترین عکس از خود را ایجاد کنید.

پس در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا ابتدا با این نوع از عکاسی آشنا شوید و سپس روش‌ها مختلف انجام دادن آن را بدانید.تمامی انواع روش های عکاسی در دوره عکاسی هنرآموزی به شما هنرجویان عزیز تدریس می شود.

عکاسی از خود و یا سلفی، نوعی عکس برداری است که فرد از دوربین خود برای ثبت تصویر خود همراه با دیگران استفاده می‌نماید. اگر فرد از تصویر خود در سلفی عکاسی کند، به این نوع از تصویر خودنگاره می‌گویند.

این نوع از تصاویر در دنیا از محبوبیت خاصی برخوردار هستند اما برای ایجاد یک تصویر با کیفیت، باید اصولی تصویر برداری کنید و نکاتی را در این راه رعایت کنید که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

پرتره سلفی

آموزش عکاسی پرتره سلفی

برای ایجاد یک خودنگاره با کیفیت، در ابتدا باید تجهیزات مورد نیاز را داشته باشید. این تجهیزات می‌تواند گوشی موبایل شما و یا یک دوربین حرفه‌ای باشد. پس از آن، ژست مورد علاقه خود را بیابید تا عکس حاصل از عکاسی پرتره از خود همان چیزی باشد که انتظارش را داشتید.

توجه کنید که باید بهترین زاویه از خود را بیابید تا تصویرتان با کیفیت بالا باشد. پس از آن، دوربین را مقابل خود قرار دهید و با تنظیم نور و غیره از خود خودنگاره‌ای را ایجاد کنید.

 

در قسمت قبل، روش عکس گرفتن از خود را به شما آموزش دادیم؛ اما تصویری که به این روش ایجاد می‌شود، یک تصویر معمولی خواهد بود که با رعایت نکاتی، می‌توانید آن را به یک تصویر بسیار زیبا تبدیل کنید.

یافتن بهترین زاویه از صورتتان

اولین نکته در خودنگاره، یافتن بهترین زاویه از صورتتان می‌باشد. برای این کار، باید از زوایا مختلف صورتتان تصاویری را تهیه کنید و سرتان را بچرخانید تا عکس از حالت یکنواخت بیرون بیاید. اگر چشمان کوچکی دارید، می‌توانید دوربین را کمی بالاتر از سر خود قرار دهید تا چشم‌هایتان درشت‌تر دیده شود.

ژست درست

پس از یافتن زاویه صورتتان، نیاز است یک ژست صحیحی بیابید. این ژست باید به گونه‌ای باشد که نور را تکمیل کند و تصویر معما گونه بشود. برای این کار می‌توانید از ترکیب‌ها مختلف بهره ببرید تا تصویر مورد نظر خود را بیابید و سپس با تغییرات ظریف، آن را تکمیل کنید.

 طبیعی بودن صورت

نکته بعدی در در اصول عکاسی پرتره سلفی طبیعی بودن صورت است. ممکن است حین ژست گرفتن، صورتتان از حالت طبیعی خارج شود و صورتتان حالت مصنوعی بگیرد. پس بهتر است حین یافتن ژست، در حالتی قرار بگیرید که صورتتان در طبیعی‌ترین حالت ممکن باشد و با دوربین احساس راحتی داشته باشید.

 وجود احساسات در تصاویر خود نگاره

در حین ثبت تصاویر، بهتر است از لبخندها ظاهری و خودداری کنید. در خودنگاره‌ها باید چشمان شما درخشش و لبتان لبخندی داشته باشد تا احساس واقعیتان نمایش داده بشود. برای همین، باید به خودتان زمان بدهید تا با دوربین راحت‌تر شوید و سپس بتوانید عکس‌هایی با احساسات طبیعی بگیرید.

پنهان کردن قسمت‌هایی از صورت خود

در تصاویر به جای گرفتن کل صورتتان، بهتر است روی بخش‌ها خاصی متمرکز شوید و بقیه صورتتان را با یک پارچه و یا موهایتان بپوشانید. این کار باعث می‌شود قسمت خاصی از صورتتان برجسته شود و تصاویر پرتره جذابی را ثبت نمایید.

 یافتن مکان مناسب برای عکاسی

مکان مناسب برای عکاسی بسیار اهمیت دارد چراکه این مکان، پشت زمینه تصویر شما را ایجاد می‌کند. به همین دلیل باید به آب و هوا توجه کنید و شرایط محیطی مورد نیاز خود را فراهم آورید. توجه داشته باشید برای عکاسی پرتره از خود نباید در نور مستقیم آفتاب قرار بگیرید چراکه سایه‌ها تندی را ایجاد می‌کند. بهتر است عکاسی خود را در بعد از ظهر و یا صبح انجام دهید. برای کنترل بیشتر بهتر است این نوع از عکس‌ها را در خانه خود بگیرید.

وجود یک پالت رنگی در این تصاویر

سعی کنید در این نوع از رنگ‌ها از پالت رنگی خاصی استفاده نمایید. برای انتخاب پالت رنگی خود باید به نوع استفاده خودنگاره خود توجه نمایید. این پالت رنگی باید در لباس و پشت زمینه شما برقرار باشد تا تصویر چشم نوازی ایجاد شود.

 نور پردازی مناسب

نورپردازی یکی از عوامل مهم در هر نوع عکسی می‌باشد. به همین دلیل، باید به درستی در مقابل نور قرار بگیرید تا بتوانید عکس‌ها متنوع و زیبایی داشته باشید.

 تنظیمات صحیح دوربین

برای پرتره سلفی ، باید بتوانید به خوبی دوربین خود را تنظیم کنید. برای این کار می‌توانید از فوکوس دستی و اتوماتیک استفاده نمایید. این کار باعث می‌شود نور به خوبی در صورت شما منعکس شود و زیبایی عکس شما را بهتر کند.

 عکس‌ها خود را تکرار کنید.

پس از یافتن زاویه مناسب، نور، تنظیمات دوربین و غیره بهتر است چندین عکس را بگیرید تا بتوانید در بین آن‌ها بهترینشان را انتخاب کنید. برای یکسان نشدن عکس‌ها بهتر است ژست خود را تغییر دهید که عکس‌ها زیباتری را داشته باشید.

ایده های عکاسی پرتره سلفی

 

ایده‌های گوناگونی حول عکاسی پرتره سلفی از خود وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

  1. ایده عکاسی پرتره نیم‌رخ: در این نوع از عکس‌ها، شما باید سعی کنید از نیم رخ خود، پرتره مورد نظر را بگیرید. در این بین می‌توانید قسمتی از صورت خود را بپوشانید و یا به حالت نیم‌رخ قرار بگیرید.
  2.  ایده استفاده از آینه: این نوع از عکاسی پرتره، پرطرفدارترین است و افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. برای این نوع از عکس می‌توانید از آینه‌ها مختلف استفاده کنید و تصویر خود را با زوایا مختلف درون آن به ثبت برسانید.
  3.  قرار دادن سر به روی میز: این نوع از ژست، از سخت‌ترین مدل‌ها می‌باشد چراکه باید بهترین زاویه صورت خود را با بهترین حالت تابش نور هماهنگ کنید. برای رسیدن به بهترین عکس، باید تصاویر مختلفی را از خود ثبت کنید و سپس بهترین آن را انتخاب کنید.
  4. ایده عکاسی پرتره از خود با ژست متفکرانه: برای این ژست، می‌توانید سر خود را بر روی دستتان تکیه دهید و حالت جدی به خود بگیرید به حالتی که در حال تفکر هستید. برای ایجاد جذابیت بیشتر در عکس می‌توانید به دوربین نگاه نکنید و پس از تصویر برداری، آن را به حالت سیاه و سفید در آورید.
  5. ایده استفاده از شکلک‌ها مختلف: برای عکاسی پرتره از خود با استفاده از شکلک، باید حالت‌ها خنده‌داری را به خود بگیرید و سپس عکس برداری داشته باشید. این نوع از عکس‌ها فقط به خلاقیت شما بستگی دارد و می‌توانید حالات جدیدی را ایجاد کنید.
  6. علاوه بر ایده‌ها بالا می‌توانید از ژست‌ها اسپرت، تولد، قرار گیری در مکان‌ها عجیب، دراز کشیده و غیره بهره ببرید و تصاویر مورد علاقه خود را ایجاد نمایید.

جمع بندی

عکاسی پرتره سلفی از خود یکی از پرطرفدارترین عکاسی‌هایی است که در دنیا انجام می‌شود. در این بین باید نکاتی را رعایت کنید که تنظیم نور و زاویه صورتتان از اصلی‌ترین نکات هستند تا بتوانید تصویری با کیفیت و زیبا داشته باشید.

این نوع از عکس‌ها را در محل‌ها مختلف می‌توانید بگیرید ولی باید به نکات دیگر نیز توجه کنید. ایده‌ها مختلفی در زمینه این نوع از عکاسی وجود دارد که شما می‌توانید چند نوع از ایده‌ها را باهم ترکیب کنید تا بتوانید ایده خاص خود را داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *