کالکشن سازی چیست

کالکشن لباس یا کالکشن سازی در طراحی لباس در واقع به معنای طراحی مجموعه‌ای از لباس ها می باشد که هدف از انجام آن، ایجاد یک مجموعه خلاقانه از یک برند در ذهن مخاطب می باشد. یک طراح لباس برای به نمایش گذاشتن لباس هایی که خودش طراحی کرده است، باید کالکشن مختص خودش را ایجاد کند. لازم است بدانید که یک طراح لباس در ایجاد یک کالکشن، باید از صفر تا صد کار، یعنی از طراحی تا دوخت و دوز لباس را خودش و یا توسط هم تیمی هایش انجام دهد.

طراحی این لباس ها می تواند الهام از استوری برد یا انتخاب یک ایده مثل طبیعت، بناهای معماری و …. باشد. زمانی که می خواهید محصول خود را برای کالکشن انتخاب کنید، ابتدا چیزی را که در ذهن دارید طراحی کنید، سپس به دنبال مشتری و یا فروش آن باشید و به ‌طور واضح بازار هدف خود را در کالکشن طراحی لباس مشخص کنید.

کالکشن سازی در طراحی لباس چیست؟

کالکشن لباس درواقع به معنای طراحی مجموعه‌ای از لباس ها می باشد که هدف از انجام آن، ایجاد یک مجموعه خلاقانه از یک برند در ذهن مخاطب می باشد. یک طراح لباس برای به نمایش گذاشتن لباس هایی که خودش طراحی کرده است، باید کالکشن مختص خودش را ایجاد کند. او در ایجاد یک کالکشن، باید از صفر تا صد کار، یعنی از طراحی تا دوخت و دوز لباس را خودش انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با این مفهوم پیشنهاد می کنیم دوره کلاس آنلاین طراحی لباس را بگذرانید.

کالکشن چیست؟

کالکشن سازی یکی از موارد نظم دهی و ایجاد ساختار در هویت برند های خرد و عمده است. نظم در ارائه طرح موجب ساماندهی خاصی می شود و فرایند فروش و پرزنت برند را تکمیل می کند. ساختار و هدف کاکلکشن و مسیر حرکتی آن موجب شکل دهی این مجموعه می شود که احتیاج به تعریف خاص خود دارد. ساختار کالکشن یا مجموعه شامل موارد مهمی مثل طرح یا المان است که شکل دهی و شکل پذیری کالکشن را مشخص می کنند. به طور مثال یک یا چند مورد مشترک در نظر گرفته می شود و طبق آن هویت طراحی جدید انجام می شود. این المان می تواند یک طرح یا سوژه آبجکتیو باشد و طرح لباس را درگیر یک هویت خاص بصری کند و شکل و فرم بگیرد.

کالکشن سازی در طراحی لباس و خط لاین مد

بسیاری از افراد کالکشن لباس و خط لاین مد را یکسان می دانند؛ اما خط لاین مد در صنعت مد و لباس تعریف می شود که به معنای تولیدات یک طراح مد در صنعت فشن خود می باشد و همان‌طور که گفته شد، کالکشن لباس، طراحی و تولید مجموعه‌ای از لباس هاست که مختص خط تولید همان صنعت می باشد. پس به طور کلی می توان گفت که کالکشن زیر مجموعه خط تولید است و یک خط تولید از چند کالکشن تهیه شده است. یک لاین یا خط مد به کلیه لباس‌هایی که یک طراح مد برای یک دسته خاص در شرکت مد خود تولید می ‌کند، اشاره دارد، در حالی ‌که کالکشن به تولید فصلی از سبک‌های مختلف توجه می‌ کند.

آموزش ساخت کالکشن لباس

آموزش کالکشن سازی در طراحی لباس

در این آموزش یاد می‌گیرید که چطور از یک ایده و با یادگیری و شناخت اصول، کالکشن لباس طراحی کنید و با نحوه ارائه درست یک کالکشن در این مسیر موفق باشید. در دوره های آموزشی جامع هنرآموزی به صورت تخصصی و حرفه‌ای این آموزش را فرا خواهید گرفت و وارد مباحث خلاقیت در طراحی لباس می شوید. ما در این کلاس ها هنرجویان را با روند کار طراحان برتر جهان آشنا می کنیم و آن ها می آموزند چگونه می توانند کالکشن لباس‌های خود را با توجه به این روند طراحی و اجرا نمایند. درآمد طراح لباس با آموزش تخصصی این دوره هرساله افزایش پیدا می کند. آموزش و یادگیری اصول کالکشن سازی در طراحی لباس، یکی از درس های تخصصی دوره های هنرآموزی است. این دوره ها با بهره گیری از استادهای حرفه‌ای برای شما آماده شده‌اند.

مراحل ایجاد کالکشن طراحی لباس

در این بخش قصد دارید مراحل کالکشن سازی در طراحی لباس را به طور مفصل توضیح دهیم. البته تمامی این مراحل در کلاس ها و دوره جامع طراحی لباس به طور کامل آموزش داده می شوند.

  1. داشتن تیم قوی: برای آنکه کالکشن سازی را شروع کنید، ابتدا نیاز به یک تیم حرفه‌ای و متخصص دارید تا با ایده و مشورت خلاقیت و نظرات خود را با یکدیگر عملی کنید و بر اساس طرح های ذهنی در بحث کالکشن سازی، کالکشن ‌هایی را طراحی و خلق کنید. درواقع پروسه طراحی کالکشن از مرحله ایده تا رونمایی نیازمند تفکر قوی برنامه ریزی و اجرای دقیق است.
  2. انتخاب یک موضوع: یک موضوع دلخواه را برای کالکشن انتخاب کنید که می تواند شامل تاریخ، فیلم، داستان، طبیعت، بناهای تاریخی و … نیز باشد.
  3. انجام کالکشن: کارهایی ازجمله طراحی، دوخت و … را با کمک هم تیمی خود انجام دهید. درواقع برای موفقیت فروش محصولات خود باید یک موضوع و داستان خوب در ارتباط با طراحی های خود ارائه دهید تا مخاطبان را جذب کنید.
  4. اصلاحات: بعد از انجام کار های کالکشن، در صورت نیاز تغییرات مورد نظر را در هرکدام از قسمت ها انجام دهید و سپس طرح و دوخت انجام شده را بر روی مانکن بررسی کنید و سعی کنید که یک کالکشن خلاقانه از یک برند در ذهن مخاطب ایجاد کنید.

اصول کالکشن سازی در طراحی لباس

ساختار کالکشن یا مجموعه موارد مهمی مثل طرح یا المان است که شکل دهی و شکل پذیری کالکشن را مشخص می کنند. به طور مثال یک یا چند مورد مشترک در نظر گرفته می شود و طبق آن هویت طراحی جدید انجام می شود. این المان می تواند یک طرح یا سوژه آبجکتیو باشد و طرح لباس را درگیر یک هویت خاص بصری کند و شکل و فرم بگیرد. یک طرح خاص؛ سوژه اجتماعی خاص؛ ایده پشتیبانی شده و… همه می توانند ساختار کالکشن را بسازند.

فصل یکی از اصول مهم کالکشن سازی در طراحی لباس است. بدین منظور در طراحی و المان ها همیشه فصل مورد توجه است. بر اساس، در فصل های مختلف جنیست پارچه و طرح ها دچار تغییر می شوند. تغییر رنگ در فصل بهار بیشتر به سفید و رنگ های متمایل به سفید سوق پیدا می کند. در فصل پاییز و زمستان رنگ ها بیشتر به فضای خنثی و ترکیب بندی رنگ های گرم سوق پیدا می کنند. می توان فصول را یکی از المان ها و محتوای اصلی ساخت کالکشن صنعتی در نظر گرفت.

آموزش کالکشن سازی لباس

زمان ارائه هر کالکشن معمولاً به صورت فصلی، سالانه یا ماهانه است. بر اساس ماهیت هر کالکشن نحوه زمان بندی ارائه کالکشن متفاوت است. از دیگر اصول کاربردی می توان به هدف نهایی ارائه هدفمند طرح اشاره کرد. بهترین ساختار و نمایش را از یک برند نشان دادن، می تواند فضای رشد و انتظار مخاطب را برای خلاقیت افزایش داده و عرضه و تقاضا را گسترش دهد. پس ساخت و پرداخت کالکشن، وجه تمایز هر برند است که می تواند مخاطبان زیادی را اغنا کند.

مخاطب مد، تشنه خلاقیت و نوآوری برند محبوب خود است. همواره در انتظار دیدن و استفاده از جدید‌ترین محصولات و برآورده شدن خواسته های خود است که شامل کیفیت و طرح های ترند است. مخاطبین یا طرفداران یک برند بر اساس نوآوری های ایجاد شده حس بهتری برای انتخاب و خرید محصول دارند و این موضوع در رشد و ارتقای فضای تعامل با مخاطب و مشتری برند بسیار مؤثر است. فضا و نحوه اراِئه با توجه به سیاست های برند و مدیر خلاقه آن برند خاص، تنظیم می شود. طراحی لباس با مارولوس برای عملی کردن این اصول بسیار کاربردی است.

فروش محصولات کالکشن لباس

هنگامی ‌که کالکشن طراحی لباس خود را طراحی کرده‌اید، سعی کنید آن را به شکل ظاهری کالا ایجاد کنید و سپس به‌ عنوان یک خریدار فکر کنید و درباره نحوه فروش محصولات خود در کالکشن طراحی لباس، مثلاً مهمانی‌های خانگی، مزون لباس، فروش به بوتیک‌ها، عمده‌ فروشی‌ها به فروشگاه‌های اینترنتی آنلاین، نمایش‌های صنایع دستی، نمایشگاه‌های خیابانی و … اطلاعاتی کسب کنید.

کالکشن سازی در طراحی لباس نیاز به برنامه زمانی برای تولید و ارائه کالکشن‌های جدید دارد و بهتر است در هر فصل به فکر طرح های فصل بعدی باشید. این کار شما را از بسیاری از رقبا جلو می‌اندازد؛ چراکه با فرا رسیدن فصل بعدی، بلافاصله آماده طرح‌ های جدید به مشتریان خود هستید. مشتریان شما در این حالت به برندتان وفادار می‌ مانند و نیاز خود را در بازار دیگری جستجو نمی‌کنند. اگر برای برندهای بزرگ‌تر نیز کار می‌کنید، این امر اهمیت دو چندان می ‌یابد.

بسیاری از طراحان لباس و مد ترجیح می ‌دهند سخن و افکار خود را از طریق لباس ‌ها و طراحی ‌هایشان به مردم انتقال دهند. کالکشن سازی یکی از موارد نظم دهی و ایجاد ساختار در هویت برند های خرد و عمده برای نشان دادن افکار است و هدف نهایی هر کالکشن ارائه هدفمند طرح است.

با شرکت در کلاس های هنرآموزی می توانید تمامی این مراحل را از صفر تا صد بیاموزید و کلاس ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما را آماده ی ورود به بازار کار می کنند. شما می توانید هم به صورت حضوری و هم آنلاین در این کلاس ها شرکت کنید و هنر خود را ارتقا دهید.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *