در طول تاریخ، هنر نقاشی و طراحی لباس، دو هنری بودند که کاملاً به یکدیگر مربوط بودند و هر تغییری در هنر نقاشی اتفاق می‌افتاد، اثر آن در طراحی‌ لباس‌ها دیده می‌شد. یکی از این تغییرات، به وجود آمدن سبک آبستره در نقاشی بود که پس از مدتی سبک آبستره در طراحی لباس نیز دیده شد؛ بنابراین در این مقاله قصد داریم تا این سبک را معرفی کنیم. در نظر داشته باشید در صورتی که به طراحی لباس و استفاده از سبک‌ها مختلف در آن علاقه دارید، می‌توانید از کلاس‌ها آنلاین و حضوری آموزشگاه هنرآموزی، از پایه تا پیشرفته استفاده کنید.

سبک آبستره در طراحی لباس چیست؟

برای فهم کامل این سبک، بهتر است با سبک آبستره آشنا شویم. واژه هنر آبستره که به آن هنر انتزاعی، هنر استعاری، هنر غیر بازنمایی، هنر غیر عینی و هنر بتنی نیز می‌گویند. در واقع در این سبک، طرح‌هایی ایجاد می‌شود که هیچ شباهتی با اشیا و طرح‌ها بیرونی ندارد و نمی‌توان آن را با چیزی در محیط بیرون تطبیق داد. طراحی لباس قسمتی از هنر می‌باشد که طراح لباس، سعی می‌کند لباس و دیگر اکسسوری‌ها را طراحی کند و لباس مد نظر خود را بدوزد و سپس آن را ارائه دهد.

سبک آبستره در طراحی لباس، سبکی است که در آن، سبک آبستره و طراحی لباس باهم یکی شده‌اند. در واقع در این نوع از سبک، لباس‌ها و دیگر اکسسوری‌ها به گونه‌ای انتزاعی طراحی می‌شوند که نتیجه آن را نمی‌توان با چیز دیگری در محیط بیرون تطابق داد و آن کاملاً تک می‌باشد. از طرفی موارد طراحی شده، کاملاً گنگ هستند که دقیقاً نشان‌دهنده سبک انتزاعی آن می‌باشد. پس از ایجاد این سبک، سبک‌ها دیگری مانند سبک آوانگارد نیز به وجود آمدند که از سبک آبستره الگوبرداری کرده بودند.

تاریخچه سبک آبستره در طراحی لباس

طراحی لباس از سال 1858 آغاز شد که چارلز فردریک ورث لباس‌هایی را طراحی کرد و نام خود را بر روی آن لباس‌ها قرار داد. به همین دلیل، این فرد توانست هنر مد قبلی را ورچیند و به مشتریان خود دیکته کند که چه بپوشد. در ابتدا قرن بیستم میلادی، هنرمندان در نقاشی‌ها خود از طرح انتزاعی بهره بردند و طرح‌هایی را ایجاد کردند که نمایانگر ظاهر هیچ چیزی در دنیا حقیقی نبود و فقط مفاهیم مختلفی را به بیننده القا می‌کرد. با گذشت زمان از به وجود آمدن این سبک، طراحان لباس توانستند سبک آبستره در طراحی لباس را ایجاد کنند.

در واقع آن‌ها از این هنر در خلق آثار هنری خود بهره گرفتند و لباس‌هایی با طرح انتزاعی ایجاد کردند. از طرفی در پارچه‌ها مختلف لباس‌ها نیز از این طرح‌ها استفاده شد که در کنار این سبک در طراحی لباس، توانست بدرخشد و آثار گران‌بهایی را ایجاد کند. در واقع در این نوع سبک، محدودیت‌ها گذشته برداشته شد و طراحان توانستند طرح‌هایی را ایجاد کنند که مفاهیم خاصی را برساند و فقط از یک مسیر مشخص پیروی نکند.

ویژگی‌ها استایل آبستره در طراحی لباس

این سبک در طراحی لباس، ویژگی‌ها منحصر به فردی به لباس می‌دهد و آن را از سایر لباس‌ها و اکسسوری‌ها متمایز می‌کند. در این سبک، از طرح‌هایی استفاده می‌شود که نمی‌توان آن طرح را در دنیا واقعی یافت و در واقع لباس‌ها و اکسسوری‌ها مفاهیم خاصی را حمل می‌کنند که هر فرد می‌تواند با نگاه کردن به آن، قسمتی از درک متفاوتی از آن مفاهیم داشته باشد.

 در سبک آبستره در طراحی لباس از فرم، برش‌ها و رنگ لباس‌ها استفاده می‌شود تا احساسات بیان شوند و به همین دلیل، در این سبک لباس می‌تواند ساده باشد و یا از قسمت‌ها متعددی تشکیل شده باشد. از طرفی در لباس می‌توان از یک رنگ استفاده کرد و یا رنگ‌ها مختلفی را در آن به کار برد که تمام این‌ها، به طراح لباس و چیزی که می‌خواهد از طریق لباس آن را بیان کند بستگی دارد؛ بنابراین هر رنگ و هر طرح می‌تواند نشان دهنده منظور خاصی باشد که باید به آن‌ها توجه نمود.

جمع بندی

در این مقاله تلاش شد تا سبک آبستره در طراحی لباس را به طور خلاصه برای شما علاقه مندان عزیز بازگو کنیم. در این سبک، از هنرها انتزاعی استفاده می‌شود تا طراحی لباس تکمیل گردد و از آن استفاده شود. برای یادگیری کامل این سبک، می‌توانید در کلاس‌های آموزشگاه هنرآموزی که به صورت غیر حضوری و حضوری تشکیل می‌شود شرکت کنید. توجه داشته باشید که کلاس‌ها غیر حضوری از کیفیتی درست مثل کلاس‌ها حضوری برخوردار است که برای شرایط امروزی که حضور در اجتماع خطرناک است، بسیار مناسب است.

در هر کلاس غیر حضوری برای هر استاد نیز پشتیبانی در نظر گرفته شده است تا در صورتی که برای شما مشکلی به وجود آمد، از طریق آن پشتیبان مشکل خود را حل نمایید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *