یک استایل خاص از فرهنگ ژاپنی باعث شده است که از سبک های ویکتوریایی البته از دوره روکوکو تأثیر بپذیرد. البته این گونه تأثیر پذیری ها در انتخاب استایل چیز عجیبی نیست. استفاده از رنگ‌ها و سبک های فانتزی و پاستیلی یکی از ویژگی‌های عمده این نوع استایل است که ما قصد داریم در این مقاله بیشتر به جزئیات این نوع استایل بپردازیم تا علاقه‌مندان به این نوع سبک بتوانند به بهترین شکل ممکن از آن استفاده نمایند.

استایل لولیتا چیست؟

احتمالاً بسیاری از ما به شخصیت‌های کارتونی خاصی علاقه داریم. به‌گونه‌ای که سبک لباس پوشیدن آن‌ها شاید یکی از آرزوهای دیرینه ما باشد که هیچ‌گاه شاید شدنی نباشد؛ اما سبک لباس لولیتا دیگر این امر را یه آرزو قلمداد نمی‌کند و می‌تواند در دنیای مد و فشن هر فردی را به هر آن چه که می‌خواهد برساند. یک استایل فوق‌العاده بانمک و البته ناگفته نماند فانتزی که امروزه طرفداران خاص خود را پیدا کرده است. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که این نوع سبک آن چنان به سلیقه بسیاری افراد جامعه نزدیک نیست، اما بالاخره برخی آن را به شدت می پسندند.

تاریخچه سبک لولیتا

تاریخچه سبک فوق‌العاده خاص لولیتا به ژاپن بر می گردد. پس تا اینجای کار متوجه شده ایم که سبک لولیتا برخواسته از کشور ژاپن است. البته نکته‌ای که بسیار خودنمایی می کند این است که پوشش زنان ژاپنی به هیچ وجه شبیه سبک لولیتا نیست. این موضوع برای شما عجیب نیست!

این سبک تا حدودی به غرب گرایی سوق دارد که مردم ژاپن به خوبی به این موضوع آگاه هستند؛ اما خب از لحاظ جغرافیایی لولیتا سبک در موقعیت جغرافیایی ژاپن است. بدین ترتیب هرجا نام لولیا به میان بیاید ناخودآگاه ژاپن نیز در کنار آن خودنمایی می کند. نوع کلاه، دامن، ساق و کفش پاشنه بلند و پوشش قدیم مردم انگلستان به سادگی تأثیر پذیری این سبک را پذیرفته بودند. در قدیم انگلستان بر ژاپن حاکم بوده است و طبیعی است که فرهنگ آن را نیز تا حدودی تقلید کرده باشد و این چنین است که سبک لولیتا در پوشش زنان انگلستان بی تأثیر نبوده است.

ویژگی های استایل گوتیک لولیتا

سبک گوتیک لولیتا (Gothic Lolita) لباس های فانتزی با رنگ تیره شاخصه اصلی استایل گوتیک لولیتا است. شما در این سبک یک ظاهر کودکانه و البته استایل عروسکی را می توانید مشاهده کنید که همین امر خود نشان از خاص بودن این سبک تقریباً پرطرفدار در خصوصاً نوجوانان است. به هر حال هرکدام از استایل هایی که ما در صنعت مد با آن رو به رو می‌شویم ویژگی های خاصی را به خود اختصاص می دهند که این نوع سبک از آن استثنا نیست. ویژگی‌هایی شامل:

ظاهری کودکانه و فانتزی

سبک عروسکی همیشه به معصومیت کودکان اشاره دارد و به همین دلیل است که در سبک لولیا نیز همیشه ظاهری دلنشین، معصوم و البته بی آلایش را مشاهده می کنیم. ظاهری فانتزی که در دنیای بزرگ‌سالان با آن به هیچ وجه رو به رو نمی شویم. سبک لولیتا بدون شک از دوران روکوکو تأثیر می پذیرد. معمولاً در دوران روکوکو به ظرافت‌ها بیشتر از هر چیزی توجه می‌شد.

لباس های سبک ویکتوریایی و ادوارد

سبک ویکتوریا در قرن 19 سبب تغییر شگرفی شده است که نمی توان تأثیر آن را در صنعت مد نادیده گرفت. استایل لولیتا و ویکتوریا هرکدام ظرافت‌های زنانه را در قالب‌های گوناگون به نمایش می گذارند. خاطر نشان می‌کنم که تقلید از عروسک‌های چینی ویکتوریایی بن مایه اصلی طراحی لباس های سبک ویکتورایی است. عصر ویکتوریا را یکی از مهم‌ترین عصرهای مهم تاریخ جهان می توان در نظر گرفت. بدون شک استفاده از چرخ‌های خیاطی دستی، کاربرد رنگ‌ های مصنوعی در صنعت پارچه و نخ‌ریسی توانست صنعت مد را زیر و رو کند. سبک لولیتا و ویکتوریا هرکدام به ظرافت‌های زنانه توجه می کنند و از پارچه‌هایی با هارمونی خاص غافل نمی شوند.

گوتیک لولیتا

این سبک یک سبک ژاپنی و خیابانی به حساب می آید. شاید برای شما جالب باشد که بدانید در آمریکا و ژاپن استایل گوتیک جزء پرطرفدار ترین استایل ها بوده است. لولیتا با گوتیک کاملاً متضاد هستند و شاید این نکته برای برخی تازگی داشته باشد. البته اشتباه نکنید نوع لباس در این 2 نوع سبک کاملاً یکسان است، اما رنگ‌ها با تفاوت هایی همراه هستند و همین تفاوت به تضاد ختم می گردد. اگر منصفانه به سبک گوتیک نگاهی بیندازیم، بسیار به روز تر از سبک لولیتا است و طرح های فانتزی تری را به نمایش می گذارد. حتی استایل گوتیک لولیتا تا حدودی برگرفته از عصر ویکتوریا است و این چنین است که شما پیوستگی سبک‌ها را به یکدیگر مشاهده می کنید.

پاپیون های توری تزئین شده

شاید باور نکنید که یکی از ویژگی های سبک گوتیک لولیتا پاپیون های توری تزئین شده است. تزئینی خاص و البته بسیار وسواس گونه که استایل و طرح لباس را به هیچ عنوان به هم نریزد. هم چنین توری‌های این استایل عمدتاً مشکی رنگ هستند که این امر خود یکی از شاخصه های اصلی این استایل محبوب است.

لباسهای توری با رنگهای سیاه و سفید

صددرصد هر دختری لباس توری را هم چون لباس عروس در ذهن خود مجسم می کند که این تجسم واقعاً زیباست. لباسی توری با رنگ های سفید و یا عمدتاً شیاه که طرحی فانتزی و البته خارق العاده را به نمایش می‌گذرد. یکی از ویژگی های اصلی سبک لولیتا بدون شک استفاده از همین نوع لباس خاص و دوست داشتنی است.

اکسسوری های سبک لباس لولیتا

اکسسوری های مختص این نوع سبک لباس با سلیقه و ذوق هنری بالایی انتخاب می شوند به گونه ای که برای سبک کلاسیک لولیتا از گردنبند های مروارید و تصویری از آیکون های سلطنتی نباید غافل شد. همچنین ساعت‌های کلاسیک رنگ و بوی سبک های قدیمی را به نمایش می گذارد. ناگفته نمایند که از پارچه های تور و گیپور سیاه و سفید، گردنبند هایی به صورت خفاش، اژدها و… برای گوتیک لولیتا باید استفاده شوند تا زیبایی این نوع سبک را تکمیل نمایند.

برندهای استایل لولیتا

استایل های لولیتا حقیقتاً استایل هایی شیک، کمیاب و البته جذاب هستند که هر برندی نمی‌تواند جذابیت این سبک را به نمایش بگذارد. بسیاری از طراحی های این سبک در کشور ژاپن است و این امر چندان دور از ذهن نیست؛ اما بالاخره برند هایی موفق شده اند که سبک لولیتا را به بهترین شکل ممکن طراحی و روانه بازار نمایند که این برند ها شامل:

  • Innocent world
  • Alice and the pirates
  • Angelic pretty

جمع بندی

سبک لولیتا با شاخ های متفاوت خود حتی امروزه نظر بسیاری از افراد را به خود جذب کرده است. به همین ترتیب، شما می توانید از طراحان قابلی بخواهید تا با انتخاب پارچه ای مناسب زیباترین طرح های این سبک فوق‌العاده را برای شما طراحی نمایند. به هر حال برخی از افراد هنوز طرفدار سبک ها و استایل های فانتزی و عروسکی هستند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *