امروزه عکاسی به یکی از هنرهایی تبدیل‌ شده است که طرفداران زیادی را در سرتاسر جهان دارد. در واقع عکاسی هنری است که با توجه به ذوق فردی که به آن عکاس می‌گوییم شکوفا می‌شود. اگرچه وجود استعداد ذاتی در هنر عکاسی می‌تواند باعث به وجود آوردن آثاری خارق‌العاده شود، اما باید بدانیم عکاسی هنری است که می‌توان با آموزش‌های صحیح و مستمر آن را به‌صورت حرفه‌ای آموخت و تصاویر بی‌نظیری را با آن به وجود آورد.

در این میان آموزشگاه‌های زیادی در سطح شهر تهران وجود دارند که عکاسی را به‌صورت پیشرفته به هنرجویان خود آموزش می‌دهند، اما یکی از بهترین آن‌ها که به یکی از آموزشگاه‌های عکاسی شناخته شده تبدیل‌ شده است، آموزشگاه عکاسی هنرآموزی است که با برگزاری دوره‌های حضوری و غیر حضوری و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین اساتید و پشتیبانی آموزشی می‌تواند تمامی نکات صفر تا صد عکاسی را به هنرجویان و علاقه‌مندان به این رشته آموزش دهد و آن‌ها را در تمامی مراحل آموزش و حتی پس‌ از آن نیز پشتیبانی و حمایت کند.

برای گرفتن یک عکس زیبا و ثبت لحظه‌ای ماندگار، شما باید با تمامی قواعد و اصول عکاسی آگاه باشید. پیشنهاد می‌دهم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید که شما را با یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های عکاسی یعنی تأثیر فاصله کانونی روی پرسپکتیو آشنا کنیم. شما با یادگیری اصول رابطه فاصله کانونی و پرسپکتیو و رعایت آن‌ها در تصاویر خود می‌توانید زیباترین و به‌ یاد ماندنی‌ترین تصاویر را خلق کنید که در ادامه هر یک از آن‌ها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.ر

رابطه فاصله کانونی و پرسپکتیو

پرسپکتیو و فاصله کانونی دو اصطلاح آشنا برای عکاسان و علاقه‌مندان به حرفه عکاسی هستند. با ما همراه باشید تا اصطلاحات پرسپکتیو و فاصله کانونی و همچنین رابطه بین این دو اصطلاح با یکدیگر را برایتان بیان نماییم.

یکی از ویژگی‌های مهم در لنز هر دوربین عکاسی فاصله کانونی آن است که بر روی هر لنز با یک یا دو عدد نشان داده می‌شود و واحد آن میلی‌متر است. فاصله کانونی یک لنز در واقع فاصله بین مرکز نوری و حسگر دوربین است، در زمانی که لنز روی بی‌نهایت فوکوس است. برای یادگیری معنای پرسپکتیو در ابتدا باید بدانیم که پرسپکتیو در یک تصویر همه‌ چیز در مورد روابط بین اشیاء موجود در صحنه تصویر است. عکاسان قادر هستند از جهات مختلف با استفاده از پرسپکتیو برداشت از فضا و عمق در صحنه را تغییر بدهند و مقیاس درون آن ایجاد کنند.

با توجه به توضیحات ارائه شده پرسپکتیو چیزی است که به زاویه دوربین و نحوه قرارگیری آن نسبت به سوژه بستگی دارد ولی فاصله کانونی چیزی است که روی نحوه نمایش تأثیرگذار است. باید بدانیم که این دو اصطلاح را نباید با یکدیگر اشتباه گرفت، اما گاهی اوقات ممکن است که به‌صورت پشت سر هم به این دو اصطلاح در هنر عکاسی اشاره شود.

عوامل موثر بر پرسپکتیو در عکاسی

پرسپکتیو یکی از موارد مهم در هنر عکاسی است که یادگیری و استفاده درست و مناسب از آن به عکاسان و کسانی که می‌خواهند تصاویر به‌یاد ماندنی را به وجود آورند، کمک زیادی را می‌کند. پرسپکتیو در عکاسی به معنای میزان فشردگی اشیاء در تصویر است. به‌عبارت‌دیگر پرسپکتیو باعث می‌شود که اجسام نزدیک‌تر به لنز بزرگ‌تر دیده شوند و اجسام دورتر از آن کمی کوچک‌تر به نظر بیایند. پرسپکتیو یکی از موضوعات بسیار مهم در هنر عکاسی است و شما می‌توانید مهارت لازم در استفاده از آن را به دست بیاورید تا بتوانید ابعاد جدیدی را درون یک عکس به نمایش بگذارید. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا عوامل مؤثر بر پرسپکتیو در عکاسی را برای شما بیان کنیم و به بررسی هر یک از آن‌ها در این مقاله بپردازیم.

در هنر عکاسی سه عامل موثر بر حالت‌های وجود دارند که این سه عامل عبارت‌اند از: فاصله کانونی لنز، فاصله عکاسی تا سوژه و زاویه دید دوربین

  1.  فاصله کانونی لنز: هر اندازه که لنز فاصله کوتاه‌تری را بتواند به وجود بیاورد، تأثیر بیشتری را بر پرسپکتیو خواهد داشت
  2.  فاصله از سوژه: هر اندازه که دوربین به سوژه نزدیک‌تر باشد، تأثیر بیشتری را بر پرسپکتیو خواهد داشت و دور شدن دوربین از سوژه مورد نظر باعث کاهش تأثیر آن بر پرسپکتیو می‌شود
  3. زاویه دید دوربین: زمانی که دوربین در حالت موازی با سوژه قرار می‌گیرد، تأثیر زیادی را بر پرسپکتیو نخواهد داشت. ولی زمانی که زاویه دید دوربین نسبت به سوژه در یک زاویه تند قرار داشته باشد، تأثیر بسیار بیشتری را بر پرسپکتیو خواهد داشت

تأثیر فاصله کانونی روی پرسپکتیو

آیا فاصله کانونی روی پرسپکتیو تأثیرگذار است؟ در دنیای هنر عکاسی بسیاری از عکاسان به فراوانی با این سؤال مواجه شده‌اند که در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که فاصله کانونی و پرسپکتیو با هم مرتبط هستند و فاصله کانونی انتخابی شما تأثیر زیادی را روی ثبت پرسپکتیو درست در عکس‌های شما دارد. این جمله به نحوی هم درست است هم غلط که در تحلیل آن باید گفت که فاصله کانونی پرسپکتیو را تغییر نمی‌دهد اما نحوه نمایش سوژه را تغییر خواهد داد.

چرا پرسپکتیو هم سطح با چشم همیشه مناسب ترین پرسپکتیو نیست؟

این سؤالی است که همواره ذهن عکاسان و علاقه‌مندان به هنر عکاسی را به خود مشغول کرده‌ است که در پاسخ به آن باید گفت تصویری که شما می‌بینید یا همان پرسپکتیوی که دارید، همیشه بهترین پرسپکتیو ممکن برای ثبت یک صحنه یا یک تصویر نیست؛ اما با قرار دادن دوربین در یک زاویه خاص می‌توانید حالت پرسپکتیو را تغییر دهید و یک صحنه کاملاً جدید که ممکن است در گذشته هیچ‌ وقت آن را ندیده باشید را ثبت کنید. عکاس‌های حرفه‌ای بیشتر این کار را برای به وجود آوردن تصاویر زیبا و منحصربه‌فرد انجام می‌دهند.

شما برای این کار می‌توانید دوربین را از سطح چشم خودتان جدا کرده و آن را بر روی زمین قرار بدهید تا پرسپکتیو حشرات را از صحنه ثبت کنید یا می‌توانید روی زمین دراز بکشید و به‌صورت مستقیم رو به بالا از برگ درختان عکاسی کنید تا یک پرسپکتیو کاملاً جدید و منحصربه‌فرد را بتوانید ایجاد کنید.

بهترین فاصله کانونی برای عکس

ممکن است که شما درباره تأثیر فاصله کانونی روی پرسپکتیو و رابطه‌ی بین این دو، جملات زیادی را شنیده باشید؛ اما مطمئناً با این جمله که برخی صحنه‌ها به فاصله‌ی کانونی خاصی نیاز دارند حتماً مواجه شده‌اید که معنای این جمله آن است که فاصله کانونی مناسب برای ثبت یک صحنه خاص به روش درست بسیار ضروری است. چون‌که برای این صحنه‌ها استفاده از فاصله‌ی کانونی اشتباه می‌تواند مضر باشد و تصویر بدی را به ما ارائه بدهد. برای مثال در صورتی‌که شما مشغول عکاسی پرتره باشید، استفاده از هر فاصله‌ی کانونی عریض‌تر از ۷۰ میلی‌متر می‌تواند بسیار فاجعه آمیز باشد.

لنزهای واید محدوده پوششی بسیار بزرگ‌تری را دارند. برای پر کردن تمام کادر در یک عکس پرتره با لنز واید شما باید در ابتدا به سوژه نزدیک شوید. علاوه‌ بر این لنزهای واید ابعاد عناصری که به لنز نزدیک‌تر هستند را بزرگ‌تر از چیزی که در واقعیت وجود دارند نمایش می‌دهند. نتیجه این موارد این خواهد بود که بینی سوژه یا فرد مورد نظر (که از تمامی عناصر بیشتر به لنز نزدیک‌تر است) بزرگ‌تر دیده می‌شود، در حالی‌که بقیه اجزای صورت خیلی باریک و بلند به نظر می‌آیند؛ چیزی که توجه هیچ مشتری را به خود جلب نمی‌کند و همه از آن بیزار هستند. درعین ‌حال باید بدانید که نمی‌توانید یک چشم‌انداز وسیعی را با استفاده از یک لنز تله فوتو ۳۰۰ میلی‌متر به تصویر بکشید و قطعاً به یک لنز اولترا واید برای این کار خود احتیاج دارید.

لنزهای عمومی مثل ۱۸-۵۵ میلی‌متر یا لنز فوق‌العاده ۵۰ میلی‌متر پرایم برای عکاسی روزمره بسیار مناسب هستند اما برای عکاسی از کمر به بالا و پر کردن فریم بهترین گزینه‌ای که پیش روی شماست معمولاً چیزی بین ۱۰۰ تا ۱۳۵ میلی‌متر است.

جمع بندی

عکاسی جزو یکی از هنرهایی است که برای همیشه خاطره‌انگیز است و به یادگار باقی خواهد ماند. هنر عکاسی در جهان به یکی از بهترین هنرها تبدیل شده طوری که وین میلر درباره‌ی آن می‌گوید «من فکر می‌کنم یک رویای خوب چیزی است که به یک عکس خوب تبدیل شود». ما در این مقاله سعی کردیم که به زبان ساده دو تا از اصل‌های مهم این هنر را یعنی فاصله کانونی و پرسپکتیو با رابطه و تأثیر این دو بر یکدیگر را برایتان بیان کنیم؛ اما شما برای یادگیری بهتر و برای این‌که به یک عکاس چیره و زبردست تبدیل شوید و بتوانید در این زمینه به معروفیت و مهارت دست یابید، باید به یکی از مراکز آموزشی معتبر هنر عکاسی همچون دورهای آنلاین عکاسی هنرآموزی مراجعه کنید و با آموزش‌های خوب و کاربردی آن‌ها به موفقیت‌های زیادی در زمینه عکاسی دست یابید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *