فاصله کانونی در عکاسی پرتره

برای ثبت عکس هایی منحصر به فرد و خاص، تکنیک ها و پارامترهای مختلفی وجود دارد که در ثبت تصاویری زیبا تأثیر زیادی می گذارد. یکی از پارامترهای مهم و تأثیر گذار، تعیین بهترین فاصله کانونی برای عکاسی است. توجه و رعایت این تکنیک این پارامتر در عکاسی پرتره و به ویژه در فضای باز اهمیت بیشتری دارد. در این مقاله به طور کامل با تکنیک های مهم و حرفه ای در مورد عکاسی پرتره و فاکتورهای تأثیر گذار در افزایش کیفیت عکاسی آشنا می شویم. جهت یادگیری کامل تکنیک ها نیز می توانید در دوره های آموزشی عکاسی آموزشگاه هنر آموزی شرکت کرده و به صورت کاملاً تعاملی سوالات تخصصی خود را مطرح نمایید.

بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره چیست؟

در عکاسی پرتره فاکتورهای مهمی از جمله تعیین فاصله کانونی، تنظیم و پیدا کردن عمق میدان اهمیت زیادی دارد. تعیین فاصله کانونی های مختلف می تواند تغییرات ویژه و منحصر به فردی را در شکل سوژه تأثیر بگذارد. به گونه ای که در برخی موارد تغییر فاصله کانونی در عکاسی پرتره باعث می شود چهره فرد به صورت کاریکاتور به نظر برسد. به طور کلی می توان گفت که یک دیافراگم یا فاصله کانونی مناسب برای عکاسی پرتره وجود ندارد. بهترین دیافراگم و بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره به نوع پرتره ای که قصد عکاسی از آن را دارید، بستگی دارد. فاصله کانونی بیشتر، یعنی زوم بیشتر و فاصله کانونی کم تر یعنی زوم کم تر. این تعریف یک تعریف ساده و پیش پا افتاده است، اما به درک بهتر فاصله کانونی کمک می کند. به طور کلی بهترین فاصله کانونی به صورت زیر تعیین می شود:

فاصله کانونی واید تا عادی (10 تا 25 میلی متری): بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره در لنزهای عریض در برخی مواقع مناسب نیستند؛ اما این لنزها به شما امکان می دهد که در صورت محدودیت فضا به سوژه عکاسی نزدیک شوید. لنزهای تله کوتاه تا متوسط: بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره در محدوده تله فوتو کوتاه تا متوسط رایج ترین انتخاب برای عکاسی پرتره است. انتخاب این فاصله کانونی به شما امکان می دهد که به راحتی و بدون نگرانی از سوژه فاصله بگیرید. با دور شدن از سوژه، سوژه به راحتی می تواند ژست های مورد نظر خود را انتخاب کند و از خود نشان دهد. با این کار سوژه احساس راحتی بیشتری در مقابل دوربین خواهد داشت. برای ایجاد فاصله کانونی مناسب عکاسی پرتره طولانی تر و دورتر نیز لازم است که فقط چند قدم به عقب تر بروید تا زمینه بیشتری در عکس ایجاد شود. حتی اگر دیافراگم یکسان باشد، با عمق میدان بسیار کم تری دست می یابید.

فاصله کانونی مناسب عکاسی پرتره

بهترین لنز برای عکاسی پرتره

با وجود این که به صورت دستی هم می توان فاصله کانونی را تعیین کرد، اما انتخاب لنز نیز برای ثبت تصاویری با کیفیت در عکاسی پرتره اهمیت زیادی دارد؛ اما برای عکاسی پرتره نمی توان لنزی را کاملاً مناسب یا نا مناسب دانست. بسته به شرایط دیگری از جمله نور پردازی، فاصله کانونی و … می تواند لنزهای دیگری هم مناسب باشد. برای عکاسی پرتره استفاده از لنزهای سریع پرایم (prime) بسیار مناسب است. این لنزها قیمت بسیار بالایی دارد اما ارزش ثبت تصاویری منحصر به فرد و با کیفیت بالا را دارند. با این وجود استفاده از لنزهای معمولی که برای دوربین ها عرضه می شود نیز بسیار مناسب است. اگر ابتدای کار یادگیری و عکاسی هستید، انتخاب لنزهای معمولی می تواند بسیار کمک کننده و مناسب باشد؛ اما اگر هم ابتدای راه هستید، با شرکت در دوره آموزش جامع آموزشگاه هنر آموزی به طور کامل با فنون و تکنیک های مهم در عکاسی پرتره و عکاسی فضای باز را فرا خواهید گرفت. از بهترین لنزها برای عکاسی پرتره می توان لنزهای پیشرفته و قدرتمند Tilt، Lens Baby، Shift، pin hole را معرفی کرد. لنزهای تله فوتو کوتاه و معمولاً (105 میلی متری) بهترین فاصله کانونی را برای عکاسی پرتره را می توانند تعیین کنند. همچنین استفاده از لنز 70 میلی متری در دوربین های crop frame و لنز 105 میلی متری در دوربین های full frame برای عکاسی پرتره فاصله کانونی بسیار مناسبی را می توانند در اختیار عکاسان قرار می دهند.

در این باره نیز میزان فاصله عکاس با سوژه برای عکاسی پرتره نیز اهمیت دارد و پرسپکتیو عکس را تعیین می کند؛ اما با استفاده از لنزهای 105 میلی متری نیز معمولا فاصله کانونی مناسب و با کیفیتی را برای پرسپکتیو مناسب در عکاسی پرتره ایجاد می کند. یکی از بهترین لنزهای دیگری که بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره را ایجاد می کند، لنز تله 200 میلی متری است. استفاده از لنزهای تله با فاصله کانونی بالا هم مورد علاقه بسیاری از عکاسان است. حتی اگر فاصله زیادی با سوژه داشته باشید، پرسپکتیوی که هنگام عکاسی پرتره را به حداقل می رساند. (پلان های تصویر را فشرده می کند.) با استفاده از لنزهای فوتو نیز راحت تر می توانید عمق میدان مناسب را تنظیم و پیدا کرده و پس زمینه را حرفه ای تر محو کنید. برای ثبت عکس هایی منحصر به فرد نیز می توانید از دیافراگم های باز مانند f/2.8 استفاده کنید. با این تغییر در دیافراگم پس زمینه به گونه ای خاص محو و زیبا می شود. توجه داشته باشید که برای تعیین بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره لنزهای واید انتخاب خوبی برای عکس های پرسنلی مناسب نیستند؛ یعنی بهترین لنزهای واید هم سوژه را کاملاً خوب و زیبا نشان نمی دهند.

با این نوع لنزها مانند زمانی که به سوژه بسیار نزدیک هستید، بینی و پیشانی سوژه بسیار بزرگ تر به نظر می رسد. علاوه بر این، توصیه می شود که از لنزهای واید برای عکاسی پرتره پرسنلی استفاده نکنید. بیشتر برای عکاسی در طبیعت وقتی که می خواهید سوژه را نسبتا کوچک و در وسط تصویر و در محیط اطرافش نشان دهید، لنز واید مناسب است. یکی از لنزهای مناسب دیگر نیز لنزهای تله فوتو بلند (135 تا 300 میلی متری) هستند. این نوع لنزها به فاصله زیادی بین سوژه و عکاس نیاز دارند. البته این فاصله در استادیوی عکاسی و مکان های بسته ممکن است مشکل ساز باشد؛ اما در اغلب موارد برای محیط های باز و بیرون مفید و مناسب هستند. هنگام عکاسی با لنز 200 میلی متری فقط به دو فوت پس زمینه نیاز دارید. در واقع با این لنز در هر فضایی که بخواهید عکس های عالی بگیرید.

جمع بندی

در این مقاله به طور کامل در مورد بهترین فاصله کانونی برای عکاسی پرتره و لنزهای مناسب برای عکاسی پرتره آشنا شدیم. عکاسی با دوربین های پیشرفته و ساده ممکن است تفاوت های جزئی و محدودی با یک دیگر داشته باشد، اما در ثبت تصویر نهایی تفاوت های ویژه ای با یک دیگر خواهد داشت. برای آَشنایی کامل با انواع دوربین های مناسب برای عکاسی پرتره و عکاسی در فضای باز، انواع لنزهای مناسب و چگونگی تنظیم لنزها و فاصله کانونی می توانید در کلاس های آموزشگاه هنر آموزی شرکت کنید. کلاس های آنلاین عکاسی این آموزشگاه به دو صورت حضوری و آنلاین و با کیفیت کاملاً یکسان برگزار می شود. همچنین کلاس های آنلاین کاملاً تعاملی بوده و در حین کلاس لازم است که ایده ها و نقطه و نظرات و سوالات را پاسخگو باشید. این دوره آموزشی جامع در پایان هر دوره که شامل 4 ترم است ژوژمان برگزار می کند که در صورت قبولی در هر آزمون می توانید در دوره های بعدی شرکت نمایید. در صورت لزوم نیز می توانید سوالات تخصصی را با پشتیبانان در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید