فالو فوکوس یکی از بهترین و کاربردی ترین قطعاتی که در عکاسی استفاده می‌شود. زمان عکاسی و فیلم برداری کردن نکته حائز اهمیت این است که عکس و محتوای داخل آن به بهترین نحو و با کیفیت بالا نمایش داده شود. به همین جهت بسیاری از عکاسان و فیلم برداران حرفه ای برای افزایش رزولوشن و وضوح عکس از قطعات کمکی زیادی استفاده می کنند. نحوه کار کردن و تنظیم این قطعه به گونه ای است که با چرخاندن یک دکمه می توانید میزان فوکوس لازم را با توجه به فاصله سوژه یا ژست مورد نظری که دارید، تنظیم کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا با اهمیت استفاده از فالو فوکوس و نکات مهم برای خرید این قطعه به طور کامل آشنا شوید.

فالو فوکوس چیست؟

فالو فوکوس یکی از بهترین ابزار برای عکاسان و فیلم‌برداران حرفه ای است. از این ابزار برای کنترل کردن میزان فوکوس در فیلم برداری زمان فیلم برداری با دوربین‌های DSLR استفاده می شود. فالو فوکوس با کمک یک چرخ دنده و تسمه در نزدیکی لنز نصب می شود. در قسمت بالای این قطعه یک دکمه نسبتاً بزرگ قرار دارد که با استفاده از آن می توان میزان فوکوس لازم را تنظیم کرد. در بسیاری از دوربین های دیجیتال عکاسان می توانند به صورت دستی یا خودکار فوکوس را تنظیم و طبق ایده مورد نظر خود آن را تنظیم کنند.

 اما بسیاری از عکاسان حرفه ای معمولاً زمانی که از فالو فوکوس استفاده می کنند، فوکوس را روی تنظیمات دستی تنظیم می کنند. این کار کمک می کند که عکاس بتواند با توجه فاصله مورد نظر با سوژه، یا با توجه به محیط عکاسی تنظیمات مورد نظر را اعمال کنند. به طور کلی منظور از فوکوس مرکزیت قرار دادن و تمرکز روی سوژه اصلی است. در عکاسی نیز فوکوس کردن به معنی رسیدن به حداکثر وضوح لازم و تنظیم کردن فاصله کانونی عدسی لنز دوربین با توجه به فاصله دوربین از جسم است.

 به گونه ای که باید سوژه یا جسم مورد نظر با بهترین وضوح و کیفیت دیده شود. از این قابلیت در دوربین های حرفه و نیمه حرفه ای می توان استفاده کرد. برای مثال با استفاده از تنظیم دستی فوکوس می توان سوژه را تار یا واضح کرد. این کار باعث ایجاد یک برجستگی و جذابیت زیاد در عکاسی می شود.

نکات مهم در انتخاب فالو فوکوس

با وجود انواع و اقسام قطعات ضروری و تخصصی برای عکاسی و فیلم‌برداری با کیفیت بالاتر، یکی از قطعات ضروری دیگر نیز متباکس ها هستند. برخی از متباکس ها با استفاده از دو میله که در دو طرف آن قرار دارد، پشتیبانی می شود. در واقع به کمک متباکس ها می توان زاویه و ارتفاع دوربین را زمان فیلم‌برداری با کم‌ترین میزان لرزش تنظیم کرد. برخی از این متباکس ها دارای فالو فوکوس نیز هستند که امکان کار کردن و تنظیم فوکوس را برای عکاسان فراهم می کند. زمان خرید باید توجه داشته باشید در صورتی که قصد خرید یک تنظیم کننده فوکوس به همراه یک لرزش گیر را دارید، متباکسی خریداری کنید که مجهز به سیستم فالو فوکوس نیز باشد.

یکی از نکات دیگری که زمان انتخاب فالو فوکوس باید در نظر داشته باشید، توجه و مطابقت داشتن این قطعه با سبک فیلم برداری شما و نیازتان است. این قطعه به دلیل این که یکی از قطعات تخصصی فیلم برداری قیمت نسبتاً بالایی دارد، به همین جهت باید از مطابقت داشتن آن با دوربین و نیاز خود اطمینان حاصل کنید. یکی از نکات دیگری که زمان خرید باید به آن توجه کافی داشته باشید، ابعاد این قطعه است. چرا که ممکن است چندین ساعت در یک پروژه فیلم برداری یا عکاسی کنید. به همین دلیل باید زمان در دست گرفتن دوربین و اتصال فالو فوکوس به آن راحت باشید و برای دست شما ابعاد فالو فوکوس مناسب باشد.

کاربرد فالو فوکوس

همان طور که در پاراگراف بالا اشاره شد، برای خرید فالو فوکوس شناخت و تمرکز روی حیطه اصلی که قصد عکاسی از آن را دارید، اهمیت زیادی دارد. برای مثال عکاس ورزشی احتیاج به فوکوس سریع تر و دقیق تر روی سوژه دارد. همچنین افرادی که شغل عکاسی از حیات وحش را انتخاب می کنند، فوکوس سریع و دقیق برای آن‌ها اهمیت زیادی دارد. به همین جهت می توان گفت خرید این قطعه یکی از ضروری ترین قطعات عکاسی است.

 با خرید این قطعه می توان تنظیمات دوربین را روی فوکوس دستی تنظیم کرد و سپس متناسب با نیاز و تعداد فریم مورد نظر اقدام به عکاسی کرد. در عکاسی از حیات وحش ممکن است سوژه بسیار سریع از کادر خارج شده یا به طور کلی زمان دویدن یا راه رفتن بخواهید عکاسی کنید. در این صورت برای افزایش وضوح تصویر لازم است از فالو فوکوس استفاده نمایید تا تصاویر تار و بی وضوح نباشد.

جمع بندی

زمان فیلم برداری و عکاسی یکی از مهم‌ترین نکاتی که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند، میزان وضوح و کیفیت تصویر است. در صورتی که به صورت دقیق روی سوژه فوکوس نشده باشد، یا حتی زمان تنظیم فوکوس به صورت صحیح سوژه تار یا بلور به نظر نرسد، باعث افت کیفیت عکاسی و رد شدن پروژه می شود. به همین جهت لازم است برای عکاسی های حرفه ای از قطعات حرفه ای این حرفه استفاده نمایید.

یکی از مهم ترین ابزار حرفه ای عکاسی فالو فوکوس است. در این مقاله به طور کامل با نکات مهم برای خرید این ابزار و کاربرد آن آشنا شدیم. در کلاس آموزشی دوره جامع آموزشگاه هنر آموزی به طور کامل آموزش عکاسی با این ابزار پرداخته می شود. همچنین پس از اتمام دوره به کلیه هنر جویان مدرک بین‌المللی معتبر اعطا می شود که امکان حضور و کار در بازار کار این حرفه را برای علاقه‌مندان فراهم می کند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *