سبک های عکاسی

هر عکاس معمولا در یک یا دو نوع مختلف عکاسی تخصص ویژه ای دارد و یادگیری سبک های دیگر در عکاسی می تواند به گسترش مجموعه مهارت های وی کمک کند. مهارت های فنی و خلاقانه مورد نیاز، اغلب از چندین ژانر عکاسی ترکیب خواهد شد. این بدان معناست که با تمرین و آموزش مهارت های جدید تر، می توانید تکنیک های عکاسی خود را ارتقا داده و در نهایت به عکاسی بهتر تبدیل شوید. یادگیری استفاده درست از دوربین خود مطمئناً یکی از مهمترین آنهاست. مورد دیگر خلاقیت شماست که با تمرین، می توانید آن را تقویت نمایید.

عکاسان به دنبال انتخاب یک نوع خاص از عکاسی می باشند، پس بنا بر این باید از ابعاد آن مطلع باشند. برای همین منظور، باید از خودشان بپرسند:

آیا عکاسی از منظره، برای من مناسب است؟ یا پرتره بهتر است؟ در مورد عکاسی ماکرو یا خیابانی چطور؟ پاسخ درست این است که هیچ وقت نمی توان گفت کدام نوع عکاسی”بهترین یا مناسب ترین” است. باید ببینید در کدام یک، شما می توانید بهتر بدرخشید. با یادگیری و تمرین انواع مختلف عکاسی، می توانید تبدیل یه یک عکاس حرفه ای شوید.

تفاوت ژانر با سبک در عکاسی چیست؟

ژانر: ژانر روشی برای انجام عکاسی است که به طور گسترده توسط بسیاری از عکاسان پذیرفته شده است. مثلا عکاسی استودیو نوعی ژانر است. عکاسی ورزشی یک ژانر است. عکاسی فیلم / سینمایی نوعی دیگر از ژانر است.

سبک: سبک عکاسی، نگاه یا احساسی است که می توان در هر ژانر عکاسی انجام داد. یک سبک ممکن است فقط مختص یک عکاس باشد و یا ممکن است عکاسان دیگر از آن سبک پیروی کنند.

در واقع یک ژانر اغلب با موضوع مشخص می شود و سبک، اغلب توسط یک فرد یا گروه خاصی از عکاسان تعریف یا شناسایی می شود، اگر چه به محض محبوب شدن یک سبک، توسط باقی افراد ممکن است مورد مقابله قرار گیرد. با این حال، یک ژانر می تواند شامل سبک های مختلف در آن ژانر باشد.

آشنایی با ژانرهای مختلف در عکاسی

عکاسی خبری

Photojournalism روشی برای بیان داستان، یک رویداد یا صحنه قابل خبر (شاید حتی تاریخی) از طریق عکس است. روزنامه نگاری باید تا حد ممکن عینی و صادقانه باشد؛ و ثبت لحظه های صریح مهمتر از گرفتن عکس های بی نقص است. به طور کلی، عکاسان خبرنگاری بدون برنامه ریزی و با امید به گرفتن لحظات خاص و ویژه، در رویدادها شرکت می کنند؛ و در نهایت، نتیجه کارهای آنها، به طور معمول، در مجلات و روزنامه ها منتشر می شود.

عکاسی مد

عکاسی مد، لباس، کفش و لوازم جانبی مد را به نمایش می گذارد. در این نوع عکاسی، هنر عکاس این است که موارد مذکور را جذاب تر نمایش داده و سعی کند آن ها را در ذهن مخاطبان خود مورد پسند تر و خاص تر جلوه دهد. عکس های گرفته شده، معمولاً در مجلات و یا حتی به صورت آنلاین منتشر می شود. عکاسان ممکن است این نوع از عکاسی را مورد پسند تر دیده و آن را انتخاب کنند، زیرا این فرصت را دارند که در گرفتن عکس های چشم نواز و جذاب، بسیار خلاق باشند. عکاسان مد، از نمایش های مد گرفته تا استودیو هایی با روشنایی کامل تا خیابان های شهر و … می توانند هنر خود را به نمایش بگذارند. این نوع عکاسان نیازمند همکاری تیم عکاسی، کارگردان، نورپرداز و حتی مدل های عکاسی می باشند. جالب است بدانید، عکاسی مد بسیار شباهت های زیادی به عکاسی پرتره دارد. این عکاسی یکی از متدهایی است که در کلاس های عکاسی هنر آموزی تدریس می شود.

عکاسی ورزشی

با عکاسی از ورزشکاران، مربیان و حتی هواداران در لحظه مناسب، می توان شور، هیجان و احساس نشاط را به تصویر کشید. عکاسان ورزشی باید سریع هدف بگیرند و عکسبرداری کنند. با توجه به نیاز به سریع بودن عکس برداری، بهترین راه،گرفتن عکس با سرعت شاتر بالاتر از ISO می باشد. عکاسان ورزشی معمولاً از لنزهای بزرگ و سنگین برای بزرگنمایی عمل استفاده می کنند. زوایای جالب می تواند به برجسته سازی کار در این ژانر رقابتی کمک کند. بنا بر این عکاسان ورزشی باید از سرعت بالا، زاویه سازی درست و همین طور استفاده از تجهیزات خاص این کار برخوردار باشند.

عکاسی از اشیا

انواع ژانر عکاسی

همانطور که از اسم آن پیداست، این نوع از عکاسی،تصویربرداری از اجسام بی حرکت یا بی جان می باشد. ممکن است این اجسام طبیعی بوده و یا توسط انسان ساخته شده باشد. این نوع عکاسی می تواند هم هنری و هم تجاری باشد و بیشتر در تبلیغات محصول مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که انتخاب درست اشیاء،مکان، نور پردازی و حتی پس زمینه عکس، بسیار مهم است و عکاس باید خیلی دقیق به این موارد توجه داشته باشد.

عکاسی تحریریه

عکاسی ویراستاری برای نشان دادن یک داستان یا مقاله، جهت چاپ در مجله یا روزنامه استفاده می شود. موضوع عکاسی ویراستاری می تواند بسیار خاص و متفاوت باشد و کاملاً به موضوع مقاله مختص خود بستگی دارد. به طور کلی، در عکاسی تحریریه معمولا باید از موضوع مورد نظر، از زوایای مختلف عکس گرفته شود. به طور معمول هم به صورت قدی و هم به صورت عریض، از موارد مورد نظر عکس گرفته می شود. جهت عکاسی بهتر باید ارتباط تنگاتنگی با تدوین گر مقاله بر قرار شود.

عکاسی معماری

عکاسی معماری به دو موضوع طراحی داخلی و طراحی خارجی ساختمان ها و سازه ها می پردازد. از انبار ها گرفته تا پل های شهر، تا قسمت های قدیمی کشور، می توان سوژه های خود را انتخاب نمود، پس بنا بر این، این نوع از عکاسی، یک سبک متنوعی را در بر می گیرد. غالباً، این نوع عکاسی از نظر زیبایی شناختی قسمت های سازه را مشخص می نماید، مثلا در یک سازه قدیمی، طاق نمای اصلی ساختمان به عنوان سوژه اصلی انتخاب خواهد شد. رنگ بندی های جذاب و جالب نیز ممکن است مورد نظر عکاس قرار گیرد. نورپردازی می تواند در عکاسی معماری چالش برانگیز باشد و برای فضای خارجی، عکاسان باید کار با نور طبیعی را بلد باشند. استفاده از تجهیزاتی مانند لنز ها، سه پایه و هد پانوراما اغلب در این نوع عکاسی بسیار کاربردی و مفید است. عکس های معماری می توانند برای طراحان، معماران، شرکت های سازنده، فروشنده و حتی سرمایه گذاران در امور ساختمان ارزش داشته باشند.

در حالی که برخی از عکاسان، عکس گرفتن از ساختمان ها را یک سرگرمی می دانند، بعضی دیگر از عکاسان این کار را حرفه خود قرار داده اند. اغلب این عکاسان برای فروشنده های ساختمان یا به عنوان فریلنسر کار می کنند، و مراحل ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان ها را از ابتدا تا انتها ثبت می کنند. جزئیات گرفته شده شامل فضای داخلی و خارجی می باشد و می تواند طراحی ساختمان را منحصر به فرد جلوه دهد. عکاسی معماری در میان باقی انواع عکاسی به حداقل تکنیک ها و تجهیزات نیاز دارد.

عکاسی عروسی

یکی دیگر از انواع عکاسی، عکاسی عروسی و مراسم می باشد. افراد ممکن است فقط یکبار هزینه عکاسی حرفه ای را پرداخت کنند، و آن هم برای مراسم عروسی باشد.

عکاسی عروسی یکی از انواع هیجان انگیز عکاسی می باشد. باید توجه داشته باشید که این نوع از عکاسی سختی های خود را دارد، زیرا ممکن است لحظه هایی که می توانند سوژه مناسبی برای عکاسی باشند، فقط یکبار اتفاق بیافتند. بنا بر این عکاسان عروسی باید سریع بایستند و دست به کار شوند. عکاسان عروسی باید همیشه آماده باشند؛ در هنگام پذیرایی، در هنگام مراسم عقد و … این نوع از عکاسان باید با همه شرایط آماده و سازگار باشند، در هنگام پذیرایی، در هنگام رقص، با وجود نور کم، در یک روز آفتابی و یا در فضای بسته آماده عکس برداری باشند. در این نوع از عکاسی باید با حوصله، زوجین را برای گرفتن عکس راهنمایی و مدیریت کنند، بنابراین عکاس باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشد و همچنین بتواند با عروس و داماد ارتباط خوبی برقرار کند.

عکاسان موفق عروسی، کسانی هستند که با عشق و علاقه کار خود را انجام می دهند. بسیاری از عکاسان تازه کار، شروع به عکاسی عروسی می کنند، چون یکی از انواع پول ساز عکاسی می باشد اما اگر فقط با فکر تجاری به این نوع از عکاسی رو آورده باشند، قطعا با شکست رو به رو خواهند شد.

عکاسی از رویداد

در همین راستا، عکاسی از رویداد یک روش پویا و سرعتی می باشد که می توان در این روش، با استفاده از دوربین خود، درآمد بالایی کسب نمود. در این نوع عکاسی، می توان از سوژه های مختلف عکاسی کرد، از کنسرت ها گرفته تا اتفاقاتی که در هر جایی ممکن است بیافتد. سبک های عکاسی از رویداد غالباً ترکیبی از کار مستند عکاسی روزنامه نگار و پرتره است. برخی از سازمان ها از عکس های مراسم خود برای تبلیغات استفاده می کنند، در حالی که برخی دیگر از عکس های مهمانی به عنوان یادگاری استفاده می کنند. که این عکاسی ها، عکاسی از رویداد قلمداد می شوند.

عکاسی پرتره

پرتره یکی از متداول ترین انواع عکاسی است که معمولا عکاسان از این نوع عکاسی برای کسب درآمد استفاده می نمایند. انواع عکاسی که می تواند در پرتره ها گنجانده شود، حیرت انگیز است. عکس هایی از زایمان و یا عکاسی از نوزادان، عکس هایی از خاطرات مدرسه، عکس هایی از سالمندان و یا عکس های خانوادگی  مثال هایی از این نوع عکاسی می باشد، که عکاسان پرتره این نوع عکاسی را انجام خواهند داد. لازم به ذکر است عکاس پرتره به عنوان عکاس شرکتی نیز می تواند فعالیت داشته باشد، زیرا شرکت ها از عکس های خود و کارمندان خود در وب سایت ها و یا جهت تبلیغات استفاده می کنند.

عکاسی پرتره برای شروع  این حرفه می تواند بسیار کاربردی باشد و شما را به عنوان یک عکاس معرفی نماید. در واقع نمونه کار بسیار خوبی می تواند باشد. این نوع عکاسی اغلب می تواند بازار کار خوبی را برای عکاس به همراه داشته باشد، زیرا بازاریابی دهان به دهان در این نوع عکاسی بسیار رایج بوده و باعث می شود عکاس در مراسم مختلف دعوت شود و به حرفه خود مشغول گردد و کسب درآمد کند. و در آخر نیز ممکن است منجر به برگزاری نمایشگاه های مد و عکاسی از محصولات شود.

در عکاسی پرتره، تصاویر ممکن است مستقیم و یا حتی غیر مستقیم نسبت به سوژه باشد و یا به صورت تمام رخ یا کلوزآپ عکاسی شود. در هر صورت، صورت و چشم سوژه به طور معمول در کانون توجه قرار می گیرند. توجه داشته باشید که نورپردازی و پس زمینه می تواند بسیار تاثیر گذار باشد. یکی از انواع پرتره پرطرفدار، عکاسی پرتره از سالمندان، پرتره های خانوادگی، عکس های پرتره نامزدی می باشد. عکاسان پرتره حرفه ای باعث می شوند مشتری کاملاً با آنها احساس راحتی داشته باشد.

عکاسی صنعتی

عکاسی از محصول یک تخصص عالی در تبلیغات می باشد. عکس های گرفته شده از محصولات یک شرکت، برای استفاده در کاتالوگ های آنلاین و یا چاپی استفاده می شود. معمولا این نوع عکاسی در استودیو و با کنترل دقیق پس زمینه، سایه ها و نورپردازی انجام می شود. اجاره استودیو می تواند نسبتاً گران باشد، البته امکان ایجاد استودیو محلی و سیار نیز برای این عکاسان با هزینه کم وجود دارد.

عکاسی از محصول زمینه های مختلفی را می تواند پوشش دهد. مثلا عکاسی از مواد غذایی، به خودی خود، یک تخصص است. با توجه به اینکه رستوران ها باید غذاهای خود را تبلیغ کنند و منوی خود را ایجاد کنند، لازم است از این عکاسان استفاده نمایند. جواهرات یکی دیگر از انواع مورد علاقه عکاسی از محصولات است، و برای این نوع عکاسی به متعادل کردن نور و آماده سازی پس زمینه نیاز است. پس عکاس جواهرات با عکاس مواد غذایی متفاوت است.

عکاسی از هنرهای زیبا(هنری)

از بین انواع عکاسی، بی قانون ترین آنها عکاسی هنری است. عکاسان هنرهای زیبا، هنر را خلق می کنند. آنها کارهای خود را در گالری ها و نمایش های هنری به نمایش می گذارند و به طور کلی، یک محصول چاپی قاب دار و تابلو شده را به مخاطب خود نمایش می دهند. عکاسی با هنرهای زیبا می تواند از هر موضوعی و هر سوژه ای باشد، اما عمومی ترین آنها عکاسی از منظره و یا پرتره می باشد.

عکاسی سفر

سبک های عکاسی

آیا عاشق سفر هستید؟ آیا دوست دارید بابت سفری که رفتید، پول نیز دریافت کنید؟ عکاسی از سفر، به شما امکان می دهد در حالی که دارید از سفر خود لذت می برید، با دوربین خود لحظات را رسم نمایید. عکاسی سفر انواع مختلفی از عکاسی را با هم ترکیب می کند. در یک سفر ممکن است بخواهید بر روی افراد، سبک زندگی، یک مکان و یا هر چیزی تمرکز کنید و مناظر اطراف را ثبت کنید. ممکن است در این نوع عکاسی، حیات وحش نیز گنجانده شود. در این نوع عکاسی، باید بتوانید فضایی که در آن قرار دارید را برای مخاطب خود طوری ترسیم کنید که انگار در آن فضا قرار گرفته باشد.

جمع بندی

مواردی که بیان شد کمک می کند تا علاقه مندان به رشته ی عکاسی بتوانند با انواع ژانرهای عکاسی آشنا شوند و نهایتا بهترین ژانر را با توجه به سلیقه ی خود و همچنین زمینه ای که در آن بیشتر مهارت دارند،انتخاب نمایند. عکاسی مانند سایر هنرها به ایده و خلاقیت نیاز دارد و لازم است برای به دست آوردن بهترین نتیجه در تمام ژانرهای بیان شده از خلاقیت و ایده های منحصر به فرد استفاده گردد.

این مطلب برایتان مفید بود؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *