در وصف زیبایی شب همین بس که حافظ خوش کلام گفته است: آسمان گو مفروش این عظمت کاندر عشق، خرمن مه به جوی خوشه پروین به جو! … عظمت آسمان شب را تنها هنر می‌تواند توصیف نماید. البته زیبایی شب تنها به آسمان پرستاره آن محدود نیست؛ بلکه آن آرامش و آن دوری از هیاهو روز بخشی از زیبایی شب است. کسانی که با شب انس دارند، می‌توانند زیبایی آن را تماماً درک کنند و زبان از وصف این زیبایی عاجز است. بسیاری از هنرمندان عکاس، شب را فرصتی عالی برای عکاسی می‌دانند و ترجیح می‌دهند بهترین تصاویر خود را در پرده خیال‌انگیز شب خلق کنند.

آموزش عکاسی از طبیعت در شب

عکاسی از طبیعت در شب بسیار هیجان‌انگیز و جذاب است. اگر به آن علاقه‌مند هستید، حتماً با ما همراه باشید تا مرحله به مرحله جلو برویم و مهم‌ترین اصول آن را با یکدیگر بیاموزیم.

آموزش عکاسی طبیعت در شب:

  • در قدم اول تجهیزاتی که لازم است را بردارید. دوربین مهم‌ترین این ابزارآلات است و در کنار آن لنز، سه پایه و ریموت دوربین باید همراهتان باشد. با توجه به اهمیت نورگیری در شب، لازم است که دوربین خود را در جای ثابتی قرار دهید و سه پایه‌های مستحکم که بتوانند وزن دوربین را تحمل کنند، ابزاری کاربردی برای عکاسی از آسمان شب خواهند بود. اهمیت ریموت دوربین در عکاسی از طبیعت در شب نیز کنترل لرزش دست است. همچنین لنز وایت به شما کمک می‌کند که از زاویه بالا به عکاسی بپردازید.
  • برای برنامه ریزی زمان عکاسی، تایم نزدیک به طلوع و غروب آفتاب مناسب است. با این حال اگر می‌خواهید هوا صد درصد تاریک شود، به جایی بروید که گرد و غبار آلودگی در آن نباشد.
  • بهتر است برای عکاسی از طبیعت در شب، به نقطه‌ای مرتفع بروید. بدین ترتیب کادربندی مناسبی خواهید داشت. بهتر است که تنها این کار را نکنید و حتماً یک همراه داشته باشید.
  • گفتیم نورگیری موضوعی بسیار مهم در عکاسی از طبیعت در شب است. گشودگی دیافراگم و حساسیت عامل تعیین کننده میزان نورگیری‌اند. با بالا بردن حساسیت دوربین، نور بیشتری جذب شده و عکس روشن‌تر می‌شود.
  • تنظیم کردن گشودگی دیافراگم، بر اساس دید شما نسبت به عکس خواهد بود. با بستن دیافراگم، تمام عناصر عکس به وضوح مشخص خواهند بود و باز کردن آن باعث محو شدن پس زمینه در عکس می‌شود.
  • پس از آنکه دوربین تنظیم شده را بر روی سه پایه قرار دادید، عکس خود را ثبت کنید. حال نوبت به ویرایش عکس می‌رسد. هدف از ویرایش عکس‌هایی که در شب ثبت می‌شود، کاهش نویزهای آن است. استفاده از ابزار Reduce Noise در فتوشاپ به شما کمک می‌کند نویزها را از بین ببرید. البته روش جایگزین استفاده از پلاگین‌های نویز گیری است.

تجهیزات مورد نیاز عکاسی در طبیعت در شب

اگر علاقه‌مند به عکاسی در شب هستید و می‌خواهید با خلق زیباترین تصویر در شب، مهارت خود در عکاسی را نشان دهید، مسلماً به ابزارآلاتی نیاز دارید که مهم‌ترینشان دوربین است. در کنار دوربین بهره‌مندی از لنزهای مناسب و فیلتر و سه پایه نیز اهمیت زیادی دارد. اگر با محدودیت مالی در خرید این تجهیزات روبرو نیستید، حتماً به سراغ بهترین گزینه‌ها بروید. با این حال در سال‌های اخیر متنوع‌ترین مدل از انواع دوربین، لنز، سه پاره و… به بازار ارائه شده که افراد با هر توان مالی، می‌توانند بهترین گزینه را از بین آن‌ها انتخاب کنند.

مسلماً هر اندازه این تجهیزات کارآمدتر باشند، تصاویری که در فرایند عکاسی ثبت می‌شود، زیباتر و واضح‌تر خواهد بود. اگر در دوره آموزش عکاسی – آموزش عکاسی طبیعت شرکت کنید، چگونگی استفاده از این تجهیزات را فرا خواهید گرفت.

تجهیزاتی که برای عکاسی از طبیعت در شب به آن نیاز دارید:

  1. دوربین
  2. لنز
  3. سه پایه
  4. فیلتر

ترفندهای عکاسی در طبیعت در شب

حتماً شما نیز فکر می‌کنید عکاسی در شب به دلیل نبود نور کافی سخت و دشوار است. البته که این دشواری می‌تواند لحظات شیرینی را برای شما رقم بزند؛ به شرط آنکه با تکنیک‌های عکاسی در شب آشنا شوید.

این تکنیک‌ها به بهبود عکاسی کمک شایانی خواهد کرد و یک عکاس به همان میزان که از این تکنیک‌ها در اجرای هنر عکاسی استفاده کند، موفق خواهد شد.

این تکنیک‌ها کدام اند:

  • از سه پایه استفاده کنید.
  • ایزو را کاهش دهید
  • عکس‌های تمرینی بگیرید.
  • با فرمت RAW عکاسی کنید.
  • از انعکاس اشیاء در طبیعت عکاسی کنید.
  • تنظیمات را روی حالت دستی قرار دهید.
  • در استفاده از شاتر سرعت‌های مختلف را امتحان کنید.
  • برای عکاسی از سوژه‌های ثابت، از حالت Aperture Priority استفاده کنید.

ایده برای عکاسی طبیعت شب

همان‌طور که می‌دانید طبیعت بخش مهمی از زیبایی خود را شب‌ها رونمایی می‌کند. این زیبایی به اندازه‌ای است که شما می‌توانید با استفاده از یک دوربین جذابیت‌های وصف ناپذیر آن را ثبت کنید و ماندگارترین تصاویر را خلق نمایید. خوشبختانه سوژه‌های طبیعت در شب بسیار زیاد است و اگر با دیده بازتری به آن نگاه کنید، مطمئناً جذابیت‌های بیشمار آن را به چشم خواهید دید.

چه ایده‌هایی برای عکاسی از طبیعت در شب وجود دارد:

  1. عکس طبیعت شب کویر: شب‌های کویر پر از ستاره است. شما با چشم غیر مسلح نیز می‌توانید هزاران هزار ستاره را ببینید که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.
  2. عکس طبیعت شب پرستاره: ستاره‌هایی که در آسمان شب سوسو می‌زنند، زیباترین کادری است که می‌توانید در یک شب تابستانی از آسمان شکار کنید.
  3. عکس طبیعت در شب مهتابی: ماه، عروس آسمان است و طلوع و غروب زیبایی دارد. حیف است که در عکاسی از طبیعت در شب، از ماه غافل شوید.
  4. عکس طبیعت در انعکاس عکس ماه بر روی برکه: وقتی که ماه به برکه نظر می‌کند و مثل یک آینه در آن خود را می‌بیند، بهترین فرصت برای ثبت یک عکس زیبا است.
  5. عکس طبیعت در کرم شب تاب: کرم شب تاب به آهستگی بر روی شاخ و برگ درختان حرکت می‌کند و مثل یک چراغ می‌درخشد. عکاسی از آن، جزو بهترین عکس‌هایی خواهد بود که تاکنون گرفته‌اید.

نکاتی برای عکاسی از طبیعت در شب

ثبت عکس‌های زیبا و جذاب از طبیعت آن هم در دل تاریکی شب، کار ساده‌ای نیست و نیازمند خلاقیت‌های فراوان است. ما در این بخش نکته‌هایی را برای شما بیان می‌کنیم که با بهره‌مندی از آن لذت عکاسی در شب را تجربه خواهید کرد.

نکاتی که برای عکاسی از طبیعت در شب باید بدانید:

  • در ابتدا یک لوکیشن مناسب پیدا کنید. به این منظور می‌توانید از گوگل مپ یا شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.
  • نقطه بی‌نهایت لنز را بشناسید. به این منظور در طول روز با استفاده از لنز روی نقطه بی‌نهایت فوکوس کنید و پس از یافتن جایگاه آن روی دوربین، علامت‌گذاری نمایید.
  • اهمیت شناسایی میدان دید را نادیده نگیرید. اگر قصد دارید یک عکس پانوراما بگیرید، دوربین را به همراه سه پایه بچرخانید.
  • یادتان باشد یک چک لیست از وسایلی که باید به همراه خود داشته باشید تهیه نمایید.
  • به تنهایی به شکار عکس از طبیعت در شب نروید و حتماً همراه داشته باشید. وسایلی که به همراه شما هستند از جمله دوربین گران قیمت‌اند و ممکن است سارقان را وسوسه کند.
  • یادتان باشد که لنز را حتماً تمیز کنید.

جمع‌بندی

سبک‌های مختلف از عکاسی جذاب و پرطرفدار است؛ اما بسیاری از افراد به عکاسی با ژانر طبیعت علاقه‌مند هستند و این علاقه از عشق آن‌ها به طبیعت و جهان هستی سرچشمه می‌گیرد. همان‌طور که می‌دانید عکاسی از طبیعت در شب فوت و فنی دارد که باید آن را بیاموزید. اگر با آموزش اساتید مجرب و حرفه‌ای جلو بروید، نه تنها عکاسی از طبیعت شب برای شما سخت نخواهد بود، بلکه بیش از آنچه فکر می‌کنید لذت بخش و جذاب است. به این منظور می‌توانید از راهنمایی ما برخوردار شوید. پس فرصت را از دست ندهید و هم اینک با ما تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *