عکاسی با لنز ماکرو

عکاسی با لنز ماکرو


عکاسی پرتره با لنز ماکرو

عکاسی یک هنر بسیار جذاب است که انواع مختلفی دارد و هریک از آن‌ها جذابیت خود را داشته و نظر برخی را جلب می‌کنند. یکی از شاخه‌هایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است، عکاسی پرتره است. عکاسی پرتره با استفاده از تکنیک‌ها و تجهیزات مختلف عکاسی انجام می شود. یکی از تجهیزاتی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرد، عکاسی پرتره با لنز ماکرو می‌باشد. لنزهای ماکرو ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که باعث می شود تأثیر قابل توجهی روی عکاسی و نتیجه آن بگذارند.

برخی از عکاسان این ویژگی‌ها را دوست دارند و از آن استقبال می‌کنند و برخی دیگر به آن‌ها علاقه ای نشان نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند از لنزهای دیگری یا قابلیت‌های متفاوت استفاده کنند. به طور کلی لنزهای ماکرو یکی از جذاب‌ترین آپشن ها در تجهیزات عکاسی محسوب می‌شوند که در شاخه‌های مختلف آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به توضیح بیشتری در این باره می پردازیم.

آموزش عکاسی پرتره با لنز ماکرو

برای عکاسی پرتره با لنز ماکرو (Portrait photography with macro lens) کافیست کار با دوربین را به خوبی یاد بگیرید و تکنیک‌های مربوط به آن را رعایت کنید. با کمی تمرین و دقت می توانید عکس‌هایی حرفه ای بگیرید. از طریق این لنز می توانید عکس‌هایی را از فاصله نزدیک از سوژه بگیرید که حتی ویژگی‌های شخصیتی او را به تصویر بکشد. کادربندی در این نوع عکاسی بسیار اهمیت دارد.

باید میزان فوکوس و بخش‌هایی که می‌خواهید روی آن‌ها فوکوس کنید را مشخص کنید، جزئیات را در نظر بگیرید، فاصله‌تان را تنظیم کرده و بسیاری از فاکتورهای دیگر را در نظر بگیرید. این سبک انعطاف‌پذیری بالایی دارد اما باید چهارچوب کلی آن را یاد بگیرید و بعد آن را با خلاقیت خود ترکیب کنید تا تصاویری ماندگار ثبت نمایید. برای دیدن آموزش عکاسی پرتره وارد این صفحه شوید.

در این نوع عکاسی باید از نزدیک عکس بگیرید و بهتر است عکاسی را با نور طبیعی و ملایمی داشته باشید. نورهای زیاد معمولاً جزئیات را می پوشانند و می توانند تأثیر منفی روی عکس داشته باشند. چنانچه می‌خواهید از نور طبیعی استفاده کنید و یا لوکیشنتان در مکان باز است، بهتر است از عکاسی در نور مستقیم پرهیز کنید. می توانید از یک رفلکتور استفاده کنید تا سایه‌ها را از بین ببرید.

یکی از تأثیرگذارترین نکات نیز تنظیمات دوربین است. برای این کار بهتر است دوربین خود را روی تنظیمات دستی قرار دهید. چنانچه می‌خواهید بدون سه پایه عکاسی کنید، دیافراگم آن را باز بگذارید تا نور به داخل لنز بیاید و از این طریق بتوانید عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرید.

سرعت شاتر را بالا در نظر بگیرید تا لرزش عکس شما را تار نکند. این کار باعث می شود عمق میدانی‌تان در عکس کم تر باشد و نتیجه بهتر ثبت شود. در چنین شرایطی تمامی جزئیات صورت به خوبی و بهترین حالت دیده خواهند شد و پس زمینه نیز می تواند محو شود تا تأکید بر سوژه بیشتر باشد.

عکاسی پرتره با لنز ماکرونکات کاربرد لنز ماکرو

عکاسی پرتره با لنز ماکرو می تواند تا حدی چالش برانگیز باشد اما می تواند روند جذابی برایتان محسوب شود و نتایج منحصر به فردی را ایجاد کند. با ایجاد تنظیمات دیافراگم، می توانید با فشار دادن دکمه شاتر به صورت نیمه، وضعیت نورپردازی عکس را از طریق نورسنج مشاهده کنید و سرعت شاتر را تنظیم نمایید تا نشانگر نورسنج در وسط واقع شود. میزان iso را نیز در پایین‌ترین حد ممکن بگذارید. به این شکل کیفیت عکس بسیار بهتر خواهد شد.

  1. یکی از نکات مهم نیز کادربندی عکس است. باید بتوانید کادر متفاوت و مناسبی ببندید و این مسئله به نگاه شما و خلاقیتتان نیز بستگی دارد. با ایده گرفتن از عکس‌های خاص و چاشنی کمی خلاقیت، می توانید عکس‌های بی نظیری بگیرید. همچنین با عوض کردن زاویه‌تان سعی کنید نقاط مختلف را امتحان کنید تا به زاویه دلخواه برسید. سعی کنید ویژگی‌های صورت به گونه ای ثبت شوند که روی آن‌ها تاکید شود.
  2. در عکاسی پرتره چشم‌ها نقش مهمی دارند و احساسات مختلف را منتقل می‌کنند. به همین جهت باید روی چشم‌ها تمرکز زیادی داشته باشید. همچنین می توانید عکاسی از نیم رخ و یا به شکل سه رخ را هم امتحان کنید تا این تاکید را به گونه دیگری نشان دهید. اگر می‌خواهید تاکید را روی بخشی از چهره و یا به طور کلی روی عکس بیشتر کنید، می توانید با استفاده از تنظیمات فوکوس دستی، روی بخش مورد نظر فوکوس کنید.
  3. از نکات بسیار مهم دیگر، برقراری ارتباط با مدل و سوژه است. همان طور که گفته شد، حس و حال فرد در عکس‌های پرتره، به ویژه در عکاسی پرتره با لنز ماکرو، به وضوح نشان داده می شود. لذا می توانید با مدل خود صحبت کنید و یا کاری کنید او احساس راحتی کند و خودش باشد. حتی می توانید نمونه‌های نوع عکسی که می‌خواهید را به او نشان دهید تا از آن‌ها الگو برداری کند.
  4. استفاده از رفلکتور نیز باعث می شود سایه‌های اضافی حذف شوند و چهره و جزئیات آن به بهترین شکل نشان داده شوند. رفلکتور به صفحه بزرگی گفته می شود که جنس آن نور را بازتاب می‌دهد و به ویژه در عکاسی با نور طبیعی کاربرد فراوان دارد. باعث نرم شدن و یکدست شدن نور می شود و حالت طبیعی و زیبایی را در چهره ایجاد می‌کند. قیمت آن‌ها معقول است و می توانید به راحتی آن را همراه خود به لوکیشن های مختلف ببرید.

مزایای عکاسی با لنز ماکرو

لنزهای ماکرو به گونه ای طراحی شده اند که جزئیات را به خوبی نشان می‌دهند و حتی کوچک‌ترین اجزاء را به صورت شارپ به نمایش می‌گذارند. زمانی که می‌خواهید در عکاسی از فوکوس استفاده کنید، این لنز به خوبی نمای بسیار واضح و شارپی را در تصویر ایجاد می‌کند. تفاوت آن حتی در چاپ نیز کاملاً مشهود خواهد بود.

همچنین فاصله کانونی آن‌ها برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است. رایج ترین فاصله کانونی که برای این لنز در نظر گرفته می شود 100 میلی‌متر است که عکاسان زیادی برای گرفتن عکس‌های پرتره این مقدار را بسیار عالی می‌دانند.

لنزهای ماکرو، به عنوان لنزهایی که برای ثبت کوچک‌ترین جزئیات طراحی شده اند، به ارائه برخی از شارپ ترین جزئیات مشهور هستند. هنگامی که فوکوس کردن مد نظر باشد، یک لنز ماکروی خوب می تواند آن‌قدر واضح و شارپ باشد که لنزهای کمی به پای آن می‌رسند.

این امر به ایجاد تصاویر بسیار تمیز و شارپی که برای چاپ عالی هستند، کمک می‌کند. همچنین می توانید از فاصله بسیار نزدیک نیز فوکوس کنید و این یک مزیت به حساب می‌آید.

معایب عکاسی پرتره با لنز ماکرو

علاوه بر ویژگی‌های مثبت، این لنزها نقاط ضعفی هم دارند که باعث می شود برخی آن‌ها را برای عکاسی پرتره انتخاب نکنند. یک یاز بارز ترین آن‌ها، تاریک تر بودن آن‌ها نسبت به لنزهایی با فاصله کانونی مشابه است.

سریع‌ترین لنزهای ماکرو نیز حداکثر گشودگی‌شان f/2.8 است. با فوکوس زیاد، دیافراگم عادی خود را از دست می‌دهند و برای این مشکل راهی وجود ندارد. همچنین فوکوس خودکار در آن‌ها آهسته صورت می‌گیرد و مشکل دیگر قیمت آن‌ها می‌باشد.

این لنزها معمولاً بسیار گران قیمت هستند. از طرفی حالت شارپ بودن زیاد آن‌ها از نظر برخی مزیت نیست بلکه مشکل به حساب می‌آید و می تواند نقص‌ها را نیز نشان دهد.

جمع بندی

با توجه به نکات گفته شده، عکاسی پرتره با لنز ماکرو می تواند بسیار چالش برانگیز و در عین حال جذاب باشد. معمولاً عکاسانی که به دنبال ایجاد تصاویر خاص هستند و کارهای ریسک پذیر تری در این باره می‌کنند، این ایده را مورد استقبال قرار می‌دهند. به طور کلی این لنزها مزایا و در عین حال معایبی دارند که باعث می شود کار با آن و انتخابشان بسیار سلیقه ای باشد.

در این بین بهترین راهکار برای یادگیری عکاسی به بهترین شکل، شرکت در کلاس‌ عکاسی می‌باشد. هنرآموزی با در نظر گرفتن سرفصل‌های کامل و به روز، دوره‌های صفر تا صد عکاسی را شامل عکاسی پرتره با تمامی تکنیک ها از جمله عکاسی پرتره با لنز ماکرو طراحی و برگزار می‌کند. این کلاس‌ها به صورت حضوری و غیر حضوری نیز برگزار می‌شوند و پس از پایان دوره به هنرآموزان مدرک بین‌المللی داده خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *