نکات عکاسی ورزشی

نکات عکاسی ورزشی


عکاسی ورزشی از جمله هیجان انگیزترین و محبوبترین سبک های عکاسی است. عکس ها، یک عنصر اساسی و پایه برای اطلاع رسانی و ثبت لحظات در حرفه های مختلف ورزشی محسوب می‌شود. تمامی رشته های ورزشی سرشار از شور و هیجان هستند و این حس به بیننده با مشاهده‌ی تصاویر آن منتقل می‌شود. خصوصاً اگر تصویر متعلق به مسابقات ورزشی مانند جام جهانی و یا المپیک باشد، این احساس چندین برابر می‌شود.

عکسبرداری در حوزه ورزشی با عکسبرداری در شاخه های دیگر دارای یکسری تفاوت های خاصی است و تجهیزات و تنظیماتی که برای این منظور استفاده می‌شود نیز ممکن است با سبک های دیگر متفاوت باشد. لحظات در ورزش بسیار سریع اتفاق می‌افتد در نتیجه یک عکاس باید کاملاً هوشیار و سریع باشد تا بتواند از بهترین پوزیشن و سوژه ها عکسبرداری کند. تجهیزات و تنظیماتی که در این راستا استفاده می‌شود نیز برای سرعت بخشیدن به فرایند عکاسی است.

داشتن دوربین مهمترین وسیله برای عکسبرداری ورزشی است. دروبین موردنظر باید دارای ویژگی تنظیم شاتر را داشته باشد. اگر از این نوع دوربین ها استفاده نمی‌کنید، دیگر شانسی برای گرفتن عکس های ورزشی خوب نخواهید داشت. در ادامه به معرفی یکسری نکات لازم برای کسب نتیجه بهتر در عکاسی ورزشی می‌پردازیم در دوره عکاسی نیز میتوانید این موارد را آموزش ببینید.

شناسایی جایگاه مناسب برای عکاسی ورزشی

بهترین جایگاه برای عکاسی ورزشی موقعیتی است که آفتاب در پشت سر شما قرار گیرد. این کار باعث می‌شود تا مطمئن شوید نور زیادی به هدف شما خواهد تابید و سوژه در بیشترین حالت نور ممکن است. علاوه بر آن در نور زیاد، سرعت بالای شاتر ان حرکت را ثبت میکند.

داشتن کمی اطلاعات نیز در رابطه با حرفه‌ی ورزشی که قصد عکسبرداری از آنرا دارید میتواند بسیار مفید باشد. این امر در پیش بینی اینکه کجا توپ یا جریان می‌تواند بهترین عکس ممکن را برای شما رقم بزند، کمک بسیاری می‌کند.

جریان و حرکت را با دوربینتان دنبال نمایید و مطمئن شوید که به اندازه کافی بزرگنمایی کرده‌اید تا خود ورزشکاران در بیشتر قاب جای بگیرند که این موارد در دوره آنلاین آموزش عکلاسی وجود دارد

تنظیمات دوربین برای عکسبرداری ورزشی

فاصله کانونی: در عکاسی ورزشی، فاصله کانونی باید بیشتر از 200 میلی متر باشد در غیر این صورت نمیتوانید تصاویر مناسبی بگیرید. چراکه در رویدادهای ورزشی، عکاسان دارای جایگاه مشخی دارند و نمیتوانند از آن جایگه بیشتر به سوژه نزدیک شوند. بدون بزرگنمایی، شما نمیتوانید هیچ یک از موارد را از سایر قسمت ها جدا کنید.

سرعت شاتر: همانطور که گفته شد اتفاقات در حرف های ورزشی بسیار سریع اتفاق می‌افتد. برای آنکه بتوانید از حرکت سریع ورزشکاران عکاسی کنید، باید سرعت شاتر دوربین به اندازه کافی سریع باشد. برای ثابت کردن حرکات، به دوربینی با حداقل سرعت شاتر500/1 هزارم ثانیه نیاز دارید. اگر قصد دارید در این سبک به صورت حرفه‌ای فعالیت کنید، دوربینی با سرعت شاتر پایین‌تر از 500/1 هزارم ثانیه خریداری نکنید.

حالت نیمه اتوماتیک: به هیچ عنوان دوربین خود را بر روی حالت تمام اتوماتیک یا حالت های از پیش تعیین شدۀ «ورزشی» یا «حرکت» تنظیم نکنید. البته این نوع تنظیمات در فرصت های مناسب ممکن است خوب کار کنند اما برای پیشرفت و بیشتر شدن کیفیت عکاسی، باید از حالت نیمه اتوماتیک استفاده نمایید.

الویت دیافراگم: هنگامی که دیافراگم دوربین را بر روی حالت الویت دیافراگم بگذارید، این قابلیت به دوربین داده میشود که سرعت شاتر را تنظیم نماید. درواقع با این تنظیم به نوعی یک دیافراگم بسیار بزرگی ایجاد شده است. با این کار بیشترین نور ممکن وارد دوربین می‌شود؛ دوربین نیز برای نوردهی مناسب، از سرعت بالای شاتر استفاده کند و از این طریق ثبت واقعه موردنظر بهتر انجام گیرد.

سایر تنظیمات

الویت شاتر: درصورتی که دوربین شما تنظیمات الویت دیافراگم ندارد میتواند سرعت شاتر را با الویت شاتر در عکاسی ورزشی تنظیم کنید. سپس دوربین خودش میزان باز شدن دیافراگم را تعیین می‌نماید. البته دقت داشته باشید بعد از تنظیم، یک نمونه عکس با آن بگیرید و نتیجه را بررسی کنید.

حساسیت (ISO): میزان حساسیت از دیگر تنظیمات مهم برای نوردهی است. این تنظیمات باید با توجه به مکان، زمان و شرایط رویدادی که عکسبرداری میکنید، صورت گیرد. مقدار ISO برابر 400 برای عکاسی در روز آفتابی و مقدار 800 تا 1200 برای عکاسی در روزهای تارک مناسب هستند.

فوکوس: برای عکاسی از حرکات ورزشکاران، به جای آنکه تصویر بر روی یک نقطه ثابت باشد باید تنظیماتی را ایجاد کرد که عکس هاس چندگانه بگیرد. این نوع تنظیمات معمولاً به “فریم برثانیه” یا “پیاپی” معطوف می‌شود. مطمئن شوید که در طول عکسبرداری ورزشی این دو تنظیم در دوربین شما روشن خواهد بود. اگر بتوانید مقدار فریم بر ثانیه را در بیشتری حالت خود تنظیم کنید، این شانس را به شما می‌دهد که بتوانید از لحظات حساس عکس بگیرید.

عکاسی از نمای پایین در عکاسی ورزشی

در عکاسی ورزشی زمانی که از کنار زانوهایتان عکسبرداری کنید، نما و زاویه‌ای که بدست می‌آورید بسیار چشمگیرتر بوده و باعث میشود پس زمینه‌ای واضحتر بجای سایر ورزشکاران داشته باشید. علاوه بر آن نمای پایین‌تر به عکس شما عمق فوق العاده‌ای میبخشد.

حتی اگر لنز و دوربین شما سنگین نباشد، به دنبال خرید یک مونوپد باشید تا از آن استفاده کنید. مونوپد برای عکسبرداری ورزشی بسیار مفید بوده و به شما کمک میکند تا دوربین خود را زمان عکس گرفتن از زوایای مختلف، خصوصا از کنار زانوهایتان، ثابت و متعادل نگه دارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *