سادگی گاه راز زیبایی است. این شعار مینیمالیست‌ها است؛ آن‌ها کسانی هستند که همیشه زیبایی نهفته در پس چیزهای ساده را درک می‌کنند و این تحسین برانگیز است. اگر زیبایی یک چهره ساده، ملاحت یک موسیقی نه چندان معروف، جذابیت تابلویی که خالی از رنگ‌های گوناگون است، شیک بودن دکوراسیون‌های بی‌نهایت ساده و…شما را به وجد می‌آورد و خود نیز تمایل دارید استایل ساده‌ای داشته باشید، یک مینیمالیست هستید. مینیمالیست‌ها خانه خود را بسیار ساده طراحی می‌کنند و با المان‌های دکوراتیو شلوغ غریبه هستند.

مینیمالیسم یا ساده گرایی جنبشی بود که آغازگر آن هنرمندان بودند. آثار این هنرمندان در اوج سادگی طراحی می‌شد. برای مثال تنها یک خط سیاه روی بومی ساده. دیری نگذشت که این سبک در هنر جای خود را باز کرد و دامنه آن به بخش‌های دیگر از هنر از جمله عکاسی کشیده شد. عکس‌های ساده‌ای که توسط عکاسان مینیمال گرفته می‌شود، در اوج سادگی‌اند و اما مفاهیم عمیق و ارزشمندی پشت این سادگی پنهان شده است. مخاطبان با این عکس‌ها به خوبی ارتباط برقرار می‌کنند و متوجه می‌شوند که سوژه عکاس چه بوده و هدف او از گرفتن چنین عکسی چیست. برای شرکت در دوره عکاسی با ما تماس بگیرید

آموزش تکنیک‌های عکاسی مینیمال طبیعت

یک عکاس مینیمال همیشه صحنه را از عناصری که حضور آن‌ها ضروری نیست خالی می‌کند. تنها عناصری باید در عکس باشند که مهم‌اند. عکاس می‌بایست کادر را در عناصر اصلی متمرکز کند و با استفاده از تصاویر آرام، ترکیبی بی‌نقص را خلق نماید که البته این کار نیاز به مهارت دارد. عکاسی مینیمال بر پایه اصولی بنا شده که اگر آن را بیاموزید، می‌توانید بهترین قدم به قدم بهترین عکس‌های مینیمال در طبیعت را شکار کنید.

تکنیک‌های عکاسی مینیمال طبیعت

شکست نور: برخی می‌پرسند چگونه می‌توان در یک محیط شلوغ عکس‌های مینیمالیستی گرفت؟ پیشنهاد ما به این عزیزان استفاده از یک لنزبال به منظور عکاسی شکست نور است؛ اما چگونه؟ بسیار ساده است. شما یک صحنه پیچیده را در لنزبال قرار می‌دهید و پیرامون توپ را با پس زمینه بوکه تار می‌پوشانید.

نوردهی به مدت طولانی: این تکنیک برای عکاسی از روی دریایی مسطح و صاف قابل اجرا خواهد بود. برای این کار باید ۵ ثانیه نوردهی کنید تا دریا صاف شود. البته از تکنیک نوردهی طولانی برای ابرهای تاری که از آسمان عبور می‌کنند نیز می‌توان استفاده کرد. برای این کار نوردهی ۳۰ ثانیه‌ای نیاز است.

هارمونی رنگ‌ها: منظور از هارمونی، بهره‌مندی از مجموعه رنگ‌های یکسان و هماهنگ در عکس است. مثلاً یک رنگ با سایه‌های مختلفی که دارد. با استفاده از این تکنیک می‌توانید بهترین عکس‌های منظره را بگیرید. البته بهتر است عکس از نقطه دید چشم پرنده گرفته شود.

کنتراست: اغلب عکس‌های سیاه و سفید ذاتاً مینیمال هستند. وقتی می‌خواهید یک عکس مینیمالیستی بگیرید، تنها دو رنگ سیاه و سفید را امتحان کنید. چنین عکس‌هایی به‌ویژه اگر بالاترین کنتراست را داشته باشند، بی‌نهایت زیبا و دیدنی خواهند بود.

عکاسی سیلوئت: وقتی رو به سمت نور به ایستید و از غروب خورشید عکس بگیرید. بدین ترتیب منظره شما آسمان رنگی و سیاه خواهد بود که یک منظره مینیمالیستی است.

نکات مهم عکاسی مینیمال طبیعت

عکسی از طبیعت با سبک مینیمالیستی، یعنی خلق تصاویری که در عین ساکت بودن مفهومی را فریاد می‌زنند. ما مخاطبان وقتی عکس‌های مینیمالیستی را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که سادگی پیچیده‌ترین چیزها است. پس عکاسی به سبک مینیمال ساده نیست و دقت و ظرافت بالایی می‌طلبد. اگر می‌خواهید یک عکاس مینیمال شوید، نکاتی که در این قسمت بیان می‌کنیم را همواره به یاد داشته باشید.

چه نکاتی در عکاسی مینیمال مهم است

  1. سوژه را به درستی انتخاب کنید؛ به این فکر نکنید که چه عناصری در کادر شما باشد. بلکه به این بیندیشید که چه عناصری می‌تواند از عکس شما حذف گردد.
  2. بازی با رنگ‌ها راز بزرگ بهترین عکاس‌های دنیا است. یادتان باشد این رنگ‌ها هستند که سوژه را به نقطه کانونی تبدیل می‌کنند.
  3. از خطوط هدایتگر غافل نشوید. ریل قطار، پیاده رو، ساختمان‌های بلند و سر به فلک کشیده و… خطوطی دارند که چشم مخاطب را به سمت سوژه هدایت خواهد کرد.
  4. تضاد رنگی را فراموش نکنید. یک تپه قهوه‌ای رنگ در دل کوهستانی پوشیده از برف جداً زیبا و دیدنی خواهد شد.
  5. به پس زمینه دقت کنید. یادتان باشد که پس زمینه در سادگی عکس مینیمال تأثیر زیادی دارد.
  6. با ایجاد فضای بیشتر در پیرامون سوژه اصلی در عکاسی، اصطلاحاً فضای تنفس ایجاد نمایید.
  7. اگر نتوانستید در فرایند عکاسی اشیاء اضافی را از محیط بردارید، حتماً با فتوشاپ این کار را انجام دهید.

ایده برای عکاسی مینیمال از طبیعت

تکنیک‌های مینیمالیست برای انواع مختلف از عکاسی قابل اجرا است. فرقی نمی‌کند بخواهید از مناظر طبیعی عکاسی کنید یا از موجودات زنده؛ در هر صورت می‌توانید با حذف عناصر اضافی و تکیه بر سوژه اصلی تصویر مینیمالیستی را خلق کنید. طبیعت صدها و شاید هزاران سوژه برای ثبت تصاویر مینیمالیستی دارد و این یعنی یک پکیج بی‌نظیر از ایده برای کسانی که علاقه‌مند به این سبک از عکاسی هستند.

اگر می‌خواهید یک تجربه جالب از عکاسی در طبیعت داشته باشید با اعتماد به نفس آغاز کنید. برای شروع به جایی مناسب بروید. مثلاً زمین پوشیده از برف و یا آسمانی که باز باشد. سپس یک سوژه بیابید و روی آن تمرکز کنید.

ایده عکاسی مینیمال از طبیعت

  • یک درخت تنها و بدون برگ در زمین برفی سفید رنگ
  • خودروی جیپی که در کویر می‌رود و خطی از آن باقی می‌ماند.
  • عقابی که به تنهایی در آسمان آبی و بدون ابر پرواز می‌کند
  • انسانی تنها که روی زمین برفی راه رفته و جای قدم‌های او مانده است.
  • یک فرد که بر روی تپه‌ای ایستاده و آسمان آبی و بدون ابر است.
  • پرندگانی که بر روی سیم برق نشسته‌اند و برخی از آن‌ها پرواز می‌کنند.
  • یک دست که بر گندمزار کشیده می‌شود با آسمانی آبی

تجهیزات لازم برای عکاسی مینیمال از طبیعت

آموختن قدم اساسی برای پیشرفت در حرفه عکاسی است. شاید در اطراف خود عکاس‌های حرفه‌ای را ببینید و مجذوب عکس‌های مینیمالی که از طبیعت ثبت کرده شوید و آرزو کنید که‌ای کاش شما نیز می‌توانستید به اندازه او حرفه‌ای باشید؛ اما آیا کوهی از تلاش، پشتکار و تجربه‌ای که او با شکست و پیروزی به دست آورده را می‌بینید؟

اگرچه استعداد، تلاش و آموزش برای عکاسی مینیمال از طبیعت لازم است اما مسلماً استفاده از تجهیزات کاربردی و پیشرفته در این زمینه نیز اهمیت دارد. بسیاری از تصویر خیره کننده‌ای که از طبیعت می‌بینید، با بهترین دوربین‌ها ثبت شده است.

برای عکاسی مینیمال از طبیعت چه تجهیزاتی لازم است

  1. دوربین
  2. لنز
  3. سه پایه

تنظیمات دوربین برای عکاسی مینیمال از طبیعت

به غیر از داشتن یک دوربین مناسب، اعمال یک تنظیمات عالی برای آن نیز اهمیت دارد. کسانی که به صورت حرفه‌ای عکاسی می‌کنند به خوبی می‌دانند که این تنظیمات به این صورت خواهد بود و این یک مرحله مهم در عکاسی است. اگر قصد دارید از تنظیمات دستی برای ایجاد یک ترکیب مناسب برای عکاسی مینیمال استفاده کنید، می‌توانید تنظیمات aperture را شخصی‌سازی کنید. برای این کار نخست تصمیم بگیرید که می‌خواهید روی چه چیزی تمرکز کنید. محو کردن یک عنصر، ایجاد تغییر در پس زمینه و پیش زمینه و یا…؟

جمع‌بندی

عکاسی مینیمال از طبیعت بسیار لذت بخش و جذاب خواهد بود. بی‌دلیل نیست که این روزها بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در این شاخه از عکاسی به فعالیت بپردازند. اگر شما نیز این علاقه را در خود حس می‌کنید، حتماً به آن پروبال بدهید و آن را تجربه کنید. مسلماً روایتگر یک اتفاق ساده در طبیعت بودن و دیدن آنچه به عنوان مفهوم یک سوژه از آن یاد می‌شود، لذتی وصف ناپذیر خواهد داشت. همان‌طور که گفتیم عکاسی بدون آموختن اصول و قواعد آن شما را به قله‌های پیشرفت نمی‌رساند. پس حتماً در اولین فرصت در آموزشگاه و کلاسهای آنلاین عکاسی هنرآموزی ثبت نام کنید و صفر تا صد عکاسی را در نزد اساتید مجرب و حرفه‌ای بیاموزید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *