تکنیک عکاسی پرتره از پشت شیشه

با توجه به پیشرفت فنّاوری، دوربین‌ها و موبایل‌هایی با دوربینی که کیفیت بالایی دارند به وجود آمدند و به همین دلیل، عکاسی گسترش فراوانی پیداکرده است؛ اما پس از مدتی عکاسی، حتماً متوجه شده‌اید که عکس‌ها پرتره تکراری شده‌اند و نیاز به تغییرات وجود دارد. یکی از تغییراتی که می‌توان به وجود آورد، عکاسی پرتره از پشت شیشه (Portrait photography behind glass) است. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این نوع عکاسی آشنا و نکات مربوط به آن آشنا شوید تا بتوانید عکس‌ها متنوع و زیبایی داشته باشید.

عکاسی پرتره از پشت شیشه چیست؟

همانطور که پیش از این در مقاله ای دیگر به طور کامل به آموزش عکاسی پرتره هنری پرداختیم. عکاسی پرتره عکاسی می‌باشد که صورت انسان موضوع اصلی عکاسی است و موضوعات دیگر در حاشیه‌ها قرار دارند. به همین دلیل، این نوع عکاسی طرفدار زیادی دارد. برای ایجاد تنوع، فرد را در موقعیت‌ها گوناگون قرار می‌دهند و از او عکس می‌گیرند. یکی از این موقعیت‌ها پشت شیشه است که بتوان صورت فرد را به همراه انعکاس آن، در تصویر داشت که از این طریق می‌توان عکس‌ها زیبا و متنوعی را ایجاد کرد.

آموزش عکاسی پرتره از پشت شیشه

عکس پرتره از پشت شیشه

برای عکس گرفتن از پشت شیشه، باید موارد مختلفی را مورد توجه قرار داد تا بهترین تصویر ممکن ایجاد شود. دقت کنید قبل از عکس‌برداری، بهتر است شیشه موردنظر و لنز دوربین را به خوبی تمیز کنید تا مشکلی دراین‌بین به وجود نیاید. البته می‌توان شیشه موردنظر را تمیز نکرد و با قرار دادن دوربین در وضعیت مناسب آن‌ها را از تصویر حذف نمود. برای به وجود آمدن تصویر باکیفیت بالا در عکاسی پرتره از پشت شیشه، بهتر است یک منبع نور داشته باشید. این منبع نور باید بر روی یک هدف خاص که همان تصویر صورت است متمرکز شود که این کار را می‌توان با استفاده از فیلترها مختلف انجام داد.

در قدم بعدی، باید طوری بایستید که انعکاس تصویر شما در شیشه وجود نداشته باشد. این کار سخت‌ترین کار تصویربرداری از پشت شیشه است که باید به‌درستی صورت بگیرد. اگر تصویرتان درون شیشه بیفتد، باید مدت‌زمان زیادی را صرف کنید تا آن را از تصاویر حذف بنمایید. در روش‌ها دیگر، می‌توان نوری که در اطراف شما وجود دارد را کم کنید تا تصویری از شما درون آینه دیده نشود.

پس از ایجاد این شرایط، بهترین زاویه از صورت مدل عکاسی خود را بیابید و شروع به عکس گرفتن کنید. در این میان، بهتر است فلش دوربین خود را خاموش کنید تا تصاویر با بهترین کیفیت ایجاد شود. در ادامه با برنامه‌ها مختلف می‌توانید تصاویر را تمیزتر کنید و از عکاسی لذت ببرید.

نکات عکاسی پرتره از پشت شیشه

آموزش عکاسی پرتره از پشت شیشه

برای بهتر شده عکس‌ها پرتره از پشت شیشه، باید نکاتی را رعایت کنید. اگر این نکات رعایت نشوند ممکن است با درخشندگی زیاد و یا انعکاس‌ها مختلف در تصویر مواجه شوید که کیفیت تصاویرتان را پایین می‌آورد. برای عکاسی پرتره از پشت شیشه باید نکات زیر را رعایت کنید. در ادامه هر یک از نکات را با توصیف کامل شرح میدهیم.

  1. فاصله مناسب با شیشه
  2. زاویه مناسب لنز با دوربین
  3. ایجاد سایه برای لنز

فاصله مناسب با شیشه

اگر شیشه‌ای که در حال عکاسی با آن هستید و نمی‌توانید آن را تمیز کنید باید فاصله لنز از شیشه را تنظیم کنید تا تصویر مناسبی ایجاد شود. برای این کار، می‌توانید به شیشه کاملاً نزدیک باشید به‌گونه‌ای که لنز بر شیشه عمود باشد. با این کار، علاوه بر از بین رفتن لک‌ها، انعکاسی در تصویر نیز نخواهید داشت.

زاویه مناسب لنز با دوربین

زاویه‌ای برای عکاسی از پرتره مناسب است که لنز موازی با شیشه باشد. برای این کار می‌توانید بالا لنز را به شیشه تکیه دهید و سپس بقیه لنز را به صورت موازی با شیشه قرار دهید تا بهترین تصویر حاصل شود.

ایجاد سایه برای لنز

اگر نمی‌توانید لنز دوربین را به شیشه بچسبانید (چراکه می‌خواهید از زوایا مختلف از مدل خود عکاسی کنید) بهتر است از سایه‌بان برای لنز خود استفاده کنید. برای این کار، بک پارچه که به صورت لوله است و دو سر آن باز است را بر سر لنز قرار دهید و سپس، عکس‌ها خود را بگیرید.

جمع بندی

عکاسی پرتره از پشت شیشه یکی از روش‌ها عکاسی است که می‌تواند عکس‌ها متفاوتی را برای شما ایجاد کند. برای ایجاد این تصاویر، باید به آن دقت کنید که انعکاسی در شیشه‌ها وجود نداشته باشد و شما بتوانید به مقصود خود دست یابید. برای جلوگیری از ایجاد انعکاس روش‌ها گوناگونی وجود دارد که در متن به آن اشاره شده است. امیدواریم بتوانید از این نکات استفاده نمایید و تصاویر زیبایی را خلق کنید.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *