اسکیس طراحی لباس

کشیدن اسکیس در طراحی لباس یکی از اولین کارهاییست که طراحان حرفه ای انجام می دهند. در طی سال های اخیر توجه به مد و زیبایی بیش از پیش مورد توجه افراد مختلف و حتی سنین مختلف قرار گرفته است. به گونه ای که حتی تعداد افراد جویای یادگیری طراحی لباس و یادگیری متد و اصول حرفه ای طراحی لباس نیز افزایش یافته است. اگر علاقه مند به فعالیت در عرصه طراحی لباس یا یادگیری آن هستید، یکی از پر تکرارترین واژه هایی که در این عرصه شنیده می شود، اسکیس است. طراحان مد از اسکیس برای بیان و عرضه ایده های اولیه و نسبتاً خام خود در قالب کامپیوتر یا کاغذ استفاده می کنند. اسکیس لباس به طراح کمک می کند که ایده ها و افکار خود را روی کاغذ و به صورت بصری به نمایش بگذارد. در این مقاله به طور کامل با اسکیس، تاریخچه آن و تاثیر آن در طراحی لباس آشنا می شویم.برای شرکت در آموزشگاه طراحی لباس با ما تماس بگیرید

تاریخچه اسکیس در طراحی لباس

تصویر گری مد یا به نمایش گذاشتن مد حدوداً قدمتی 500 ساله دارد. به طور کلی از وقتی که صنعت مد مورد استقبال افراد مختلف جامعه قرار گرفت، به تصویر کشیدن ایده نیز اهمیت زیادی پیدا کرد. با این وجود در سال 1930 میلادی یک طراح مد در وٌگ (اولین مجله مصور مٌد) که از مشهورترین و اثرگذارترین مجله های مٌد بود، با عکس های قبلی جایگزین کرد. به همین علت این جایگزینی باعث تنزل و افت در صنعت مد شد. پس از آن مجدداً استفاده از تکنیک اسکیس در طراحی لباس و مصور کردن تصاویر طراحی مد و لباس رواج یافت.

اسکیس مد چیست؟

در دنیای طراحی مد و لباس، اولین گام این است که هم طراح و هم کارفرما یک طرح و ایده کلی از لباسی که قرار است طراحی و دوخته شود داشته باشد. به همین منظور استفاده از روش های اصولی مانند اسکیس در طراحی لباس، در این مرحله به کمک طراح لباس می آید. اسکیس مد به طراحی فیگور با یک اندام ایده آل گفته می شود که حتی در آن از اکسسوری ها و لباس هایی که مد نظر طراح لباس است، دیده می شود. در واقع طراح لباس طرح نهایی مورد نظرش را با استفاده از اسکیس لباس نمایش می دهد. با این کار طراح لباس می تواند به صورت بصری خطاها، نقاط ضعف و نقاط قوت کار خود را مشاهده کرده و حتی در صورت لزوم به سایر همکاران خود نمایش دهند.

اسکیس مد

اموزش اسکیس طراحی لباس

برای شروع فعالیت در عرصه هنر به ویژه اسکیس در طراحی لباس لازم است که فرد علاقه مند به صورت اصولی و از مراحل ابتدایی شروع به یادگیری کند. مرحله اول برای فعالیت در صنعت طراحی مد و لباس یادگیری اصول طراحی فیگور، طراحی اسکیس، استفاده از ابزار طراحی اسکیس به صورت اصولی اهمیت زیادی دارد. برای یادگیری این اصول و اموزش اسکیس طراحی لباس می توانید با شرکت در کلاس های جامع هنر آموزی کلیه مراحل طراحی را بدون نیاز به گذراندن دروس پیش نیازی در کلاس طراحی لباس آنلاین حضور پیدا کنید.

چطور اسکیس بزنیم؟

با وجود این که اسکیس زدن قوانین و مراحل مشترکی در رشته های هنری مختلف دارد، اما اسکیس در طراحی لباس کمی متفاوت تر است. در مرحله اول اسکیس زدن برای نمایش سیلوئت لباس یک خط مستقیم در وسط صفحه بکشید تا مرکز ثقل بدن تعیین شود. این خط تعادل همیشه از پایه گردن به صورت مستقیم تا سمت زمین ادامه دارد. در مرحله دوم یک سر را به صورتی که وسط آن روی خط مماس باشد، دقیق روی سر خط رسم کنید. برای رسم سر یک دایره بزرگ در بالا و یک دایره کوچک تر زیر آن رسم کنید. سپس دو دایره را به کمک خطوط مورب به سمت یک دیگر متصل کنید. در مرحله سوم در طراحی لباس اندازه سر را یا با مداد یا خط کش اندازه بگیرید. سپس 9 خط تیره کوچک روی خط ابتدایی عمودی و با فاصله های مساوی رسم کنید. برای نیمه بالایی بدن نیز اندازه خط تیره ها حدوداً یک و نیم برابر اندازه سر، دو و یک چهارم اندازه سر، 3 برابر، سه و نیم برابر اندازه سر و در آخر چهار و یک چهارم برابر اندازه سر مشخص کنید. این علامت ها به ترتیب جایی برای تعیین سر شانه ها، نیم تنه، کمر، ران بالا و فاق قرار دارد. کلیه این مراحل به صورت کامل در دوره آموزشی مقدماتی تا پیشرفته طراحی لباس در آموزشگاه هنر دانش و با بهره گیری از اساتید مجرب آموزش داده می شود.

آموزش اسکیس زدن طراحی لباس

نکات اسکیس زدن لباس

در مرحله اول اسکیس زدن یک مداد مناسب از جمله H انتخاب کنید. با استفاده از این نوع مداد می توانید به راحتی سایه روشن بزنید و حتی در صورت لزوم به راحتی آن را پاک کنید. استفاده از این نوع مداد باعث فرو رفتگی و سیاه شدن بیش از حد کاغذ نمی شود. همچنین می توانید در صورت لزوم رنگ آمیزی را شروع کنید. همچنین توصیه می شود که از خودکار برای طراحی اسکیس استفاده نکنید، چون در صورت اشتباه مجبور به تعویض کردن کاغذ طراحی خواهید بود. برای رنگ آمیزی طرح نهایی اسکیس در طراحی لباس از مداد رنگی، ماژیک رنگی یا خودکار رنگی هم استفاده کنید. جهت ایده گرفتن نیز می توانید از مدل های معتبر و از پیش طراحی شده به عنوان فیگور و برای کشیدن طرح اجمالی استفاده کنید. پس از طراحی اجمالی نیز طرح اولیه را به مشتریان و مخاطبان خود برای نشان دادن ایده ها و رفع ایرادات احتمالی نشان دهید.

وسایل لازم برای برای اسکیس در طراحی لباس

به صورت کلی اسکیس یا اسکچ به صورت ساده و صرفاً جهت جلوگیری از فراموش‌شدن ایده و طرح اولیه روی کاغذ یا با استفاده از نرم افزارهای مختلف انجام می شود. اصلی ترین و مهم ترین ابزار برای اجرای طراحی اسکیس وسایل طراحی است. ابزارهای کلی برای اسکیس در طراحی لباس ابزارهای خشک از جمله مداد گرافیک، زغال و پاستل است. همچنین در موارد پیشرفته از انواع قلم فلزی، جوهر، قلم دیجیتال، ماژیک، خودکار، رنگ روغن و آبرنگ است.

ترسیم حرکت شکل در اسکیس

ترسیم حرکت شکل در اسکیس یکی از مراحل مهم در طراحی لباس است. این تکنیک در طراحی لباس عروس با مداد سیاه اهمیت بیشتری پیدا می کند و کمک می کند که کلیه خطوط اسکیس را بتوانید به صورت اصولی تر تعیین و رنگ کنید. به طور مثال اگر بدن و شانه های خود را کج کنید، ناحیه لگن، سر شانه ها، گردن و حتی کمر هم کج می شود. ترسیم حرکت شکل کمک می کند تا با تغییر نوع حرکت تغییرات حاصل شده در طرح را نیز مشاهده کنید.

ترسیم حرکت مدل در اسکیس

یکی از مراحل مهم در اسکیس در طراحی لباس بررسی حرکت و ژست های مختلف سوژه مدل در جهات و با نورهای مختلف است. ترسیم حرکت مدل در اسکیس کمک می کند که به صورت اصولی کلیه سایه روشن های ایجاد شده روی لباس، روی چهره و حتی خطوطی که روی لباس ایجاد می شود را بتوانید به صورت دقیق تر رسم کنید.

انواع اسکیس

بر خلاف آموزش طراحی لباس با مداد رنگی طراحی اسکیس با استفاده از یک مداد سیاه هم امکان پذیر است. در واقع اسکچ یک نوع طراحی غال با سریع است و اصطلاحاً با دست آزاد انجام می شود. با وجود این که انواع و اقسام ابزار مختلف برای طراحی اسکیس وجود دارد، بسیاری از طراحان مد و لباس از همان روش سنتی اسکیس در طراحی لباس استفاده می کنند. به طور کلی انواع اسکیس به شرح زیر است:

  • اسکیس کروکی: از اسکیس کروکی برای به خاطر سپردن یک فیگور از طراحی لباس و به صورت طولانی مدت مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل لازم نیست که طرح را تا انتها به پایان برسانید.
  • اسکیس pochade: از این نوع اسکیس برای طراحی مناظر طبیعی استفاده می شود. در این سبک بر خلاف اسکیس کروکی، در این نوع اسکچ از رنگ های کلی و ساده استفاده می گردد.اسکیس چهره: این اسکیس مربوط به طراحی چهره است و برای ثبت کاراکتر و حالات احساسی چهره یک فرد در مدت زمان کوتاه استفاده می شود. در این روش طراح یک مدل کلی از میمیک چهره فرد ترسیم کرده و بعد آن را تکمیل می کند.
  • اسکیس کامپوزیت صورت: طراحی کامپوزیت صورت به واسطه حضور شاهدان انجام می شود. در این روش طراح با توجه به مشخصاتی که شاهدان ابراز می کنند چهره سازی می کند. این کار امروزه به کمک نرم افزارهای تشخیص چهره و در برخی موارد به صورت دستی انجام می شود.
  • اسکیس اتاق دادگاه: این اسکیس مختص اتاق دادگاه است به گونه ای که طراح شروع به طراحی و ثبت لحظات دادگاه می کند. این کار برای زمان ها و دادگاه هایی که اجازه نصب دوربین در اتاق دادگاه داده نمی شود، از یک هنرمند متعمد برای طراحی اسکیس اتاق دادگاه استفاده می گردد.
  • اسکیس مفهومی: از این نوع اسکیس برای انتقال احساس درونی و مفهوم ذهنی مانند غم، مرگ، عشق، زندگی و شادی و به تصویر کشیدن آن روی کاغذ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • اسکیس خاص: از اسکیس خاص می توان برای نگه داشتن در آرشیو طراحی و برای کامل کردن طرح های بعدی استفاده کرد.
  • اسکیس عام: اسکیس عام یک نوع روش طراحی سریع و ثبت طرح و ایده مورد نظر است. در این طراحی محتوای محیط بدون توجه کردن به موضوع تصویر خاصی کشیده می شود. این نوع اسکیس برای مناظر و مزایای طبیعی آن مانند جنگل و رودخانه و محیط های غیر انسان ساخت کاربرد دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *