بهترین دیافراگم برای عکاسی پرتره

همه افرادی که به دنبال یادگیری و آموزش عکاسی پرتره هستند هم می‌توانند به راحتی عکسی از چهره خانواده و دوستانشان ثبت کنند اما عکاسی پرتره همانند دیگر شاخه‌های عکاسی که در کلاس های عکاسی تدریس می شوند، دارای تکنیک‌های خاص می‌باشد و با آموزش و رعایت اصول عکاسی می‌توان عکس‌های پرتره بی‌نظیری ثبت کرد.

رایج‌ترین نوع عکاسی، عکاسی پرتره است که در سراسر جهان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. عکاسی پرتره شاخه‌ای از عکاسی است که توجه را به سمت چهره جلب می‌کند و به طور خاصی چهره انسان را مورد توجه قرار می‌دهد. در این شاخه از عکاسی که در کلاس عکاسی خواهید آموخت، موضوع اصلی چهره بوده و موضوعات دیگر در تصویر به صورت فرعی نشان داده می‌شود.

از متداول‌ترین تصاویر پرتره، پرتره های پرسنلی است که امروزه همه افراد یک نمونه از آن را دارند؛ اما عکاسی از پرتره انواع دیگری نیز دارند مثل پرتره هنری، پرتره تبلیغاتی، پرتره های سیاسی و غیره. عکاسی پرتره همیشه مربوط به یک موضوع خاص مثل چهره تنها نیست بلکه عکس‌های خانوادگی، عکس زوج‌ها در کنار هم و … هم جز عکس‌های پرتره به حساب می‌آیند. پرتره های گروهی اغلب سخت‌تر از عکس پرتره از یک فرد است و در پرتره های گروهی افراد توسط عکاس به صورت دقیق جای گذاری می‌شوند تا عکس زیباتری ثبت شود.

عکاسی پرتره چیست؟
عکاسی پرتره

تاریخچه عکاسی پرتره در جهان

ثبت تصویر به صورت عکس و به طور کلی عکاسی پرتره برای اولین بار توسط لویی داگردر سال 1839 خلق شد. در همان سال اولین عکس سلف پرتره توسط یک شیمیدان جوان به نام رابرت کرنلیوس در یک روز آفتابی ثبت شد. او دوربینش را در پشت لامپ گازی نصب کرد و بعد از برداشتن درپوش لنز دوربین، نور به سرعت داخل فریم شد و بعد از یک دقیقه اولین عکس سلف پرتره جهان را به ثبت رساند.

در سال‌های بعد از آن استودیوهای پرتره به وجود آمدند که اولین استودیوها به موفقیت نرسیدند چون مردم به این ابزار جدید اطمینان نداشتند. عکاسان برای رفع این تردیدها از افراد مشهور همچون چارلز دیکنز و آبراهام لینکلن عکس پرتره گرفتند. جالب است که بعد از این کار مردم برای داشتن عکس افراد مشهور علاقه نشان دادند چون دیگر به گماردن یک نقاش برای نقاشی از افراد مشهور نیازی نبود و خیلی سریع‌تر می‌توانستند تصویری ثبت شده را در دسترس داشته باشند.

بهترین عکاس پرتره جهان

در زمینه عکاسی پرتره عکاسان مشهور و خلاقی فعالیت می‌کندد که در این بین سه نفر از بهترین عکاسان پرتره را به شما معرفی خواهیم کرد:

  • یکی از معروف‌ترین عکس‌های پرتره توسط Steve McCurry به نام دختر افغان در یک اردوگاه پناهندگی در پاکستان به ثبت رسیده است.
  • مجموعه عکس‌های پرتره سیاه و سفید که متعلق به Lee Jeffries است جز بهترین عکس‌های پرتره می‌باشد که از افراد بی‌خانمان گرفته شده و در این مجموعه نیم‌نگاهی به نمایش امید در آثارش به چشم می‌خورد.
  • یک عکاس به نام Lisa Kristine در مجموعه عکس‌هایش فرهنگ 100 کشور را در قالب عکس‌های پرتره به ثبت رسانده است. آثار وی نقش بسیار مهمی در افشای برده‌داری دارد.

عکاسی سلف پرتره چیست

در بیانی ساده می‌توان گفت که عکاسی سلف پرتره یعنی ثبت تصویری از خود است. امروزه به سلف پرتره، سلفی نیز گفته می‌شود. البته باید به این نکته توجه داشت که سلف پرتره و سلفی با هم تفاوت دارند. در عکاسی سلف پرتره در ترکیب‌بندی دقت بسیاری می‌شود تا تصویری خارق‌العاده و ماندگار ثبت شود؛ اما در عکاسی پرتره به صورت سلفی توسط دوربین گوشی‌های هوشمند به سرعت گرفته می‌شود و در صورت مناسب نبودن می‌توان عکس را حذف کرد و عکس دیگری گرفت.

آموزش کادربندی در عکاسی پرتره

یکی از نکاتی که در عکاسی اهمیت دارد، نحوه ترکیب‌بندی و کادربندی به صورت صحیح است. ترکیب‌بندی در تأثیر بصری و ارتباط تصویر با بیننده بسیار حائز اهمیت است. انتخاب کادر مناسب نیز می‌تواند در احساسی که تصویر القا می‌کند تأثیر بسزایی داشته باشد. دانستن یک سری از نکات می‌تواند شما را برای کادربندی و ترکیب‌بندی مناسب راهنمایی کند که بدین شرح است:

  • از قانون یک سوم استفاده کنید: در عکس‌های پرتره ای که سوژه در وسط کادر قرار گرفته است کمی کسل کنند و تکراری به نظر می‌رسد. جهت کادربندی در عکاسی پرتره از قانون یک سوم استفاده کنید تا با قرار دادن سوژه در نقاطی به جز مرکز تصویر عکس جالب‌تری ثبت کنید.
  • از فاصله نزدیک عکس بگیرید: از فاصله نزدیک عکس بگیرید تا تصویری با وضوح و با جزییات ثبت کنید.
  • ایجاد فضای کافی در بالای سر سوژه: گاهی مشکلی که برای عکاسان در زمان کادربندی به وجود می‌آید این است که فضای کافی در عکس باقی نمی‌گذارند و عکس به صورتی دیده می‌شود که انگار سوژه به زور در کادر گنجانده شده است.
  • کراپ نکردن اعضای بدن: به این نکته دقت داشته باشید که تا جایی که امکان دارد دست‌ها و پاها را کراپ نکنید یا هردو پا و یا دست را در عکس نگه دارید و یا هر دو را به اندازه هم کراپ کنید. وقتی بخشی از عضو بدن را کراپ کنید، بیننده فکر می‌کند که تصویر شما ناقص است؛ اما اگر این کار را به روش درستی انجام دهید در تصویر نقصی ایجاد نمی‌شود.
اصول عکاسی پرتره و چهره
آموزش عکاسی پرتره فضای باز

اشیا در فضای باز

با استفاده از ترکیب‌بندی مناسب و صحیح می‌توانید از تمام تصاویر و اشیا موجود در فضای باز استفاده کنید این اشیا هم رنگ‌بندی زیبایی به تصویر می‌دهند و هم به جذابیت هر چه بیشتر آن کمک می‌کنند.

شارپ بودن چشم‌ها در پرتره

اولین نقطه‌ای که بیننده در برخورد با تصویر بیشتر به آن توجه می‌کند چشم‌ها در عکاسی پرتره است. چشم‌ها می‌توانند احساسات را به بیننده القا کنند از همین رو به شارپ بودن چشم‌ها باید توجه ویژه‌ای داشت. وضوح در چشم‌ها جذابیت وصف نشدنی به تصویر می‌دهد.

آموزش فوکوس در عکاسی پرتره

نکته مهمی که در عکاسی پرتره جلب توجه می‌کند شارپ بودن چشم‌ها در تصویر است. چشم‌ها در پرتره مهم‌ترین عنصر در القا احساس به بیننده می‌باشد. بعضی اوقات عکاسان با استفاده از نقطه فوکوس مرکزی، فوکوس می‌کنند و بعد ترکیب‌بندی را مجدد انجام می‌دهند. این در حالی است که بعضی دیگر از عکاسان از نقاط فوکوس خارج مرکز استفاده می‌کنند. از هر روش فوکوس که استفاده می‌کنید به این دقت داشته باشید که چشم‌ها واضح و شارپ دیده شوند بنابراین بعد از ثبت عکس روی چشم‌ها زوم کنید تا از وضوح چشم‌ها مطمئن شوید.

آموزش اصول عکاسی پرتره در شب

بعضی از افراد فکر می‌کنند که عکاسی پرتره در شب بسیار دشوار است و یا تجهیزات حرفه‌ای برای این کار لازم است. برای گرفتن عکس پرتره در شب با کمی خلاقیت و استفاده از منبع‌های نوری متفاوت می‌توان عکسی با کیفیت ثبت کرد. عکاسی در شب نیاز به تجربه دارد و برای بالا بردن کیفیت عکس باید به نکاتی مثل میزان باز و بسته بودن دیافراگم و شاتر دقت کرد.

آموزش اصول عکاسی پرتره در طبیعت

عکاسی پرتره در طبیعت امکان انتخاب‌های بیشتری به عکاس می‌دهد و برای دستیابی به عکس مورد نظر خود می‌تواند از زوایای مختلفی فوکوس کند و عکس بگیرد. نکاتی که در عکسی پرتره در طبیعت مهم است عبارت است از:

زمان مناسب برای عکاسی پرتره در طبیعت

یکی از مزایای عکاسی در طبیعت بهره‌گیری از نور در جهات و زوایای مختلف است. در نوردهی در فضای باز بهتر است در ساعات طلایی روز عکاسی انجام شود بدین معنی که می‌توان صبح‌ها یا زمان عصر که خورشید در پایین‌ترین حالت قرار می‌گیرد و در این ساعات می‌توان زیباترین عکس‌ها را ثبت نمود. به این نکته توجه داشته باشید که نور نباید به صورت مستقیم به صورت سوژه بتابد زیرا نور مستقیم هارمونی رنگ‌ها و کنتراست را به هم می‌ریزد.

نکات نورپردازی عکاسی پرتره

جهت عکاسی پرتره در استودیو، در وهله اول شناخت مادیفایرها و کاربرد آن ها در نورپردازی صحیح نقش بسیار مهمی دارد و با توجه به این نکات می‌توان عکس‌های بی‌نظیری ثبت کرد. این نکات آموزش نورپردازی را در این مطلب به صورت خلاصه برای شما شرح می‌دهیم:

  1. نور کلیدی یا:Key Light که به آن نور اصلی نیز گفته می‌شود و به صورت مستقیم یا زاویه‌دار به صورت سوژه تابانده می‌شود.
  2. نور پرکننده یا Fill light: شدت این نور بین 1/9 تا 1/2 نور اصلی می‌باشد و این نور به قسمت‌هایی از سایه که دارای سایه می‌باشد تابانده می‌شود تا از شدت سایه‌ها بکاهد.
  3. نور بک‌گراند یا Background Light: جهت نوردهی و روشن کردن زمینه از آن استفاده می‌شود.
  4. نور روشن کننده سر و موها یا Hair Light: این نور معمولاً از بالای سر سوژه تابانده می‌شود و موها را درخشان‌تر نشان می‌دهد و یا در صورت همرنگ بودن موها با زمینه، آن را از پس زمینه توسط مرز نوری جدا می‌کند.
  5. نور کچ لایت یا Catch Light: توسط این نور، بازتاب جذابی می‌توان در چشم‌های سوژه ایجاد کرد.
  6. نور Back Light: به این نور rim light هم گفته می‌شود و این نور از پشت یا کناره‌ها به سوژه تابانده می‌شود تا عمق بهتری ایجاد کند.
  7. نور کیکر یا Kiker Light: به نورهایی گفته می‌شود که از پشت یا کنار به سوژه تابیده می‌شود تا مثلاً قسمت شانه سوژه روشن‌تر شود.

آموزش عکاسی پرتره با یک منبع نور

عکاسی پرتره با یک منبع نور یک چیدمان نور ساده و در عین حال مؤثر است. این نورپردازی هم با فلاش هم نور پنجره می‌توان انجام داد. در این روش باید از یک تعدیل کننده مثل سافت باکس یا بیوتی دیش استفاده کرد. در قدم اول سوژه را از زمینه به فاصله 150 سانتی متر با فاصله بنشانید و منبع نور را مستقیم جلوی آن بین 60 الی 120 سانتی متر دورتر بگذارید. زاویه منبع نور باید مستقیم به روی صورت سوژه باشد.

سپس رفلکتور را مستقیم مقابل سوژه قرار دهید و اگر سوژه نشسته است می‌توانید بخواهید که روی زانو رفلکتور را نگه دارد. به این نکته توجه داشته باشید برای بده دست آوردن زمینه تیره منبع نور را از سوژه نزدیک کنید و برای زمینه روشن‌تر منبع نور را در فاصله دورتر قرار دهید. نکته دیگری که اهمیت زیادی دارد این است که وقتی فاصله منبع نور و سوژه کم باشد نور نرم‌تری بر روی سوژه خواهیم داشت و با زیاد کردن فاصله نور سخت‌تری خواهیم داشت.

توجه: اگر سایه‌ای بر روی پس زمینه ایجاد شده باشد یعنی سوژه شما به پس زمینه خیلی نزدیک است و برای برطرف کردن سایه باید فاصله را بیشتر کرد.

لنز مناسب برای عکاسی پرتره

جهت عکاسی پرتره انتخاب لنز مناسب تأثیر شگرفی در خلق عکس‌های زیبا دارد. اولین لنزی که برای گرفتن عکس پرتره مناسب است لنز از برند کانن 85 میلی متری است و یکی دیگر از لنزهای مناسب، لنز 50 میلی متری است. لنزهایی با فاصله کانونی نزدیک به فاصله کنونی چشم به عکاسان این امکان را می‌دهد تا عکس‌های طبیعی‌تری ثبت کنند و کمترین اعوجاج را داشته باشد. لنزهای 50 و 85 میلی‌متری باعث می‌شود عمق میدان طبیعی‌تری در پس زمینه داشته باشید و سوژه را از پس زمینه جدا کنید.

یکی دیگر از نکات با اهمیت در انتخاب یک لنز پرتره، عمق میدان لنز است. هر چقدر عمق میدان کمتر باشد سوژه و زمینه بهتر تفکیک می‌شوند و در نتیجه عکس پرتره مناسب‌تری خواهیم داشت.

عکاسی پرتره با دوربین کانن

با توجه به امکانات متفاوتی که دوربین‌های کانن دارند با رعایت نکات مهم می‌توان عکس‌های پرتره جذابی را ثبت کرد. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا با این نکات آشنا شوید:

  • بهینه کردن نور به صورت خودکار: اگر در شرایطی عکاسی می‌کنید که نور زمینه مناسب نیست و سوژه تاریک‌تر از زمینه دیده می‌شود، با استفاده از گزینه‌ای به نام (Auto Lighting Optimizer) که در دوربین کانن تعبیه شده می‌توان این مشکل را برطرف کرد.
  • فرمت عکس: یک نکته مهم در هنگام عکاسی میزان فضای ذخیره‌سازی عکس است. با توجه به نیاز می‌توان از فرمت‌های S-RAW و یا M-RAW استفاده کرد.
  • انتخاب لنز مناسب برای عکاسی پرتره: یکی از مهم‌ترین مسائل جهت گرفتن عکس پرتره انتخاب لنز مناسب است. معمولاً لنزهای کانن که برای پرتره مناسب است عبارت‌اند از:
    • Canon EF 24-70mm f/2.8L
    • Canon EF 35mm f/1.4L
    • Canon EF 50mm f/1.4
    • Canon EF 85mm f/1.2L
    • Canon 70-200mm f/2.8L IS

آموزش عکاسی پرتره پرسنلی

یکی از مواردی که قبل از مراجعه به ادارات جهت انجام کار اداری ممکن است برای هر کسی پیش بیاید، داشتن عکس پرسنلی است. جهت زیباتر شدن عکس‌های پرسنلی باید به موارد متعددی دقت کنید که این نکات عبارت‌اند از:

  • بهتر است سوژه بر روی صندلی به صورت صاف بنشیند و در صورت نبودن صندلی، سوژه بایستد و به صورت مستقیم به دوربین نگاه کند.
  • در لوکیشنی عکس بگیرید که رنگ سفید و یا رنگ‌های روشن غالب باشد.
  • هنگام عکاسی به ضوابط شرکت‌ها و ارگان‌هایی که قرار است عکس را دریافت کنند دقت کنید.
  • جهت زیبا شدن عکس پرسنلی، صورت سوژه را با زاویه 30 و به صورت سه رخ قرار دهید.

چگونه عکاس پرتره شویم

اگر به عکاسی علاقه‌مند هستید و تمایل دارید در زمینه عکاسی پرتره فعالیت کنید باید به صورت حرفه‌ای عکاسی و تکنیک‌های آن را بیاموزید. نکات مهمی که یک عکاس پرتره باید به آن ها توجه کند:

  • خلاقیت در عکس برداری
  • یک عکاس پرتره باید به نحوی عکس بگیرد که بیننده با تماشای عکس احساسات سوژه را دریافت کند.
  • استفاده از نورپردازی مناسب
  • انتخاب موضوع برای تصویر
  • استفاده صحیح از ژست‌های عکاسی
  • کادربندی و کراپ کردن صحیح تصویر
  • شارپ و واضح بودن چشم‌ها در تصویر اهمیت ویژه‌ای دارد

اگر به رشته عکاسی علاقه‌مندید و می‌خواهید به عنوان یک عکاس حرفه‌ای وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید، از طریق لینک واتساپ و یا شماره‌های تماس درج شده در سایت یا کارشناسان دپارتمان عکاسی هنرآموزی در ارتباط باشید.

مدرسین رشته عکاسی که در این مجموعه فعالیت می‌کنند دارای تحصیلات دانشگاهی مرتبط با عکاسی می‌باشند و به صورت حرفه‌ای در زمینه عکاسی فعالیت می‌کنند. هنرجویان به صورت مبتدی و بدون هیچ پیش‌نیازی می‌توانند وارد این رشته شوند و بعد از اتمام دوره جامع، مدرک معتبر و بین‌المللی دریافت کنند تا به سهولت بتوانند فعالیت کنند و از هنر عکاسی خود بهره ببرند.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *