کادربندی در عکاسی

کادر بندی در عکاسی چیست؟

کادر بندی یا قاب سازی یک تکنیک ترکیبی در عکاسی به شمار می رود. در این تکنیک سوژه با استفاده از عناصر موجود در یک صحنه به عنوان قاب، جدا می شود. به عنوان مثال، ممکن است عکاس سوژه ی خود را طوری قرار دهد که توسط یک تونل، پنجره یا شاخه های برگ احاطه شود. به عبارت دیگر، این تکنیک که شامل ایجاد یک قاب در عکس است، کمک می کند تا چشم بیننده بیشتر به سمت سوژه هدایت شود. به طور کلی می توان گفت کادر بندی تکنیک جلب توجه به سوژه ی موجود در تصویر، با مسدود کردن قسمت های دیگر تصویر است. با شرکت در دوره عکاسی نیز میتوانید این موارد را آموزش ببینید

از مزایای کادر بندی تصاویر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. زمینه بخشیدن به عکس ها از مزایای کادر بندی تصاویر می باشد. به عنوان مثال قاب کردن و کادر بندی یک صحنه با طاق می تواند به بیننده حس وجود در مکانی با معماری زیبا را القا کند و یا وجود برخی از شاخ و برگ ها در پیش زمینه ی عکس می تواند حس وجود در طبیعت را منتقل کند.
  2. دادن عمق به تصاویر نیز یکی دیگر از ویژگی های کادر بندی در تصاویر می باشد. در واقع با کادر بندی کردن یک عکس، به طور کلی چیزی در پیش زمینه قرار می گیرد که بعد دیگری به عکس اضافه می کند.
  3. با کادر بندی تصاویر می توان چشم ها را به سمت نقطه کانونی اصلی هدایت کرد. برخی بر این باورند که یک کادر نه تنها می تواند چشم را به سمت یک تصویر بکشاند بلکه باعث می شود بیننده بیشتر برای دیدین آن تصاویر وقت بگذارد.
  4. از دیگر مزایای کادر بندی تصاویر فریب بیننده است. به عبارت دیگر کادر بندی تصاویر آنچه در تصویر وجود دارد را بیشتر از واقعیت جلوه می دهد، و به صورت فریبکارانه نظر بیننده را بیشتر به خود جذب می کند.

کادر بندی در عکاسی پرتره

کادربندی در پرتره

از هنگام پیدایش سبک عکاسی پرتره همواره طریقه ی گرفتن عکس های پرتره به شکل عمودی بوده است. علت این امر ایجاد تناسب با ظاهر انسان است. در ادامه به کادر بندی عکس های پرتره می پردازیم.

به طور کلی عکس های پرتره بر شخصیت سوژه متمرکز است و در صورتی که در کادر بندی های افقی سوژه بیشتر در مرکز توجه قرار گیرد، بهتر است از این کادر بندی استفاده گردد. هدف از کادر بندی در عکاسی پرتره از دست ندادن هیچ یک از قسمت های سوژه است و مهم است که سوژه به صورت کامل داخل کادر قرار گیرد. در عکاسی پرتره سمت نگاه سوژه می تواند به تنهایی یک ترکیب بندی قوی باشد. انسان ها در عکس ها همواره به دنبال چشم سوژه می گردند. در صورتی که سوژه ی داخل کادر به دوربین نگاه نکند، چشم بیننده به دنبال مسیر نگاه سوژه رهسپار می شود.

کادر بندی در عکاسی موبایل

با قاب گرفتن و ایجاد کادر در عکاسی موبایل می توان یک موضوع و یا عناصر مرتبط در یک صحنه را مورد توجه بیشتری قرار داد. بسیاری از برنامه های رایگان و کم هزینه ای برای کادر بندی در عکاسی موبایل وجود دارند که به علاقه مندان به عکاسی این امکان را می دهد که عکس ها و فیلم های خود را به روش های سنتی ویرایش نمایند. لازم به ذکر است امروزه با پیشرفت تکنولوزی برخی از برنامه ها برای کادر بندی عکس در موبایل طراحی شده است که در آن گزینه های ویرایش خلاقانه تری ارائه گردیده است. بسیاری از این برنامه ها دارای آموزشی هستند که در داخل برنامه به کاربران ارائه می شود. “سر و صدا کردن برنامه” هنر ویرایش تدریجی همان فیلم یا عکس از طریق برنامه های مختلف است و می تواند جلوه های حیرت انگیزی ایجاد کند.

انواع کادرها

  • با استفاده از نور و سایه ها کادر ایجاد کنید

عکاسی هنر استفاده از بهترین نور است. نورپردازی یکی از بهترین روش های برجسته سازی عناصر در تصویر به شمار می رود. بنابراین همواره باید توجه داشت که، یکی از راه های ایجاد یک قاب در تصویر استفاده از نور و سایه است. سایه ها برای قاب بندی سوژه مورد استفاده قرار می گیرند.

  • برای کادر بندی از درب ها و پنجره ها استفاده کنید

یکی از بهترین روش ها برای کادربند در اطراف سوژه ها استفاده از درب، پنجره یا قاب واقعی است. این موارد ممکن است در پیش زمینه و یا در پس زمینه با سوژه مقابل قرار گیرند.

درب ها و پنجره ها برای کادر بندی عکس های ساده از افراد، مکان ها و اشیا گزینه ی بسیار مناسبی هستند.

  • سوژه را با یک پارچه ساده کادر بندی کنید

لباس ها و تزئینات هنگام کادر بندی بسیار مفید هستند. سوژه ممکن است در مقایسه با محیط اطراف خود کمی کسل کننده به نظر برسد. به همین منظور می توان با استفاده از پارچه کادر ایجاد نمود استفاده از این روش برای کادر بندی در عکاسی پرتره و عکس های بی جان بسیار مفید است. برای اجرای این تکنیک، نیازی به وسایل گران قیمت نیست. حوله ها، پرده ها و حتی ورق های کاغذ می توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند.

برای استفاده از این روش قاب بندی، می توان بخشی از سوژه را با پارچه پوشش داد. این تکنیک باعث ایجاد توجه ویژه ای به منطقه ی خاصی از سوژه می شود.

به عنوان مثال، در هنگام عکاسی می توان نیمی از صورت فرد را پوشاند. این کار باعث می شود چشم بیننده به قسمتی از صورت او که قابل مشاهده است، هدایت شود. این ترکیب عکس ها را جذاب تر می کند.

هنگام عکس گرفتن با زمینه های تار، اطمینان حاصل کنید که از فوکوس دستی استفاده می کنید. ممکن است فوکوس خودکار دوربین روی جزئیات اشتباه تمرکز کند.

  • از تقارن طبیعی برای تأکید بر مدل خود استفاده کنید

تقارن در کادر بندی به خصوص در عکس های طبیعی گزینه ی بسیار خوبی محسوب می شود.

برای انجام این امر نیازی به راه اندازی استودیویی با وسایل یا زمینه های متقارن نیست. توصیه می شود به دنبال عناصر متقارن در شهرها یا طبیعت باشید. برخی از این مثال ها می تواند جاده های روستایی، آسمان خراش ها، پل ها یا بازتاب آب باشد.

سوژه خود را در وسط (یا جایی نزدیک به وسط) این محیط ها قرار دهید. این کار به ایجاد ترکیبات جذاب کمک خواهد کرد. همواره باید به این نکته توجه داشت که، تقارن بیش از حد نیز می تواند باعث حواس پرتی شود.

  • از Reflections برای قاب عکس استفاده کنید

بازتاب های پنجره برای کادر بندی در عکس های مینیمالیستی مناسب هستند. تقریباً در هر ژانر می توانید از آن ها استفاده کنید. برای پرتره ها، مطمئن شوید که مدل شما پشت پنجره ایستاده است. از زوایای مختلف عکس بگیرید تا بهترین بازتاب ها را پیدا کنید. (جلوی پنجره عکس نگیرید در این صورت دوربین شما در انعکاس قرار می گیرد. )

بازتاب ها تمایل به انتزاعی بودن و رنگ خنثی دارند، این نکته برای مخفی کردن یا تأکید بر ویژگی های خاص بسیار مناسب است. اگر عکاس منظره هستید، از نماهای مختلف منعکس شده در یک پنجره عکس بگیرید. شما همچنین می توانید بازتاب و تقارن را برای زیباتر به نظر رسیدن عکس ها، ترکیب کنید.

اصول کادر بندی در عکاسی

اصول کادربندی

اصول زیادی جهت بهبود کادر بندی وجود دارد که با یادگیری آن ها می توان در این زمینه به مهارت های چشمگیری دست پیدا کرد. در ادامه به چند نمونه از این اصول می پردازیم.

قانون یک سوم

عکاسان همواره باید توجه داشته باشند که از قانون یک سوم که به عنوان پرکاربردترین روش برای کادر بندی، از آن یاد می شود، استفاده نمایند. مراحل انجام قانون یک سوم به این صورت است که با سه خط افقی و سه خط عمودی تصویر به ۹ قسمت مساوی تقسیم می گردد. سپس باید به نقاط طلاقی خطوط دقت نمود، زیرا این نقاط بهترین جا برای قرار گرفتن عنصرهای پر اهمیت در عکس می باشد. این قانون در عکس های پرتره نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

استفاده از نقاط طلایی در کادر بندی عکس ها

همان طور که گفته شد به نقاطی که از تقسیم کادر با سه خط افقی و سه خط عمودی به وجود می آید، نقاط طلایی می گویند. به طور کلی چشم بیننده، در نگاه نخست نقاط طلایی را نگاه می کند و سپس سایر قسمت های موجود در عکس به چشم وی می آید. پس استفاده از این نقلط بسیار حائز اهمیت می باشد.

امکان دید ممتد در کادر بندی در عکاسی

امکان دید ممتد در عکاسی باعث ایجاد ترکیب مناسب و چشمگیری می شود. نمونه ای از دید ممتد می تواند ساختمان های هم اندازه در دو طرف خیابان و … باشد.

تغییر دادن نقطه دید

به طور کلی یکی از اصول حائز اهمیت در کادر بندی عکاسی جابه جا نمودن دوربین است که می تواند شامل بالا و پایین کردن دوربین و یا چپ و راست کردن آن باشد. این کار باعث ایجاد عکس های زیباتر و خلاقانه تر می شود.

استفاده از اصول کادر در کادر برای بهبود کادر بندی

در این روش، در داخل کادر اصلی عکس از یک کادر ثانویه استفاده می گردد. علت این امر استفاده از تمام عنصرهای موجود در محیط است تا بتوان هر چه بیشتر به زیبایی عکس افزود.

عوامل تعيين كننده کادر بندی در عکاسی

به طور کلی عواملی در کادر بندی عکاسی وجود دارد که نقش مهمی ایفا می کنند و در واقع عوامل تعیین کننده نام گذاری می شوند که در ادامه به چند نمونه از آن می پردازیم.

نخستین عامل تعیین کننده در کادر بندی عمق میدان است

فاصله ی بین نزدیک ترین و دورترین نقطه ها در عکس را عمق میدان می گویند. برای درک بیشتر این فاصله باید توجه داشت که هرچقدر اندازه ی این فاصله بیشتر باشد، عمق میدان عمیق تر و در مقابل هرچقدر اندازه ی این فاصله کمتر باشد، عمق میدان کمتر می باشد. یکی از روش های ایجاد حس عمق در عکس ها استفاده از اشیاء در پس زمینه است.

دومین عامل تعیین کننده در کادر بندی عناصر پس زمینه است

وجود عنصرهای پس زمینه در قاب، باعث هدایت شدن چشم مخاطب به سمت سوژه می شود. پس لازم است قبل از اقدام به عکس گرفتن، پس زمینه خود را با دقت هرچه بیشتر بررسی نمود. این کار برای پیدا کردن پس زمینه ای که بر روی سوژه ی اصلی متمرکز است، انجام می شود.

سومین عامل تعیین کننده در کادر بندی وجود فضای منفی است

به فضایی در عکس، که سوژه ی اصلی را احاطه کرده و در اطراف موضوع اصلی قرار دارد فضای منفی می گویند. فضای منفی در مقابل فضای مثبت که شامل سوژه ی اصلی می باشد، قرار دارد. به عبارت دیگر فضای منفی معرف موضوع اصلی عکس می باشد و وجود چنین فضایی باعث ایجاد جذابیت و زیباتر عکس می شود.

آموزش کادر بندی در عکاسی

به طور کلی در صورتی که به استفاده از تکنیک های کادر بندی احتیاج باشد توصیه می شود که در دوره عکاسی آنلاین شرکت گردد. در بعضی موارد، یک کادر تار زیبا به صورت واقعی احساس عمق را به عکس ها می افزاید. بسیاری از تکنیک های قاب بندی در عکاسی وجود دارد که می توان با استفاده از آن عکس های بهتری ایجاد نمود. این تکنیک ها در سایت هنرآموزی نیز به صورت حرفه ای آموزش داده می شود تا علاقه مندان به عکاسی با یادگیری آن ها در عکس های خود تعادل ایجاد نموده و عناصر اصلی را برای بیننده برجسته تر نمایند.

یادگیری این تکنیک ها و نحوه قاب گرفتن عکس، به عکاسان کمک می کند، حتی ساده ترین سوژه ها را به کارهای هنری چشم نوازی تبدیل کنند. با شرکت در دوره های آموزشی عکاسی و کسب مهارت در این زمینه می توان به صورت حرفه ای در رشته ی عکاسی به ویژه کادر بندی که نقش مهمی را در جذابیت عکس ها ایفا می کند، وارد بازار کار شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *