پرتره، شاخه‌ای از عکاسی می‌باشد که در آن از چهره انسان تصویر برداری می‌شود. این رشته عکاسی قسمت‌ها مختلفی دارد که در این آموزش قصد داریم درباره فوکوس در عکاسی پرتره صحبت کنیم. در صورتی که نیاز به اطلاعات بیشتر از مقاله داشتید، می‌توانید در دوره‌ها عکاسی آموزشگاه دانش هنر شرکت کنید که به صورت آنلاین و حضوری ارائه می‌گردد. این دوره‌ها در چهار ترم می‌باشد و کیفیت دوره‌ها حضوری و غیر حضوری شبیه به یکدیگر می‌باشد. در این دوره‌ها (آنلاین) اساتید در کلاس که در محیط اسکای روم برگزار می‌شود حضور می‌یابند و ویدئوها کلاس را بارگذاری می‌کنند. این کلاس‌ها دو روز در هفته برگزار می‌شود که کاملاً تعاملی هستند.

اموزش نحوه فوکوس در عکاسی پرتره

ما انسان‌ها دارای پنج حس و یا بیشتر هستیم که اغلب از حس بینایی خود استفاده می‌کنیم؛ بنابراین فوکوس در عکاسی پرتره در چشم‌ها باید باشد و چشم‌ها انسان به صورت شارپ باشند و این کار برای تمام افرادی که در عکس حضور دارند، وجود داشته باشد. برای شروع باید از اتوفوکس استفاده کنید. حالت‌ها Guessing camera فوکوس را بر روی یک نقطه خاص ثابت نمی‌کنند که این نقطه خاص در مورد انسان، چشم‌ها می‌باشد؛ بنابراین فوکوس، باید ثابت شود و در صورتی که نیاز است، برای دستیابی به بهترین کمپوزیسیون پیش از عکاسی، آن را تنظیم نمایید.

پس از گرفتن چند عکس، فوکوس‌ها را بررسی کنید. اگر عکس‌ها خوب نبودند دوباره زوم را بر روی چشم‌ها قرار دهید و مراحل عکاسی را تکرار نمایید. برای تنظیم فوکوس در عکاسی پرتره روش‌ها مختلفی وجود دارد که در هر دوربین، این تنظیمات متفاوت است. بهتر است در این مورد از دفترچه راهنما دوربین استفاده کنید. البته در ابتدا خرید باید به این نکته توجه داشته باشید که برخی از دوربین‌ها برای عکاسی پرتره مناسب نیستند و تنظیماتی در مورد فوکوس ندارند.

در این قسمت، فقط تمرکز بر روی چشم‌ها گفته شد که شما می‌توانید بر روی هر قسمت از صورت فوکوس را انجام دهید. در این مورد، نکات دیگری نیز وجود دارد که برای یادگیری بهتر آن‌ها، بهتر است از کلاس‌ها آموزشگاه که برای عکاسی استفاده می‌شود بهره ببرید.

نکات مهم فوکوس در عکاسی پرتره

در فوکوس در عکاسی پرتره و عکاسی پرتره باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید عکس‌ها باکیفیتی داشته باشید. این نکات شامل موارد زیر می‌باشد:

  • در مواقع مناسب از جبران نوردهی استفاده کنید. سعی کنید از این مود زمانی استفاده کنید که زمینه روشنی و یا لباس روشن در تصویر وجود دارد.
    در هنگام عکاسی پرتره و فوکوس در آن، برای ثبت یک عمق میدان کم بهتر است دیافراگم باز را تنظیم نمایید.
  • زمانی که از شاتر استفاده می‌کنید باید آن را تنظیم کنید که در تنظیمات باید فاصله کانونی لنز خود را در نظر بگیرید در غیر این صورت، تصویر با مشکل مواجه خواهد شد.
  • در طول گرفتن تصاویر، برای جلوگیری از تاری عکس بهتر است ایزو را افزایش دهید تا در تصویر، مشکلی به وجود نیاید.
  • نکته دیگری که باید در فوکوس در عکاسی پرتره آن را در نظر بگیرید، انتخاب لنز مناسب است. متناسب با تصویری که می‌خواهید از پرتره داشته باشید و میزان فوکوسی که انجام دهید، لنز بسیار تأثیر گذار خواهد بود.
  • در عکاسی پرتره و فوکوس در آن، بهتر است از خلاقیت خود نیز بهره ببرید. سعی کنید فوکوس اغلب بر روی سوژه باشد و تصویر با او پر شود. در فوکوس‌ها همان‌طور که گفته شد، باید بر روی یکی از قسمت‌ها صورت مانند چشم‌ها فوکوس شود تا تصویر بهتری را ارائه کند.
  • از رفلکتورها در حین عکاسی استفاده کنید تا نور به خوبی در تصویر وجود داشته باشد. این رفلکتورها، می‌توانند با رنگ‌ها متفاوتی باشند که کاملاً سلیقه‌ای می‌باشد.
  • در فوکوس کردن باید کاملاً دقت کنید و در فوکوس کردن، می‌توانید از حالت اتوماتیک و یا دستی استفاده کنید.
  • در حین عکاسی، می‌توانید از فلاش دوربین، برای فوکوس بیشتر نیز استفاده کنید تا تصاویر بهتری را ایجاد نمایید.

روش های فوکوس در عکاسی پرتره

در دوربین‌ها مختلف فوکوس در عکاسی پرتره ایجاد شده است. این قابلیت انتخاب نقطه فوکوس به صورت اتوماتیک است که در دوربین‌ها فشرده، دوربین‌ها DSLR و در حالت پخش زنده وجود دارد. این ویژگی به صورتی است چهره درون عکس را تشخیص می‌دهد و بر روی آن فوکوس می‌کند. در این حالت قسمت‌ها بهبود یافته‌ای نیز وجود دارد مثلاً تشخیص لبخند که به محض تشخیص لبخند، عکس ثبت می‌شود.

برخی دوربین‌ها پرتره به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانند چهره خاصی را تشخیص دهند و روی آن فوکوس می‌کنند. از این حالت می‌توان در جشن‌ها مختلف استفاده کرد. در واقع در این مود، باید حالت تشخیص چهره فعال باشد و کلید شاتر، به صورت نیمه فشرده باشد. پس از تشخیص چهره‌ها، دوربین بر روی تصویر مورد نظر، فوکوس می‌کند و سپس تصویر گرفته می‌شود. برای مثال، وقتی در جشن تولد فرزند خود هستید و او در بین دوستانش قرار دارد، می‌توانید از این مود استفاده کنید. شناسایی تصویر را بر روی صورت فرزند خود قرار دهید تا عکس گرفته شود.

جمع بندی

فوکوس در عکاسی پرتره از اهمیت خاصی برخوردار است. در پرتره، از صورت شخص تصویر برداری می‌شود که می‌توان بر روی قسمت خاصی از صورت مانند چشم‌ها فوکوس کرد. در این بین نکات مختلفی در مورد تنظیمات فوکوس و تنظیمات دوربین وجود دارد که باید رعایت شود تا تصویر خوبی گرفته شود. در این نوع عکاسی نکات دیگری نیز وجود دارد که باید رعایت شود. در صورتی که بخواهید این نکات را فرابگیرید، بهتر است از کلاس‌ها آموزشگاه دانش هنر استفاده کنید. در واقع این دوره‌ها از مقدماتی تا پیشرفته عکاسی را در چهار ترم آموزش می‌دهند. ترم اول مربوط به دیجیتال و عمومی، ترم دوم تکنیکال و ترم سوم نورپردازی و ترم چهارم مربوط به آموزش نرم‌افزارها مختلف که بیشتر عکاسی است، می‌باشد.

کلاس آنلاین و حضوری تفاوتی ندارند و آموزش و کیفیت آن‌ها شبیه به یکدیگر می‌باشد. کلاس‌ها حضوری و آنلاین دو روز در هفته برگزار می‌شوند. دوره‌ها آنلاین، در واقع فیلم‌ها دوره‌ها مختلف است و موقع تشکیل کلاس، استاد این ویدئوها را در اسکای روم قرار می‌دهد و استاد نکات دیگری را نیز در طول تدریس اضافه می‌کند. این فیلم‌ها در انتها به هنرآموزان داده می‌شود. این کلاس‌ها کاملاً تعاملی می‌باشند و در این مورد، جا نگرانی نیست. امیدواریم این مطالب برای شما سودمند باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *