تجهیزات موردنیاز برای نقاشی روی پارچه

تجهیزات موردنیاز برای نقاشی روی پارچه


نقاشی روی پارچه نوعی هنر زیبا و خلاقانه است که در زمینه آموزش طراحی لباس و مد نیز استفاده می‌شود. افراد فعال در این حوزه علاوه بر آنکه میتوانند با رسم طرح های موردنظر خود، استایلشان را بوجود آورند، سریعاً وارد بازار کار آن نیز می‌شوند. برای آنکه بتوانید در این حرفه طراحی لباس فعالیت کنید، ابتدا باید وسایل و تجهیزات موردنیاز را تهیه نمایید. وجود و استفاده از این وسایل ابعث می‌شود کار ترسیم شما بر روی پارچه تمیزتر و حرفه‌ای‌تر صورت گیرد.

احتیاجی نیست که حتماً از وسایل خیلی گران استفاده کنید؛ اما کاربردی ترین موارد را انتخاب کنید. برای مثال در اوایل کار که مبتدی هستید می‌توانید فعالیت خود را با 3 رنگ اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد همراه با یک یا دو قلم موی مناسب (سایز کوچک و سایز بزرگ) آغاز کنید. اما اگر برای هزینه کردن محدودیتی ندارید و می‌خواهید به صورت حرفه ای کار کرده و از آن کسب درآمد داشته باشید، جعبۀ ابزار رنگ و قلم مو و ابزار جانبی‌تان را کامل کنید.

نقاشی یک هنر کاملاً ذوقی است؛ اگر به آن علاقه‌اید ندارید توصیه میکنم وقت و هزینه خود را در این زمینه صرف نکنید. در ادامه به مهمترین تجهیزات برای نقاشی بروی پارچه می‌پردازیم.

قلم موهای نقاشی روی پارچه

قلم مو، یکی از مهم ترین ابزار کار شماست. همانطور که گفتیم اگر مبتدی هستید و نمی‌خواهید چندان هزینه کنید، خرید دو قلم موی سایز بزرگ و کوچک برای نقاشی روی پارچه کافی است. اما اگر میخواهید بطور حرفه‌ای وارد این هنر بشوید به چند مدل قلم مو احتیاج دارید. قلم موهای متفاوت با کاربردهای گوناگونی وجود دارد که از جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قلم موی سر گرد: برای ساخت جزئیات ریز و ظریف و پرکردن حجم زیاد مناسب است.
  • قلم موی سر تخت: جهت سایه زدن و برجسته سازی مناسب هستند.
  • قلم موی سر کج: بمنظور مخلوط کردن رنگ و پوشش دادن سطح های مختلف از آن استفاده می‌شود.
  • قلم موهای فومی: اگر مساحت زیادی برای نقاشی دارید، می‌توانید از این نوع قلم مو استفاده کنید.
  • قلم موی چتری: برای ایجاد خط های نازک و شاخه‌ای، مانند کشیدن موهای گربه، برگ درختان، چمن و …، بکار گرفته می‌شود.
  • قلم موی محو کن: جهت محو کردن و ادغام رنگ ها در یکدیگر به کار می‌رود. البته در اکریلیک به دلیل خشک شدن سریع رنگ، زمان کوتاهی برای محو کردن وجود دارد.

به یاد داشته باشد برای آبرنگ، حتما از قلم موی نرم سرگرد استفاده کنید. همچنین برای خلاقیت بیشتر در کارتان می‌توانید از ابزارهای دیگری هم برای ایجاد رنگ استفاده کنید؛ مانند اسفنج، انگشت دستانتان و … .این موارد در کلاسهای آنلاین طراحی لباس مطرح میشود

رنگ های مناسب برای طراحی

در حال حاضر مناسب‌ترین رنگ ها برای طراحی و نقاشی بر روی پارچه، رنگ های اکریلیک هستند. همچنین میتوانید از رنگ اکریلیک دو منظوره بهره ببرید که هم تکنیک خشک و هم تکنیک خیس کردن را باهم اجرا می‌کنند. در بیان دیگر این رنگ ها هم دارای پوشانندگی بالا و هم دارای پوشش آبرنگی هستند. انواع رنگ هایی که درخشان با بافتی سبک و شفاف هستند، سبب می‌گردند که رنگ های اصلی، جلوۀ بیشتری داشته باشند. این رنگ ها برای انواع روش های رنگ آمیزی پارچه مانند اسپری، نمکی، پاششی، محوی و اسفنجی، مناسب هستند.

اگر میخواهید رنگ خریداری کنید، حتماً و همیشه سه رنگ اصلی یعنی قرمز، آبی و زرد را در سری رنگ های خود داشته باشید. از ترکیب این رنگ ها باهم و همچنین ترکیب رنگ های ثانویه با یکدیگر می‌توانید رنگ های بسیار متفاوتی ایجاد کنید. البته نباید رنگ های خنثی سیاه و سفید را هم هرگز نباید فراموش کنید.

از جمله رنگ های خاصی که ممکن است احتیاج به خریداری آنها نمایید میتوان به ساب گرین، آبی اولترا مارین، اُکر و سی یِنا اشاره کرد. بواسطه این رنگ ها میتوانید رنگ های فرعی بسیاری را ایجاد نمایید.

پارچه مناسب برای رنگ آمیزی پارچه

از جمله اصلی‌ترین موارد در نقاشی روی پارچه، انتخاب پارچه مناسب برای این فرایند است. استفاده از پارچه نامناسب باعث می‌شود طرحتان چندان ماندگار باقی نماند و یا اینکه ممکن است کنده یا کمر رنگ شود. درحال حاضر بهترین پارچه برای طراحی، پارچه های 100 درصد نخی رنگ روشن با بافتی محکم و سفت هستند. البته اصلا الزامی برای محدود کردن خود ندارید و می توانید نقاشی خود را روی انواع دیگر پارچه ها، مانند ساتن، ابریشم، مخمل، جین، چرم و … نیز داشته باشید.

البته باید دقت داشته باشید که قبل از طراحی روی پارچه و یا لباس موردنظرتان، حتما دستورالعمل شست و شوی آنرا مطالعه نمایید. چرا که از هر موادی نمی‌توانید برای شستن چنین لباس هایی استفاده کرد و باعق از بین رفتن و خراب شدن رنگ می‌شود. همچنین مطمئن شوید که پارچه فاقد چروک بوده و کاملاً فیکس است تا طرح آن به هم نریزد و خراب نشود.

علاوه بر آن توصیه می‌کنیم در حین کار یک لایه محافظ در زیر آن استفاده کنید تا رنگ به جاهای غیر مرتبط نرسد و پارچه‌تان را خراب نکند.

بازار کار نقاشی روی پارچه

با یادگیری و کمی حرفه‌ای شدن در هنر نقاشی روی پارچه می‌توانید سریعاً وارد بازار کار آن شوید. این هنر بازار کار خوبی دارد که به واسطه آن میتوانید درآمد چشمگیری را بدست آورید. کسب درآمد از هنر، به میزان تبحر، شناخت و خلاق بودن شما در آن هنر بستگی دارد. به معنای دیگر اگر شما در هنر طراحی بر روی پارچه حرفه‌ای‌تر بشوید، در مسیر خود موفق تر شده و میتوانید درآمد ببیشتری نیز کسب نمایید.

البته لازم موفقیت نیز گذراندن آموزش های کافی و کسب تجربه و مهارت است تا بتوانید کمترین زمان را برای رسیدن به هدفتان هزینه کنید. در کنار علاقه، نوآوری، خلاقیت و پشتکار، آموزش نزد اساتید برتر و دلسوز می‌تواند شما را به یک هنرمند بادانش تبدیل کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *