طبیعت سرشار از رنگ‌های متنوع، بافت‌ها متفاوت و حس‌های بی نظیری است که ثبت این لحظات خالی از لطف نیست. این تأثیر گذاری تا حدی است که همه ما با دیدن صحنه های بکر یک طبیعت شروع به عکاسی حتی با تلفن همراه می کنیم. با این وجود بدیهی است که عکاسی با دوربین های عکاسی پیشرفته بسیار لذت بخش تر خواهد بود. چرا که این دوربین‌ها با مجهز شدن به لنزهای قوی می‌توانند کوچک‌ترین جزئیات را از فاصله‌های دور با کیفیت بسیار بالا ثبت کنند.

عکاسی از طبیعت موضوعات گسترده و نوآورانه‌ای دارد که یکی از ژانرهای لذت بخش و هیجان انگیز آن عکاسی انتزاعی طبیعت است. این عکاسی همانند سایر ژانرها و دسته بندی‌های عکاسی نکات و مراحل مختلفی دارند که رعایت آن‌ها در افزایش کیفیت هر چه بهتر عکاسی تأثیر گذار خواهد بود. در این مقاله به طور کامل با آموزش عکاسی انتزاعی عکاسی و تجهیزات لازم برای این عکاسی و … آشنا خواهیم شد.برای حضور در دوره عکاسی با ما تماس بگیرید

عکاسی انتزاعی از طبعیت چیست؟

هدف اصلی از ثبت تصاویر انتزاعی به فکر فرو بردن بیننده با به نمایش گذاشتن عناصر موجود در تصویر و برقراری ارتباط ویژه با این اثر است. کلمه انتزاعی از واژه ای لاتین abstractus به معنی کم شده یا جدا شده آمده است. این کلمه در معنای لغوی هم با کلمه concrete  به معنی به هم چسبیده متضاد است. در آثار هنری منظور از فضای انتزاعی فضایی گنگ و مبهم با مرزهای نا مشخص است. به گونه ای که بیننده با دیدن عناصر موجود در این نوع عکاسی محو تصاویر خواهد شد. به گونه ای که بیننده با دیدن این تصاویر مجبور به پیدا کردن سوژه اصلی خواهد شد. این هنر عکاسی به معنی ثبت تصاویر محو یا پیچیده و نا مفهوم نیست. بلکه بر عکس عکاسی انتزاعی طبیعت کاملاً واضح، شفاف و روشن است و سبکی انتزاعی دارد.

به همین دلیل می‌توان گفت عکاسی با سبک انتزاعی به تصویر کشیدن جهان واقعی به صورت غیر متعارف است. با این سبک از عکاسی جذابیت‌های بصری نهفته در طبیعت به شکل متفاوتی به نمایش گذاشته خواهد شد. عکاسی انتزاعی از اشکال و فرم‌های مشخص و همیشگی در طبیعت فاصله گرفته و به دنبال اشکال و تصاویر غیر متعارف و جدید می‌گردد. با این ویژگی هر بیننده با توجه به دید هنری متفاوتی که دارد می‌تواند عنصر مورد نظر خود و مطابق با عقیده خود را کشف و مشاهده کند. در واقع می‌توان گفت توضیح و تفسیر مشخص و یکسانی از این عکاسی وجود ندارد. بسیاری از عکاسان برای عکاسی انتزاعی از طبیعت چیزی فراتر از موارد فیزیکی عادی را انتخاب کرده و فضایی ماورایی و مبهم را ثبت می‌کنند که بسیار منحصر به فرد است.

آموزش عکاسی انتزاعی طبیعت

برای شروع عکاسی انتزاعی طبیعت باید سعی کنید از بدیهیات و صحنه‌هایی عادی و همیشگی که در طبیعت دیده می‌شود، فاصله بگیرید. در عوض صحنه‌هایی خاص، یک احساس یا بک نوع حرکت را به تصویر بکشید. در واقع برخی از عناصری که در این عکاسی ثبت می شود ممکن است یک واقعیت فیزیکی مشخص نباشد. بلکه فقط برای یک بیننده هنرمند یا هنر دوست جذاب خواهد بود. برای یادگیری عکاسی به موارد زیر توجه کنید:

توجه به فاصله

یکی از بهترین روش‌های پیدا کردن سوژه برای عکاسی انتزاعی بیش از حد نزدیک شدن به سوژه و ثبت عکس ماکرو انتزاعی است. در این صورت بافت و رنگ احساس بهتری را به بیننده منتقل خواهد کرد. برای عکاسی انتزاعی طبیعت در طبیعت قدم بزنید، به سوژه‌های کوچک مانند ریشه گل و گیاه، ریشه‌های یک برگ، اجزای صورت حیوانات و بافت‌های ایجاد شده روی تنه درختان و … توجه کنید. در واقع با نزدیک شدن به سوژه و خلاقیت و دید متفاوت می‌توانید عکس‌هایی ثبت کنید که کسی به آن‌ها توجه نمی کند.

فوکوس

همان طور که در ابتدای مقاله ذکر شد، عکاسی انتزاعی لزوماً عکس‌های تار و نا مفهوم نیست؛ اما استفاده از این تکنیک نیز می‌تواند روشی برای ایجاد تصاویر انتزاعی باشد. برای این کار می‌توانید روی یک سوژه فوکوس کرده و با تغییر فاصله کانونی تغییراتی که در صحنه و دوربین رخ می دهد را مشاهده کنید. برای این کار لازم است که دوربین شما قابلیت فوکوس دستی داشته باشد. برای پیدا کردن این صحنه ها چشمان خود را کمی ببندید یا تار کنید. به گونه ای که انگار تصویر از حالت فوکوس خارج شده است.

توجه به زمان

انتخاب زمان مناسب برای عکاسی یکی از مهم‌ترین عناصر تأثیر گذار در افزایش جذابیت و زیبایی تصویر است. اگر زمان مناسب برای عکاسی را پیدا نکردید، با حرکت دادن دوربین زمان را دست کاری کنید. سپس سرعت شاتر را کم کرده و دوربین را در جهات مختلف حرکت دهید. حرکت افقی، حرکت عمودی و حرکت حلزونی سه مورد از مهم‌ترین روش‌های حرکت دوربین برای عکاسی انتزاعی طبیعت است.

نکات عکاسی انتزاعی طبیعت

عکاسی انتزاعی طبیعت یکی از سبک‌های پر طرفدار در بین هنر دوستان محسوب می شود. این سبک از عکاسی تفاوت‌های ویژه ای با سبک‌های دیگر دارد که رعایت این نکات برای ثبت تصاویری با کیفیت بسیار بالا ضروری است. نکات عکاسی به شرح زیر است:

  1.     تعیین زاویه دید: زاویه مناسب زاویه ای است که بتواند به صورت کامل سوژه را پوشش دهد. به گونه ای که سایر عناصری که باعث حواس پرتی می شود از کادر حذف شود. در واقع تعیین زاویه دید تعیین می کند سوژه چگونه دیده شود.
  2.  ترکیب بندی: با وجود این که عکاسی انتزاعی از قوانین خاصی تبعیت نمی کند؛ اما برای حفظ ساختار تصاویر لازم است که ترکیب بندی و ارتباط مناسبی بین رنگ و بافت و … ایجاد شود تا جذابیت عکس افزایش یابد.
  3. نور پردازی: معمولاً عکاسی انتزاعی طبیعت نور پردازی‌های خلاقانه ای دارد. برای این کار به سوژه نزدیک شده و در پشت صحنه نور را از فاصله ای مشخص قرار دهید.

مراحل عکاسی انتزاعی طبیعت

اگر جزء علاقه‌مندان مبتدی عکاسی هستید، رعایت مراحل عکاسی می‌تواند باعث یادگیری بهتر تکنیک عکاسی انتزاعی طبیعت شود. مراحل عکاسی به شرح زیر است:

  1. توجه به محیط اطراف: طبیعت سرشار از سوژه‌های ناب و بکری است که عکاسی از آن‌ها شگفت انگیز خواهد بود. برای شروع عکاسی انتزاعی به محیط اطراف خود با دقت نگاه کنید. سوژه‌هایی مانند بافت درختان، قطرات آب روی برگ درختان و گل‌ها، ریشه درختان، نشستن زنبور روی و گل و … سوژه‌های بسیار زیبایی هستند.
  2.  تنظیم سرعت شاتر: همان طور که در پاراگراف های بالا اشاره شد، یکی از نکات مهم در این سبک عکاسی استفاده از دوربین‌هایی است که امکان تنظیمات دستی داشته باشد. برای شروع عکاسی سرعت شاتر را روی 1 یا 2 ثانیه قرار داده و از صحنه های روان مانند آب رودخانه یا آب‌های جاری عکاسی کنید.
  3.  به سوژه نزدیک شوید: اگر امکان نزدیک شدن به سوژه وجود دارد تا حد امکان به آن نزدیک شوید. در غیر این صورت با استفاده تنظیمات فوکوس دستی آن را به درستی تنظیم کنید.
  4. نور پردازی جهت دار: یکی از بهترین روش‌های ثبت تصاویر با کیفیت بالا و جذاب پیدا کردن جهت نور یا نور پردازی در جهت صحیح است. برای نور پردازی جهت دار زمانی عکاسی را شروع کنید که خورشید در سمت پایین آسمان می‌تابد.
  5. تنظیم فاصله کانونی: یکی از نکات مهم دیگر در این نوع سبک عکاسی، تنظیم فاصله کانونی با جدا کردن لنز از روی دوربین است. این کار باعث ایجاد یک حس تازه و پرسپکتیو جدید در این سبک عکاسی می شود.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی انتطاعی طبیعت

برای ثبت تصاویر با جزئیات بالاتر و کیفیت تر با استفاده از سبک عکاسی انتزاعی طبیعت تهیه تجهیزات لازم اهمیت زیادی دارد. استفاده از این تجهیزات می‌تواند تأثیر زیادی در ثبت تصاویری با جزئیات جذاب و شگفت انگیز داشته باشد. تجهیزات مورد نیاز برای این سبک عکاسی به شرح زیر است:

  • لنز ماکرو
  • دوربین عکاسی با تنظیمات دستی
  • لنز تله فوتو
  • چراغ قوه
  • لباس مناسب
  • کفش مناسب

برای یادگیری تکنیک سبک عکاسی انتزاعی طبیعت لازم است که به دفعات در طبیعت بروید و سوژه‌ها را به دقت ببینید و سوژه‌های ناب و زیبا پیدا کنید. برای یادگیری آموزش این سبک عکاسی می‌توانید در دوره آموزشی آنلاین عکاسی جامع عکاسی آموزشگاه هنر آموزی شرکت نمایید. این دوره آموزشی با بهره گیری از برترین اساتید عکاسی و به صورت آنلاین و حضوری و با سطح کیفی یکسان برگزار می‌گردد. پس از اتمام دوره نیز به کلیه هنر جویان مدرک بین‌المللی معتبر اعطا می‌گردد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *