کلاژ در طراحی لباس

کلاژ یک اصطلاح فرانسوی و تکنیکی است که با انجام آن یک اثر هنری با کنار هم قرار دادن و چسباندن تکه های مختلف مثل تکه های روزنامه و مجله، تصاویر نقاشی، کاغذ های رنگی، روبان، پارچه و … به وجود می آید. این تکنیک در طراحی لباس نیز بسیار کاربردی بوده و شیوه‌ای بسیار زیبا و خلاقانه به حساب می آید. در طراحی لباس هم می توانید با به کار بردن مواد مختلف برای قسمت های گوناگون یک لباس با ایده متفاوت را اجرایی کنید.

کلاژ در طراحی لباس چیست؟

کلاژ یکی از تکنیک های طراحی لباس است که در این روش با استفاده از سنگ و چوب، تکه های پارچه، اشیاء ریز مانند مقوا، میوه ها و … به طراحی لباس و ایجاد طرح های متنوع می پردازند. طراحی لباس با کلاژ بسیار ساده است. برای این کار کافی است یک طرح را انتخاب کنید و برای رنگ کردن و رنگ آمیزی آن به جای استفاده از وسایل رنگ‌ آمیزی از اشیا و وسایلی که در اول متن به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید. کلاژ در طراحی، لباس را بسیار زیبا می کند و یک روش فوق‌العاده زیبا و خلاقانه است.

آموزش تکنیک کلاژ در طراحی لباس

کلاژ یا تکه چسبانی از میان سبک های هنری برآمده و در بین شیوه های مختلف هنری ازجمله طراحی جایگاه ویژه ای دارد. کلاژ پارچه به دلیل نوع بافت متفاوتی که دارد دارای بیان احساسی متفاوت و تأثیرگذاری به ویژه در بحث آموزش می باشد. درواقع هرچه خلاق‌تر باشید قطعاً لباس زیباتری هم خواهید داشت. تکنیک کلاژ طراحی لباس عروس را فوق‌العاده زیبا می کند به همین دلیل بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال این موضوع را در نظر بگیرید که با استفاده از گل ها می توانید یک لباس عروس طراحی کنید یا ایده های دیگری که ممکن است به ذهنتان برسد را پیاده سازی نمایید. این تکنیک به لحاظ اینکه دایره فعالیت در آن بسیار گسترده است؛ همیشه مورد توجه و علاقه‌ی افرادی که کار طراحی می کنند بوده و هست.

انواع کلاژ در طراحی لباس

کلاژ انواع مختلفی دارد و به طراح اجازه می دهد تا با آزادی فراوان هر کاری می خواهد انجام دهد و با چوب، کاغذ، مقوا و … بر روی پارچه طرح خود را خلق کند.

کلاژ با کاغذ

ابتدا فیگور را روی کاغذ کشیده و سپس برش می زنید (برای به وجود آوردن چین و چروک ها باید کمی بزرگ‌تر لباس را برش زد) سپس به وسیله چسب مایع روی کاغذ یا مقوا می چسبانیم و تا قبل از خشک شدن چسب، چین و چروک ها را روی لباس به وجود می آوریم (چسب چوب رقیق شده با آب، گزینه خوبی است) و پس از خشک شدن با مرکب و یا آبرنگ روی آن طرح های پارچه را می کشیم.

کلاژ با عکس

در این نوع کلاژ، عکس های مختلفی در کنار یکدیگر چسبانده می شوند و یک اثر هنری زیبا ساخته می شود. با وجود اینکه کلاژ یک هنر قدیمی است اما با کنار هم قرار دادن عکس های دیجیتال که دست آورد عصر مدرن است نیز شکل می گیرد. این نوع کلاژ که حرکتی جدید است، در دسته بندی های مختلف دیجیتال دسته بندی می شود. کلاژی که با عکس تهیه می شود نیز با بریدن و چسباندن عکس ها در کنار یکدیگر، تهیه می شود.

تکنیک کلاژ در طراحی لباس

کلاژ چوبی

با استفاده از چوب های مختلف رنگی ساخته می شود. این هنر به تکه های برش خورده چوب های طبیعی و نصب و کنار هم چسباندن آن ها روی صفحه های چوبی مربوط است. این نوع از هنر، نوع شگفت آوری از تکنیک کلاژ است که نحوه استفاده از یک ماده را که به تنهایی نمی شد آن را به خوبی نشان داد، به تصویر می کشد. چوب به تنهایی زیبایی‌ای که ممکن است با قرار دادن تکه های مختلف آن در کنار هم داشته باشد را ندارد. کلاژهای چوبی گاهی با دیگر مواد به کار برده می شوند که نمای زیباتری به آن‌ها می بخشد.

کلاژ با چسب

نوع دیگری از کلاژ، استفاده از تکه های مختلف یک تصویر برای عمق بخشیدن به آن و اثربخشی بسیار آن است. این نوع کلاژ برای اضافه کردن معنای عمیق‌تر به یک اثر استفاده می شود. این نوع کلاژ، سبک انتزاعی کلاژ به شمار می رود و از قرن ۱۲ میلادی از سیبری منها گرفته است. در کلاس های هنرآموزی انواع تکنیک های کلاژ توضیح داده خواهند شد.

کلاژ با پارچه

در این تکنیک طرح را روی پارچه به صورت تکه تکه می کشید و بعد می برید و در آخر می چسبانید. در این روش هرچقدر تنوع پارچه ها بیشتر باشد طرح زیباتر خواهد بود. درواقع می توانید از نقش و نگار پارچه ها در کلاژ به خوبی استفاده کنید. در این تکنیک دقت داشته باشید که هرچه تنوع پارچه ها بالاتر باشد، کار کلاژ بسیار زیباتر و خلافانه تر خواهد شد.

کلاژ با روزنامه

روزنامه با توجه به متن و خطوط و نوشته های زیاد می‌تواند برای تکنیک کلاژ مناسب باشد. درواقع روزنامه و نوشته های آن یک نوع بافت ایجاد می‌کنند. روش کار هم به این صورت است که طراح، طرح مورد نظر خود را بر روی روزنامه می کشد و بعد با قیچی یا دست می برد و آن را روی سطح کار خود می چسباند این تکنیک هم مثل بعضی از روش های کلاژ می‌تواند با متریال های مختلف ترکیب شود و دامنه خلاقیت آن بسیار زیاد است.

هنرآموزی برگزار کننده کلاس های آنلاین طراحی لباس به صورت جامع و از صفر تا صد می‌باشد و شرکت کنندگان در این دوره تمامی مباحث درسی را به صورت تخصصی و عملی فرا می گیرند. در آخر هر ترم در صورت قبولی مدرک اعطا می‌شود که این مدرک بین‌المللی بوده و قابلیت ترجمه را نیز دارد.

جمع‌بندی

یکی از خلاقانه‌ترین و منحصر به فرد ترین تکنیک ها در طراحی لباس، تکه چسبانی یا تکنیک کلاژ می باشد. این تکنیک به این شکل می باشد که طراح ایده های ذهنی خود را بر روی یک سطح پیاده می کند و سپس آن‌ها را تکه تکه می کند و در نهایت بر روی پارچه می چسباند. طراح هرچه خلاق‌تر باشد و ذهن بازتری داشته باشد، می تواند از طرح های متفاوت پارچه ها به درستی استفاده کند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *