استایل کات اوت در طراحی لباس

طراحی لباس همواره با ایده پردازی و طراحی لباس با سبک های ویژه و منحصر به فردی مانند سبک کات اوت در طراحی لباس در ارتباط بوده است. در عرصه پوشاک و طراحی مد نیز سبک های زیادی وجود دارد که هر کدام از آن ها متناسب با شرایط زمانی خاص و در دوره های خاصی ایجاد شده است. به طور کلی طراحی لباس همواره تحت تأثیر اوضاع فرهنگی و اوضاع اجتماعی مرتبط با دوره زمانی خاصی بوده است. به همین دلیل در هر دوره و در دوره کنونی نیز زمانی که نوع لباس و پوشش فردی مطابق با سبک و فرهنگ و اندیشه آن نباشد، گویا از هویت و فرهنگ آن دوره پیروی نکرده ایم.

یکی از سبک های منحصر به فرد که در طول تاریخ در مد و فشن ایجاد و پدیدار شده، سبک کات اوت در طراحی لباس است. در واقع این سبک به گونه ای باعث تقویت روحیه ایده پردازی و خلاقیت می شود. به همین دلیل کات اوت یکی از سبک های پرطرفدار بین فعالان صنعت مد و طراحان مد است. در این مقاله به طور کامل با سبک کات اوت، تاریخچه آن و نکات مهم برای فعالیت در این رشته آشنا می شویم.

سبک کات اوت در طراحی لباس چیست؟

یکی از پر کاربردترین سبک هایی که از دیر باز تاکنون مورد توجه طراحان مد و لباس بوده، سبک کات اوت است. تقویت روحیه ایده پردازی و خلاقیت معیار اصلی در این سبک است که به طراحان مد کمک می کند و راه گشای فعالیت در این عرصه است. به دلیل نیاز به خلاقیت و ایده پردازی قوی، سبک کات یکی از دشوارترین سبک ها در طراحی مد محسوب می شود. با پیاده سازی هر گونه ریتم و شکلی به پارچه ها و لباس های مختلف، می توان سبک های مختلفی را روی پارچه و لباس انتقال داد. درست به همین دلیل بسیاری از طراحان مد برای تقویت روحیه ایده پردازی حداقل یک بار در طول دوره طراحی لباس، سبک کات اوت در طراحی لباس را انتخاب و آن را اجرا می کند.

 در طی روش طراحی لباس کات اوت، طراح لباس بخش هایی از یک پارچه یا لباس را برش داده و روی قسمت های مختلف و به صورت اشکالی ویژه ای به یک لباس تبدیل و طراحی می کند. هر کدام از بخش های لباس یا پارچه می تواند دارای اشکال مختلفی باشد و به روش ها و ایده های مختلفی این برش ها به لباسی منحصر و زیبا تبدیل می شود. به همین منظور استایل آرت دکو نیز به عنوان یکی از سبک های کات اوت محسوب می شود. برای شناخت کلیه سبک های پرطرفدار در ایران و جهان، می توانید در دوره جامع آموزش طراحی لباس در آموزشگاه هنر آموزی شرکت نمایید.

کات اوت چیست؟

همان طور که در ابتدای این مقاله گفته شد، در سبک کات اوت در طراحی لباس، تکه هایی از لباس و پارچه برش داده شده و به همین دلیل به این سبک، کات اوت گفته می شود. این سبک با مدرنیته و لوکس بودن در ارتباط است و به همین جهت برای پیاده سازی تکنیک این سبک لازم است از ویژگی ها و تکنیک های ویژه ای پیروی شود. در این سبک زمانی که یک پالت رنگی مشخصی را برای شروع طراحی لباس انتخاب می کنید، کار انتخاب پارچه و لباس هایی که برای برش دادن و به نوعی چسباندن انتخاب می کنید، اهمیت زیادی دارد.

قوانین در سبک کات اوت

سبک کات اوت یکی از مدرن ترین و لوکس ترین سبک های طراحی لباس است که جایگاه بسیار مطلوبی را برای جلب نظر مخاطبان به خود اختصاص داده است. برای شروع فعالیت در روند طراحی سبک کات اوت اصول و قوانینی تعیین شده که به پیشرفت بهتر طراحان مد کمک ویژه ای می کند. این نکات و قوانین در دوره های جامع آموزشی طراحی لباس هنر آموزی به طور کامل و به بهترین نحو آموزش داده می شود و به طور کامل می توانید مطابق با این اصول سبک های مورد نظر و مورد علاقه خود را طراحی کنید. از مهم ترین قوانین در سبک کات اوت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رنگ

مهم ترین معیار در انتخاب سبک کات اوت در طراحی لباس، انتخاب رنگ است. برای انتخاب رنگ مناسب در طراحی لباس با سبک کات اوت، میزان تیرگی و روشنایی، شدت رنگ (براقی یا مات بودن رنگ ها)، اهمیت زیادی دارد. برای این سبک قسمت های مختلفی از بدن نمایش داده می شود و به همین دلیل باید رنگ هایی را انتخاب کنید که تضاد رنگی مناسب بین رنگ پوست بدن و نوع پارچه را به خوبی نمایش دهد. برای انتخاب رنگ در سبک کات اوت، ابتدا رنگ های گرم، رنگ های سرد و سپس رنگ های خثنی انتخاب می شوند. به همین دلیل توصیه می شود که طیف رنگی مناسب بین رنگ ها را انتخاب کنید. برای مثال انتخاب رنگ های تیره باعث لاغر نشان دادن شخص و ایده طراحی و روشن تر نمایش دادن رنگ پوست می شود. همچنین در مقابل آن با انتخاب رنگ های روشن برای پوست، حجم لباس و حتی اندام پٌرتر به نظر می رسد؛ بنابراین در سبک کات اوت انتخاب رنگ ها باعث نمایش طراحی لباس محوتر می گردد. به طور کلی در این سبک بیشتر از رنگ های قرمز و طوسی و قهوه ای استفاده می شود.

استایل کات اوت

پارچه

یکی از مهم ترین موارد در کات اوت برای طراحی لباس، انتخاب پارچه است. برای این سبک از پارچه های ضخیم که در بدن به صورت شق و رق و کاملا محکم بایستد. علاوه بر این، انتخاب پارچه هایی با جنس محکم کمک می کند که پس از برش دادن پارچه، پارچه باز نشود. همچنین رنگ پارچه مورد نظر برای این سبک باید ساده و تک رنگ باشد. بدین صورت تکه و برش هایی از پارچه که روی پارچه چسبانده می شود، به خوبی نمایش داده می شود. در غیر این صورت، بخش های کات شده بین پارچه ها گم شده و دیده نمی شود. به همین دلیل این سبک با استایل باروک تشابهات زیادی در انتخاب پارچه های سخت و محکم دارد.

فرم بدن در سبک کات اوت

پس از پوشیدن هر مدل و سبک لباس همه ما انتظار داریم که به بهترین نحو در بدن دیده شده و متناسب با فرم بدنی باشد. به همین سبک کات اوت در طراحی لباس هم برای هر فرم بدنی از جلوه های خاصی استفاده می کند. به طور کلی نوع و فرم بدن ها به چندین دسته کلی مستطیل، سیبی شکل، گلابی شکل و ساعت شنی تقسیم می شود. برای مثال برای طراحی لباس برای اندام ساعت شنی، برش روی کمر است تا فرم بدنی لاغرتر و کشیده به نظر برسد. برای افرادی که بالا تنه آن ها پر است، برش لباس در کات اوت روی یقه لباس زده می شود.

خطوط طراحی

اولین گام در طراحی لباس، استفاده از تکنیک خطوط طراحی است، به گونه ای که خط گردن، خط کمر، خط ساق پا و … می تواند در طراحی سبک کات اوت زیبایی منحصر به فردی ایجاد کند؛ بنابراین اگر برش در بخش کمر و گردن و ساق پا باشد، باعث جلب توجه بیشتری می شود. برای انتخاب خطوط طراحی مناسب تقویت قوه دیداری و توجه به اشکال مختلف اهمیت زیادی دارد.

تعادل و ریتم

ریتم در طراحی لباس به الگوهایی گفته می شود که با استفاده از خطوط و اشکال مختلف ایجاد می شود. برای مثال در برخی لباس ها که از گلدوزی های مختلف استفاده می شود، نوع گلدوزی و محل قرار گیری طرح گلدوزی روی اطراف خط گردن، آستین و سجاف و … اهمیت زیادی دارد و به رعایت هر کدام از این نکات یک ریتم گفته می شود. برای رعایت ریتم و تعادل در سبک کات اوت نیز باید دقت کنید که برش ها کجا و به چه صورت پیاده شود. در سبک کات اوت لباس های بلند و پوشیده بهترین جلوه را از طراحی لباس به نمایش می گذارند. برای مثال در این سبک اگر قسمت بالایی لباس ها باز باشد، ایجاد برش در قسمت یقه باعث ریتم خوب و زیبایی نمی شود. همچنین طراحان لباس نیز به ایجاد و وجود تقارن در این سبک توجه زیادی دارند؛ اما در برخی موارد نیز بی نظمی های حاصل سبک کات اوت در طراحی لباس باعث زیبایی منحصر به فردی می شود؛ بنابراین توجه داشته باشید که برای فعالیت در این سبک با استفاده از ایده و خلاقیت خود از تکنیک ریتم برای ایجاد برش ها دقت کافی داشته باشید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *