آموزش عکاسی در فصل زمستان

عکاسی در زمستان به خاطر لوکیشن های جذاب و ایده های خوبی که میتوان به خرج داد خیلی پر طرفدار است. همه ما در مسافرت‌ها و مهمانی‌ها‌، در کنار دوستان و عزیزانمان و می‌توان گفت در همه لحظه‌های زندگی، با استفاده از دوربین‌های عکاسی و یا دوربین گوشی‌هایمان با گرفتن عکس، لحظه‌های شیرین را ثبت می‌کنیم. در ظاهر عکاسی کردن کاری ساده به نظر می‌رسد؛ اما باید این را همیشه به یاد داشت که اگر می‌خواهید عکس‌هایتان روی بیننده تأثیر مثبتی بگذارد، باید نکاتی را رعایت کنید. یکی از فصل‌های زیبای سال که بسیار موردتوجه عکاسان قرار می‌گیرد، فصل زمستان است، زیرا برگ‌های پاییزی بر روی زمین مانده و به پیشواز سرما و طوفان می‌روند.

عکاسی در زمستان نکات زیادی دارد که در ادامه به طور کامل به آن ها می‌پردازیم؛ اما یکی از مهم‌ترین آن‌ها این است که اگر تصمیم دارید از این فصل زیبا و ماجراجویی‌های آن که بیشتر همراه با طوفان است عکاسی کنید، زیاد از محل اقامتتان دور نشوید. امروزه علاقه‌مندان به عکاسی می‌توانند کلاس‌هایشان را در فضای آزاد برگزار کنند و از عکاسی کردن در زمستان لذت ببرند. در این مقاله، با آموزش عکاسی در زمستان در کنار شما هستیم تا بتوانید لحظات را به بهترین شکل ثبت کنید. با یادگیری نکات عکاسی در زمستان و اجرای آن ها، می توانید به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

آموزش ترفند عکاسی در زمستان

عکاسان و دیگر علاقه‌مندان به عکاسی در زمستان، برخلاف افراد دیگر که از سرما و طوفان فرار می‌کنند، به ثبت و شکار این فصل می‌روند و با داشتن تجهیزات و رعایت کردن نکات عکاسی در زمستان و به طول کلی تکنیک های عکاسی، به ثبت تصاویر می پردازند. عکاسی در دمای پایین با توجه به میزان تحرک و فعالیتتان تغییر می‌کند. در اینجا به نکاتی که باید هنگام عکاسی در زمستان رعایت شوند می‌پردازیم و آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

عکس‌های گرفته شده را در محل عکاسی حذف نکنید

بارها برای همه پیش آمده است که بعد از عکاسی شروع به پاک کردن آن‌ها می‌کنند و یا نگران پر شدن حافظه آن هستند. در این هنگام با وجود سرما، درست‌ترین تصمیم نگه‌داشتن تصاویر و انتقال دادن آن‌ها بر روی یک صفحه نمایشگر بزرگ‌تر است. این یکی از مهم‌ترین نکات در آموزش عکاسی در زمستان است زیرا در آن لحظه ممکن است جزئیات را نبینید و عکس های جذابی را حذف نمایید.

پوشیدن لباس مناسب و محافظت از خود

قبل از رفتن به مقصد موردنظرتان، حتماً آن مکان را به طور کامل بشناسید تا با همراه داشتن لباس و تجهیزات دیگر از سرما در امان بمانید. منظور از لباس‌های مناسب، لباس‌هایی متناسب با دمای هوا است. برای مثال قطعاً لباس‌هایی که ما در دمای ۲۰ درجه می‌پوشیم، با لباس‌هایی که در دمای ۳۵ درجه می‌پوشیم یکی نیستند. بوت‌های گرم و مناسب بپوشید تا از خیس شدن پاها و وارد شدن آب و برف به کفش‌هایتان جلوگیری شود. حتماً دستکش به همراه داشته باشید، زیرا دست‌هایتان را هنگام عکاسی و بیرون ماندن از خانه برای مدت طولانی گرم نگه می‌دارد، اگر با دستکش‌های چرمی و یا کاموایی ضخیم نمی‌توانید به راحتی عکاسی کنید، می‌توانید از دستکش‌های نخی و نازک کمک بگیرید.

فقط از برف عکس نگیرید

دانه‌های برف با وجود اینکه بسیار زیبا هستند و دارای اشکال گوناگونی می باشند، در عکس‌ها به طور یکنواختی دیده می‌شوند، به غیر از مواقعی که می‌خواهید از یکدستی برف و سفیدی آن عکس بگیرید، مطمئن شوید که عنصرهای دیگری هم در کادر قرار گرفته باشند. برای اینکه بتوانید عکس های هنری و خاص بگیرید، لازم است هنر عکاسی را بشناسید و با چهارچوب ها و تکنیک های آن آشنا شوید. دوره های حرفه‌ای صفر تا صد هنرآموزی، با بهترین اساتید و کلاس های کیفی در رابطه با آموزش عکاسی، تمامی نکات عکاسی را به شما آموزش می دهد.

دوربینتان را سرد نگه‌دارید

منظور از سرد نگه‌داشتن دوربین، این است که هنگام استفاده از آن در فضای گرم و سرد کمی منتظر بمانیم تا لنز‌های دوربین بخار نکنند؛ زیرا بخار به قطره‌های ریز آب تبدیل می‌شود و به قسمت‌های الکترونیکی دوربین آسیب می‌رسد. توجه کنید، در آموزش عکاسی در زمستان، باید به جزئیات زیادی دقت کنید تا نتیجه‌ای عالی داشته باشید. بخار کردن لنز دوربین بیشتر در فصل زمستان پیش می‌آید و حرارت بدن هم می‌تواند برای دوربین مضر باشد. با پیشرفت در هنر عکاسی، مدل‌های جدید و پیشرفته‌تری ساخته می‌شوند، به‌طوری که در برابر سرما به خوبی عمل می‌کنند و برای عکس‌هایتان مشکلی به وجود نمی‌آورند.

عکس‌ها را با فرمت RAW بگیرید

ترفند عکاسی در زمستان

دوربین‌های جدید عکاسی دارای قابلیت عکاسی با فرمت RAW هستند، اگر دوربینتان این قابلیت را دارد تا حد امکان از آن استفاده کنید، زیرا انعطاف زیادی برای اصلاح و ویرایش تصاویر را در اختیارتان قرار خواهد داد. همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، علاقه‌مندان به عکاسی با شرکت در کلاس‌ها از صفر تا صد آموزشی، می توانند انواع تکنیک‌های عکاسی را یاد بگیرند. کلاس‌های عکاسی به صورت آنلاین و یا حضوری برگزار می‌شوند و نوع یادگیری و تدریس در هرکدام از آن‌ها هیچ تفاوتی با هم ندارد. پس بدون نگرانی در کلاس‌ها شرکت کنید و با ادامه دادن، می توانید به آن به چشم یک شغل نگاه کنید.

عکس‌ها را کمی بیش از حد نوردهی کنید

یکی از نکات عکاسی در زمستان که بسیار کاربردی و دقیق است، نوردهی مناسب است. ما با چشم‌هایمان همیشه برف را به رنگ کاملاً سفید و یکدست می‌بینیم، اما از دریچه‌ی دوربین همیشه این‌طور نیست و گاهی به رنگی بین آبی و سفید و یا به رنگ خاکستری دیده می‌شود، به طوری که می‌توان گفت رنگ برف حالتی فریبنده دارد. پس در این صورت تنها راه چاره این است که کمی بیشتر از حد به عکس‌هایتان نور بدهید، اگر هم اشیاء دارای سفیدی و روشنی زیادی باشند با نرم‌افزارهای ویرایش عکس مانند Lightroom و یا هر برنامه‌ای که دارید، می‌توانید آن را تنظیم کنید.

به عکس‌هایتان روح بدهید

بی روحی عکس‌ها، ناشی از سفیدی منظره عکاسی و ابری بودن آسمان است، راه‌حل روح بخشی به تصاویر کمک گرفتن از نرم‌افزارهای Lightroom و Aperture است که با افزایش تراکم سیاهی black(intensity) مشکل برطرف می‌شود و قسمت‌هایی که واضح نیستند و یا به کلی محو شده‌اند، دوباره پیدا می‌شوند و کیفیت تصویر افزایش می‌یابد و قسمت‌هایی که به صورت مه دیده بشوند، حذف می‌شوند.

مراقب ردپاهایتان باشید

مواظب باشید بر قسمت‌هایی که برای عکاسی انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید برف و یا یخ سالم و بدون هیچ تغییری بماند، راه نروید مگر اینکه خودتان بخواهید. نکات عکاسی در زمستان به شما کمک می کنند تا با کمترین مشکل، بهترین عکس ها را بگیرید. به طور مثال دستکش‌های مخصوص تیراندازی هم که یک انگشت برای قرار گرفتن روی ماشه بیرون می‌آید، گزینه مناسبی هستند. زدن عینک آفتابی در زمستان علاوه بر محافظت از چشم‌ها در برابر بازتاب نور خورشید از سطح برف، باعث می‌شود هنگام عکاسی صفحه دوربین را بهتر ببینید. به همراه داشتن لباس‌های مناسب و گرم بسیار ضروری است چون که ممکن است هوا تغییر کند.

بهترین زمان عکاسی در زمستان

عکاسی در زمان ها و فصول مختلف به نوبه خود زیبایی های منحصر به فردی دارد. یکی از بهترین زمان های طلایی برای عکاسی، عکاسی در زمستان است. زمستان با درختان، و زمین های پر از برف و سفیدی و … زیبایی های ویژه ای دارد که نگاه هر بیننده ای را به خود جذب می کند. عکاسی در ساعات مختلف روز می تواند در میزان وضوح و کیفیت عکس تاثیر به سزایی داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بهترین زمان عکاسی اهمیت زیادی برای عکاسان دارد. برای عکاسی در زمستان با دوربین های پیشرفته و دیجیتال کار عکاسی را راحت تر کرده است. در شرایط عادی و معمولی که نور طبیعی وجود دارد، استفاده از تنظیمات نور دهی معمولی ممکن است نتیجه خوبی نداشته باشد. اما با استفاده از دوربین های دیجیتال عکاسی در زمستان بسیار آسان تر و در نتیجه عکس بسیار زیباتر خواهد بود. به همین دلیل توصیه می شود از نور دهی جبرانی برای هوای برفی و در فصل زمستان و جهت جلوگیری از کاهش میزان نور و هوای ابری استفاده نمایید. علاوه بر این، عکاسی در زمستان و به ویژه در هوای برفی باعث ایجاد بازتاب نور می شود. به همین دلیل می توان گفت بهترین زمان عکاسی جهت جلوگیری از بازتاب نور، عکاسی در ساعات اولیه نور و زمانی است که نور آفتاب به صورت مستقیم و 90 درجه نمی تابد.

همچنین یکی از موارد دیگری که برای عکاسی باید به آن توجه داشته باشید، به کارگیری فلاش در  زمستان است. بسیاری از عکاسان حرفه ای در محیط های برفی و در هوای زمستان برای به دست آوردن جزئیات بیشتر موجود در صحنه، از فلاش استفاده می کنند.

به طور کلی می توان گفت بهترین زمان عکاسی در فصل زمستان، 30 الی 45 دقیقه قبل از طلوع آفتاب است. قبل از طلوع آفتاب در فصل زمستان ابرهایی زیبا و معمولا با رنگ صورتی در آسمان پدیدار  می شود. در طول طلوع و غروب آفتاب بارش برف در زمستان باعث نمایش و بازتاب بهتر تون های اشباع شده از رنگ آسمان می شود.

 عکاسی در فصل زمستان

ایده های عکاسی در زمستان

با وجود این که عکاسی در زمستان در نگاه اول ممکن است دشوار به نظر برسد، اما زیبایی های منحصر به فرد  خود را نیز دارد. در واقع با شروع عکاسی در زمستان و آماده کردن تجهیزات لازم و داشتن ایده های ناب مطمئنا صحنه هایی زیبا می توانید خلق کنید.  عکاسی در زمستان در مقایسه با سایر فصول زیبایی ها و مزایای مختلف دیگری دارد که به شرح زیر است:

  • خورشید در ارتفاع کم تری نسبت به سایر فصول قرار دارد.
  • خورشید نسبت به فصل تابستان دیرتر طلوع می کند.
  • بارش برف و حتی یخبندان زیبای های ویژه ای را ایجاد می کند.

اما نکته مهم عکاسی در این فصل، داشتن ایده هایی ناب است که عکس شما را نسبت به سایر عکاسان منحصر به فرد کند. یکی از بهترین ایده های عکاسی در این فصل زمان بارش برف است. توصیه می شود بلافاصله پس از بارش برف یا همزمان با بارش برف، شروع به عکاسی کنید. در مناطق مسطح بر خلاف مناطق کوهستانی برف ها سریع آب می شوند یا ممکن است پس از چندین ساعت سریع آب شوند. همچنین ممکن است که پس از چندین روز برف ها کثیف شده و زیبایی اولیه آن ها از بین رود.

یکی از بهترین ایده هایی که برای عکاسی در فصل زمستان توصیه می شود، شبنم و باد هنگام بارش برف یا پس از بارش برف است. پس از بارش برف باد و شبنم زیبایی پدیدار می شود که ثبت این لحظات زیبا بسیار چشم نواز خواهد بود. از این نمونه ایده ها می توانید به عنوان پس زمینه بارش برف در زمستان استفاده نمایید.

ایده سوم برای عکاسی در زمستان برای زمانی است که چندین روز از بارش برف گذشته باشد. برای این گونه عکاسی می توانید از جاده ها یا پیاده روی هایی که رد پای افراد یا رد ماشین به جای مانده عکاسی کنید. برای عکاسی از این ردهای به جا مانده، از زاویه پایین عکاسی کنید. همچنین می توانید برای عکاسی با کیفیت تر و بهتر دیده شدن خطوط از لنزهای واید استفاده کنید.

همان طور که در پاراگراف های بالا اشاره شد، در فصل زمستان خورشید در فاصله کمی نسبت به زمین قرار می گیرد. به همین دلیل عکاسی در زمستان زمانی که دقیقا روبروی خورشید قرار دارید، می توانید سوژه بسیار زیبایی برای عکاسی باشد. برای این نوع عکاسی می توانید یک لنز با کیفیت تهیه کرده و از تشعشعات خورشید به بهترین نحو عکاسی کنید. همچنین برای بهتر دیده شدن تشعشعات خورشید توصیه می شود از دیافراگم های خیلی کوچک از جمله دیافراگم f/6 یا f/11 استفاده کنید.

یکی از سوژه های جذاب برای عکاسی در زمستان، عکاسی از شبنم یخ زده است. برای این نوع عکاسی کادر و فاصله مناسب از شبنمی که روی یک شی کوچک ایجاد شده، پیدا کنید، سپس لرزشگیر لنز را روشن کنید. سپس با تمرکز زیاد از شبنم های یخ زده و تلالو نور آسمان که روی آن تابیده عکاسی کنید.

جمع‌بندی

نزدیک شدن فصل سرما دیگر به این معنی نیست که عکاسی از طبیعت را کنار گذاشت و یا برای مدتی متوقف کرد؛ بلکه زمستان فصلی مناسب و عالی برای عکاسی است و می‌توانید با فرارسیدن زمستان، هیجان عکاسی را به خود بدهید. با رعایت نکات عکاسی در زمستان قطعاً به نتیجه‌ای بهتر خواهید رسید. همچنین به کار بردن نکات بالا می‌تواند به شما در گرفتن عکس‌های زیبا و مراقبت از خود و دوربینتان کمک کند. عدم رعایت این‌ها تا حدود زیادی مانع موفقیت در عکاسی می‌شود و لذت کافی را نصیب خود نخواهید کرد.

راه های زیادی برای آموزش عکاسی در زمستان هستند، اما بهترین راه پیدا کردن دید هنری و یادگیری عملی است. هنرآموزی دوره های جامع مبتدی تا پیشرفته اش را در دو شکل آنلاین و حضوری برگزار می کند و بعد از پایان دوره مدرک داده می شود. این کلاس ها از نظر کیفی یکی هستند و بعد از دوره، می توانید وارد بازار کار شوید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *