پرسپکتیو در عکاسی

پرسپکتیو چیست؟

عکاسی پرسپکتیو يکی از روش های عکسبرداری است، که در آن چشم بیننده به یک نقطه کانونی خاص جلب می شود. پرسپکتیو ابزاری قدرتمند در ایجاد تصویر می باشد. هنگامی که به طرز ماهرانه ای مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند جهانی 3 بعدی را در یک سطح دو بعدی ایجاد کند و با یک نگاه، بیننده را به دنیای متفاوتی بکشاند.در واقع می توان گفت پرسپکتیو به ارائه فاصله و عمق در یک محیط 2 بعدی اشاره دارد.

عکاسی پرسپکتیو دو موضوع را در بر می گيرد که عبارتند از:

رابطه فضایی بین اشیا درون یک تصویر: پرسپکتیو باعث می شود که یک عکس دو بعدی یک صحنه سه بعدی را نمايش دهد، و در واقع باعث ايجاد بعد به تصاوير می شود. این کار با استفاده از بسیاری از تکنیک های ترکیب بندی، چون خطوط پیشرو و وزن متعادل تا عمق کم میدان انجام می پذيرد.

دیدگاه ما نسبت به موضوع: در پرسپکتيو تکنيک های زیادی وجود دارد، که عکاس جهت واقع بینانه تر به نظر رسيدن يک صحنه می تواند انجام دهد.زيرا همواره باید به یاد داشت،که یک عکس سه بعدی نیست بلکه تنها نمایشی از یک جهان سه بعدی می باشد. از پرسپکتیو برای ایجاد برداشت از عمق استفاده می شود، به همین دلیل عکاسی پرسپکتیو بسیار حائز اهميت می باشد.

مواردی وجود دارد که می توان برای تغییر پرسپکتيو یک تصویر انجام داد. با حرکت در اطراف دوربین می توان دید بهتری نسبت به سطح چشم معمول خود بدست آورد.نگاه به صحنه خود و تصور تصاویر نهایی، راهی عالی برای یافتن بهترین چشم انداز است. می توان ذهن بیننده را فریب داد تا یک صحنه را به روشی خاص ببیند.

برای ایجاد پرسپکتيوهای مختلف می توان از فاصله استفاده نمود.توصيه می شود فاصله ی بین پس زمینه و موضوع نیز بررسی شود. نزدیکترین موضوع بزرگ ترین موضوع به نظر می رسد.

بهتر است برای ایجاد عمق ، از ترکیب و یا تنظیمات خاصی در صحنه استفاده گردد. خطوط پیشرو این کار را به خوبی انجام می دهند. وقتی مخاطب به یک تصویر نگاه می کند، چشمانش به دور صفحه ای دو بعدی می چرخند.با این حال ، با دیدن تصویری که صحنه چشم ها را به درون خود می کشاند ، احساس عمق منتقل می شود. شرکت در دوره های آموزشی پرسپکتيو که در آموزشگاه صنعت و معدن برگزار می شود، به هنرجويان اين امکان را می دهد که با انواع پرسپکتيو آشنا شده و بهترين نتيجه را به دست آورند.

انواع پرسپکتیو در عکاسی

آموزش پرسپکتیو

در ادامه مطلب در سایت هنرآموزی راجع به انواع پرسپکتیو و کاربرد هر کدام برایتان توضیح خواهیم داد . انواع پرسپکتیو در عکاسی به شرح زیر است :

چشم انداز خطی: یکی از متداول ترین تکنیک هایی که در فرم های هنری تجسمی برای ایجاد عمق در یک سطح 2 بعدی استفاده می شود ، استفاده از پرسپکتيو يا چشم انداز خطی است.پرسپکتیو خطی از خطوط همگرا برای تأثیرگذاری در درک بیننده از فضا، استفاده می کند.پرسپکتیو خطی به دو عنصر اصلی احتیاج دارد : خطوط موازی و یک نقطه ی اتصال.هرچه خطوط موازی در یک نقطه بیشتر همگرا شوند، بيننده نقطه ی اتصال را سخت تر می تواند تشخيص دهد.رایج ترین مکان برای موقعیت یابی یک نقطه، خط افق است. اما می توان آن را در هر مکانی از تصوير قرار داد.يک تصوير می تواند ترکیب چندین نقطه باشد ، اگرچه بینندگان معمولاً فقط به سه نقطه توجه می کنند.

  • پرسپکتیو یک نقطه ای : هنگامی که یک نقطه ی محو در تصویر وجود دارد.
  • پرسپکتیو دو نقطه ای : هنگامی که دو نقطه ی محو در یک تصویر وجود دارد.
  • پرسپکتیو سه نقطه ای : وقتی سه نقطه ی محو وجود داشته باشد.

به نظر می رسد تصویر با هر نقطه ای که استفاده می شود ، سه بعدی تر به نظر می رسد. در واقع هرچه نقاط محو شدن در ترکیب بیشتر باشد،تصوير عميق تر به نظر می رسد.

  • چشم انداز خطی یک نقطه ای: پرسپکتیو خطی یک نقطه ای با نام مستعار پرسپکتال یا مرکزی، از دو خط موازی استفاده می کند که در یک نقطه از افق به يکديگر می رسند، تا توهم عمق را در یک تصویر ایجاد نمايند. یکی از روش های رایج عکاسان برای افزودن چشم انداز خطی در ترکیبات خود، استفاده از خطوط پیشرو است.برخی از نمونه های خطوط اصلی که به طور معمول در عکاسی دیده می شوند، جاده ها ، رودخانه ها ، موج های آب و پرتوی نور هستند. همچنين برای مشاهده مستقیم چشم اندازها و ترسيم نمای عمود بر صحنه نيز از اين نوع چشم انداز استفاده می گردد.نمونه های متداول چنین چشم اندازهایی نمایی از خیابان ، راه آهن یا …می باشد.
  • چشم انداز خطی دو نقطه ای : در یک چشم انداز خطی دو نقطه ای، دو نقطه ی ناپدید شده در خط افق قرار گرفته است.به عنوان مثال ، تصور کنید که در موقعیتی هستید که به گوشه یک ساختمان نگاه می کنید.دیوارهای ساختمان به تدریج در هر دو جهت کاهش می یابند و سرانجام در خط افق ناپدید می شوند.هرچه دیوارهای ساختمان بیشتر به سمت بیرون کشیده شوند ، عمق آن بیشتر می شود.
  • چشم انداز خطی سه نقطه ای : دیدگاه خطی سه نقطه ای با دو دیدگاه خطی دیگر که ذکر شد،کمی متفاوت است.در حالی که دو نقطه ی محو در افق قرار دارند، نقطه ی سوم اینگونه نیست.سومین نقطه ی محو،در بالا یا پایین افق قرار دارد تا یک دیدگاه منحصر به فرد ایجاد کند.نقطه ی محو سوم، حس عمق ترکیب را افزایش می دهد.

کاهش مقياس چشم انداز يا پرسپکتيو : تغییر اندازه ی عناصر در یک ترکیب می تواند به طور موثر عمق را ایجاد کند. به طورمثال اگر ساختمان ها در پیش زمینه بزرگ تر باشند، به نظر بیننده نزدیک تر می باشند.وقتی ساختمان ها به تدریج کوچک تر می شوند ، دورتر به نظر می رسند.اما واقعیت این است که عمق وجود ندارد. تصاویر دو بعدی هستند و ساختمان ها با نمایشگر فاصله یکسانی دارند.تغییر اندازه از پیش زمینه به پس زمینه ، ترکیب را سه بعدی نشان می دهد.

توصيه می شود جهت تأکید بر عمق با استفاده از مقیاس در تصاویر، از یک لنز زاویه باز استفاده گردد. لنزهای با زاویه دید عریض تصاویر را به گونه ای تحریف می کنند که باعث می شود اشیا در پیش زمینه، بزرگ تر به نظر برسند و اشیا موجود در پس زمینه کوچک تر شوند.

چشم انداز اجباری : این روش شامل قرارگیری استراتژیک اشیا در یک صفحه واحد در فواصل مختلف است. یک نمونه کلاسیک از چشم انداز اجباری در عکاسی ، تصویری است که شخصی وانمود می کند با کف دست از يک برج محافظت می کند.فرد در واقعیت چنین کاری نمی کند، اما با چشم انداز اجباری به نظر می رسد که او در حال اتمام یک کار باورنکردنی است. برای ایجاد توهم دید اجباری ، باید دو نقطه وجود داشته باشد.یک نقطه را در پیش زمینه و نقطه دیگر در پس زمینه قرار گرفته می شود. اطمینان حاصل شود که این دو نقطه در یک راستا قرار دارند و پس از قرارگیری،می توان از صحنه با لنز تله عکسبرداری شود.لنز تله این توهم را ایجاد می کند که نقاط از نظر فاصله از آنچه واقعاً هستند، فاصله دارند.

دو تا از کلاسیک ترین لنزهای تله ، 70-200 میلی متر یا 100-400 میلی متر هستند. اين لنزهای عالی به عکاسان امکان پوشش دهی طیف وسیعی را می دهند. توصيه می شود، جهت موثر بودن این توهم، از یک دیافراگم کوچک استفاده گردد. این نکته اطمینان می دهد که بیشترين قسمت تصویر در فوکوس واضح و با تأکید بر نزدیک بودن اجسام به یکدیگر، قرار دارد.

دیدگاه جوی یا هوایی : هنگامی که امواج نوری در جو حرکت می کنند، مولکول ها و ذرات هوا آنها را با هم درگیر کرده و پراکنده می کنند. این پدیده از دو طریق بر بینایی ما تأثیر می گذارد. اين پديده باعث می شود اجسام وقتی از ما دورتر می شوند، سبک تر به نظر برسند.همچنين باعث می شود همه رنگ ها، به جز سفید، از بین بروند. دیدگاه اتمسفری روشی است که در هنرهای تجسمی استفاده می شود و با استفاده از آن بر حس عمق بینندگان، تأثیر می گذارد.

به دو روش اصلی می توان از این روش در تصاویر استفاده نمود: اولین و شاید بارزترین روش ، عکاسی از صحنه هایی است که بسیاری از ذرات مه آلود وجود دارد.مه ها جزئیات اجسام را تار می کنند و باعث می شوند فاصله آنها از بیننده بیشتر از آنچه که هستند به نظر رسند.همواره بايد به خاطر داشت، به طور موثر از مه برای افزایش عمق استفاده می گردد و حداقل باید یک منطقه در تصویر وجود داشته باشد، که تحت تأثیر مه قرار نگیرد. این تضاد بین جزئیات مبهم همان چیزی است که توهم عمق را در تصویر ایجاد می کند.

روش دیگری که می توان از منظر جوی در تصاویر استفاده نمود ، تقلید از آن در فتوشاپ است.یکی از محبوب ترین تکنیک ها برای انجام این کار ، اثر Orton است. می توان افکت Orton را با استفاده از فیلتر Gaussian Blur در قسمت های خاصی از تصویر اعمال نمود. اگر در واقعیت نتوان سوژه ای با مه پیدا کرد، این یک انتخاب مناسب می باشد.

همپوشانی : روش دیگر برای افزایش سه بعدی بودن تصاویر ، اضافه کردن همپوشانی در قاب است. هرچه لایه های همپوشانی بیشتری در ترکیب وجود داشته باشند ، سه بعدی تر به نظر می رسند. وقتی جسمی نسبت به سایر اشیا به دوربین نزدیک تر باشد ، اغلب بخشی از اشیا را که در قاب قرار دارند ، می پوشاند.این نکته به بینندگان در مورد فاصله اشیا نسبت به سایر عناصر موجود در صحنه، اطلاعاتی می دهد.همپوشانی اغلب به عمق عکس کمک می کند.برای انتقال عمق به بیننده ، باید از تکنیک های دیگر مانند کاهش مقیاس استفاده نمود.

کاربرد پرسپکتيو در عکاسی

کاربرد پرسپکتیو

پرسپکتيو درعکاسی از آن جهت مهم است که در افراد توهم صحنه ای سه بعدی را ایجاد می کند. از آنجا که دوربین فقط قادر به ضبط یک تصویر دو بعدی است، لازم است تا از تکنیک های مختلف برای به دست آوردن جلوه سه بعدی استفاده گردد. پرسپکتیو باعث می شود که یک شی نسبت به سایر عناصر موجود در صحنه دور یا نزدیک شود. متأسفانه ، بسیاری از عکاسان هنگام ساخت تصاویر خود این چشم انداز را در نظر نمی گیرند. دلیل این امر به احتمال زیاد عدم درک چگونگی عملکرد پرسپکتيو است. برای اینکه بتوان نحوه جدا شدن عناصر مختلف از یکدیگر را در یک عکس دو بعدی نشان داد ، باید یاد گرفت که چگونه عمق و بعد ایجاد نمود.

تکنیک های مختلفی وجود دارد که می توان برای احساس یک صحنه سه بعدی استفاده نمود که در سایت هنرآموزی برایتان توضیح خواهیم داد . یکی از آنها نور و سایه است. بهترین زمان برای عکاسی از مناظر طلوع و غروب خورشید است. در این مواقع که خورشید در افق کم است و سایه های خوب و زیبايی را می توان ثبت نمود. در عکاسی سیاه و سفید ، نور و سایه  از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. تضاد بین تن های روشن و تاریک باعث ایجاد یک تصویر خوب می شود.

يکی از کاربردهای عکاسی پرسپکتیو و استفاده از نکات عکاسی در آن جذب افراد به اين نوع عکس ها است. پرسپکتيو درعکس های عروسی ، فیلم های نمایشی از ساختمان های جدید ، شگفتی های طبیعی و تصاویر دیگر کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می گيرد.همچنين در عکس هايی که لازم است دیدگاه جدیدی از موضوع را نشان دهد، نيز بسيار کاربرد دارد.

يکی ديگر از کاربردهای پرسپکتيو در عکاسی،دیدگاه پنهان می باشد. يعنی پرسپکتيو این تصور را ایجاد می کند که سوژه از حضور عکاس بی اطلاع است.پرسپکتيو همچنين از یک فریم برای تمرکز روی یک جنبه خاص از تصویر استفاده می کند، که اين نکته نيز از کاربردهای آن می باشد.اين موارد تنها چند نمونه از کاربردهای پرسپکتيو است. برای آشنايی با کاربردهای بيشتر پرسپکتيو،علاقه مندان می توانند در دوره های آموزشی آموزشگاه صنعت و معدن شرکت نمايند.

چگونه با پرسپکتيو کار کنيم؟

ما در آموزشگاه صنعت و معدن به هنرجويان آموزش می دهيم که چگونه با پرسپکتيو کار کنند.بسیاری از افراد از نکات منحصر به فرد عکاسی با پرسپکتيو، جهت جذب بیننده استفاده می کنند.در واقع ، عکاسان با استفاده از پرسپکتیو،به تصاوير زیبایی می بخشند و آن را جذاب می کنند.

عکاسان اغلب معتقدند که برای کار با پرسپکتيو می تون از یک لنز استفاده نمود.زيرا یک لنز با زاویه دید عریض فقط توهم یک چشم انداز اغراق آمیز را ایجاد می کند.زيرا  بین عکس ها با زاویه باز فاصله بیشتری وجود دارد و نزدیک ترین شی به دوربین همیشه بزرگ تر به نظر می رسد.با استفاده از یک لنز تله ، فاصله بین اجسام کاهش می یابد ، بنابراین باعث می شود که اختلاف در اندازه اجسام کاهش یابد. روش دیگری که عکاسان از پرسپکتیو استفاده می کنند این است که به بینندگان نگاه متفاوتی از شیئی که با آن آشنا هستند، ارائه می دهند.

با عکاسی از زاویه پایین یا بالاتر ، می توان چشم انداز جدیدی به بیننده داد. این زوایای مختلف به طور خودکار رابطه بین سوژه های صحنه را تغییر می دهند و به عکس جذابيت بیشتری می بخشند. پرسپکتيو می تواند هنگام عکاسی از ساختمان ها مشکلات خاصی برای عکاسان ایجاد کند ، زیرا به نظر می رسد که این تصاویر تا یک نقطه در بالای آنها کوچک می شوند. برای مقابله با این مشکل ، عکاسان از لنزهای مخصوص تغییر شیب استفاده می کنند که شامل یک انعطاف پذیر است که به عکاس اجازه می دهد تا لنز به تدریج کج شود و اثرات پرسپکتیو اصلاح گردد. همانطور که لنزها به موازات ساختمان متمایل می شوند ، خطوط از یکدیگر جدا شده و ابعاد ساختمان نسبت واقعی تری پيدا می کنند. همچنین می توان جهت انجام پرسپکتيو و رفع مشکلات مربوط به پرسپکتیو از نرم افزارهای پس از تولید مانند Adobe Photoshop استفاده نمود.

خلاقيت در پرسپکتيو

هنرمندان و عکاسان حرفه ای با استفاده از تکنیک های پرسپکتيو می توانند ایده پردازی های خلاقانه داشته باشند. زيرا پرسپکتيو کمک می کند تا اجسام کوچک ،بزرگ تر به نظر برسند.جهت ايجاد خلاقيت در پرسپکتيو فقط لازم است هنرجويان تمام نکات ارائه شده در آموزشگاه صنعت و معدن را به خوبی فرا گرفته و از آنها استفاده نمايند.لازم است آنها فاصله کانونی و موقعیت قرار گرفتن دو سوژه را چنان تغيير دهند که نهايتا یک ترکیب زيبا و فوق العاده حاصل شود.

کنترل پرسپکتيو در عکاسی با کمک لنز

لنزها راهی عالی برای تغییر چشم انداز از یک صحنه می باشند. یک لنز تله، تمایل دارد سوژه و پس زمینه را به هم نزدیک کند. در حالی که لنزهای فوق عریض یا زاویه دار باعث می شوند تا دورتر به نظر برسند.این لنزهای زاویه باز باعث می شوند اجسام اطراف کناره ها نیز کوچک تر به نظر برسند. آنها همچنین باعث می شوند افراد موجو در مرکز، بسیار بزرگ تر از واقعیت باشند. این لنزها باعث می شوند که تمام خطوط مستقیم خارج از محور لنز، خمیده به نظر برسند. این نکته می تواند درک از صحنه و عمق نمایش آن را تغییر دهد.

بسیاری از مردم تصور می کنند که تغییر فاصله کانونی باعث تغییر چشم انداز می شود. اما اين نکته ممکن است میزان نزدیک شدن به یک موضوع را تغییر دهد،اما دیدگاه تغییر نمی کند. عکاسان می توانند از این تفاوت ها به نفع خود استفاده کنند. به عنوان مثال، وقتی از یک منظره که یک شی در پیش زمینه آن قرار دارد، عکس گرفته شود بسیار جالب تر به نظر می رسد. اگرچه این شی در لنزهای با زاویه دید، بزرگ تر به نظر می رسد ، اما همچنین عمق و مقیاس را به تصویر اضافه می کند و به بیننده اجازه می دهد احساس واقعی فضای درون منظره را حس کند. با استفاده از یک لنز تله ، عکاس می تواند بیننده را متحیر کند و باعث شود دو شیئی که اندازه ی آنها متفاوت است، یکسان به نظر برسند. به عنوان مثال ، با ایستادن در یک فاصله نسبتاً مناسب از یک ساختمان دو طبقه و قرار دادن یک فرد در موقعیت صحیح بین دوربین و ساختمان ، عکاس می تواند این توهم را ايجاد کند که فرد به اندازه ی ساختمان بلند است.هنرجويان می توانند با انواع لنزهای کاربردی جهت کنترل پرسپکتيو در آموزشگاه صنعت و معدن آشنا شوند.

پرسپکتيو در عکاسی در زوايای مختلف

عکاسی در زوايای مختلف با تغییر موقعیت دوربین و جا به جا کردن آن، بر روی پرسپکتیو اثر خارق العاده ای می گذارد و غالبا باعث افزایش شدت آن می شود. يکی از زوايا که باعث بلند تر نشان دادن می شود قرار دادن دوربین از زاویه پایین سوژه می باشد.و برعکس جهت کوتاه تر نشان دادن،لازم است تا دوربین در زاویه دید بالای سوژه قرار گيرد. تمرکز سطح فوکوس در قسمت هایی از کنار تصویر، باعث تشديد حس عمق می شود.

ارتفاع نيز در حالت هايی که خط افق در عکس وجود دارد، می تواند تاثيرگذار باشد. یعنی اگر عناصر به خط افق نزدیک تر باشند، قسمت های دورتر تصویر را تشکیل می دهند و اگر از خط افق فاصله بیشتری داشته باشد به دوربین نزدیک تر بوده و باعث پرسپکتیو می شود.اساتيد مطرحی که در آموزشگاه صنعت و معدن تدريس می کنند پرسپکتيو در عکاسی در زوايای مختلف را به خوبی به هنرجويان آموزش می دهند.

اصلاح پرسپکتيو

گاهی اوقات جهت خلق آثار زيبای پرسپکتيو لازم است تا آن اصلاح گردد.در مواقعی که عکاس قصد تصويربرداری دقيق از يک سوژه را دارد اما هيچ توهمی وجود ندارد، اصلاح پرسپکتیو بسيار حائز اهميت می شود.همچنين در مواقعی که عکس‌هایی از ساختمان‌ها گرفته می شود به دليل کوچک تر نشان دادن بالای ساختمان، می تواند برای عکاس‌ مشکلات متعددی ایجاد ‌کند.در اين مواقع توصيه می شود از لنزهای آکاردئونی استفاده شود.زيرا دارای سری متحرک بوده  که باعث حرکت تدريجی لنز می شود و نهايتا تاثیرات پرسپکتیو از بین می رود. توصيه می شود جهت رفع و اصلاح مشکلات مربوط به پرسپکتیو در عکاسی از نرم‌افزارهای کامپیوتری مانند Adobe Photoshop استفاده گردد.هنرجويان می توانند با شرکت در دوره های پرسپکتيو آموزشگاه صنعت و معدن تمام مشکلات موجود را رفع نمايند.

آموزش عکاسی پرسپکتيو

آموزش عکاسی پرسپکتيو از جمله هنرهای جذاب و خارق العاده ای است که هنرجويان زيادی تمايل به يادگيری آن دارند.مطالب بيان شده در سایت هنرآموزی ، کمک می کند تا هنرجويان به خوبی با مفهوم پرسپکتیو در عکاسی آشنا شوند و با بکارگيری اين نکات مهم و اساسی تصاویر خلاقانه و جذابی، ایجاد نمايند.

يکی از نکات حائز اهميت در آموزش پرسپکتيو در عکاسی يادگيری قوانین و سرفصل‌های آموزشی در اين حوزه می باشد. اين نکته باعث می شود تا هنرجويان درک بهتری از پرسپکتیو در عکاسی داشته باشند.هنرجويان می توانند با شرکت در دوره های جامع و کامل آموزشگاه صنعت و معدن،تمام مطالب و تکنيک های پرسپکتيو را از صفر تا صد فرا گيرند.اين آموزش ها به نحوی انجام می شود که هنرجويان پس از اتمام دوره می توانند به صورت حرفه ای به بازار کار وارد شوند. شرکت در این دوره ها به علاقه مندان کمک می کند تا تمام تکنیک ‌های مهم در ارتباط با پرسپکتيو را یاد گرفته و در کار خود حرفه ای شوند.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *