سیلوئت در طراحی لباس

سیلوئت لباس از مهم‌ترین بخش‌ها در طراحی و دوخت لباس محسوب می‌شود که طراحان باید آن را به خوبی یاد بگیرند و با تسلطی که بر آن دارند طرح‌های بی نقص و خاصی را ایجاد کنند. ابتدا برای به کار گیری سیلوئت مناسب، باید انواع آن‌ها را بشناسید و بدانید کاربرد و اهمیت آن در طراحی لباس چیست. سیلوئت در طراحی لباس نقش مهمی را ایفا می‌کند. سیلوئت لباس به خطوط و سایه‌هایی گفته می‌شود که بعد از پوشیدن لباس روی تن نشان داده می‌شوند و در طراحی برای فرم و مشخص کردن حدود لباس از آن استفاده می‌شود. این موارد را در آموزشگاه طراحی لباس آموزش داده میشود

سیلوئت لباس چیست؟

سیلوئت لباس در طراحی بسیار کاربردی است و در لاتین به معنای سایه می‌باشد. به طور کلی سیلوئت به طرح و استایلی که برای هر لباس در نظر می‌گیرید گفته می‌شود. این سبک‌ها می‌توانند بر اساس نوع لباس، جنس پارچه، سلیقه و اندام افراد تعیین شوند. برای طراحی لباس ابتدا باید بدانید چه قالب‌هایی وجود دارند و چگونه و با چه معیارهایی باید آن‌ها را بکشید. بعد از یادگیری می‌توانید طرح‌های خلاقانه و دلخواه خود را داشته باشید. برای طراحی یک لباس منحصر به فرد باید سیلوئت های مختلف را بشناسید و بتوانید آن‌ها را در طراحی نشان دهید تا بتوانید یک طراح لباس موفق باشید. البته با استفاده از خلاقیتتان می‌توانید پیشرفت کنید. ممکن است بسیاری از افراد بخواهند طراحی لباس را شروع کنند اما نتوانند به صورت حضوری و آکادمیک اقدام به یادگیری کنند. شرکت در کلاس آنلاین طراحی لباس بهترین گزینه برای افرادی است وقت کمتری دارند و می‌خواهند طراحی لباس و سیلوئت لباس را به صورت کامل و تخصصی یاد بگیرند.

نقش سیلوئت در طراحی لباس

شناسایی طرح های مختلف لباس به طراحان کمک می کند راحت‌تر ایده های خود را عملی کنند. سیلوئت در طراحی لباس بسیار تعیین کننده است. درواقع سیلوئت لباس یک طرح سایه وار و قالب کلی است که خطوط و شکل اصلی لباس ها را نشان می دهد. سیلوئت لباس معمولاً هرساله می تواند طبق مد و فشن به روز شود اما معمولاً یک قالب و چهارچوب کلی دارند که هر سال و هر دوره، با دیزاین و جزئیات متفاوت به کار می روند. در آموزش طراحی لباس مجلسی و تمامی سبک های طراحی لباس، به آموزش سیلوئت لباس نیاز خواهید داشت و باید بتوانید با توجه معیار های مهم، قالب کلی لباس های مورد نظر را مشخص کنید و با تزئینات و جزئیات مد روز و مناسب، لباس های بی‌نظیر و زیبایی را طراحی کنید.

انواع سیلوئت لباس

سیلوئت لباس در انواع مختلفی کشیده می‌شود و طرح کلی لباس را نشان می‌دهد. هریک از این قالب‌ها جلوه‌هایی در لباس ایجاد می‌کنند که می‌تواند لباس را در تن افراد به شکل متفاوتی جلوه دهد. در این بخش به معرفی انواع سیلوئت ها می‌پردازیم.

سیلوئت مثلثی

این سیلوئت بر بخش سرشانه‌ها تأکید دارد و برای لباس‌های زنانه در دهه‌های 90 و 80 میلادی بسیار مورد استفاده قرار می‌گرفت. این لباس سرشانه را پهن‌تر نشان می‌دهد و یقه‌های هفت معمولاً روی این سیلوئت طراحی می‌شوند. مانتوهای اپل دار که مدتی مد بودند نیز جزء این دسته قرار می‌گیرند. این لباس‌ها در دهه‌های اخیر زیاد مورد استقبال قرار نمی‌گیرند اما می‌توان در طرح‌های خاص و به روز با تغییراتی از آن‌ها استفاده کرد.

سیلوئت لباس عروس

این سیلوئت در طراحی لباس به سیلوئت ملکه ویکتوریا هم معروف است و بیشتر برای طراحی لباس‌های عروسی و نامزدی از آن استفاده می‌شود. این لباس در بخش کمر کمی اندامی می‌شود و دامن آن معمولاً پف دار است. این پف باعث می‌شود طرح لباس بسیار زیبا به نظر برسد و جزئیات دیده شوند.

سیلوئت 8 یا خیمه

این سیلوئت لباس فرمی شبیه به عدد 8 فارسی دارد و برای افرادی که فرم بدن گلابی دارند و پایین تنه‌ی آن‌ها کمی پر است بسیار عالی به نظر می‌رسد. دامن این پیراهن‌ها فرم و حجم بدن را نشان نمی‌دهد و می‌تواند بسیار زیبا به نظر برسد.

آشنایی با انواع سیلوئت لباس

سیلوئت T

این سلوئیت برای لباس‌هایی است که در بالاتنه آزادتر و در قسمت دامن تنگ‌تر هستند و آستینشان بلند است و در بدن حالت T ایجاد می‌کنند.

سیلوئت راسته

این لباس‌ها برای کسانی که سبک مینیمال و ساده دوست دارند بسیار مناسب‌اند و معمولاً برای افرادی با اندام باریک در نظر گرفته می‌شوند. این لباس‌ها هیچ پیچ و خم خاصی ندارند و می‌توانند در عین سادگی بسیار زیبا به نظر برسند.

سیلوئت امپایر

این سلوئیت در طراحی لباس‌هایی برای همسر ناپلئون بناپارت بسیار به کار می‌رفت و به همین دلیل به این اسم نیز معروف است. در بخش زیر سینه‌ی این لباس‌ها برش کوچکی ایجاد می‌شود و آن‌ها مخصوص افراد ریز نقش می‌باشند.

سیلوئت پیله‌ای

برای دوخت پالتوها و مانتوهایی که در بخش بالاتنه و باسن حالت بزرگی پیدا می‌کنند و از اندازه‌ی طبیعی بزرگ‌تر نشان داده می‌شوند. به این سیلوئت لباس مدل پروانه هم می‌گویند.

شما می‌توانید برای یادگیری تمامی نکات طراحی لباس از صف تا صد حتی بدون داشتن تجربه، از کلاس‌های هنرآموزی استفاده کنید. کلاس‌هایی که توسط این مجموعه‌ی حرفه‌ای برگزار می‌شوند در بهترین شرایط و کیفیت هستند و بعد از یادگیری می‌توانید وارد بازار کار شوید. اگر به طراحی لباس در قالب های مختلف مانند طراحی لباس با مداد رنگی و غیره علاقه‌مند هستید، می توانید با شرکت در کلاس های آنلاین این هنر را یاد بگیرید و از این رشته کسب درآمد کنید.

بعد از پایان دوره‌ها به شما مدرک داده می‌شود و لازمه‌ی قبولی و گرفتن مدرک این است که شما نمره‌های لازم را طی امتحاناتی که از شما گرفته می‌شود، کسب کرده باشید. مدرکی که توسط هنرآموزی به شما داده می‌شود، اعتبار بین‌المللی دارد و این موضوع می‌تواند در آینده‌ی شغلی شما تأثیر بسیار مثبتی داشته باشد. همچنین مدرک ارائه شده قابلیت ترجمه دارد با بردن آن به دارالترجمه می‌توانید مهر دادگستری نیز روی آن بزنید تا اعتبارش بیشتر شود. مدارک اضافه و خارجی هم در صورت درخواست به دانش‌پذیران داده می‌شود که برای دریافت و اقدامات آن‌ها، باید هزینه‌ی جداگانه پرداخت نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *