اموزش رسم آناتومی بدن برای طراحی لباس

آموزش آناتومی بدن یکی از نکاتی است که هر طراح لباسی باید آن را بگذارند و مهارت‌هایش را در این زمینه تقویت کنند. با یادگیری طراحی آناتومی، فرد می‌تواند طراحی بخش‌های مختلف بدن را بیاموزد. تمامی نقاط بدن مانند استخوان‌ها، بخش نیم تنه، ماهیچه‌های دست و پا و غیره در طراحی لباس اهمیت دارند و می‌توانند در زیباتر دیده شدن لباس‌ها مؤثر باشند. همچنین با یادگیری طراحی آناتومی بدن، روی کشیدن فیگورها و حالت‌های مختلف بدن کار می‌کند و تسلط شمارا در این زمینه افزایش می‌دهد. به طور کلی این یکی از نکاتی است که هر طراح حرفه ای باید بلد باشد تا بتواند آنچه در ذهن دارد را به بهترین شکل ارائه کند.

کاربرد کشیدن آناتومی بدن برای طراحی لباس

همان طور که می‌دانید، طراحی لباس به منظور نشان دادن طرح به شکل نقاشی است تا طراح، خیاط و مشتری بتوانند آن را به وضوح بیشتری ببینند و جزئیات آن را متوجه شوند. به همین دلیل است که این لباس‌ها را معمولاً روی بدن مانکن طراحی می‌کنند تا تمامی جزئیات آن‌ها به نمایش گذاشته شود. از طرفی طراحی فیگور انواع مختلفی دارد و نمی‌توانید تمام لباس‌ها را با یک دید رو به رو نشان دهید. برخی لباس‌ها باید در بدن مانکنی سه رخ، نیم رخ و یا تمام رخ باشند.

به همین دلیل است که یادگیری آناتومی بدن انسان برای طراحی لباس اهمیت دارد و یادگیری آن می‌تواند مهارت شما را در کشیدن جزئیات بدن مانکن کمک کند. دوره‌های آناتومی بدن نیاز به پیش زمینه خاصی ندارند و تنها با مداد و کاغذ یاد می‌گیرید چگونه حالت‌های مختلف بدن انسان را بکشید. از این طریق می‌توانید لباس را با توجه به طرح و برش‌ها، در بهترین حالتی از بدن که می‌خواهید، ارائه کنید.

با یادگیری این تکنیک می‌توانید بدن انسان را مرحله به مرحله بکشید و فرمی که می‌خواهید را روی کاغذ بیاورید. همچنین متوجه می‌شوید طرح اولیه بدن انسان چگونه طراحی می‌شود. تکنیک‌های سه رخ، نیم رخ و تمام رخ را یاد می‌گیرید و مرحله به مرحله پیش می‌روید تا به بهترین شکل تکنیک‌ها را یاد بگیرید و نکات را رعایت کنید. این نکات کار را برای شما راحت می‌کنند و با کمی تمرین، می‌توانید به راحتی انواع حالت‌های آناتومی بدن زن برای طراحی لباس و یا طراحی مانکن مرد را انجام دهید.

آموزش مراحل کشیدن آناتومی بدن برای طراحی لباس

برای کشیدن آناتومی بدن، ابتدا باید از بخش سر شروع نمایید. نمودار کشیدن تمامی حالات یکی است و بعد می‌توانید در بخش‌های دیگر تغییرات لازم را اعمال کنید. سر را باید به شکل یک بیضی تخم مرغی مانند در نظر گرفته و طراحی نمایید. بعد از آن طبق مراحل، باید یک خط بکشید و آن را به 8 بخش تقسیم نمایید. این خط درست از وسط بخش سر مدل می‌گذرد. اندازه هر بخش باید دو برابر طول سر باشد و دقیق مشخص شود. این یک اندازه ایده آل برای مدل می‌باشد.

بعد از کشیدن و مشخص کردن نمودار، بخش لگن را طراحی می کنیم. برای طراحی استخوان لگن، دایره ای بین نقاط 3 و 4 بکشید و مفصل ران را روی بخش چهارم در نظر بگیرید. حالا باید عرض لگن را 1.5 تا 2 برابر عرض سر مشخص کنید و بعد آن را بکشید. سپس باید به سراغ ستون فقرات که بخش سر را به لگن وصل می‌کند، طراحی کنید.

مرحله بعدی کشیدن پاها و زانو می‌باشد. برای کشیدن پایین تنه ابتدا باید ببینید می‌خواهید مدلتان چطور بایستد و یا دیده شود. اگر پیش فرض را بر این بگیریم که می‌خواهید پای مدل به شکل عمودی روی مفاصل ران کشیده شود، باید مفاصل زانو که روی خط 6 رسم می‌شوند را مشخص کنید. این بخش با قسمت مچ پایینی دست مماس می‌شود. زمانی که ساق پا را طراحی کنید، مفصل زانو با لگن و بخش‌های مچ پا در خط مستقیمی واقع می‌شوند. برای کشیدن پاها سپس باید مفاصل ران را به بخش داخلی زانوها وصل کنید و بعد بخش خارجی زانو را به سمت مچ پا رسم نمایید.

حالا یک دید کامل از اندام شناسی و آناتومی بدن دارید که پاهای مدل را به بهترین شکل نشان می‌دهد و می‌توانید لباس‌هایتان را روی چنین مدل‌هایی، به زیبایی طراحی کنید. در بخش بعد باید دنده، سینه و شکم را طراحی کنید. خوب است بدانید که کشیدن بخش‌های ریه و شکن، با بخش سوم بدن که پی از سر و لگن قرار می‌گیرد، سروکار دارند. می‌توانید بخش شکم را به انواع مختلفی بکشید. همچنین اگر می‌خواهید چرخشی در ستون فقرات ایجاد کنید، باید تغییرات این بخش را در نظر بگیرید. سینه‌ها را روی بخش علامت دو بکشید و بخش شکم باید به گونه ای باشد که روی علامت 3 نشان داده شود.

کشیدن آناتومی بدن برای طراحی لباس

پس از بخش شکم، نوبت به شانه‌ها می‌رسد. شانه‌ها بین علامت بخش‌های یک و دو کشیده می‌شوند. عرض شانه 2 و یا 3 برابر عرض سر در نظر گرفته می‌شود. برای ابتدای شانه باید آن را کمی خمیده بکشید و در بخش‌های وسط، می‌توانید منحنی را الا ببرید تا مدل درشت تر دیده شود. همچنین می‌توانید برای ایجاد عضله، شانه را به گردن نیز متصل نمایید. بااین‌حال عضله‌های ذوزنقه ای مدل را ظریف تر و لاغر تر نشان می‌دهند.

در این بخش به کشیدن بازوها و دست‌ها می‌رسیم. ابتدا باید مچ دست‌ها را روی بخش چهارم مشخص کنید. این بخش تقریباً در زیر مفاصل ران در نظر گرفته می‌شود. انگشت دست‌ها نیز تا وسط ران کشیده می‌شوند. بازوها را می‌توانید به شکل بیضی در بخش سه طراحی کنید و به سراغ بقیه بخش‌ها بروید تا بعداً برای تکمیل این بخش اقدام کنید. برای کشیدن بدنه طرح، یک بیضی مانند بخش سر بکشید و انتهای آن را به شکل مورب رو به پایین طراحی کنید. چنانچه مدل ایستاده باشد، خطی عمودی به طور فرضی بین لگن، شانه‌ها و زانو دیده می‌شود.

 ستون فقرات نیز از بخش‌های مهم طراحی آناتومی بدن است. ستون فقرات معمولاً به شکل حرف S پهن دیده می‌شود. به همین جهت برای کشیدن آن باید از بخش جمجمه به سمت پایین طرح بروید تا جایی که در بخش سطحی شانه‌ها برسید. مفاصل شانه‌ها باید از ستون فقرات جلوتر باشند و همچنین شانه در این بخش دارای قوسی است که باید به دقت و با ظرافت آن را بکشید. بعد ستون فقرات رو به جلو می‌رود و در بخش بالایی لگن، به اوج خود خواهد رسید. در آخر نیز کمی تغییر جهت می‌دهد و به دنبالچه و یا استخوان دنبالچه ختم خواهد شد.

 بعد از تمامی مراحل، به کشیدن بخش پاها می‌رسیم. بخش های دنده ای به ستون فقرات نزدیک هستند و در بدن مدل، قفسه سینه به سمت جلو قرار دارد. مفاصل ران نیز از محور عمودی کشیده شده جلوتر هستند و این خط در پشت مچ پا به پایان می‌رسد. خط مچ پا نیز به بخش مفاصل ران و بخش عقب متمایل می‌شود. در آخر باید به سراغ بازوها بروید و یک خط تقریباً صاف از شانه به بالا بکشید. آرنج‌ها را نیز با اندازه‌گیری دوم بکشید. بازوها را نیابد کاملاً کشیده طراحی کنید، بلکه آن را کمی به جلو خم کنید.

نکات کشیدن آناتومی بدن برای طراحی لباس

پیش از آنکه شروع به طراحی آناتومی بدن کنید، باید اشکالی که در نظر دارید را مشخص کنید و با موضوع مورد نظر تطبیق دهید. برای رسم یک خانم و یا آقا مراحل یکسانی طی نمی‌شود و موضوع و سوژه باید با یکدیگر مرتبط باشند. طراحی آناتومی کپی برداری نیست و برای این هنر باید از دید و مهارت خود استفاده کنید تا به تسلط کافی برسید. خودتان باید اشکال مختلف را تجزیه و تحلیل و طراحی نمایید. در این صورت کار شما نه یک کپی برداری که یک خلق جدید محسوب می‌شود.

جمع بندی

طراحی آناتومی بدن بخش مهمی از مهارت‌های یک فرد به عنوان طراح لباس است و به او این اجازه را می‌دهد تا با بهترین اشکال و مدل ها، لباس‌هایش را به نمایش بگذارد. طراحی آناتومی به شما اجازه می‌دهد تا خلاقیت به خرج دهید و بدن و شکلی که در نظر دارید را به راحتی روی کاغذ بیاورید. مجموعه هنرآموزی با برگزاری دوره های جامع و باکیفیت، طراحی لباس را به طور کامل و با همه جزئیات به شما یاد می‌دهد. این دوره‌ها تنها 6 یا 7 ماه طول می‌کشند و بعد از اتمام دوره، مدرک بین‌المللی دریافت خواهید کرد. کلاس‌های طراحی لباس هنرآموزی هم به صورت حضوری و هم غیر حضوری برگزار می‌شوند و برای افرادی که هیچ پیش زمینه ای ندارند هم مناسب می‌باشند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *