چگونگی انتخاب پارچه مناسب برای طراحی لباس

چگونگی انتخاب پارچه مناسب برای طراحی لباس


انتخاب پارچه در فرایند طراحی لباس و همچنین خیاطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اهمیت پارچه به میزانی است که گاهی با اینکه مدل و طرح لباس ساده است، اما رنگ، نوع و طرح پارچه باعث بوجود آمدن یک زیبایی مجذوب کننده‌ای در لباس شده است. بلعکس این موضوع نیز وجود دارد؛ گاهی اوقات طراحان، طرح های بسیار زیبا و خلاقی را رسم می‌کنند اما به دلیل انتخاب نادرست در رنگ و یا نوع پارچه، لباسشان آن شکوهی که باید داشته باشد را ندارد.

به بیان دیگر اگر انتخاب صحیحی نداشته باشید، نتیجه طراحی و وقتی که گذاشتید چیزی جز نابودی نخواهد بود. رنگ، جنس، نوع تار و پود، میزان براقیت و بازتاب، لطافت و خشکی و سایر ویژگی های پارچه در نتیجه نهایی تاثیر گذار هستند. در ادامه به مواردی می‌پردازیم که در انتخاب پارچه‌تان می‌تواند بسیار کارآمد باشد.برای شرکت در دوره طراحی لباس با ما تماس بگیرید

عدم بررسی انواع انتخاب پارچه

پارچه های بسیار متنوع و گوناگونی در دنیای مد و فشن وجود دارند که هرکدام ویژگی های متفاوتی را به نمایش می‌گذارند. بررسی تمامی این پارچه ها و به یاد سپردن همهِ آنها تقریبا کار غیر ممکن و بسیار سختی است. حتی خیاطان و طراحان مطرح دنیا نیز تمامی این پارچه ها را حفظ نیستند و ابتدا به دانسته هایشان اکتفا می‌کنند.

پیش از آنکه شروع به طراحی و دوخت و دوز نمایید، برای انتخاب پارچه صحیح بهتر است ابتدا در مورد تناسب پارچه ها با لباس های مختلف بیشتر بدانید. برای این منظور به کمد لباس های خود مراجعه کرد و در مورد ویژگی لباس های تامل کنید. در وهله اول لازم نیست چندان به نوع لباس و جنس پارچه ها تمرکز کنید.

به نحوه آویخته شدن پارچه ها بر روی لباس یا بدن افراد توجه کنید. ببینید که آیا پارچه ظاهری منظم دارد یا اینکه به صورت آویخته بر روی سرتاسر بدن شناور می‌شود. در ذهن خودتان بررسی کنید که طرحی که تصمیم به رسم آن دارید لازم است فیت تن باشد یا اینکه آزادگونه بایستند. اگر طرح لباس موردنظرتان متناسب با بدن است، در نتیجه به پارچه‌ای احتیاج دارید که کمی کشش داشته باشد و …

به طور کلی فرایند انتخاب پارچه شامل حذف، شناسایی و کنار گذاشتن پارچه هایی است که برای شما کاربردی ندارد و در نهایت بدست آوردن فهرستی از گزینه های مناسب است. پس از آنکه سوال های بالا را برای خودتان بررسی کردید می‌توانید به این موضوع فکر کنید که تمایل دارید چه چیزی را خلق و طرح نمایید.

استفاده از راهنمای الگوهای دوخت

پس از آن که به مجموعه ی موردنظر پارچه هایتان دست پیدا کردید حال زمان آن رسیده که یک طراحی اجمالی مطابق با الگوی موردنظرتان با پارچه ها در ذهنتان طراحی کنید. اگر بتوانید هرکدام از این پارچه را مطابق با الگو رسم کنید، بسیار به شما کمک خواهد کرد تا تناسب پارچه را با لباس بسنجید.

در دنیای خیاطی و طراحی لباس، الگوهای متنوعی وجود دارد که بواسطه آنها میتوان مدل لباس خود را بوجود آورد. هر الگو دارای راهنمایی است که به شما می‌گوید که برای این الگو چه نوع پارچه هایی مناسب هستند. اگر نتوانستید پارچه مناسبی را برای الگوی موردنظرتان انتخاب کنید، میتوانید به این راهنما مراجعه نمایید.

الگوهای مخصوص بافتنی

همانطور که متوجه شدید، برای هر الگو تنها یکسری پارچه مناسب است. به عنوان مثال بعضی الگوها فقط برای پارچه های بافتنی مناسب هستند که به آنها کشباف گفته می‌شود. لباسی که از این نوع الگو حاصل می‌شود، کوچکتر از سایز بدن شما است؛ اما پارچه های کشباف به دلیل قابلیت کش آمدن، روی بدن شما می‌چسبند. درصورتی که بواسطه‌ی پارچه‌ی دیگر از این الگو استفاده کنید، لباس مورد نظر به شما تنگ بوده یا اندازه‌تان نخواهد بود.

همچنین بلعکس این موضوع نیز وجود دارد. استفاده از پارچه های کش‌دار برای الگوهای غیرکشباف باعث می‌شود که لباس نهایی بدون شکل و نامنظم شود؛ مگر اینکه در الگو تغییراتی را ایجاد کنید. بهتر است ترفندهایی که قرار است برای این منظور بکار بگیرید را از قبل آماده کنید.

لازم به ذکر است که خود پارچه های کشباف بر اساس نوع کش آمدن دارای الگوهای متفاوتی هستند که در هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید. پارچه های کش دار دوتایی، عرض‌شان بر روی بدن کش می‌آید. پارچه هایی کش دار چهارتایی هم از نظر طولی و هم جناغی کش می‌آورند.این موارد در کلاسهای آموزش آنلاین طراحی لباس مطرح میشود

کمیت های انتخاب پارچه

علاوه بر آن راهنمای الگوی پارچه به شما می‌گوید که برای این نوع الگو و این نوع پارچه آیا طرح های پیچازی، راه راه یا راستادار مناسب هستند و یا خیر. در رابطه با نیاز داشتن به پارچه اضافه قانون خاصی وجود ندارد و این بستگی به اندازه طرح و الگو دارد. همچنین این راهنما به شما کمک میکند که براساس عرض مدل و طرحتان به چه میزان پارچه احتیاج خواهید داشت.

همانطور که متوجه شدید هرقدم که جلو میروید اولویت های موجود در انتخاب پارچه محدود تر شده و شما بیشتر به پارچۀ موردنظرتان نزدیک می‌شوید. به هیچ عنوان هیچگونه کم کاری در این پروسۀ انتخابی انجام ندهید در غیر این صورت تنها وقت و هزینه‌ی خود را اتلاف خواهید نمود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *