فوکوس بخشی جداناپذیری از عملکرد در هر دوربین است و انجام صحیح تنظیم فوکوس دوربین کانن می‌توانید حالت مناسب را برای تصاویر خود انتخاب کرده و وضوح لازم را در آن‌ها ایجاد کنید. فوکوس از تکنیک‌های کاربردی عکاسی است که می‌تواند تا حدود زیادی بر کیفیت تصاویر تأثیر داشته باشد و به افزایش مهارت عکاسان برای ثبت تصاویر خیره‌کننده کمک کند. در ادامه قصد داریم به بررسی تنظیمات فوکوس در دوربین کانن بپردازیم. اگر شما نیز به دنبال دریافت اطلاعاتی در این زمینه هستید، با ما همراه باشید.

انواع مد تنظیمات فوکوس در دوربین کانن

فوکوس نیز مانند تمام تکنیک‌های عکاسی، آن‌قدر هم ساده نیست و در آن لازم است موارد زیادی را در نظر داشته باشید تا بتوانید خلاقانه‌ترین تصاویر را ثبت کنید. اکثر دوربین‌های دیجیتال مانند دوربین‌های کانن، دارای دو حالت برای فوکوس دارند، حالت فوکوس دستی و فوکوس خودکار. برای تنظیم فوکوس دوربین کنون، می‌توانید حالت موردنظر را از منوی دوربین انتخاب کنید.

چه زمانی فوکوس دستی

این روش به‌عنوان روش اصلی فوکوس، پیش از پیدایش روش خودکار بود. این روش برای تنظیم فوکوس در دوربین کانن با چرخش حلقه فوکوس در لنز دوربین تنظیم می‌شود و بیشتر برای نماهای نزدیک یا صحنه‌های تاریک که در آن امکان فوکوس خودکار وجود ندارد، کاربرد دارد. در روش فوکوس دستی امکان تمرکز بر جزئیات، بیشتر فراهم می‌شود و تصاویر حرفه‌ای‌تری ثبت خواهد شد.

چه زمانی فوکوس خودکار

فوکوس خودکار حالتی است که در آن دوربین به لنز دستور می‌دهد تا روی سوژه موردنظر فوکوس کند. در این حالت، دوربین صحنه را بررسی کرده تا بتواند تصویر واضحی از سوژه موردنظر ایجاد کند. این حالت از تنظیم فوکوس دوربین کنون می‌تواند در زمان تا حدود زیادی در مقایسه با فوکوس دستی، صرفه‌جویی کند و تصاویر واضح‌تری ثبت نماید. در فوکوس خودکار، دوربین معمولاً به دنبال کنتراست در نواحی افقی صحنه برای فوکوس می‌باشد، اما امروزه دوربین‌های پیشرفته‌تر توانایی ارزیابی کنتراست افقی و عمودی را دارند.

آموزش مراحل تنظیم فوکوس دوربین کانن

در ادامه به نحوه تنظیم فوکوس دوربین کنون را به‌صورت قدم‌به‌قدم خواهیم پرداخت:

  • لنزهای دوربین کانن اغلب دارای یک سوئیچ برای تنظیم فوکوس در حالت دستی و خودکار هستند، بنابراین اولین قدم در تنظیمات فوکوس در دوربین کانن، این است که مطمئن شوید این سوئیچ در موقعیت صحیح قرار دارد.
  • در این مرحله لازم است دکمه AF/Drive را در صفحه بالای دوربین فشار داده و کلید نزدیک به دکمه شاتر را بچرخانید تا حالت AF در ال سی دی دوربین نمایش داده شود.
  • ابتدا دکمه فوکوس خودکار را فشار داده و به صفحه منظره یاب نگاه کنید و سپس دکمه M-Fn را فشار دهید.
  • در هر یک از حالت‌هایی که در منظره یاب مشاهده می‌کنید دکمه AF را فشار دهید تا نقاط موجود نمایش داده شوند و سپس از کنترل مینی جوی استیک برای انتخاب نقطه فوکوسی که می‌خواهید استفاده کنید.

علت فوکوس نکردن دوربین کانن

دوربین‌های کانن طیف وسیعی از تنظیمات فوکوس را ارائه می‌دهند، از گزینه‌هایی برای فوکوس خودکار تا گزینه‌های فوکوس دستی را می‌توان متناسب با موقعیت‌های مختلف برای تنظیم فوکوس دوربین کانن اعمال کرد. در این میان ممکن است مشکلات مختلفی در فوکوس دوربین به وجود بیاید که ناشی از خطاهای ساده کاربر و یا مشکلات پیچیده‌تر در تنظیمات پیشرفته دوربین باشد. در ادامه به بیان برخی از مشکلات در فوکوس دوربین کانن خواهیم پرداخت که می‌توانند باعث خارج شدن سوژه از نقطه فوکوس خواهند شد، این مشکلات را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  1. عمل نکردن فوکوس خودکار دوربین
  2. مواردی که در آن فوکوس خودکار عمل می‌کند، اما روی سوژه موردنظر تمرکز نمی‌کند.

هر کدام از موارد بالا می‌تواند به دلایل متعددی ایجاد شود و با عملکردهای مختلفی رفع شود که در ادامه مطلب به‌طور کامل آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

نحوه برطرف کردن مشکل فوکوس دوربین کانن:

در ادامه به مشکلاتی که ممکن است در تنظیم فوکوس دوربین کانن رخ دهد، خواهیم پرداخت و نحوه رفع هر مشکل را بیان خواهیم کرد:

عدم عملکرد فوکوس خودکار:

در این مورد هیچ نشانه‌ای مبنی بر تلاش دوربین برای فوکوس وجود ندارد و هیچ صدا یا حرکتی از موتور با لنز فوکوس خودکار ایجاد نمی‌شود. موارد زیادی می‌تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

عدم سازگاری دوربین و لنز:

اگر دوربین و لنز دوربین تنظیم نباشند، امکان فوکوس خودکار وجود ندارد و دو دلیل اصلی برای این امر وجود دارد:

اول اینکه ممکن است از لنزهای قدیمی استفاده شود که قابلیت فوکوس خودکار را ندارند و باید به‌صورت دستی تنظیم فوکوس دوربین کانن را در آن‌ها اعمال کنید و مورد دوم می‌تواند در دوربین‌های دیجیتالی رخ دهد که موتور فوکوس خودکار روی بدنه آن‌ها تعبیه نشده است و فقط با جدیدترین لنزهای دارای موتور فوکوس سازگارند.

تنظیم فوکوس دوربین کانن برای عملکرد خودکار تنظیم نشده است:

اگر دوربین شما دارای سوئیچ AF است، آن را در موقعیت AF قرار دهید و لنز را روی A/M، M/A یا A قرار دهید.

در ارتباط لنز با بدنه دوربین مشکلی وجود دارد:

هنگامی‌که به دلیل اشکال در ارتباط دوربین با لنز، لنز دستورالعمل‌های دوربین را دریافت نمی‌کند، این اتصال ضعیف می‌تواند به عدم فوکوس منجر شود. برای رفع این مشکل می‌توانید لنز را از دوربین جدا کرده و مجدداً متصل کنید و مطمئن شوید که پین‌ها به‌درستی در جای خود قرار می‌گیرند. همچنین می‌توانید لنز را جدا کرده و پورت‌ها و CPU روی لنز و دوربین را با دقت به‌وسیله پارچه خشک و بدون پرز تمیز کنید. برای بررسی دقیق محل‌های قرارگیری و رفع مشکل تنظیم فوکوس دوربین کانن می‌توانید به دفترچه راهنمای دوربین مراجعه کنید.

اگر لنز آن‌طور که باید فوکوس نمی‌کند:

وقتی تمام گزینه‌ها را بررسی کردید و مشکل تنظیم فوکوس در دوربین کانن برای شما حل نشد، بهتر است یک لنز دیگر بر روی دوربین خود امتحان کنید تا متوجه شوید که اشکال از لنز دوربین است یا خیر. اگر در هر دو لنز، فوکوس آن‌طور که باید انجام نمی‌شود، احتمالاً مشکل از خود دوربین می‌باشد.

اما در مواردی که فوکوس کار می‌کند، اما به‌درستی روی سوژه تمرکز نمی‌کند چه باید کرد؟ در این حالت فوکوس دوربین در تلاش برای فعالیت است و موتور فوکوس خودکار و لنز صداهایی ایجاد می‌کنند، اما نمی‌توانند به‌درستی فوکوس کنند. در ادامه برخی از عوامل دخیل بر این مشکل در تنظیم فوکوس دوربین کانن بررسی کرده و روش‌های رفع آن را بیان خواهیم کرد:

سوژه کنتراست مطلوبی ارائه نمی‌دهد و فوکوس ممکن نیست:

در این حالت دوربین مقداری از کنتراست را در سوژه تشخیص می‌دهد، اما قادر به فوکوس نخواهد بود. در این صورت سعی کنید روی قسمت دیگری فوکوس کنید، چراکه در برخی موارد، ممکن است سوژه کنتراست کافی را برای فوکوس نداشته باشد.

سوژه از حداقل میزان فاصله فوکوس، به لنز نزدیک‌تر است:

لنزها دارای محدودیت فاصله برای انجام فوکوس هستند که بسته به لنز و فاصله کانونی در لنز زوم می‌تواند بین چند سانتی‌متر تا متر متغیر است. در این حالت لازم است از سوژه تا جایی که در محدوده فوکوس لنز قرار گرفت، فاصله بگیرید.

سوژه در حال حرکت است:

در این حالت تنظیم فوکوس دوربین کانن را برای سوژه‌های متحرک انجام دهید. این کار می‌تواند سرعت شاتر را آهسته‌تر کند که در این صورت لازم است سرعت شاتر را بالاتر تنظیم کرده و در صورت لزوم از فلاش استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی داشتیم اطلاعاتی درباره تنظیمات فوکوس در دوربین کانن در اختیار شما قرار دهیم. ابتدا به بررسی انواع تنظیمات فوکوس پرداختیم و سپس نحوه انجام آن را بیان کردیم. همچنین در ادامه به بررسی مشکلات رایج در تنظیم فوکوس دوربین کانن و نحوه رفع آن پرداختیم، امیدواریم مطالب ذکرشده برای شما مفید بوده باشد. در ادامه در صورت هرگونه ابهام، می‌توانید سؤالات خود را در بخش نظرات مطرح کنید تا متخصصان سایت شمارا دراین‌باره راهنمایی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *