اموزش نحوه طراحی لباس روی کاغذ

طراحی لباس از رشته های محبوب و پر درآمد است که طرح ها و ایده های اولیه را به عنوان پیش طرح در نظر می گیرند و بعد با توجه به قالب ها و اصول طراحی لباس، پیاده می کنند. در بسیاری از مواقع طرح ذهنی با نتیجه نهایی کار متفاوت است و این کاملاً طبیعی می باشد. طراحی لباس اگرچه محدودیت ندارد و با خلاقیت شما می تواند بسیار گسترده شود، اما اصولی دارد که باید آن را رعایت کنید. آموزش طراحی لباس روی کاغذ یکی از اولین و مهم‌ترین قدم هایی است که می توانید در این راه بردارید. طی این آموزش شما یاد می گیرید چگونه روی کاغذ طراحی لباس انجام دهید و چه تکنیک هایی را برای این کار استفاده کنید.

طراحی لباس روی کاغذ چیست؟

طراحی لباس اولین مرحله برای دوخت لباس است. در این بخش شما لباسی که در ذهن دارید را، با توجه به فرم بدنی مد نظرتان طراحی می کنید. یک طراح لباس باید توانایی و مهارت لازم جهت کشیدن طرحی دقیق و واضح از لباس و اندام مدل را داشته باشد. این طرح باید به گونه‌ای باشد که خیاط بتواند جزئیات آن را بداند تا بتواند لباس را بدوزد و یا برند های تولید لباس، بتوانند آن را به صورت عملی پیاده‌سازی کنند و مشتریان هم با دیدن تصویر، برداشت مناسب و دقیقی از طرحی که در ذهن طراح لباس است، داشته باشند. این مهارت در بخش آموزش طراحی لباس روی کاغذ کسب می شود. طراحی لباس مجلسی و انواع لباس ها را می توانید روی کاغذ انجام دهید.

علاوه بر کاغذ، نرم‌افزارهای بسیاری هم وجود دارند که طراحی لباس را ساده کرده‌اند و روند آن را با سرعت بیشتری همراه می کنند. با این حال آموزش طراحی لباس روی کاغذ، به شما کمک می کند تسلط بیشتری داشته باشید و از اصول اولیه طراحی لباس محسوب می شود.

طراحی لباس مردانه روی کاغذ چگونه است؟

برای طراحی لباس مردانه روی کاغذ باید ابعاد و مقیاس ها را نسبت به اندازه های بدن یک مرد در نظر بگیرید و مدل و فیگور را بر اساس آن بکشید. سپس لباس را رسم کنید و با توجه به طرحی که در ذهن دارید، جزئیات را به نمایش بگذارید.

طراحی لباس بر روی کاغذ

آموزش طراحی لباس روی کاغذ

یک طراح لباس باید بتواند قالب کلی بدن را بشناسد و آن ها را به بهترین شکل برای مدل طراحی لباس روی کاغذ رسم کند. مهم‌ترین بخش ها کمر، پا ها و نیم تنه هستند که باید ابتدا آن ها را رسم کنید و بعد مشخص کنید که مدل زن است یا مرد و قالب متناسب با مدل را پیدا کنید. زمانی که با قالب اصلی شروع به یادگیری کنید، می توانید اندازه ها و تفاوت طرح های مرد و زن را بهتر بکشید. مقیاس ها را با واقعیت مقایسه کنید تا نتیجه بهتری دریافت نمایید. ابتدا باید خط کمر را روی کاغذ در نظر بگیرید، زیرا این خط در اصل طرح بالاتنه و پایین تنه را جدا می کند و به عنوان مرز فرضی مدل اولیه محسوب می شود. بعد از این باید طرحی که می‌خواهید را روی نیک تنه پایینی رسم کنید. اگر لباس یکسره است، مانند پیراهن، از بخش پایینی لباس از خط پایین کمر مدل شروع به طراحی کنید و اگر لباس موردنظر شلوار است، نقطه شروع را روی خط کمر در نظر بگیرید.

سایز لباس را نیز در نظر بگیرید و اگر لباس را برای افراد تو پر و یا چاق طراحی می کنید، حتماً دقت کنید اندازه ها و مقیاس ها با واقعیت مطابقت دهید. در کلاس های آموزش طراحی لباس روی کاغذ، با تمامی این مراحل و نکات کلیدی آشنا می شوید و یاد می گیرید چگونه به بهترین شکل لباسی که در ذهنتان است را چگونه و برای چه سایزی طراحی کنید.

در مرحله بعدی بخش بالاتنه را بکشید. اگر طرح شما فقط شلوار است، لازم نیست بالاتنه را طراحی کنید. سایز های کمر و سینه را بنا بر فرم های مختلف بدنی در نظر بگیرید و مواظب باشید اندازه ها رعایت شوند. برای جذابیت و نزدیم شدن طرح به واقعیت، می توانید اکسسوری ها و جزئیاتی که فکر می کنید با لباس زیبا به نظر می رسند را نیز به صورت واضح بکشید.

نکات طراحی لباس روی کاغذ

فیگور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به فیگوری که برای طراحی لباس خود در نظر می گیرید، انگاره هم گفته می شود و باید با توجه به مدل لباس و جزئیاتی که دارد، یک فیگور مناسب و خوب انتخاب کنید. ژستی که شما به مدل می دهید، در دیده شدن لباس و زاویه دید مشتری و خیاط، تأثیر مستقیم و مهمی دارد. درواقع در طراحی لباس هدف نشان دادن چگونگی قرارگیری لباس و پارچه روی بدن است. ای کار تنها زمانی ممکن است که شما بدانید برای جه لباسی، چه نوع ژستی را در نظر بگیرید و بعد با مهارت خود لباس را روی آن طراحی کنید. آموزش طراحی لباس با مداد رنگی و مداد به شما کمک می کند تا بتوانید دقیقه پارچه‌ای که می خواهید را به مخاطب نشان دهید و به یک طراح خبره تبدیل شوید.

اگرچه بسیاری از طراحان لباس در آموزش طراحی لباس روی کاغذ از اسکچ های آماده استفاده می کنند تا زودتر به نتیجه برسند، اما انجام دقیق آن و یادگیری آناتومی بدن انسان، به شما کمک می کند با دید بازتری دست به طراحی لباس بزنید. یادگیری این کار زمان‌بر است اما مهارت بالایی به شما می دهد و باعث می شود در این رشته پیشرفت کنید.

مراحل طراحی لباس روی کاغذ

ابتدا بهتر است ستون بدن را رسم کنید که از یک خط عمود شروع می شود و از رسم کردن تا کشیدن انگشت های گا ادامه پیدا می کند. اگر ژست خاصی در نظر داشته باشید، می توانید به‌وسیله خطور آن را ایجاد کنید. برخی از متد 9 سر برای طراحی لباس استفاده می کنند؛ یعنی طراحی را با توجه به مقیاس سر انجام می دهند. سایز بدن 9 برابر سایز سر در نظر گرفته می شود. این اندازه‌گیری از بدن تا پا در نظر گرفته می شود. در دوره های آموزش طراحی لباس روی کاغذ، تمامی این نکات را کاملاً یاد می گیرید.

ترسیم لگن

لگن تأثیر زیادی روی لباس دارد و باید به طراحی این بخش دقت کنید. برای کشیدن آن کافی است در وسط خط عمودی یک مربع بکشید و با توجه به فرم لباس و مدل آن را رسم کنید. قابل ذکر است که اگر می خواهید باسن مدلتان به سمت چپ یا راست متمایل باشد، می توانید مربع را به سمت دلخواهتان بکشید.

ترسیم بالاتنه

برای کشیدن بالاتنه باید از گوشه های مربع شروع کنید و طرح را تا قوس کمر و شانه ها بکشید. شانه ها معمولاً با باسن هم‌عرض هستند و برخی این اعضا را مستقیم رسم می کنند. برای ایجاد شکل های مختلف، می توانید از خطوط متمایل استفاده کنید.

ترسیم سر و گردن

در این بخش باید سر و گردن را بکشید. گردن معمولاً یک سوم عرض شانه در نظر گرفته می شود و نصف طول سر است. برای اینکه ژست را بهتر نشان دهید، صورت را به سمت چپ یا راست متمایل کنید.

ترسیم پاها

پا باید بلندترین عضو مدلی باشد که می کشید. طول پا حدوداً 4 برابر سر است که به ران یعنی لگن تا زانو و ساق پا یعنی از پایین زانو تا مچ را شامل می شود. عرض ران ها را به اندازه عرض سر در نظر بگیرید و مچ را حدوداً یک چهارم سر رسم کنید.

مچ پاها و دست ها

بخش پایینی بدن را مثل مثلث بکشید، به طوری که طول آن به اندازه سر باشد. دست ها را هم باید به شکل دو مخروط رسم کنید. این مخروط باید به سمت مچ و انگشتان دست باشد.

رسم لباس بر روی فیگور

بعد از رسم مدل و تعیین فیگور، باید لباس را روی آن بکشید. ابتدا بهتر است طرح ذهنی خود را متناسب با اندازه ها در نظر بگیرید و بعد طرح را رسم کنید. برای این کار باید بتوانید لباس را به صورت سه‌بعدی در ذهنتان تجسم کنید و بلد باشید با استفاده از تکنیک ها، خطوط را دقیق و واضح روی کاغذ پیاده‌سازی نمایید. باید بتوانید تار و پود پارچه را در طراحی لباس نشان دهید و طرح را با جزئیات به نمایش بگذارید. آموزش طراحی لباس روی کاغذ به شما کمک می کند تا به راحتی طرح خود را پیاده‌سازی کنید.

تجهیزات لازم برای طراحی لباس روی کاغذ

وسایل لازم برای طراحی لباس بر روی کاغذ

یکی از وسایل اصلی که در آموزش طراحی لباس روی کاغذ و مراحل بعدی به آن نیاز خواهید داشت، مداد سخت سربی است که باید طرح اولیه را با آن رسم کنید. کار با این مداد راحت است و اگر مشکلی پیش بیاید، می توانید به راحتی آن را پاک کنید. همچنین به کاغذ های ضخیم و مطلوب نیز نیاز دارید تا بتوانید طرح ها را روی آن ها بکشید. نباید مداد را زیاد فشار دهید تا مشکلی هنگام طراحی لباس پیش نیاید. طراحی با خودکار بسیار ریسک پذیر است و بهتر است به جای آن از مداد استفاده کنید. برای رنگ‌آمیزی طرح اولیه، به ماژیک و مداد رنگی مناسب این کار هم احتیاج دارید تا بتوانید جنس پارچه را نشان دهید.

طراحی لباس روی کاغذ در منزل

طراحی لباس از رشته هایی است که بازار کار خوبی دارد و با گذراندن دوره آموزش طراحی لباس روی کاغذ، می توانید وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید. همچنین می توانید این کار را در خانه انجام دهید. هرچه خلاقیت و تلاش شما بیشتر باشد، راحت‌تر کار می کنید و رفته رفته حقوقتان نیز افزایش می یابد. امروزه افراد زیادی دوست دارند لباس های مختص به خود را داشته باشند و برند های مختلف نیز به لباس های به روز و با طراحی جدید نیاز دارند. از این رو با یادگیری طراحی لباس می توانید یک فرصت شغلی خوب برای خود ایجاد کنید و به کسب درآمد از طراحی لباس بپردازید.

چطور روی کاغذ طراحی لباس کنیم؟

همان‌طور که گفته شد، با یادگیری اصول طراحی و تمرین می توانید به یک طراح لباس حرفه‌ای تبدیل شوید. در این بین شرکت در کلاس آموزش طراحی لباس روی کاغذ، تمامی این نکات توضیح داده می شوند و شما صفر تا صد طراحی لباس را می آموزید. زمانی که آموزش درست و اصولی باشد، شما حتی بدون داشتن تجربه نیز می توانید طرح های خاصی رسم کنید.

جمع بندی

آموزش طراحی لباس آنلاین روی کاغذ توسط هنرآموزی، به دو صورت حضوری و غیرحضوری برگزار می شود. هنرجویان با شرکت در این کلاس ها می توانند صفر تا 100 طراحی لباس را یاد بگیرند و با گرفتن مدرک بین المللی، وارد بازار کار شوند. کیفیت کلاس های آنلاین درست مانند کلاس های حضوری است و هنرجویان با استاد و پشتیبان در ارتباط هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *