عکاسی پرتره با گوشی

عکاسی پرتره با موبایل همانند عکاسی در حالت DSLR دوربین های دیجیتال است. تصاویری که در حالت پرتره ایجاد می شوند، تصاویری هستند که با استفاده از حسگرهای بزرگ دوربین های دیجیتال گرفته می شوند. در این صورت، هرچقدر که حسگر دوربین برزگ تر باشد، علاوه بر اینکه رنگ و نور تصویر باکیفیت‌تر و نویز در تصویر کمتر می شود، عکاسی با حسگرهای بزرگ از سوژه های نزدیک تر، باعث می شود که پس زمینه عکس محو شود.

عکاسی پرتره با موبایل چیست؟

عکاسی پرتره چیست؟ عکاسی پرتره یکی از مشهورترین انواع عکاسی ‌است که هم بین عکاسان آماتور و هم حرفه‌ای رایج است. پرتره به معنی تصویر، نقاشی، مجسمه و پیکر است. در این نوع عکاسی از چهره انسان عکس‌برداری می‌شود. این روزها عکاسی پرتره با گوشی بسیار باب شده و سازندگان معمولاً با قرار دادن دوربین دوگانه، این قابلیت را به تلفن‌های هوشمندشان اضافه می ‌کنند. گوشی های هوشمند امروزی با بهره‌گیری از دو لنز و یا استفاده از الگوریتم‌ های نرم‌افزاری، قابلیت عکاسی پرتره را به کاربران ارائه می‌دهند و از دو لنز برای عکاسی پرتره بهره می‌برند که تصاویر باکیفیتی را به ثبت می ‌رسانند.

چگونه با گوشی عکس پرتره بگیریم؟

برای استفاده از حالت پرتره در گوشی خود می ‌توانید از اپلیکیشن دوربین خود گوشی استفاده کنید و یا اقدام به دانلود یک برنامه عکاسی پرتره حرفه‌ای نمایید. این اپلیکیشن‌ ها از تکنیک‌های نرم‌افزاری برای ایجاد افکت بوکه استفاده کرده و یا از کاربر م می‌خواهند که قسمت فوکوس شده را انتخاب کند و یا به صورت خودکار، این فیلتر را اعمال می ‌کند. در اینجا چند نمونه برنامه مختص عکاسی پرتره با گوشی را شرح می دهیم.

AfterFocus یک نرم‌افزار عکاسی پرتره است که عملکردهای دستی و خودکار را ترکیب می ‌کند تا ابزار دقیقی را در اختیار کاربر برای ایجاد حالت پرتره قرار دهد. در این برنامه کافی است که با انگشت خود و ابزار انتخابی هوشمند این اپلیکیشن، قسمتی از تصویر را که می ‌خواهید تار کنید را مشخص کنید. 3 فاصله کانونی در این برنامه وجود دارد که شامل پیش ‌زمینه، پس ‌زمینه نزدیک و پس ‌زمینه دور می ‌شود.

اگر به دنبال یک برنامه پرتره هستید که شباهت بیشتری به اپلیکیشن دوربین داشته باشد، نرم‌افزار عکاسی پرتره AirBrush بهترین گزینه برای حالت پرتره است. این نرم‌افزار به شما اجازه می ‌دهد که این افکت و افکت ‌های دیگر را در حالی که عکس را ثبت می ‌کنید، اعمال کنید. از آنجایی که این اپلیکیشن از نرم‌افزار ‌بخش ‌سازی تصویر، به جای وابسته بودن به سخت ‌افزار دوربین استفاده می ‌کند، شما می‌ توانید عکس‌ هایی که در گالری گوشی خود دارید را هم ویرایش کنید. برنامه پرتره AirBrush شامل ویژگی‌ های زیباسازی، فیلترهای رنگ و چند ویژگی ساده ویرایشی دیگر است.

اصول عکاسی پرتره با گوشی

  • نورپردازی: از مهم‌ترین نکات در عکاسی پرتره با موبایل، نورپردازی در عکاسی است. برای داشتن نورپردازی مناسب، کافی است در مکان مناسب با نور کافی حضور یابید. باید در وضعیتی مناسب قرار بگیرید تا مطمئن شوید که نور کافی به سوژه می تابد تا بتوانید تضاد بین سوژه و پیش زمینه را ایجاد کنید؛ وضعیتی که تابش بیش از حد نور یا حتی کم، باعث سوختن عکس نشود. به همین دلیل است که ظهر هنگام زمان مناسبی برای عکاسی پرتره نیست، چون خورشید در بالاترین نقطه خود قرار گرفته و تنظیم نور بر روی سوژه کار سختی است.
  • پس زمینه: یافتن یک بک گراند خوب برای ثبت پرتره کار سختی است. البته این گزینه کاملاً سلیقه ایست و یک نفر می تواند دیوار سفید را برای این کار انتخاب کند ولی به نظر نتیجه جالبی نخواهد داشت. چون اگر نورپردازی نادرست هم به آن اضافه کنیم، سوژه بیش از حد نورانی یا بیش از حد کم نور به نظر می رسد. پس بک گراند های رنگی مناسب تر هستند و عکس های طبیعی تری را بر جای می گذارند.
  • کادر بندی: برای آنکه بتوان یک بک گراند خوب انتخاب شود، باید بتوان یک قاب و کادر خوب پیدا کرد. کادری که بتواند سوژه را خوب نشان دهد و نکات نورپردازی نیز در آن قابل اجرا باشد. استفاده از خطوط هدایت کننده در اینجا هم می تواند به شما کمک کند و حال و هوای سوژه را برجسته تر نشان دهد.
  • حالت بوکه: بوکه حالتی در دوربین گوشی های هوشمند است که این امکان را به شما می دهد تا عمق میدان عکس را تنظیم کنید. درواقع به کمک آن می توانید شفافیت و وضوح بک گراند را به گونه‌ای تنظیم کنید که جز سوژه قسمت دیگری وضوح نداشته باشد.

در کلاس های هنر آموزی خواهید دید که یادگیری این اصول جدای آسان و ساده بودنشان، جذاب و کارآمد است، طوری که شما را به آموزش مشتاق و برای عکس از پرتره ای به یاد ماندنی آماده می کند.

تفاوت عکاسی پرتره با موبایل و دوربین

در چند سال اخیر فناوری بسیار تغییر کرده و این موضوع تأثیر بسیاری در بازار دوربین داشته است. افراد بیشتری برای عکاسی به تلفن‌های همراه اعتماد می ‌کنند و این دوربین‌ها از هر زمان دیگری بهتر هستند؛ اما هرگز نمی ‌توان یک عکاس را قانع کرد که دوربین عکاسی خود را کنار بگذارد و از گوشی موبایل برای عکاسی استفاده کند. البته از این نکته هم نمی‌ توان غافل شد که در حال حاضر محبوب‌ ترین دوربین در بین افراد، دوربین گوشی‌ هوشمند می باشد و آن هم به دلیل قیمت مناسب و چند کاره بودن آن است. البته دوربین موبایل برتری هایی نسبت به دوربین عکاسی دارد، ازجمله می توان به حمل آسان، همراه بودن تقریباً در تمام اوقات، استفاده راحت و سریع، آپلود آسان عکس های گرفته شده در تمام برنامه های اینترنتی و SOCIAL و … اشاره کرد.

یکی از برتری های دوربین های DSLR زوم است که تا امروز دوربین های موبایل حرفی برای گفتن نداشته‌اند. برتری دیگری که می‌توان برای دوربین های DSLR در نظر گرفت، طراحی بدنه این دوربین ها برای راحت بودن کاربر در عکس گرفتن در تمام شرایط می باشد. موضوع بعدی در رابطه با مقایسه دوربین موبایل با دوربین عکاسی، غیر واقعی بودن یا تجاری بودن مگا پیکسل دوربین های موبایل می باشد. کاملاً مشخص است که یک دوربین 20 مگا پیکسل موبایل کیفیت یک دوربین DSLR بیست مگا پیکسل و حتی پایین‌تر را هم ندارد.

آموزش عکاسی پرتره با موبایل

برنامه عکاسی پرتره حرفه‌ای

اگر به‌ دنبال بهبود تصاویر پرتره هستید، می ‌توانید بهترین اپلیکیشن‌ های موجود برای سیستم‌عامل اندروید و آیفون را برای این منظور در اختیار داشته باشید. حتی اگر گوشی هوشمند شما رده بالا نیست، تصاویر شما بسیار بهتر از چیزی که انتظار دارید، به نظر خواهند رسید و گویا آن ها را با دوربین‌های حرفه‌ای تهیه کرده‌اید. چنین چیزی را می‌توانید با اپلیکیشن های عکاسی پرتره برای اندروید و آیفون داشته باشید. در اینجا چند برنامه کاربردی برای عکاسی پرتره با گوشی را معرفی می‌کنیم.

  1. Insta Bokeh یک برنامه ساده و سبک است که از چهار دسته مختلف برای ایجاد جلوه روی تصاویر استفاده می‌کند. این جلوه‌ها عبارت‌اند از آسمان عاشقانه، شب لطافت، دنیای رویاها و متن موردعلاقه. این برنامه کاملاً رایگان است و می‌توانید به‌صورت کاملاً کاربردی از آن استفاده کنید.
  2. با برنامه LightX می‌توانید ویژگی‌های دیگری هم داشته باشید. این برنامه می‌تواند پس زمینه عکس شما را تغییر داده و افکت ‌های پاشیدن رنگ، ادغام تصاویر، ابزارهای ویرایش حرفه‌ای عکس، ویرایش تاری عکس، ویرایش متون موجود روی عکس و موارد دیگر را در اختیار شما قرار می دهد.
  3. یکی دیگر از اپلیکیشن های عکاسی پرتره برای اندروید و آیفون، FabFocus نام دارد. به‌ خصوص اگر نمی ‌توانید بوکه موردنیاز خود را به‌دست بیاورید، برای شروع می ‌توانید یک عکس گرفته و آن را وارد نرم‌افزار کنید.

اشتباهات رایج در عکاسی پرتره با گوشی

علی‌ رغم کیفت خوب دوربین گوشی های موبایل امروزی، بسیاری از کاربران اشتباهات زیادی در عکاسی با موبایل دارند. در اینجا به چند اشتباه متداول کاربران در عکاسی پرتره با موبایل اشاره خواهیم کرد.

  • پس‌زمینه شلوغ: جزییات فراوان در پشت سوژه، توجه را از آن‌ها سلب می ‌کند. مراقب حالت‌ دهی به سوژه باشید. همچنین لنز را با دقت بیشتری انتخاب کنید. استفاده از لنزهای بلندتر مقدار پس ‌زمینه را در فریم کاهش می ‌دهد.
  • ۵ چشم های خارج از فوکوس: اگر سوژه شما چشم دارد، بر روی آن ها فوکوس کنید. این یک قانون عکاسی است که من اکثر اوقات آن را رعایت می کنم. یک پرتره با چشم های خارج از فوکوس اغلب خوب به نظر نمی رسد.
  • نورپردازی ضعیف: دوربین های مدرن وقتی تقریباً هیچ نوری وجود ندارد هم می توانند عکس بگیرند، پس به راحتی ممکن است در این زمینه دچار اشتباه شوید. در عکاسی پرتره، بسیار مهم است که برای حس و حالی که می خواهید در عکس های خود ایجاد کنید، نورپردازی درستی داشته باشید. هنگامی که یک پرتره نرم و رمانتیک می خواهید، نورپردازی سخت با کنتراست بالا خوب نیست. به همین ترتیب، نور نرم کمکی به ایجاد درام در یک پرتره نمی کند.
  • بیش از حد عکس گرفتن: پیدا کردن تعادل بین تعداد عکس های ناکافی و بیش از حد می تواند دشوار باشد. این مسئله تا حد زیادی به سوژه شما بستگی دارد. برخی افراد از این که برای مدت زمان طولانی از آن‌ها عکس گرفته شود، راحت‌تر از بقیه هستند. شما باید از این مسئله آگاه باشید. اگر سوژه شما کسل یا آشفته می شود به دلیل این که کارتان خیلی طول می کشد یا تعداد زیادی عکس می گیرید، این حالت در چهره آن‌ها نمایان خواهد شد و نتایج شما دستخوش این مسئله خواهند شد.

درست است که دوربین موبایل نمی ‌تواند به ‌اندازه دوربین ‌های حرفه‌ای تصاویر باکیفیتی ایجاد کند، با این‌ حال باید بدانید که مهم‌ترین اصل در تصویربرداری نگاه شما است. دوربین‌های حرفه‌ای قابلیت‌هایی که دارند به عکاس این امکان را می ‌دهند تا نتیجه نهایی برایش با جزییات بیشتر و کیفیت بالاتری عرضه شود. برای عکاسی پرتره پیشنهاد می‌کنیم کلاس آموزش عکاسی را شرکت کنید. هنرآموزی در این زمینه به طور جامع و کامل عکاسی پرتره را آموزش می‌دهد.

جمع‌بندی

جذابیت عکس پرتره به قدری است که نه تنها عکاسان حرفه‌ای و با تجربه، بلکه افراد عادی و بدون دانش عکاسی نیز مجذوب آن می شوند. نتیجه عکاسی از چهره بایستی این باشد که عکس بتواند بیان عواطف و احساس سوژه را به بهترین و طبیعی ترین شکل ممکن نمایش دهد و نیز بتواند احساس شادی، غم، خشم، عصبانیت شدید، ترس، دلهره، اضطراب، اشک، شوق، غرور و یا هر احساس حقیقی دیگری را در لحظه ثبت و این حقیقت به بیننده ی تصویر القا و به درستی درک شود.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *