امروزه عکاسی به یکی از هنرهایی تبدیل شده است که طرفداران زیادی را در سراسر دنیا به خود اختصاص داده‌ است. هرچند که وجود استعداد ذاتی می‌تواند منجر به ایجاد آثاری فوق‌العاده گردد، اما برای این‌که به یک عکاس ماهر تبدیل شوید، احتیاج به فراگیری اصول و قواعد عکاسی به‌صورت آکادمیک دارید که برای این منظور می‌توانید به آموزشگاه هنرآموزی که جزو بهترین آموزشگاه‌های عکاسی کشور است مراجعه کرده و دوره‌های عکاسی به‌صورت اساسی و اصولی را آموزش ببینید تا بتوانید به عکاسی مطرح در رشته خود تبدیل شوید.

سبک عکاسی طبیعت بی‌جان چیست؟

عکاسی طبیعت بی‌جان یا عکاسی طبیعت خاموش یکی از محبوب‌ترین حوزه‌های مورد استفاده در هنر عکاسی است که به ثبت تصویر از اشیائی بی‌ جان و غیر متحرک همچون کتاب، گل، سنگ، شعله‌ی شمع و سایر اشیاء موجود در محیط پیرامون ما می‌پردازد. این سبک به‌عنوان قدیمی‌ترین سبک عکاسی شناخته می‌شود که امروزه عاشقان بسیاری را دارد. اولین عکس‌های این ثبت مربوط به اوایل قرن ۱۹ میلادی است و با نام میز ناهار خوری شناخته شده و توسط نیپس به روش هلیوگرافی ثبت شده است. در این عکس می‌توان تصاویر کاسه، گلدان، چاقو، چنگال و لیوان و بطری را مشاهده نمود که همگی این‌ها جزو طبیعت بی‌جان به شمار می‌آیند.

عکاسی از طبیعت بی‌جان جزو یکی از مشکل‌ترین سبک‌های عکاسی به حساب می‌آید که عکاسان باید در این سبک بیشتری چیدمان عناصر عکس را خود بر عهده داشته باشند. عکاسان این سبک باید نور سنجی دقیقی را داشته و از خلاقیت ترکیب‌بندی بسیار بالایی نیز برخوردار باشند. در واقع هدف اصلی از این نوع عکاسی بیان ایده و مفهومی خاص، به ساده‌ترین روش ممکن است.

شما می‌توانید با بهره‌گیری از اصول و قواعد سبک عکاسی از طبیعت بی‌جان، به یکی از معروف‌ترین عکاسان حال حاضر تبدیل شوید و بتوانید از این راه درآمد قابل‌ توجهی را کسب کنید. از این‌رو برای خلق عکس‌هایی زیبا و ماندگار به آموزش‌های افرادی باتجربه نیاز دارید که بتوانند شما را به‌خوبی هدایت و راهنمایی کنند. در این میان باید بدانیم که آموزشگاه هنرآموزی از کادر آموزشی با تجربه‌ای برخوردار است که تمامی نکات و روش‌هایی را برای عکاسی از طبیعت بی‌جان به صورت حضوری و یا حتی آنلاین به هنرجویان خود آموزش می‌دهند.

آموزش تکنیک‌های عکاسی طبیعت بی‌جان

طبیعت بی‌جان جزو یکی از معروف‌ترین سبک‌های عکاسی است که توانسته توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند و انسان‌های خوش ذوق و قریحه را به تهیه این سبک از عکس‌ها برای زیبایی و حتی قرار دادن در فضای مجازی علاقه‌مند کند. از این‌رو در این مقاله سعی کردیم که تمامی تکنیک‌های عکاسی از طبیعت بی‌جان را به شما آموزش بدهیم. شما برای عکاسی طبیعت بی‌جان به یادگیری این تکنیک‌ها احتیاج دارید که در صورت فراگیری این موارد گام بزرگی را در خصوص یادگیری این سبک از عکاسی برداشته‌اید که در زیر هر یک از این تکنیک‌ها را به‌طور کامل توضیح خواهیم داد.

  1. چیدمان و ساختار بندی: در عکاسی طبیعت بی‌جان عکاس باید بتواند که عناصر صحنه را بسازد و با توجه به این مورد به همان اندازه که این سبک عکاسی به خاطر حساسیتی که در چیدمان عناصر وجود دارد سخت است، به دلیل آزاد بودن عکاس در تعیین ساختار تصویر آسان است و در کادربندی هنگام ثبت عکس، عکاس باید دقت زیادی را کند و به گونه‌ای کادربندی را تنظیم کند که تصویر محدود شود و توجه بیننده عکس به سمت سوژه اصلی هدایت شود.
  2. پس زمینه: بیشتر عکاسان برای پس‌زمینه‌های خود از رنگ‌های روشن و ساده استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند که پس زمینه توجه افراد را از سوژه اصلی عکس منحرف نمی‌کند. البته شما می‌توانید هر پس‌زمینه‌ای را که دوست دارید برای عکس خود انتخاب کنید. پس‌زمینه شما می‌تواند یک دیوار آجری با بافت درشت باشد یا یک پرده یا هر چیز دیگری؛ اما به‌طور کلی برای اجسامی با رنگ‌های روشن یا نورانی مانند شعله شمع از پس‌زمینه‌های تیره و برای اجسامی به رنگ تیره از پس‌زمینه‌های روشن استفاده می‌کنند.
  3. نورپردازی: در این سبک عکاس می‌تواند در طول روز و با استفاده از نور طبیعی و انعکاس دهنده های نور، عکاسی کند و در هنگام نبودن نور محیط به‌راحتی با نورپردازی مناسب مشکل را حل نماید و با این سبک دیگر از مشکلات نور در عکاسی خبری نیست.

نکات مهم برای عکاسی طبیعت بی‌جان

امروزه عکاسی طبیعت بی‌جان به یکی از مشهورترین سبک‌های عکاسی تبدیل شده و توانسته محبوبیت زیادی را در بین هنردوستان به دست بیاورد؛ اما عکاسی از طبیعت بی‌جان کار ساده‌ای به‌نظر نمی‌رسد و به رعایت یکسری از نکات و فوت و فن‌ها احتیاج دارد که در این مقاله ما سعی می‌کنیم همه این نکات را برای شما عزیزان بیان نماییم.

  1. انتخاب اشیاء مورد نظر: شما باید در ابتدا اشیاء موردنظر خود را انتخاب کنید؛ چراکه روح این عکاسی انتخاب اشیاء است. به این معنا که شما باید موضع خود را در ابتدا مشخص کنید و بدانید که در مورد چه چیزهایی می‌خواهید صحبت کنید و باید به این اشیا نظم بدهید. نظم اشیاء موضوع بسیار مهمی است که عکاس باید بتواند آن را درک کند. شما باید اشیا را طوری مرتب کنید که به ایده‌ها و واژه‌های درون ذهن شما جانی تازه را ببخشد.
  2. تصمیم‌گیری درباره موضوع: پس‌از این‌که اشیاء را به‌درستی انتخاب کرده و مرتب کردید، سپس باید موضوع موردنظر خود را انتخاب کنیم و یک موضوع برای اشیا ایجاد کنید، می‌توانید با پرسیدن سؤال‌هایی مانند این نظم اشیاء چه معنایی را دارد؟ شما اگر بتوانید نظم اشیاء را به‌درستی درک کنید، خواهید توانست یک موضوع برای خود درست کنید. این موضوع هوشیاری بیننده را از اشیای دیگر دور می‌کند و آن‌ها را ترغیب می‌کند که به‌عکس شما علاقه‌مند شوند
  3. داشتن خلاقیت در موضوع: یکی از مواردی که باعث می‌شود شما تصویری زیبا از طبیعت بی‌جان را به نمایش بگذارید، داشتن خلاقیت در این سبک از عکاسی است. در واقع خلاقیت جنبه اصلی طبیعت بی جان است و هر فردی با توجه به استعداد ذاتی خودش خلاق است و می‌تواند به زیبایی هنر نمایی کند.

تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از طبیعت بی‌جان

همواره یک عکاس حرفه‌ای برای خلق و به وجود آوردن یک عکس به ابزار و تجهیزات مختص این حرفه نیازمند است. تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ابزار و تجهیزات مورد نیاز یک فرد مبتدی و حتی حرفه‌ای را به شما معرفی کنیم تا شما بتوانید با دسترسی و فراهم کردن این ابزار، تصویری زیبا و به یاد ماندنی را خلق کنید.

  1. دوربین دیجیتال: دوربین مهمترین وسیله برای ثبت عکس است. شما برای ثبت عکس‌های خود حتماً به یک دوربین دیجیتال احتیاج دارید و بدون دوربین دیجیتال امکان هیچ‌گونه عکس‌برداری وجود ندارد.
  2. رفلکتور: شما به یک رفلکتور کوچک برای بازتاباندن نور احتیاج دارید. شما می‌توانید از مقوای سفید یا فویل نیز برای این کار خود استفاده کنید.
  3. داشتن سوژه: شما برای ثبت عکس خود همواره به یک سوژه اصلی و لوازمی برای آراستن صحنه نیاز دارید که می‌توانید این سوژه‌ها را در گوشه و کناری خانه پیدا کنید.
  4. سه‌پایه: شما برای تنظیم دوربین خود به یک سه ‌پایه احتیاج دارید و همچنین برای تنظیم فلاش خود به یک سه پایه دیگر نیز نیاز دارید

ایده عکاسی طبیعت بی‌جان

شما می‌توانید برای عکاسی از سبک طبیعت بی‌جان از چندین ایده بهره بگیرید که در زیر به چندین مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

  1. عکاسی از مواد غذایی: شما می‌توانید با عکس‌برداری از چند کلوچه و یک لیوان شیر یا یک آبمیوه با چند عدد شکلات عکسی زیبا را طراحی و خلق کنید و با این کار خود مهارت‌های عکاسی خود را تقویت کنید.
  2. عکاسی از دود شمع: شما می‌توانید یک عدد شمع را روشن کنید و دود آن را دنبال کرده و تصویری بی‌نظیر را با آن به وجود بیاورید.
  3. عکاسی از دانه‌های قهوه: از بهترین قهوه هایی که دوست دارید، چندین دانه از آن‌ها را روی‌ هم قرار داده یا بسابید و با استفاده از قاشق آن‌ها را تزیین کرده و با آن‌ها عکسی زیبا و خاطره‌انگیز را به وجود بیاورید

نمونه عکاسی طبیعت بی‌جان

طبیعت بی‌جان یکی از سبک‌های مورد علاقه عکاسان است که عکاسان در این سبک به دنبال به وجود آوردن تصاویری منحصربه‌فرد و نگاه‌هایی زیبا به عناصر بی‌جان طبیعت هستند که با ترکیب بندی و هم‌نشینی رنگ‌های متفاوت و با برخورداری از سایه‌های نوری مناسب به وجود می‌آید. از نمونه‌های عکاسی طبیعت بی‌جان می‌توان تصویر برش‌هایی از میوه‌هایی نظیر سیب و پرتقال، عکس یک عدد کوزه به همراه یک لیوان سفالی در کنار آن، تصویر یک کتاب باز به همراه شمع در کنار آن، تصویر یک عروسک، تصویر موج‌های آب، تصویر یک غنچه گل، تصویر دو عدد صندلی به همراه میز درون یک منظره زیبا و… را نام برد.

جمع بندی

ما در این مقاله سعی کردیم که عکاسی طبیعت بی‌جان و تمامی نکات مربوط به این سبک از عکاسی را به شما آموزش بدهیم که افراد مبتدی بتوانند با بهره‌گیری از این سبک عکاسی تصاویر مورد علاقه خود از طبیعت بی‌جان را به وجود بیاورند. یادگیری این سبک به این راحتی نیست و شما احتیاج به آموزش دیدن توسط اساتید مجرب را دارید که آموزشگاه هنرآموزی قادر است تمامی تکنیک‌های همه سبک‌های عکاسی را با کمترین قیمت به افراد مبتدی در دورهای آنلاین عکاسی آموزش دهد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *