برای کسانی که صاحب یک دوربین نیکون هستند نحوه صحیح فوکوس کردن در عکس‌ها اهمیت بسزایی دارد. اهمیت تنظیم فوکوس دوربین نیکون تفاوتی بااهمیت تنظیم فوکوس در سایر دوربین‌ها ندارد چرا که فوکوس کردن در عکاسی یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مهارت‌هایی است که باید یاد بگیرید و اگر احیاناً یک عکس بدون فوکوس گرفته‌اید هرچقدر هم زیبا و دل نشین باشد باز هم یک جزء اصلی از تصویر لنگ می زند و در دنیای عکاسان حرفه ای به عکس و تصویری می‌ماند که قابل استفاده نیست. در این مقاله قصد داریم تا شما را با جزییات مربوط به تنظیم فوکوس دوربین نیکون آشنا کنیم.

انواع مود تنظیم فوکوس دوربین نیکون

پیش از اینکه وارد تنظیمات حرفه ای فوکوس در دوربین شوید بهتر است انواع مودهای تنظیم فوکوس در دوربین نیکون را بشناسید. اصولاً دوربین‌های نیکون سه مود اصلی فوکوس دارند که عبارت‌اند از:

  • تک ‌شات یا Single که به مود فوکوس AF-S در دوربین نیکون نیز شهرت دارد و برای تصاویر ایستا و ثابت مناسب است.
  • پیوسته یا continuous که مود فوکوس ‘AF-C’ در دوربین نیکون نیز نام دارد و برای تصویربرداری و عکس گرفتن از ایده‌های متحرک مناسب است.
  • تشخیص خودکار یا automatic که به مود فوکوس AF-A شهرت دارد و حالتی مابین حالت‌های فوق را ایجاد می کند.

چگونه فوکوس دوربین نیکون را تنظیم کنیم؟

برای تنظیم فوکوس دوربین نیکون در مود فوکوس ‘AF-S’ که یکی از ساده‌ترین مودهای فوکوس موجود در دوربین‌های DSLR نیکون است با نیمه فشردن دکمه شاتر، دوربین شما یک مرتبه بر روی سوژه مورد نظر فوکوس نموده و در صورت مناسب بودن شرایط نیز دوربین به سرعت نقطه فوکوس را به دست می‌آورد اما به محض حرکت ایده، از حالت فوکوس خارج شده و دیگر قادر به ثبت جزییات نخواهد بود.

همان‌طور که در مبحث اخیر بیان کردیم مود اتو فوکوس ‘AF-C’ در دوربین‌های dslr نیکون برای عکاسی از سوژه‌های متحرک مناسب است. در این مود دوربین شما هم‌زمان با نیمه فشردن دکمه شاتر، اولین نقطه قابل فوکوس بر روی سوژه را تشخیص می‌دهد و تا زمانی که دکمه شاتر را به صورت نیمه فشرده نگه داشته‌اید دوربین نیز به صورت متوالی و پیوسته عمل فوکوس مجدد بر روی سوژه مورد نظر را تکرار می کند.

اگر شما نسبت به متحرک بودن یا ایستا بودن ایده تردید دارید مود اتو فوکوس AF-A بهترین مود مورد نظر خواهد بود. در شرایطی که ایده مورد نظر از روشنایی و نور کافی برخوردار است گزینه Single Point AF به شما این اطمینان را خواهد داد که مهم‌ترین بخش سوژه در درون ترکیب بندی و به طور کاملاً شارپ در فوکوس دوربین نیکون قرار دارد. در حالت Dynamic Area AF در دوربین نیکون باید یکی از حالت‌های 9 یا 11 یا 21 یا 39 یا 51 نقطه فوکوس را با توجه به مدل دوربینتان استفاده کنید.

انتخاب حالت فوکوس 9 نقطه‌ای نیز برای عکاسی از سوژه‌های متحرک که مدام جهت حرکت خود را تغییر می‌دهند مفید است. برای عکاسی از ایده‌هایی با کنتراست بالا از گزینه‌های فوکوس 21 یا 51 نقطه‌ای استفاده نمایید. همچنین گزینه 51 نقطه‌ای در دوربین نیکون برای تعقیب سوژه‌های سه بعدی و استفاده از جزییات رنگی ایده برای تعقیب بهتر ایده‌های متحرک مؤثر است.

تنظیم فوکوس خودکار و اتوماتیک دوربین نیکون

با استفاده از گزینه AF fine‐tune در منو تنظیمات، می توانید حالت اتو فوکوس لنز و دوربین خود را به صورت مطلوب تنظیم نمایید. پیش از هر چیز باید بدانید که برای استفاده از این حالت نیاز است تا عکس گرفتن در یک محیط پرنور با کنتراست بالا صورت گیرد سپس مراحل ذیل را انجام دهید:

  1. از حالت اتو فوکوس تک نقطه‌ای استفاده نمایید و نقطه فوکوس را در مرکز کادر صفحه قرار دهید.
  2. حالت سوژه نسبت به دوربین باید به صورت عمودی باشد.
  3. تنظیم دقیق دوربین نیکون در حالت Phase – detection (اتو فوکوس با استفاده از ویزور) امکان پذیر خواهد بود.
  4. اکنون گزینه AF fine tune را انتخاب کنید و سپس On را انتخاب نمایید.
  5. جهت تنظیم دقیق اتو فوکوس لنز فعلی، گزینه Saved Value را انتخاب کنید.
  6. برای تغییر نقطه کانونی فوکوس دوربین به فاصله دور اعداد مثبت و برای تغییر دادن آن به فاصله نزدیک به دوربین اعداد منفی را انتخاب نمایید.

تنظیم دستی فوکوس دوربین نیکون

با استفاده از تنظیم دستی فوکوس دوربین نیکون می توانید کنترل دوربین و نقطه متمرکز را در دست بگیرید. اغلب عکاسان حرفه ای مهارت‌های لازم را در خصوص تنظیم دستی فوکوس دوربین نیکون به دست می‌آورند و صرفاً به استفاده از تنظیم خودکار آن اکتفا نمی‌کنند. برای تنظیم دستی پس از اینکه فوکوس تک نقطه‌ای را در تنظیمات دوربین خود انتخاب کردید، به واسطه دکمه‌های چهار جهته ای که در پشت دوربین قرار دارند می توانید نقطه فوکوس را به سادگی تغییر دهید. این کار به عکاس اجازه می دهد تا خلاقیت بیشتری را حین کار داشته باشد. بهترین زمان استفاده از فوکوس دستی، زمانی است که ایده مورد نظر از روشنایی زیادی برخوردار نیست و در واقع عکس‌برداری از آن با فوکوس خودکار باعث می‌شود تا یک عکس مبهم و غیرواضح خلق گردد.

تنظیمات فوکوس دوربین نیکون d7100

برای تنظیم فوکوس دوربین نیکون d7100 باید در ابتدا قفل فوکوس رو آزاد کرده و سپس کلید مدوری که اطراف کلید 4 جهته را پوشانده است بر روی نقطه سفید رنگ قرار دهیم. در این حالت شما می توانید از کلید چهار جهته برای تغییر نقطه فوکوس استفاده کنید. در (Nikon D7100) کلید AF-M باید در حالت AF(اتو فوکوس) قرار داشته باشد.

در این حالت اگر دکمه ای که در وسط این کلید از دوربین نیکون قرار دارد را فشار دهیم و نگه‌داریم و هم‌زمان از کلید چرخشی پشت دوربین هم استفاده کنیم می‌توانیم یکی از سه حالت مختلف فوکوس را انتخاب کنیم یا همان مودهای فوکوس را اجرا نماییم و اگر از کلید چرخشی جلوی دوربین هم استفاده کنیم می‌توانیم تعداد نقاط فوکوس را تغییر دهیم.

علت فوکوس نکردن دوربین نیکون

علل رایج فوکوس نکردن دوربین نیکون شامل موارد ذیل است:

  • لنز دوربین باید کالیبره شود
  • کثیف بودن و تمیز نکردن به موقع سنسورهای فوکوس خودکار
  • حالت فوکوس خودکار اشتباه را انتخاب کرده‌اید
  • طرح اصلی نقطه AF خاموش است و باید روشن شود
  • انکسار ناشی از حرارت وجود دارد
  • ممکن است ناشی از کثیفی اتصالات لنز باشد
  • تکنیک‌های نامناسب را به کار برده‌اید
  • سوژه‌های سخت و حسگر اشتباه را انتخاب کرده‌اید
  • ایده‌هایتان کنتراست اندکی دارند
  • شرایط نوری ضعیفی در فضا حاکم است
  • شیشه یا موانع نزدیک وجود دارد
  • تصاویر ماکرو و کلوزآپ را گرفته‌اید

جمع بندی

کار با دوربین نیکون بسیار راحت‌تر از آن چیزی است که تصور کنید. این دوربین‌ها یکی از محبوب‌ترین دوربین‌هایی است که در بازارهای ایران وجود دارد و باقیمت‌های متفاوتی هم عرضه می‌شود. برای عکس برداری مناسب با استفاده از دوربین نیکون نیاز است تا مهارت‌های لازم را در خصوص استفاده از آن‌ها به دست آورید. تنظیم فوکوس دوربین نیکون یکی از مواردی است که باید برای عکس برداری حرفه ای به آن توجه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *