دوره طراحی لباس

یکی از پر کاربردترین انواع پارچه‌هایی که معمولاً برای لباس شب از آن استفاده می‌شود، پارچه ساتن است. با این وجود به دلیل زیبایی منحصر به فرد و حس وقاری که ایجاد می‌کند، علاوه بر لباس عروس و لباس شب مجلسی از آن برای دوخت سایر مدل‌های لباس استفاده می‌شود. همه ما با شنیدن جنس پارچه ساتن ویژگی‌های بارزی مانند درخشندگی، لطافت، براقی و لاکچری بودن در ذهنمان تداعی می‌شود. در تولید پارچه ساتن معمولاً از ابریشم، نایلون، ریون، پشم و پلی استر استفاده می‌شود. با این وجود برخی معتقدند جنس اصلی این پارچه فقط از ابریشم است.

اما در این بین نوع دوم قیمت بسیار بالایی داشته و مقرون به صرفه نیست. این نوع پارچه به طور کلی به چندین نوع مختلف، ساتن آنتیک، ساتن کتان، ساتن بارونت، ساتن با پشت کرپ، ساتن چارمیوس یا چارمر، ساتن دوشس، ساتن مسالین، ساتن اسلیپر و پلی ساتن تقسیم می‌شود. تفاوت این ساتن ها در نوع بافت و مواد اولیه ای است که برای تولید آن‌ها به کار می رود؛ اما به طور کلی انواع پارچه ساتن مزایای ویژه ای در مقایسه با سایر پارچه‌ها دارد که عبارت‌اند از:

  • ساتن چروک نمی‌شود.
  • ظاهری زیبا و لاکچری دارد.
  • برای افرادی با موی بلند پوشیدن لباس با پارچه ساتن باعث اصطکاک نمی‌شود.
  • نرمی و درخشانی ویژگی بارز این پارچه است.
  • ساتن ضد آلرژی است.
  • باعث احساس گرما نمی‌شود.

طراحی لباس سات که به عنوان پارچه ای مقرون به صرفه و شیک محسوب می‌شود، در مقایسه با سایر پارچه با جنس‌های دیگر متفاوت است. به همین دلیل برای طراحی و برش این پارچه لازم است نکاتی را رعایت کنید. در این مقاله همراه ما باشید تا به طور کامل به آموزش طراحی پارچه ساتن و نکات مهم آن آشنا شویم.

آموزش طراحی لباس ساتن

پارچه ساتن ظاهری نرم و درخشان و براق دارد که هر فرد با پوشیدن لباس‌های ساتن وقار و زیبایی چشمگیری خواهد داشت. دوخت این نوع پارچه در مقایسه با انواع پارچه کمی دشوارتر است. در ادامه با یادگیری آموزش طراحی لباس ساتن و رعایت نکات می‌توانید از طراحی این پارچه زیبا و لطیف لذت ببرید. برای آموزش و یادگیری کامل طراحی لباس ساتن می‌توانید در کلاس آموزش جامع آموزشگاه هنر آموزی شرکت نمایید تا با کلیه نکات ضروری و مهم در مورد طراحی لباس آشنا شوید.

  1. برای شروع برش پارچه ساتن حتماً توجه کنید که روی مات این پارچه شروع به طراحی الگو کنید.
  2. پارچه ساتن روی یک سطح صاف قرار داده و سپس یک کاغذ زیر آن قرار دهید و با استفاده از یک پایه چسب محکم کنید تا مطمئن شوید اصلاً تکان نمی‌خورد.
  3. قسمت مات و کدر پارچه را روی کاغذ پهن کنید.
  4. برای اندازه گیری و کشیدن الگوی طرح مورد نظر روی قسمت‌های مختلف به صورت جداگانه طراحی کرده و سپس برش دهید. سپس سراغ قسمت دیگر رفته و مجدد طرح و اندازه مورد نظر را برش دهید.
  5. در صورتی که از کاغذ استفاده می کنید، پارچه و کاغذ را با استفاده از سوزن ته گرد به یک دیگر متصل کنید. در این مرحله توصیه می‌شود برای جلوگیری از ماندن جای سوزن روی پارچه، از سوزن‌های بسیار نازک استفاده کنید.
  6. اطمینان حاصل کنید که اندازه‌ها بدون تغییر مانده، سپس با استفاده از قیچی تیز یا قیچی زیزاک به آرامی شروع به برش زدن کنید.
  7. برای برش زدن قسمت‌های کوچک و ظریف حتماً از لبه‌های پارچه را ابتدا صاف کرده و سپس اندازه را با گچ یا صابون مخصوص خیاطی علامت بزنید.

نکات طراحی لباس ساتن

طراحی لباس ساتن به دلیل جنسیت خاص و لطیف و لیزی که دارد، کار طراحی را حتی برای زبده‌ترین طراحان و خیاطان دشوار کرده است. زمان برش این پارچه باید به اندازه کافی صبر و حوصله داشته باشید. همچنین نباید برای برش و طراحی عجول باشید. برای شروع برش این پارچه حتماً آن را به صورت تک لایه ای برش بزنید. به هیچ وجه دو لایه پارچه را روی هم قرار ندهید. این کار باعث سٌر خوردن دو لایه روی یک دیگر شده و سبب می‌شود اندازه دو طرف یک لباس و قسمت های مهم آن اندازه‌های یکسانی نداشته باشد.

برای افزایش دقت در کار برش می‌توانید یک لایه کاغذ زیر پارچه قرار داده و پارچه و کاغذ را هم‌زمان با یک دیگر برش بزنید. در صورتی که از این روش برای برش استفاده می کنید، تکه‌های پارچه و کاغذ را با استفاده از سوزن ته گرد به یک دیگر متصل کرده تا اندازه‌ها کاملاً یکسان باشد و طرح اصلی از دست نرود. یکی از نکات مهم دیگر زمان طراحی لباس ساتن این است که حتماً از قیچی تیز استفاده کنید تا لبه‌های پارچه نخ کش نشود. همچنین در صورت لزوم می‌توانید از قیچی‌های زیکزاک استفاده کنید.

نکته مهم دیگر پس از طراحی و برش ساتن این است که حتماً لبه‌های پارچه را سر دوز کنید. علاوه بر این، توصیه می‌شود پایه چسب را روی پارچه قرار دهید تا سٌر نخورد.

برای یادگیری و شروع طراحی لباس ساتن و سایر پارچه‌ها می‌توانید در کلاس آموزش طراحی لباس آموزشگاه هنر آموزی با برترین کیفیت شرکت کنید. کلیه کلاس‌های آموزشی با دعوت از اساتید برتر در رشته طراحی لباس و به صورت حضوری و آنلاین با کیفیت یکسان برگزار می‌گردد. پس از اتمام دوره نیز به کلیه هنرجویان مدرک بین‌المللی معتبر اعطا می‌گردد که امکان با این مدرک امکان حضور در بازار کار را خواهید داشت.

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *