بهترین ترکیب بندی در عکاسی

ما بیشتر لحظات زیبا و خاطره انگیز خود را با گرفتن عکس زنده و ماندگار نگه می‌داریم. از زمان اختراع دوربین تا به حال، گرفتن عکس از لحظه‌های ناب برایمان همیشه جذاب بوده است. البته کیفیت عکس و دوربین‌ها روز به روز در حال تغییر و بهتر شدن هستند. امروزه عکس‌ها با تغییراتی که در آن‌ها داده می‌شوند، مانند یک صحنه واقعی به نظر می‌رسند. در هنر عکاسی برای به وجود آمدن یک اثر زیبا و به یاد ماندنی باید قوانین و اصول متنوعی را رعایت کنید که در ترکیب بندی در عکاسی یکی از آن قوانین و اصول هاست و نتیجتاً اگرچه کار عکاسی در ظاهر ساده به نظر می‌رسد؛ اما باید تکنیک ها و نکاتی را در آن رعایت کنید تا به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.‌

در هنر عکاسی ، ترکیب بندی در عکاسی جزء مهم و اصولی کار به حساب می‌آید و عکاس با وجود ترکیب بندی‌های متنوعی که در پایین به آن اشاره می‌کنیم و رعایت آن‌ها، قطعاً عکس‌های بهتر و زیباتری می‌گیرد و حتی با وجود این ترکیبات متنوع، می توان عکسی ساده را به راحتی به یک اثر هنری تبدیل کرد.برای شرکت در کلاسهای آموزش عکاسی با ما تماس بگیرید

ترکیب بندی در عکاسی چیست؟

ترکیب بندی در عکاسی یک گزینه مهم و اساسی است و عکاس باید در کنار سایر موارد لازم، در کادر عکس خود تعادل را برقرار کند تا اثری زیبا خلق شود؛ زیرا اگر کادر بسیار ساده و خلوت باشد، عکسی بدون جذابیت و زیبایی به دست می‌آید‌ یا اگر فضای کادر شلوغ باشد، عکس زیبایی خود را از دست می‌دهد و عنصر اصلی در شلوغی کادر گم می‌شود. پس با نظم دادن درست به کادر عکس و قرار گرفتن عناصر درست در کنار هم کادر عکس نظم و زیبایی خاصی پیدا می‌کند؛ به حدی که زیبایی آن اثر چشمگیر و نایاب خواهد شد. عنصر مهم و اصلی باید در عکس مشخص باشد، به گونه‌ای که هر کاربری با نگاه کردن به عکس عنصر اصلی را تشخیص دهد و ترکیب بندی در عکس باید به گونه‌ای انجام شود که عنصر اصلی به زیبایی تمام در عکس نمایان باشد.

درواقع ترکیب بندی باید در عکس به زیبایی و مشخص بودن سوژه اصلی بپردازد. پس ترکیب بندی در عکاسی بسیار مهم است و همین ترکیب بندی به نوبه‌ی خود، باعث زیبایی فضا و کادر عکس می‌شود و در آخر نتیجه‌ی کار عکسی زیبا و چشمگیر خلق می‌شود. در اینجا خلاقیت عکاس بسیار مهم است، زیرا ترکیب بندی عکس‌ها نباید تکراری باشد و همه یک جنبه داشته باشند. بلکه باید برای هر عکس ترکیب بندی جدیدی را در نظر بگیرید تا عکس‌ها جذابیت خاص و منحصر به خود را داشته باشند.

تعریف تکنیک ترکیب بندی در عکاسی

آموزش ترکیب بندی در عکاسی

عکاسی یک هنر کاربردی و بی‌نظیر است که با آموزش‌های اصولی که در کلاس‌های مختلف این رشته، ازجمله در کلاس‌های سایت هنرآموزی به علاقه‌مندان ارائه می‌شوند، می تواند تصاویر بسیار زیبایی را در موضوعات مختلفی ثبت و ماندگار کند. عکاس می‌تواند این هنر زیبا را به بهترین نحو ممکن فرا بگیرد و صفر تا صد تکنیک و ترکیب بندی عکاسی را به بهترین نحو آموزش دیده و با یادگیری کامل و دریافت مدرک این رشته، به صورت حرفه‌ای وارد بازار کار شود.

در این آموزشگاه کلاس‌ها به دو صورت آنلاین و حضوری برگزار می‌شوند. البته در طول هفته چه دوره آنلاین عکاسی و‌ چه حضوری، در دو روز برگزار می‌شوند. از لحاظ بیان و کیفیت نیز هر دو کلاس چه آنلاین و‌چه حضوری، در یک سطح کیفی هستند، پس از لحاظ کیفیت هیچ فرقی با هم ندارند. حتی در کلاس‌های آنلاین در همان لحظه‌ای که استاد درس را تدریس می‌کند، با وجود دوربین‌های قوی و مجهز از لحظه تدریس فیلم‌برداری می‌شود که دانشجویان این فیلم‌ها را جداگانه دریافت می کنند. این مزیت مهم به کارآموز این امکان را می‌دهد تا در هر مبحثی به مشکل برخورد، با چند بار نگاه کردن به فیلم تدریس مشکل خود را رفع ‌کند.

 حتی برای سهولت بیشتر، کارآموز می‌تواند سؤالات خود را از پشتیبان با تجربه پرسیده و جای هیچ سؤال و مشکلی باقی نمی ماند. آموزش این رشته پرطرفدار در هنرآموزی عکاسی، طی چهار ترم برگزار می‌شود و امتحانات به صورت تئوری انجام می‌پذیرند که با گذراندن یک ترم به‌صورت کامل، در صورت قبولی به راحتی به ترم بعدی راه پیدا می‌کنید.

 در آموزش ترکیب بندی در عکاسی، باید آموزش‌هایی در زمینه‌ی زاویه دید، نورپردازی در عکاسی، عنصر اصلی، سایه، وضوح تصویر و عناصر دیگری در اختیار کارآموز قرار بگیرد، زیرا همه این موضوعات با هم در ثبت یک اثری زیبا مهم هستند و عکاس حتماً باید همه‌ی این گزینه‌ها را در نظر بگیرید. در کلاس‌های هنرآموزی، تمام این جوانب گام به گام و بسیار واضح به صورت کامل آموزش داده می‌شوند. استادان با تجربه‌این مجموعه صفر تا صد عکاسی را با تمام تکنیک‌ها به شما دانشجویان آموزش دهند. داوطلبان پس از فارغ التحصیلی از این کلاس‌ها و با داشتن مهارت و تجربه کافی، می‌توانند از عکاسی خود حتی کسب درآمد نیز بکنند و عکاسی را به عنوان شغل خود در نظر بگیرند.

ترکیب بندی در عکاسی پرتره

در این نوع عکاسی باید حس و حالی که در عکس است را به صورت واقعی نشان دهید. در عکاسی پرتره باید به نکته‌هایی مانند این که باید به نمونه و مدل خود نزدیک‌تر شوید، عنصر اصلی عکس باید در فاصله نزدیک باشد و یا با وجود لنز‌های زوم تصویر را در نمای نزدیک عکس برداری کنید توجه نمایید. می‌توانید برای زیبایی بیشتر عکس از قانون یک سوم استفاده کنید، توجه کنید و عنصر اصلی را در یک سوم کادر قرار دهید. این تکنیک یک تکنیک جدید و بی‌نظیر است که به عکس شما جلوه و زیبایی بیشتری می‌دهد. در این روش عنصر اصلی باید به گونه‌ای در کادر قرار گیرد که مثلاً بالای سر یک مدل کمی فضای خالی وجود داشته باشد و حتماً شانه‌ها و کمی از بدن را در عکس نمایان کنید چون این تکنیک به زیبایی عکاسی پرتره موردنظر کمک زیادی می‌کند و تمام حس عنصر اصلی را به کاربر منتقل می‌کند.

 کراپ کردن نیز گزینه دیگری در ترکیب عکس پرتره است. شما باید مدل و عنصر خود را به درستی کراپ کنید، به گونه‌ای که عکس شما دارای هیچ عیب و نقصی نباشد. با به درستی کراپ نکردن، حس بدی در عکس ظاهر می‌شود که عکس را کسل کننده و عیب دار می‌کند. در ترکیب عکس‌های پرتره باید خلاق باشید مثلاً با چرخاندن دوربین یا اضافه و کم کردن فضا عکس را متفاوت و خواستی‌تر کنید و به‌جز عنصر اصلی خود، به فضای دور و بر نیز توجه داشته باشید.

 در کلاس عکاسی هنرآموزی، استادان با تجربه‌ای عکاسی را از صفر تا صد به شما آموزش می‌دهند و‌ تمام تکنیک‌های کاربردی روز دنیا را به صورت کامل در کلاس‌های آنلاین و‌ حضوری خود با وجود استادان با تجربه بیان می‌کنند.‌ شما داوطلبان با شرکت در کلاس‌های هنرآموزی به یک عکاس باتجربه تبدیل می‌شوید و می‌توانید عکاسی را به عنوان شغل و درآمد خود حساب کنید زیرا هدف آموزشگاه کسب درآمد و ایجاد فرصت شغلی برای شما کاربران است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کلاس های عکاسی با ما تماس بگیرید: 021460941170214411122902146094118

ترکیب بندی حرفه ای در عکاسی

انواع ترکیب بندی در عکاسی

در عکاسی ترکیب بندی‌های متنوعی برای زیبایی و جذابیت بیشتر عکس وجود دارند که با وجود این تکنیک‌ها، عکسی ساده و عادی به یک اثری هنری و جذاب تبدیل می‌شود و چشم هر کاربری را جذب می‌کند. انواع ترکیب بندی در عکاسی‌ را در ادامه بیان می کنیم.  اولین تکنیک شامل قانون یک سوم است که با وجود این قانون، عنصر اصلی دیگر مانند گذشته در مرکز کادر قرار نمی‌گیرد؛ بلکه در یک سوم کادر قرار خواهد گرفت که جذابیت خاصی خواهد داشت و تأثیر بیشتری می گذارد.

یکی دیگر از انواع ترکیب بندی در عکاسی، ترکیب بندی متقارن است. البته این نوع از ترکیب بندی بیشتر برای معماری کاربرد دارد. برخلاف قانون یک سوم، در این ترکیب بندی عنصر اصلی در مرکز قرار می‌گیرد و عکس را متقارن می‌کند که با وجود این تکنیک عکس و نمای معماری زیبایی چشمگیری به خود می‌گیرد.  ترکیب بندی سه بعدی نیز یک گزینه کاربردی به حساب می‌آید که در آن خبری از عکس‌هایی که دوبعدی هستند، نیست. درواقع اگر خواستید که زمینه‌ای را سه بعدی نشان دهید و عمق را نیز در تصویر نمایان کنید، باید پس زمینه‌ای صحیح و درست را برای عکس بکار ببرید که عکس حالت سه بعدی پیدا کند‌.

ترکیب بندی کادره نیز می تواند عکس را بسیار جذاب کند. در این نوع ترکیب بندی همان‌طور که از نامش معلوم است، تصویر اصلی در یک کادر قرار می‌گیرد سپس تصویری مانند قاب دور تا دور تصویر اصلی را در بر می‌گیرد. این کادر می‌تواند هر دریچه، پنجره و ستونی باشد. این نوع تکنیک یک تکنیک زیبا و جذاب به حساب می‌آید که خلاقیت عکاس را نشان می‌دهد. ترکیب بندی با استفاده از خطوط نیز یک ترکیب زیبا است و‌ می‌توان با هر نوع خطی چه مستقیم و‌ چه منحنی ترکیب بندی در عکس را انجام دهید.

 با استفاده از این خطوط مختلف عکس خود را جدید و بروز نشان دهید. این خطوط در عکس‌ها کاربرد جذابی دارند چون خطوط اساساً چشم ما را به سوی عنصر اصلی هدایت می‌کنند و باعث زیبایی خاصی در کادر عکس می‌شوند. این خطوط حتی مثلثی و قطری نیز می‌تواند باشند و حتی می‌توانید با وجود سنگ فرش‌های متنوع نیز تکنیک این ترکیب بندی را در عکس انجام دهید.

ترکیب بندی حلزونی در عکاسی

ترکیب بندی حلزونی نوعی دیگر از ترکیب بندی در عکاسی است. همه عکاسان باید این نوع ترکیب بندی را به درستی انجام دهند تا اثری خاص خلق شود. در این ترکیب بندی باید عکاس شکل ظاهر حلزون را در نظر بگیرد و در فکر و ذهن خود عکس را به حالت حلزونی تجسم کند و قبل از عکس برداری، فضا و حالت حلزونی را در ذهنش تطبیق دهد و بعد عکس برداری کند. ترکیب بندی حلزونی برای نمایه‌های مختلفی کاربرد دارد؛ مثلاً از راه پله وقتی که از بالا به پایین نگاه می‌کنید، پله‌ها حالت حلزونی دارد. این ترکیب بدنی جذاب باعث زیبایی عکس و جذابیت تصویر در عکس می‌شود.

جمع‌بندی

عکاسی یک هنر خاص و جذاب است که تاریخچه آن به سال 1839 میلادی بر می‌گردد. امروزه با تکنیک‌ها و ترکیب بندی‌های مختلفی که در عکاسی به وجود آمده‌اند، سبب زیبایی و‌ واقعی بودن چند برابری عکس شده‌اند. ترکیب بندی به نحوی یعنی چیدن عناصر کم و زیاد برای گرفتن عکس برداری بهتر. ترکیبات مختلفی در زمینه عکاسی وجود دارند که پیش‌تر به برخی از آنان اشاره کردیم.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *