عکاسی هنر ثبت لحظه‌ها است؛ لحظه‌هایی که همواره در گذر هستند و یک ابزار کوچک به نام دوربین می‌تواند آن را ثبت کند و برای همیشه در آرشیو زمان نگه دارد. طبیعت با آن زیبایی و شکوه بی‌نظیر دامن پر از مهر خود را برای کسانی که علاقه‌مند به عکاسی هستند، گشوده است.

کوه‌های سر بفلک کشیده و دره‌های عمیق، ابرهایی که شتابان در حال حرکت‌اند، موج‌هایی که به شوق ساحل سر به صخره می‌کوبند، پروانه‌هایی که گل‌ها را عاشقانه در آغوش می‌کشند، رودهای خروشان و دریاهای آرام همه و همه بخشی از نعمت‌های طبیعت‌اند که حیف است اگر در قاب دوربین یک عکاس جای نگیرند. عکاسی از طبیعت لذت بخش‌ترین شغل دنیا است. اگر شما نیز از علاقه‌مندان به شغل عکاسی از طبیعت هستید، حتماً ما را تا انتها دنبال کنید. برای شرکت در کلاسهای آموزشی عکاسی با ما تماس بگیرید

شغل عکاسی طبیعت چیست؟

بی‌تردید یکی از محبوب‌ترین مشاغل در دنیا عکاسی است. البته یک عکاس بسته به اینکه بخواهد از چه سوژه‌ای عکاسی کند، می‌تواند شاخه مورد نظر را در این حرفه برگزیند. عکاسی از طبیعت یکی از سبک‌های محبوب و پرطرفدار در عکاسی است که علاقه‌مندان بسیاری دارد. یک عکاس طبیعت کسی است که دوربین خود را بر می‌دارد و به دل طبیعت می‌زند تا سوژه‌های مختلف را شکار کند.

یک عکاس طبیعت باید مطالعاتی در مورد گونه‌های طبیعت داشته باشد و حیات وحش را بشناسد تا درک بهتری از محیط زیست کسب نماید. عکاس طبیعت در هر فصلی از سال می‌تواند از طبیعت عکس بگیرد. در بهار شکوفه‌های زیبا و باران‌های لطیف سوژه عکاسان است و در تابستان شاخ و برگ درختان؛ و اما پاییز؛ پادشاه فصل‌ها با رنگین کمانی از رنگ‌ها همیشه در قاب عکاسان می‌درخشد. سفیدی برف‌ها در زمستان نیز زیبا و چشم نواز است و بهترین فرصت را در اختیار علاقه‌مندان به عکاسی قرار می‌دهد.

عکس‌های یک عکاس طبیعت، در مجلات و روزنامه‌ها، رسانه‌های تلویزیونی و خبری، شبکه‌های اجتماعی، گالری عکاسی و حتی در کتاب‌ها منتشر می‌شود و عموم مردم می‌توانند آن را ببینند.

درآمد شغل عکاسی از طبیعت

اگرچه بسیاری از عکاسان طبیعت صرفاً به دلیل داشتن علاقه پای به این حوزه گذاشته‌اند اما وقتی از آن به عنوان یک حرفه و شغل یاد می‌کنیم، ذهن‌ها به سمت کسب درآمد از این شغل می‌رود. عکاسان طبیعت در سراسر دنیا با فروش عکس‌های خود در سایت‌های استاک درآمد کسب می‌کنند. شاید شما نیز برای به دست آوردن یک عکس خاص سری به این سایت‌ها زده باشید و متوجه هستید که عکس‌های موجود بر روی این سایت با پرداخت هزینه قابل خریداری هستند.

در کشورهای خارجی قانون کپی رایت به سختی اجرا می‌شود و برای کسانی که بدون اجازه از آثار عکاسی دیگران استفاده می‌کنند، مجازات‌هایی در نظر گرفته شده است؛ بنابراین عکاسان این امکان را دارند که با فروش آثار خود به کسب درآمد بپردازند؛ و اما وضعیت بازار کار عکاسی طبیعت در ایران چگونه است؟ با ما همراه باشید.

بازار کار عکاسی در ایران

عکاسی از رشته‌های زیر شاخه هنر است که امکان تحصیل دانشگاهی در آن فراهم شده است. البته علاقه‌مندان می‌توانند به صورت خصوصی و با شرکت در کلاس عکاسی – آموزش عکاسی طبیعت، صفر تا صد این هنر را یاد بگیرند؛ و اما بازار کار عکاسی در ایران چگونه است؟ قبل از پرداختن به این موضوع، بهتر است به فرهنگ خرید عکس در ایران اشاره نماییم که به نوعی با موضوع ما در ارتباط است.

قانون کپی رایت برای آثار عکاسی خارجی در کشور ما رعایت نمی‌شود اما آثار ایرانی مشمول قوانین کپی رایت خواهند بود. کتاب حقوق عکاسان نوشته رامین کاکاوند مفصلاً به این موضوع پرداخته و منبع مطالعاتی بسیار مناسبی در این زمینه است. با این تفاسیر شما به عنوان یک عکاس ایرانی می‌توانید حق کپی رایت برای تصاویری که از طبیعت ثبت کرده‌اید قائل باشید؛ اما واقعیت آن است که در فرهنگ ایرانی پرداخت هزینه برای خرید عکس هنوز به خوبی جا نیفتاده و تقاضا چندانی در این زمینه وجود ندارد.

پس به جای اینکه روی درآمد مستقیم از عکاسی حساب کنید، می‌توانید روش‌های جایگزین را امتحان کنید. مثلاً برگزاری نمایشگاه عکاسی از آثار جذاب و دیدنی خودتان. البته این کار در ابتدا سود مالی برای شما نخواهد داشت؛ اما کمک می‌کند که شناخته شوید و آثارتان دیده شود. با برگزاری نمایشگاه با افراد جدید و موفق در حوزه هنری عکاسی آشنا می‌شوید و چه بسا پروژه‌های جدیدی به شما پیشنهاد خواهد شد.

اگر می‌خواهید به عکاسی به عنوان یک شغل با درآمد مناسب نگاه کنید، روش دیگری نیز وجود دارد و آن فروش عکس در سایت‌هایی نظیر شاتراستاک است. البته مراحل فروش عکس در این سایت‌ها کمی سخت و پیچیده است. (بیشتر به دلیل تحریم ها) ولی اگر بتوانید آن را پشت سر بگذارید، موفقیت از آن شما خواهد بود. تأیید عکس‌های شما، یافتن یک آدرس خارجی و داشتن یک حساب بانکی برای انتقال پول از جمله مراحلی هستند که برای فروش عکس باید طی کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای شغل عکاسی از طبیعت

برای شما که عاشق طبیعت و عکاسی از آن هستید، حتماً بارها و بارها اتفاق افتاده که عکس‌های ثبت شده از طبیعت را ببینید و غرق در زیبایی و جذابیت آن شوید. برخی از این عکس‌ها آن‌قدر طبیعی و گیرا هستند که خیال‌انگیز به نظر می‌رسند؛ گویی با سفری خیالی خود را در کنار سوژه می‌بینید.

مسلماً چنین عکس‌هایی با دوربین‌های بسیار پیشرفته عکاسی شده‌اند. دوربین که مهم‌ترین وسیله مورد نیاز برای عکاسی است، باید امکانات لازم را داشته باشد و بتواند عکس‌هایی با وضوح بالا ثبت کند.

یک دوربین ایده آل و باکیفیت باید محدوده دینامیکی مطلوبی داشته باشد. بدین ترتیب جزئیات را در تصاویری که در نقاط روشن و یا در سایه ثبت می‌شوند، نشان خواهد داد. محدوده دینامیکی دوربین با واحد اندازه گیری EV مشخص می‌شود. اگر در هنگام خرید با دوربینی مواجه شدید که EV آن بالاتر از عدد ۱۴ بود، بدانید که دوربینی عالی برای عکاسی از طبیعت است.

اما طبیعت همیشه آرام نیست. وقتی به دنبال سوژه در طبیعت قدم می‌زنید، بعید نیست که با بارش برف و باران روبرو شوید. لذا توجه داشته باشید که بدنه دوربین شما از کیفیت بالایی برخوردار باشد و به راحتی آسیب نبیند. دوربین فول فریم که از آن تحت عنوان DSLR مجهز به سنسور APS-C برای عکاسی طبیعت پیشنهاد می‌شود که البته بستگی به بودجه شما دارد.

لنز دوربین از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از طبیعت است. لنزهای واید در قیاس با لنزهای زوم برتری‌هایی دارند. اگر دوربین شما مجهز به سنسور APS-V است، لنزهای بازه ۲۴-۱۰ mm مناسب‌اند و برای دوربین‌های فول فریم، لنزهایی ۳۵-۱۴ mm عالی هستند.

و اما سه پایه؛ ابزاری ساده اما کاربردی در عکاسی از طبیعت است که نقش مهمی در ثبت تصاویر باکیفیت از طبیعت دارد. وقتی دوربین را بر روی سه پایه قرار می‌دهید، دیگر دستتان هنگام فشردن دکمه شاتر نمی‌لرزد و کیفیت عکس‌ها افت پیدا نخواهد کرد.

ویژگی‌های شغل عکاسی از طبیعت

یکی از دلایلی که باعث شده افراد زیادی علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت باشند این است که طبیعت سوژه‌های متنوع و زیبایی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. کسی که عاشق عکاسی از طبیعت باشد، تنها باید یک دوربین مناسب تهیه کند و دل به دریای طبیعت بزند. در عکاسی طبیعت، با یک زندگی پویا روبرو می‌شوید که اگر روحیه شما جستجوگر و خلاق باشد، لذت وصف ناپذیری را تجربه خواهید کرد.

از ویژگی‌های شغل عکاسی از طبیعت، سروکار داشتن با سوژه‌های جدید و تازه است. لذا مانند دیگر سبک‌های عکاسی از کار خود خسته نخواهید شد. در این حرفه شگفت‌انگیز و جذاب، شما دائماً به گشت و گذار می‌پردازید و سفر می‌کنید. پس لازم است که اهل سفر باشید و علاقه خود به کسب تجربه‌های جدید در عکاسی را نشان دهید.

جمع‌بندی

کسی که عاشق شغل عکاسی طبیعت است، باید علاقه‌مند به طبیعت باشد. این سبک از عکاسی نیاز به ذوق و سلیقه دارد و بدون داشتن علاقه نمی‌توان در آن به موفقیت رسید. البته داشتن کمی استعداد ذاتی در عکاسی نیز مهم است. این استعداد با آموزش دیدن پرورش پیدا می‌کند و شکوفا می‌شود.

دوره‌های عکاسی آنلاین که با حضور اساتید با تجربه و حرفه‌ای برگزار می‌شود، پله ای برای رسیدن به قله‌های موفقیت در این حوزه است. اگر شما نیز علاقه‌مند به عکاسی از طبیعت هستید، از این دوره‌ها غافل نشوید و یادتان باشد که راز حرفه‌ای شدن در شغل عکاسی از طبیعت، آموختن توام با تجربه کردن است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *