نرم افزار طراحی لباس

نرم افزار طراحی لباس

نرم افزار طراحی لباس ، مسلما با گذشت زمان و استفاده از تکنولوژی، بسیاری از حرفه ها سمت و سوی دیگری گرفته اند. طراحی لباس نیز از این قاعده مستثنی نبوده است به طوری که با گسترش استفاده از نرم افزارها، دیگر روش های دستی منسوخ شده و طراحان به دلیل سرعت و دقتی که نرم افزارها دارند؛ به استفاده از آن ها، روی آورده اند.

ممکن است شما هم بخواهید برای راحت تر شدن کار طراحی، از نرم افزار استفاده کنید اما ندانید کدام یک از نرم افزارهای موجود برای این کار مناسب هستند. در این مقاله به معرفی نرم افزارهای طراحی لباس پرداخته و ویژگی های هر کدام را بیان می کنیم تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

آموزش طراحی با نرم افزار طراحی لباس

بهترین نرم افزار طراحی لباس

نرم افزار طراحی لباس بسته به اینکه کدام مرحله از طراحی مد نظرتان باشد، متفاوت هستند. برخی از این نرم افزارها شامل یک بخش طراحی الگو و سایزبندی و یک بخش چیدمان دستی و خودکار هستند. تعدادی از نرم افزارها هم وجود دارند که می توانند لباس طراحی شده شما را به صورت سه بعدی بر روی مانکن، نمایش بدهند.

واضح است که استفاده از این قابلیت می تواند در رفع ایرادات احتمالی بسیار به طراح، کمک کند. برخی از نرم افزارهای کاربردی برای طراحی لباس را در ادامه آورده ایم.

ایلوستریتور (Adobe illustrator)

این نرم افزار جزء نرم افزارهای دوبعدی الگوسازی می باشد که قدرت زیادی داشته و به صورت برداری است. خاصیت برداری این امکان را فراهم می کند که بتوانید سایز قسمتی از طراحی خود را بدون کاهش کیفیت، افزایش دهید. قابلیتی که نرم افزار فتوشاپ به دلیل پیکسلی بودن، ندارد. ایلوستریتور امکانات جالب توجهی مثل ابزار کنترل رنگ، افکت‌ های گرافیکی و براش‌ های متفاوت را داراست.

نحوه کار با نرم افزار ایلوستریتور ساده بوده و مشابه با فتوشاپ است. با استفاده از ایلوستریتور به راحتی می توانید الگوی لباس را طراحی کرده و قسمت های مختلف آن را مدل سازی کنید.

ویژگی ها: برداری بودن، دارا بودن امکانات طراحی

کاربردها: طراحی و مدل سازی قسمت های مختلف لباس، طراحی دو بعدی، ویرایش تصاویر وکتور

جمینی (Gemini)

نرم افزار طراحی لباس جمینی امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد که بتوانید به راحتی الگوی لباس را بدون ایجاد خطا، به سرعت طراحی کنید. پس از طراحی الگو می توانید از جدول های استاندارد سایز که در آرشیو نرم افزار وجود دارد برای سایزبندی، استفاده کنید.

در نرم افزار جمینی ابزارهایی وجود دارد که امکان طراحی یک الگوی سریع، دقیق و بدون خطا را برای طراح لباس، فراهم می کند. به همین دلیل است که خیلی از طراحان ترجیح می دهند از این نرم افزار، استفاده کنند. البته این تنها قابلیت این نرم افزار نیست، امکانات دیگری هم در جمینی وجود دارد که باعث محبوبیت زیاد آن شده است.

ویژگی ها: دقیق، سریع و بدون خطا، دارای رابط کاربردی فرسی و انگلیسی، دارای جداول استاندارد سایزبندی، دارای ابزارهای توابع پیشرفته، قابلیت ویرایش الگو، دارای آرشیو طرح الگو، امکان ایجاد منحنی های کامل و یکنواخت

کاربردها: طراحی الگوی لباس، اشکال یابی و تصحیح الگو

 

نرم افزار طراحی لباس

مارولوس (Marvelous Designer)

به واقع نرم افزار طراحی لباس مارولوس یکی از بهترین نرم افزار طراحی لباس است که از دقت بالایی برخوردار می باشد. با استفاده از این نرم افزار می توانید الگوهای مدرن و پیچیده را طراحی کنید. از ویژگی های برنامه مارولوس این است که می توانید به آسانی الگوهای طراحی شده را به یکدیگر بدوزید و در نهایت کار تمام شده را بر روی مانکن، مشاهده کنید. در این صورت است که می توانید ایرادات احتمالی را برطرف کنید.

علاوه بر این، با استفاده از نرم افزار مارولوس می توانید نوع پارچه و میزان ضخامت ان را تشخیص داده و بر اساس مدلی که قصد طراحی آن را دارید؛ بهترین پارچه را انتخاب کنید. مارولوس نرم افزاری نیست که تنها مختص طراحی لباس باشد. حتی برای طراحی کیف و کفش هم می توان از آن، استفاده کرد.

ویژگی ها: امکان ایجاد الگوهای سریع و دقیق، امکان مشاهده لباس طراحی شده بر روی مانکن، امکان ویرایش الگو، داشتن رابط کاربردی ساده، سازگار با نرم افزارهای معروف مدل سازی سه بعدی از جمله تری دی مکس، مایا و… .

کاربردها: طراحی لباس و ویرایش الگوها

گربر (Gerber)

گربر یکی از ساده ترین نرم افزار طراحی لباس است که با استفاده از آن می توانید الگوی مورد نظر خود را قبل از اینکه مستقیما روی پارچه برش بزنید؛ به طور کامل رفع اشکال کنید. گربر نیز همانند مارولوس این امکان را برای طراح فراهم کرده است که بتواند تولید نهایی خود را بر روی مانکن به صورت سه بعدی، مشاهده کند.

سهولت استفاده از نرم افزار گربر و دقت بالایی که دارد؛ آن را به یکی از نرم افزارهای محبوب در صنعت پوشاک، تبدیل کرده است. طراحان لباس معمولا با یک بار استفاده، مجذوب سرعت بالا و انعطاف پذیری زیاد این نرم افزار می شوند.

ویژگی ها: امکان مشاهده طرح نهایی بر روی مانکن، امکان ایجاد الگوهایی با دقت و سرعت بالا، انعطاف پذیری زیاد نرم افزار طراحی لباس

کاربردها: طراحی الگو و رفع اشکال

راینو (Rhino 6)

راینو یک نرم افزار طراحی لباس بی نظیر و ارزان قیمت است که برای ایجاد مدل‌ های دقیق، پیچیده و سه بعدی ابزارهای دقیقی را در اختیار طراحان لباس، قرار می‌ دهد. استفاده از راینو تنها معطوف به طراحی البسه نمی شود بلکه می توان برای زمینه های دیگر مثل معماری یا طراحی جواهرات و دیگر طراحی های صنعتی هم از آن، استفاده کرد. راینو این امکان را به شما می دهد که بتوانید به عنوان یک طراح لباس، از قدرت خلاقیت خود استفاده کرده و هر طرحی که در ذهن مجسم می کنید؛ با ابزارهای پیشرفته، طراحی کنید.

حتی می توانید طرح نهایی خود را به صورت سه بعدی رسم کنید و در همان مرحله طراحی اگر اشکال یا ایرادی می بینید، برطرف کنید. ویزگی قابل توجه نرم افزار راینو قدرت آن در تبدیل هندسه به نمونه های واقعی است که آن را از سایر نرم افزارهای هم رده خود، یک پله بالاتر می برد. اگر به دنبال یک نرم افزار بی دردسر می گردید که امکانات خوبی هم داشته باشد؛ پیشنهاد می کنیم برای طراحی و مدل سازی طرح های خود، روی این نرم افزار حساب کنید.

ویژگی ها: ارزان بودن، انعطاف پذیری بالا، امکان تبدیل هندسه به نمونه واقعی، مشاهده طرح به صورت سه بعدی

کاربردها: طراحی آسان مدل های ذهنی، طرحی جواهرات و اکسسوری ها

معرفی نرم افزار کاربردی طراحی لباس

ادراو مکس (Edraw max)

ادراو مکس نرم افزاری است که به تازگی برای طراحی الگو و مدل سازی، استفاده می شود. این نرم افزار طیف گسترده ‌ای از مدل‌ ها را که در رنگ ها و سبک های متفاوتی هستند، در اختیار شما قرار می دهد. ادراو مکس نرم افزاری است که ویژه طراحان فشن مد ساخته شده است اما می توان برای هر نوع طراحی از آن، استفاده کرد.

افرادی که ایده های خلاقانه ای در سر دارند که تا به حال پیاده سازی نشده است می توانند به سادگی از این نرم افزار، بهره برند. ادراو مکس هیچ پیچیدگی خاصی برای استفاده ندارد و اگر کمی با محیط آن آشنا باشید؛ متوجه می شوید که کارهای طراحی تان بسیار سریع تر و راحت تر، انجام می شود. برای طراحی کافی است رنگ و نوع پارچه را انتخاب کنید و کارهای دیگر را به نرم افزار بسپارید.

ویژگی ها: سهولت استفاده، امکان استفاده از مدل های آماده

کاربردها: طراحی فشن لباس

کامئو (Cameo)

نرم افزار طراحی لباس کامئو که به آن نرم افزار شخصی سازی هم گفته می شود؛ از جمله نرم افزارهای بسیار قدرتمند بوده که به منظور توسعه الگوی پوشاک برای سازندگان الگوی حرفه ‌ای، استفاده می شود. کامئو توسط یک الگوساز متخصص، تهیه و  برنامه‌ ریزی شده است. طراحان لباس از کامئو به منظور ساخت، درجه بندی و اندازه گیری استفاده می کنند.

کامئو نرم افزاری است که برای تمامی جنبه های طراحی لباس، کاربرد دارد. از تولید و دوخت لباس‌ های شخصی گرفته تا سفارشی سازی انبوه و تولید پوشاک با اندازه های استاندارد.

این نرم افزار طراحی لباس دارای ماژول های مختلفی است که دست طراح را برای الگوسازی و طراحی لباس، باز می گذارد. با استفاده از نرم افزار کاربردی کامئو می توانید الگوهایی با اندازه ‌های سفارشی و دلخواه، تهیه کنید.

پترن میکر (PatternMaker Marker Studio)

یکی دیگر از نرم افزارهای حوزه طراحی لباس پترن میکر است. استفاده آسان از این نرم افزار باعث محبوبیت آن بین طراحان لباس شده است. پترن میکر کار طراحی را بسیار آسان کرده است به طوری که برای رسم الگو تنها کاری که باید انجام دهید وارد  کردن اندازه هاست.

پس از آن تنها باید مدل لباس مد نظر خود را انتخاب کنید تا اندازه های وارد شده روی آن، اعمال گردد.

اگر برای چاپ الگو، نوع کاغذ را انتخاب کنید؛ نرم افزار الگو را بر اساس اندازه کاغذی که انتخاب کرده اید، تقسیم بندی و چاپ می کند. در نهایت با متصل کردن الگوهای چاپ شده کاغذی می توانید طرح کلی لباس را در اندازه واقعی ایجاد کنید و روی پارچه، برش بزنید.

ویژگی ها: امکان وارد کردن اندازه ها، داشتن رابط کاربری بسیار آسان

کاربردها: طراحی و الگوسازی، چاپ الگوی کاغذی

لکترا (lectra)

نرم افزار طراحی لباس لکترا شامل تکنیک های پیشرفته ای است که باعث شده است در بین طراحان لباس، طرفداران زیادی داشته باشد. لکترا به طراح این امکان را می دهد که بتواند الگوها را به راحتی و با سرعت بیشتری، طبقه بندی کند. الگوسازی و انتخاب جنس پارچه از ویژگی های این نرم افزار است. لکترا با تکنیک های پیشرفته ای که در خود دارد؛ طراحان زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

اگر با نرم افزار طراحی لباس آشنایی داشته باشید، بدون شک از کار کردن با نرم افزار لکترا، لذت برده و از امکانات و قابلیت هایی که دارد، استفاده خواهید کرد.

در این مقاله در مجموعه هنرآموزی با برخی از نرم افزارهای طراحی لباس، آشنا شدید. اگر با هیچ کدام از این نرم افزارها کار نکرده اید؛ می توانید با شرکت در یک دوره آموزشی نحوه کار کردن با آن ها را یاد بگیرید. البته بیشتر نرم افزارهایی که به معرفی آن ها پرداختیم؛ پیچیدگی خاصی نداشته و رابط کاربری ساده ای دارند به گونه ای که با کمی کار کردن با آن ها قادر هستید

مدل های ذهنی خود را ترسیم کرده و به مرحله اجرا درآورید. حتی اگر در صورت داشتن علاقه، هیچ سررشته ای از خیاطی یا طراحی لباس ندارید؛ می توانید با شرکت در دوره طراحی لباس که به صورت حضوری یا آنلاین برگزار می شود صفر تا صد طراحی لباس و نحوه کار کردن با نرم افزارهای مربوط به آن را فراگیرید.

1/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *