نسبت ابعاد تصویر چیست

ممکن است زمانی که صحبت از نسبت ابعاد تصویر در عکاسی می شود، عده‌ای یادگیری آن را دشوار بدانند. با این حال این مبحث بسیار ساده و در عین حال کاربردی است و می تواند تکنیک های خوبی برای عکاسی به شما بدهد. در رشته عکاسی، مانند هر رشته دیگری، تکنیک ها و اصطلاحات خاصی وجود دارند که آن علم را می سازند و دانستن آن ها به شما کمک می کند تا در هنرتان حرفه‌ای شوید. نسبت تصویر از تکنیک های دقیق عکاسی است که نشاند دهنده رابطه طول و عرض تصویر و کادر است. این نسبت به شکل دو عدد که بینشان علامت: قرار می گیرد، نشان داده می شود. این نسبت حتی می تواند به صورت اعشاری نیز، ظاهر شود.

نسبت تصویر یا aspect ratio چیست؟

aspect ratio یا همان نسبت تصویر، رابطه بین عرض و ارتفاع اشکال چهار ضلعی است. این اعداد به اندازه های فیزیکی نمی پردازد، بلکه رابطه بین عرض و ارتفاع را در نظر می گیرد؛ یعنی زمانی که طول و عرض اشکال برابر می شوند با 1:1 نشان داده می شود. از طریق نسبت ابعاد تصویر می توان طول را با توجه به مقدار عرض محاسبه کرد و این کار به صورت عکس هم جواب می دهد. از معروف‌ترین و کاربردی‌ترین نسبت تصویر در بین انواع نسبت های مختلف، می توان به 16:9 اشاره کرد. در این نسبت ابعاد تصویر، عدد 9 نشان دهنده طول و عدد 16 نشان دهنده عرض می باشد.

محاسبه aspect ratio

زمانی که بخواهید کادربندی بهتری داشته باشید و محتوای خاصی را به تصویر بکشید، می توانید از نسبت ابعاد تصویر استفاده کنید. با به دست آوردن عرض یا ارتفاع، می توانید نسبت دوم را نیز حساب کنید. برای به دست آوردن نسبت تصویر موردنظر، باید عرض و ارتفاع را بدانید و برای به دست آوردن آن ها می توانید از اپلیکیشن استفاده کنید. کافیست نسبت مدنظرتان را در فیلد w1 و h1 بزنید و وسعت فیزیکی را در فیلد w2 بزنید.

 مرورگر نیز داده ها را بررسی می کند و نتیجه را در فیلد h2 در اختیارتان می گذارد. می توانید ابعاد را در فیلد های h1 و w1 وارد نمایید تا نسبت ابعاد را ببینید. دقت کنید تا زمانی که در حال ویرایش نسبت های تصویر هستید، تصویر زیاد کش نیاید یا جمع نشود.

چرا نسبت ابعاد تصویر مهم است؟

تأثیر آگاهی از نسبت ابعاد تصویر و به کار گیری آن روی عکس ها بسیار بالاست و می تواند نتیجه کار شما را تغییر دهد. به طور مثال اگر هنگام عکاسی، عکسی با اندازه 4:3 بگیرید، چنانچه عناصر مهم در حاشیه های عکس باشند، در ویرایش نمی توانید ابعاد وارد را به کار ببرید. حتی زمانی که نسبت تصویر بسیار واید باشد، دوربین بالا و پایین عکس را کراپ می کند و این یک مشکل محسوب می شود. زمانی که تنظیمات نسبت ابعاد تصویر را به خوبی یاد بگیرید، می توانید عکس های بسیار بهتری بگیرید که کادربندی جذاب‌تر و تأثیرگذارتری دارند. با شرکت در کلاس های آنلاین و یا حضوری عکاسی هنرآموزی می توانید مهارت های خود را تقویت کنید و تمامی نکاتی که برای تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای نیاز دارید را یاد می گیرید.

تنظیم نسبت تصویر

در عکاسی هر تصویری که ثبت می شود، دارای دو نسبت تصویر می باشد. یکی از آن ها پیکسل هایی که در کادر قرار دارند و دیگری خود کادر عکس می باشد. هر دوربین تنظیمات متفاوتی برای نسبت ابعاد تصویر دارد. نسبت های رایج 4:3 و 16:9 هستند.

انواع نسبت تصویر

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، نسبت ابعاد تصویر طیف متنوعی دارد که با توجه به تصویر و نوع دوربین، می توانید یکی را در نظر بگیرید. در این بخش به معرفی انواع نسبت های تصویر می پردازیم.

نسبت تصویر ۴: ۳ چیست؟

این نسبت به معنای آن است که چهار واحد برای عرض و سه واحد برای ارتفاع تصویر لازم دارید. این نسبت ابعاد تصویر برای تلویزیون ها هم استفاده می شوند.

نسبت تصویر 16.9 چیست؟

این نسبت به معنای آن است که 16 واحد برای عرض و 9 واحد برای ارتفاع لازم است و برای دیدن فیلم بسیار مناسب است. زمانی که اندازه های این نسبت تصویر را در نظر بگیرید، متوجه خواهید شد که نسبت پهنا به ارتفاع زیاد است و به آن صفحه عریض هم می گورند.

نسبت تصویر ۳: ۲ چیست؟

بسیاری از دوربین های معمولی و حتی حرفه‌ای مانند دوربین های DSLR، سنسور 3:2 دارند. این نسبت اندازه سنسور را در نظر نمی گیرد. ابعاد 3:2 همراه با فیلم 35 میلی‌متری، معرفی شد که این سبک امروزه بسیار طرفدار دارد. این نسبت از پرکاربردترین ابعاد و نسبت ها در عکاسی است که یک نسبت استاندارد محسوب می شود و برای بسیاری از عکس ها استفاده می شود. همچنین نسبت های استاندارد به کار رفته در سنسور های دوربین های DSLR، بر اساس این نسبت ابعاد تصویر هستند.

بهترین نسبت ابعاد تصویر چیست؟

با توجه به ترکیب بندی و حال و هوایی که می خواهید در عکس ایجاد شود، باید بتوانید تنظیمات نسبت ابعاد تصویر را مدیریت کنید. تغییر نسبت در فتوشاپ به معنی کراپ کردن عکس ها و ادیت آن ها می باشد. زمانی که ترکیب بندی را رعایت می کنید، می توانید تأثیر  آن را در تصویر به وضوح ببینید. همچنین کارکرد عکس ها و نگاهی که به آن ها دارید، می توانند توسط ایت ابعاد  و نسبت ها بهتر نشان داده شوند.

جمع‌بندی

نسبت تصویر از مباحث بسیار مهم و کاربردی در عکاسی است که باید آن را به صورت تخصصی یاد بگیرید تا بتوانید عکس هایی با کادربندی و ترکیب بندی عالی داشته باشید. یاد گرفتن انواع نسبت ابعاد تصاویر و چگونگی استفاده از آن ها، اینکه بدانید هریک را چطور به کار ببرید و چگونه عکس های باکیفیتی بگیرید، همه و همه سوا لاتی هستند که در کلاس های آنلاین و حضوری هنرآموزی پاسخ داده می شود.

کیفیت کلاس های حضوری و غیرحضوری درست مانند یکدیگر است. درواقع این دوره ها شامل چند ترم می شوند که در هر ترم، سر فصلی برای تدریس در نظر می شود و با گذراندن ترم ها و گرفتن نمره قبولی از استاد دوره، می توانید به ترم بعد بروید و در آخر با گرفتن مدرک بین‌المللی، وارد بازار کار شوید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *