در دنیای مد و فشن هر روزه ایده و طرح هایی ارائه می ‌شوند که همه را حیرت ‌زده می‌ کنند. با توجه به نیاز جامعه امروز و لزوم داشتن ظاهری آراسته، طراحی لباس و استایلیست به یکی از مدرن‌ترین و پرطرفدارترین شغل های هنری دنیا تبدیل شده است که به همراه شناخت این دو باید تفاوت طراح لباس و استایلیست.

طراح لباس کیست؟

 برای درک بهتر تفاوت طراح لباس و استایلیست ابتدا باید بدانیم که اصلاً طراح لباس کیست و چه ویژگی هایی دارد . طراحی لبــاس خلق زیبایی در پوشــاک اســت و با تجسم فرهنگ و رسوم شکل میگیرد. این هنر که بــه طراحــی ملزومــات آن نیــز کشیده شــده از آداب و رسوم هــر جامعه تأثیر می گیرد. طراح لباس تلاش می ‌کند تا لباسی که طراحی می ‌کند اثری از زیبایی و جذابیت باشد، یک طراح لباس باید در نظر داشته باشد که هر نوع لباسی چه مخاطبی دارد و همچنین در چه موقعیتی پوشیده می‌ شود. طراح معمولاً دارای تحصیلات آکادمیک بوده و با توجه به تخصص خود در یکی از رشته ‌های طراحی تحصیل کرده‌ است. همچنین یک طراح باید مانند یک مهندس در خط‌ تولید، پروسه‌ تولید محصول را بداند. طراحان باید دانشی کلی از چگونگی تولید محصول خود داشته باشند تا طراحی‌های خود را مطابق با ظرفیت تکنولوژی و تخصص برند ارائه کنند.

استایلیست کیست؟

در تفاوت طراح لباس و استایلیست باید گفت که استایلینگ به معنای توانایی شناخت رنگ‌ها، ترندهای مد، انواع فرم بدن و هماهنگ کردن لباس‌ها و اکسسوری‌ها با در نظر گرفتن تمامی این المان‌هاست و به کسی که این کار را انجام می‌دهد، استایلیست گفته می ‌شود. استایلیست نوع پوشش افراد را طراحی می‌ کند و برای بی ‌نقص جلوه ‌دادن ظاهر مشتری خود تلاش می‌ کند. درواقع یک استایلیست تعیین می کند به نفر یا یک مدل چه نوع لباسی تن کند و آن را چه طور بپوشد و همچنین جواهرات و اکسسوری و حتی آرایش را نیز تعیین می کند. به عنوان مثال هنرپیشه ای که قصد رفتن به مراسم فرش قرمز را دارد برای انتخاب استایل مناسب خود از یک استایلیست کمک می گیرید.

استایلینگ چیست؟

در تفاوت طراح لباس و استایلیست شاید با این سوال که استایلینگ چیست ؟برخورد کنیم که در اینجا به شما پاسخ داده می شود استایلینگ سبک متفاوتی است که در حیطه مد و طراحی لباس به نوع پوشش و انتخاب سبک ها و رنگ ها می پردازد که توسط استایلیست طراحی می شود و بیانگر نوع نگاه و شخصیت هر فرد است. استایلینگ روشی از هماهنگ کردن لباس و اکسسوری است تا بتوان آن ها را به مطلوب ترین و جذاب‌ترین حالت ممکن نمایش داده و سپس به فروش رسانید. این هماهنگی شامل انتخاب کمربند، کفش و جواهرات به منظور ایجاد یک ست لباس می‌باشد. پوشاک را می‌توان به تنهایی و یا در غالب مجموعه‌ای از محصولات همراه با مانکن یا بدون آن استایل کرد.

استایلینگ بسیار مهم است و ارتباط تنگاتنگی به نوع نگرش افراد نسبت به محیط پیرامون خود دارد. استایلینگ، انحصاری در سبکی مشخص، ویژه و متمایز بوده و می تواند شیوه و سبک متفاوتی از عرصه های مختلف باشد. در حیطه مد و لباس، نوع پوشش و انتخاب سبک ها و رنگ ها، تفکر، نوع نگاه و شخصیت هر فرد است و ارتباط تنگاتنگی با نوع نگرش افراد به دنیا اطراف دارد. استایلینگ در بسیاری از حوزه ها معنا می یابد و می تواند شیوه و سبک متفاوتی از عرصه های مختلف باشد. یکی از این دایره های در برگرفته شده، حیطۀ مد و لباس است. نوع پوشش و انتخاب سبک ها و رنگ ها، زاییدۀ افکار، نوع نگاه و شخصیت هر فرد است و ارتباط تنگاتنگی با نوع نگرش افراد به جهان اطراف دارد.

تفاوت طراح لباس و استایلیست چیست؟

 برای بیان تفاوت طراح لباس و استایلیست  باید گفت که طراح لباس در وهله اول یک هنرمند است ولی یک استایلیست یک بیزینس من است. در طراحی لباس بیشتر در مورد چیزی که مد است صحبت می‌کنیم و شخصیت افراد کمتر در نظر گرفته می شود، ولی در استایلینگ شخصیت فرد مهم است. همین‌طور در حوزه استایلینگ تبلیغاتی باید هویت برند مورد توجه قرار بگیرد نه چیزی که مد روز است. طراحان ذهنی مهندسی دارند و تولید را هدایت می ‌کنند، استایلیست ‌ها با خلاقیت و دید هنری خود یک چیدمان جذاب را ارائه می ‌کنند. استایلیست یک شخصیت تجاری است که هدف او کسب درآمد است اما طراح لباس یک هنرمند می‌باشد که هدف وی طراحی یک لباس بی‌عیب و نقص است. از طرف دیگر در طراحی لباس، مد و بروز بودن مدنظر است اما در استایلیست هدف، شخصیت افراد است و تمام نگرانی‌ها متناسب بودن لباس با شأن اجتماعی و شخصیت فرد است.

چطور استایلیست شویم؟

برای آنکه استایلیست شوید، باید در این زمینه بسیار مطالعه کنید و از استایلیست های الگو بگیرید. علاوه بر این تجزیه و تحلیل برندهای مختلف و شناسایی سبک های مختلف مد می تواند در این زمینه بسیار کارساز باشد. تبدیل شدن به یک استایلیست کار سختی است و شما باید مرتباً خودتان را توسعه دهید. در انتها برای اینکه یک استایلیست خوب بشویم نیاز هست که دوره‌ های کارآموزی بگذرانیم تا مهارت و تجربه‌ به دست بیاوریم.

خلاقیت و ابتکار رمز موفقیت یک طراح لباس است. گاهی یک ایده شیک و ساده بیشتر از طرح های عجیب محبوب می شود. شناخت مشتری و سلیقه بازار یک هنر مهم است. برای ورود به این شغل، علاقه‌مندان باید دانش و تخصص لازم را کسب کنند؛ بنابراین می توانند یا در رشته های مرتبط موجود در دانشگاه های کشور تحصیل کنند و یا در آموزشگاه طراحی لباس  آزاد دوره های طراحی مد و لباس را بگذرانند. همچنین شرکت در دوره طراحی لباس آنلاین که امروزه بسیار رواج پیدا کرده است، می تواند در مدت زمانی کوتاه شما را به یک طراح و استایلیست حرفه‌ای تبدیل کند.

نقاط مشترک کار طراح لباس و استایلیست

بعد از بیان تفاوت طراح لباس و استایلیست بد نیست که بدانیم این  دو باهم شباهت هایی هم دارند که در اینجا ببه آن پرداخحتیم .طراحان و استایلیست ‌ها برای بی ‌نقص جلوه‌ دادن ظاهر مشتری خود تلاش می ‌کنند و خط کاری بسیار نزدیک به یکدیگر دارند اما هریک باید اعتبار خود را داشته باشند. هر دو دسته باید انواع جنس پارچه‌ ها را بشناسند و بدانند هر طرحی مناسب چه پارچه‌ای است. یکی دیگر از نقاط مشترک استایلیست و طراح سبک لباس این است که هرکدام باید سبک های و برند های مختلف لباس را بشناسند، به روانشناسی و مبانی رنگ ها و شخصیت ها آشنایی کامل داشته باشند، برندهای مختلف را تجزیه و تحلیل کنند و با تجارت مد آشنا باشند. توانایی ایده پردازی، خلاقیت و آینده نگری در زمینه مد و هماهنگ کردن اجزاء مختلف لباس را با اکسسوری های مختلف را نیز داشته باشند.

جمع‌بندی

مقوله طراحی لباس یک استایلیست و دانستن تفاوت طراح لباس و استایلیست به شخص کمک می ‌کند که استایل خود را پیدا کرده و بهترین سبک را برای خود برگزیند. استایلینگ یکی از مباحث مهم در کلاس طراحی مد و طراحی لباس است. طراحی لباس تنها یکی از آیتم‌ هایی است که در مبحث استایلینگ به آن پرداخته می ‌شود. در دنیای امروز و به‌ ویژه صنعت پیچیده مد و فشن، نقش روانشناسی و جامعه ‌شناسی اجتماعی را در طراحی لباس به هیچ‌ وجه نباید دست ‌کم گرفت.

امروزه شرکت در دوره های طراحی لباس بسیار رواج پیدا کرده و افراد علاقه‌مند در این حوزه ترجیح می ‌دهند تا در این دوره‌ ها شرکت کنند و از آخرین متدها و تکنیک‌ها بهره ببرند. دوره های آموزشی جامع هنرآموزی در این زمینه توانسته به صورت تخصصی و گام به گام طراحی لباس را آموزش دهد. این دو به صورت حضوری برای ساکنین تهران و برای شهرستان به صورت آنلاین این دوره را برگزار می‌کند و در پایان با اعطا مدرک معتبر هنرجویان را وارد بازار کار می کند.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *